رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی خبرداد:
رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به توفیق این پژوهشگاه در تولد مارال از رحم یک قوچ وحشی، از تلاش برای ایجاد امکان تولد گونه در خطر انقراض" یوزپلنگ آسیایی" از یک رحم جایگزین در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی خبر داد.
کد خبر: ۴۹۲۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲ 11 September 2017

به گزارش تابناک سمنان، دکتر حمید گورابی در حاشیه سفر به سمنان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: برای تحقق این مهم نیازمند یک سری بسترسازی‌ها و مقدمات بودیم که این مقدمات با تلاش همکاران ما و با شکل‌گیری بانک سلولی حیات‌وحش در پژوهشگاه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مطالعات زیادی در این زمینه در رویان صورت گرفته افزود: در حال حاضر سلول‌های برخی حیات‌وحش و از جمله یوزپلنگ ایرانی در بانک سلولی رویان جمع‌آوری شده است.

رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به رشد و تولد یک مارال از رحم قوچ وحشی در پژوهشگاه‌های جهاددانشگاهی تصریح کرد: یکی از اهداف ما از این پژوهش جلوگیری از انقراض برخی حیات وحش و از جمله یوزپلنگ بوده لذا پژوهشگران ما در ادامه تحقیقات خود در جست‌وجوی شبیه‌سازی دیگر گونه‌ها و ازجمله یوز نیز هستند.

وی با بیان اینکه در مورد یوزپلنگ نیز مقدمات فراهم و مطالعات زیادی انجام شده گفت: در حال حاضر به‌دنبال رحم جایگزین هستیم تا جنین را به رحم حیوان دیگری انتقال و از رحم آن، تولد یوزپلنگ را داشته باشیم.

گورابی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص گزینه‌های احتمالی برای رحم جایگزین اظهار کرد: رحم در حیات‌وحش متفاوت از حیوانات اهلی است و لذا برخی گربه‌سانان و حیات‌وحشی مثل شیر و...می‌تواند گزینه مناسبی باشند البته تحقیقات در این مورد ادامه دارد و هنوز نیازمند بررسی بیشتری است که همکاران ما در حال بررسی آن هستند.

این پژوهشگر برجسته و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص طرح رونمایی از چند حیوان آزمایشگاهی در کشور به ایسنا گفت: این کار با همکاری یک گروه علمی و پشتیبانی آنها صورت گرفته اما رونمایی از این حیوانات آزمایشگاهی قرار است در مهرماه امسال انجام شود.

خیرین از بانک عمومی خون بندناف حمایت بیشتری کنند

گورابی ذخائر بانک خون بندناف را بالغ بر 70 هزار نمونه برشمرد و بر لزوم حمایت از بنک عمومی خون بندناف

تاکید کرد وگفت: در حال حاضر اکثر کسانی که خون بندناف فرزندان خود را در بانک خصوصی بندناف ذخیره کردند رضایت دادند که از سلول‌های بنیادی آنها برای درمان نیازمندان و بیماران دیگری هم استفاده شود اما در مجموع باید از بانک عمومی خون بندناف حمایت بیشتری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه برای توسعه بانک عمومی خون بندناف نیازمند حمایت خیرین هستیم گفت: با توسعه این بانک قرار است که از داوطلبان، سلول‌های بنیادی اهدایی بیشتری جمع‌آوری کنیم تا چنانچه بیماری نیازمند آن بود در اختیار همگان قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت این بانک در درمان بیماران صعب‌العلاج از خیرین کشور خواست برای راه‌اندازی و توسعه بانک عمومی خون بندناف کمک بیشتری به این طرح پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی داشته باشند.

به گزارش ایسنا دکتر گورابی همچنین در سفر به سمنان در نشستی با حسن رهایی به بررسی آخرین وضعیت رویان شعبه مهدیشهر در استان سمنان پرداخت که اخبار آن متعاقبا منتشر می شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار