گلایه های بانوی شاعر سمنانی؛
بانوی شاعر سمنانی گفت: فضای شعر و شاعری در کشور و استان در حال پیشروی به سوی جشنواره محورشدن است که سبب عدم مطرح شدن شاعران توانمند و برجسته کشوری می شود.
کد خبر: ۴۹۶۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ 18 September 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از قومس؛ بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار، شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.

این روز بهانه ای شد تا با نیره کاشی تنها بانوی شاعر سمنانی سرا و حائز چند رتبه برتر کشوری گفتگویی داشته باشیم.

مشروح گفتگوی خبرنگار قومس با بانوی شاعر سمنانی در ادامه می آید:

قومس: ابتدا خودتان را معرفی کنید و بگویید از چه زمانی و چگونه به شاعری علاقمند شدید؟

نیره کاشی هستم متولد سال 62 و دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی می باشم و چند سال است که مسئولیت دبیرخانه جشنواره ملی داستان رضوی را برعهده دارم.

از کودکی به شعر و شاعری علاقمند بودم چراکه خانواده ام گرایش خاصی به شعر داشتند و پدرم با سواد کمش، شعرهای زیادی را از حفظ بود و برایم می خواند که این امر تاثیر زیادی در به وجود آمدن این علاقه در من داشت.

قومس: ازچند سالگی شروع به شعر گفتن کردید و شعرهای شما بیشتر در چه زمینه ای است؟

از 12 سالگی شروع به شعر گفتن کردم و شعرهای من در زمینه های مختلفی مانند اشعار آئینی، عاشقانه، کودک و نوجوان، فولکلور و سمنانی است که مجموعه های اشعار آئینی و عاشقانه ام چاپ شده است، مجموعه کودک و نوجوان زیر چاپ واشعار سمنانی ام در حال گردآوری است.

قومس: از نظر شما فضای شعر و شاعری در کشور و در استان سمنان چگونه است؟

وضعیت شعر و شاعری مانند بسیاری موارد در جامعه ما حالت جریانی دارد. بعضی شاعران کارشان خوب است و برخی هم واقعا شاعر نیستند و ضعیف کار می کنند ولی با توجه به بی اطلاعی ها و بی سوادی های موجود در فضای مجازی مطرح شده اند.

قومس: مشکلات پیش روی شاعران چیست؟

دوره های آموزشی زیادی در کشور در حال برگزاری است که اگر شعرا به این دوره ها دسترسی داشته باشند در موفقیت آنها بسیار تاثیر گزار است و مساله ای که وجود دارد این است که سیاست استانها بیشتر باید سرمایه گذاری در مرحله آموزش باشد و آنچه هم اکنون شاهد هستیم جشنواره محور شدن برنامه هاست؛ شعرای جشنواره ای به شدت در حال رشد هستند و یکسری شاعر مشترک در جشنواره ها شرکت می کنند و این جشنواره ها تبدیل به عرصه ای برای حضور افراد خاص شده است به طوری که هویت افراد شرکت کننده و کسانی که برنده می شوند براحتی از قبل قابل پیش بینی است.

قومس: چه راهکاری برای پیشگیری از این مسائل دارید؟

انسان هنر را تولید می کند تا مخاطب داشته باشد و خوانده شود، در استان ما جشنواره شعر آزاد و غیر آئینی برای فعالیت شاعرانی که آزاد کار می کنند وجود ندارد و عرصه شاعری به کسانی تعلق گرفته است که با حضورشان در رسانه های مختلف تریبون را به دست گرفته اند.

مورد قبول عام واقع شدن منوط به حضور در جشنواره ها شده است که متاسفانه شاعری که برای دل خودش کار می کند و برای ادبیات قدم بر می دارد در این جشنواره ها مطرح نمی شود که باید عرصه ظهور و بروز شاعرانی که در عرصه ها و موضوعات مختلف کار می کنند، فراهم شود.

قومس: تاکنون چه رتبه هایی در زمینه شاعری کسب کرده اید؟

رتبه اول شعر جوان کشور در سال 86، رتبه دوم شعر فرهنگیان بسیجی کشور و رتبه اول کشوری در جشنواره شعر اقوام ایرانی ورتبه های دیگری در جشنواره های استانی و شهرستانی از دوران دانش آموزی و دانشجویی داشته ام.

قومس: آیا برای چاپ کتابهایتان به شما کمکی هم شده است؟

یکی از مجموعه شعرهایم را حوزه هنری چاپ کرده است که 2 نمونه از کارهایم توسط حوزه هنری در دست اقدام است. حمایت ارگانها بستگی به مطرح بودن شاعران دارد. خیلی از شاعران جوان آثار خوبی دارند که هزینه چاپ ندارند و کسانی هم هستند که کارهای ضعیف خود را چاپ کرده اند.

قومس: سخن پایانی شما؟

متاسفانه در بسیاری موارد شعر، ادبیات و هنر وسیله ای شده است برای مطرح شدن آدمها طوری که اشخاصی وجود دارند که شاعر خوبی نیستند ولی از یک سری کانال ها مطرح می شوند و شعر می گویند تا از مزایای آن استفاده کنند.

امیدوارم روزی فرا برسد و کسانی مطرح شوند که واقعا شعر برایشان اهمیت دارد و دغدغه شعر دارند؛ دغدغه ی آدم ها از هنر روی آوردن به نفس هنر باشد و بخاطر هنر و تعالی که در آن شکل می گیرد به سمت و سوی هنر بروند.

برچسب ها: شاعر ، سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار