فرماندار شاهرود:
به گزارش تابناک سمنان، فرماندار شاهرود گفت: آب منطقه ای با هرگونه ساخت و ساز و محل تجمع مردمی در حریم رودخانه ها که خلاف قانون است ، برخورد کند.
کد خبر: ۴۹۶۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱ 18 September 2017
به گزارش تابناک سمنان، سید محمدرضا هاشمی یکشنبه در شورای حفاظت از منابع آب که در فرمانداری ویژه شهرستان شاهرود برگزار شد، افزود: مسیر رودخانه های شهرستان پاک سازی شود تا در صورت بروز سیل، آب از بستر رودخانه به مناطق دیگر سرریز نشود.

وی بر ضرورت بازگشایی مسیر عبور سیل در روستاهای پشت بسطام تاکید کرد و گفت: بخشی از مسکن مهر شاهرود هم در منطقه ای ساخته شده که در بالا دست آن بند خاکی است؛ در صورت وقوع سیلاب و سرریز شدن آب از پشت بند خاکی چه کسی جوابگو خواهد بود؟

معاون استاندار سمنان با اشاره به پیگیری برنامه های حوزه آب در فصل پاییز و زمستان، بیان کرد: آبگیری سد مجن نیز باید در دستور کار قرار گرفته و به وضعیت جاده مجن به طرف سد، رسیدگی شود تا گرد و غبار به وجود آمده ناشی از تردد خودروها بر محصولات کشاورزی منطقه تاثیر نگذارد.

هاشمی از جانمایی جمعه بازار در بستر رودخانه و آسفالت آن توسط شهرداری انتقاد کرد و افزود: هیچ تضمینی وجود ندارد که روزی با وجود باران شدید، حادثه سیل در رودخانه قم دوباره در شاهرود تکرار نشود.

مدیر آب منطقه ای شهرستان شاهرود هم در این نشست، با اشاره به شناسایی 310 مورد تصرف در حریم رودخانه تاش به وسیله ساخت دیواره و کاشت درخت، اضافه کرد: این موارد از ابتدای سال شناسایی و پیگیری شده و مراحل صدور اخطار به آن ها در حال انجام است تا در صورت نیاز ادامه مسیر از طریق قوه قضاییه پیگیری شود.

علیرضا نوری ادامه داد: 14 مورد پرورش ماهی نیز در منطقه فرحزاد در حال فعالیت هستند که برخی آن ها یا مجوز نداشته و یا آلودگی هایی برای منطقه ایجاد می کنند و باید در این خصوص پیگیری های لازم انجام شود.

وی به وجود 600 مورد از مجاوران و متصرفان مسیر رودخانه شاهرود در محدوده پل سرچشمه هم اشاره کرد و گفت: 17 مورد شناسایی شده و حدود هفت پرونده فعال در این خصوص نیز در دادگستری وجود دارد.

نوری درباره واگذاری زمین از سوی مسکن و شهرسازی به پادگان 10 محرم در حریم رودخانه هم بیان کرد: در ابتدا با اخطار آب منطقه ای این مجموعه نظامی برای ساخت و ساز از حریم رودخانه خارج شد اما شهرداری پس از سال ها هنوز برای برداشت دیواره خود در اطراف مجموعه فرهنگی، ورزشی خود که در حریم رودخانه واقع شده، اقدامی نکرده است.

وی درخصوص پرونده های زمین خواری در محدوده رودخانه در شهرک بهشتی هم یادآور شد: با وجود محکومیت چندین فقره پرونده، اکنون هم فردی مدعی مالکیت پنج هکتار زمین در این محدوده است.

مدیر آب منطقه ای شاهرود به اجرای طرح ساماندهی برداشت مصالح از رودخانه شاهرود هم اشاره کرد و افزود: این طرح در حال پیگیری است تا بدین ترتیب بتوان بخشی از سیلاب های احتمالی را به چاله هایی که برای برداشت شن و ماسه در کنار رودخانه ایجاد شده، هدایت کرد.

شهرستان شاهرود دارای 284 کیلومتر رودخانه و مسیل است. طول رودخانه های دارای تعیین حد حریم و بستر این شهرستان 156 کیلومتر است.

همچنین 45 کیلومتر از طول رودخانه های ابر و میقان برای تعیین مطالعات تعیین حد و بستر، پیشنهاد شده است.

مجموع خسارت سیل طی سال های 80 تا 90 در شهرستان شاهرود حدود 171 میلیارد ریال برآورد شده که بیشتر این خسارت ها مربوط به محصولات باغی و کشاورزی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار