چهارمین دور مسابقات ملی سنگ نوردی نونهالان و نوجوانان در حالی به میزبانی شاهرود پایان یافت که سنگنوردان استان سمنان حتی از گرفتن یک مدال نیز در این رقابت‌ها باز ماندند.
کد خبر: ۴۹۲۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ 11 September 2017

به گزارش تابناک سمنان، چهارمین دوره سنگ‌نوردی نونهالان و نوجوانان کشور در شاهرود با حضور ۳۰۰ ورزشکار با معرفی برترین‌ها به کار خود خاتمه داد چیزی که دراین‌بین می‌تواند حائز اهمیت باشد چالش‌های فرا روی ورزش کوهنوردی در استان سمنان و در کل کشور است که این مسابقات می‌تواند در ورزشکاران استان سمنان ایجاد کند.

یکی از مشکلات موجود در رشته سنگ‌نوردی نبود اصلی‌ترین امکانات یعنی دیواره است که این مسابقات توانست شاهرود را از این نظر به‌قدری توانمند کند که میزبان مسابقات کشوری باشد اما آیا در همه شهرستان های کشور نیز این چنین اعتباراتی در دقیقه ۹۰ به داد میزبانان می رسد؟ ابتدا به کیفیت برگزاری رقابت ها در شاهرود می پردازیم.

سنگوردی در شاهرود نوپا است

رئیس هیئت کوهنوردی شاهرود در گفتگو باخبرنگار مهر، با بیان اینکه چهارمین دوره مسابقات سنگ نوردی نونهالان و نوجوانان کشور به میزبانی این شهرستان می تواند به پیشرفت و توسعه زیر ساختی این ورزش در شاهرود کمک کند، ابراز داشت: برگزاری این مسابقات بهانه ای شد تا دیواره سنگ نوردی به روز شود و نوجوانان و جوانان شاهرودی را به این ورزش علاقه مند کند.

علی یونسیان اضافه کرد: در رده سنی نونهالان پسر فارس، گیلان، قزوین، تهران و خوزستان حائز مقام شدند و در رده نونهالان دختر خراسان رضوی، قزوین و کرمان عناوین برتر را به خود اختصاص دادند و در بخش نوجوانان رده سنی پسران خراسان رضوی، زنجان و استان مرکزی تهران و فارس و در گروه نوجوانان دختر کرمان، اصفهان، تهران، خراسان رضوی مدال های طلا، نقزه و برنز این دوره از مسابقات را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: از بین تیم های شرکت کننده از استان های مختلف استان سمنان نتوانست در این دوره از رقابت ها درخشش چندانی داشته باشد که علت آن به نوپا بودن این ورزش، عدم توجه به استعداد یابی و فراهم نبودن زیر ساخت این ورزش در شاهرود منتهی می شود که با حمایت هیئت کوهنوردی استان و تکمیل شدن دیواره چنین به نظر می رسد که بتوانیم با تشویق نوجوانان و جوانان به این ورزش شاهد مدال آوری ورزشکاران این رشته از استان سمنان باشیم.

۱۰میلیون تومان برای نوسازی دیواره سنگ نوردی شاهرود هزینه شد

رئیس هیئت کوهنوردی استان سمنان بابیان اینکه در شهرهای شاهرود، دامغان، سمنان و گرمسار دیواره سنگ‌نوردی وجود دارد، ابراز داشت: تجهیز دیواره به توان هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی درزمینهٔ عملکرد باشگاه‌ها و هیئت‌های زیرمجموعه مربوط می‌شود و بودجه‌ای که از فدراسیون کوهنوردی و اداره کل ورزش و جوانان در این خصوص تخصیص می دهد تنها هشت‌تا ۱۰میلیون تومان است که کفاف یک برنامه استانی را نمی‌دهد.

علیرضا کریم در ادامه تصریح کرد: برای برگزاری مسابقات سنگ‌نوردی شاهرود نزدیک ۴۰ مترمربع دیواره با اعتبار ۱۰ میلیون تومان بروز رسانی و بر اساس مسابقه، تجهیزاتی به سالن افزوده شده است.

وی بابیان اینکه این ورزش در رده‌های سنی پایین در سطح استان سمنان، از گرمسار و ایوانکی تا شاهرود انجام می‌شود، افزود: امسال با توجه به ظرفیت های ورزشی شاهرود، مسابقات قهرمانی رده سنی نونهالان و نوجوانان در این شهرستان برگزار شد تا بتوانیم از این طریق مسابقات سنگ نوردی را بهبود بخشیم و همچنین از زیرساخت‌های ورزشی شهرستان حمایت کنیم.

رشد ۴۰ درصدی حضور ورزشکاران در چهارمین دوره مسابقات سنگنوردی

مسئول کارگروه صعودهای ورزشی فدراسیون کوهنوردیدر گفتگو باخبرنگار مهر، بابیان اینکه چهارمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی نونهالان کشور بازخورد خوبی در ایجاد انگیزه بین خانواده‌ها و کودکان ایجاد کرد، ابراز داشت: در زمینه شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات رشد خوبی را شاهد هستیم و در بخش دختران ۲۱ استان و در بخش پسران ۱۸ استان حضور داشتند که در مقایسه با سال گذشته بالغ‌بر ۴۰ درصد حضور ورزشکاران و تجهیزات افزایش یافت.

مهدی داور پور در ادامه تصریح کرد: با کمک هیئت استان و شهرستان و فدراسیون این دیواره در شاهرود ایجاد شد تا ورزشکاران بتوانند از آن استفاده کنند لذااگر این نونهالان و جوانان را مدیریت نکنیم برای خانواده ایجاد بحران می‌کند و باید با سوق دادن نونهالان و نوجوانان به‌سوی ورزش و فراهم کردن امکانات زیرساختی بتوانیم بروز آسیب‌های اجتماعی در آینده را به حداقل کاهش دهیم.

وی افزود: بی‌شک این مسابقات برای استان‌های کم برخوردار توسعه روبه‌جلو محسوب می‌شود و فدراسیون می‌کوشد تا با برگزاری مسابقات، رقابت سالم را در بین نونهالان ترویج کند لذا دوره‌های مربی‌گری برای این استان‌ها در نظر گرفته شد کمتر استانی راداریم که مربی نداشته باشد.

کوهنوردی نیازمند تعامل و هم‌سو نگری است

مسئول کارگروه صعودهای ورزشی فدراسیون کوهنوردیبابیان اینکه ازنظر آموزش و امکانات، فدراسیون کار خودش را به‌خوبی انجام می‌دهد، ابراز داشت: برای توسعه زیرساختی یک ورزش باید همه نهادها اعم از آموزش‌وپرورش، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها وادارات ورزش و جوانان وارد عمل شوند، دیواره، مربی، ورزشکار سالن باید در کنار هم قرار گیرند تا شاهد مدال‌آوری افزون‌تر در بخش سنگ‌نوردی باشیم.

داور پور در ادامه تصریح کرد: در بخش آموزش با نهادهای علمی کشور در ارتباط هستیم، بنابراین احتیاج به تعامل و هم‌سو نگری بیشتری وجود دارد چراکه هر اتفاقی که بیفتد باید برای آینده‌سازان کشور باشد، اکثر استان‌ها دیواره رادارند و یا در حال به‌روز شدن هستند فدراسیون اماکنی را برای احداث دیواره معرفی می‌کند به شرطی که در اختیار هیئت استان باشد.

وی افزود: در صورت داشتن مکان برای نصب دیواره، فدراسیون کوهنوردی این آمادگی را دارد که با کمک وزارت ورزش و جوانان برای ورزشکاران علاقه مند دیواره ایجاد کند.

استاندارد سازیدیواره سنگ نوردی شاهرود نیازمند ۵۰ میلیون تومان اعتبار

مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان نیز در این گفتگو بابیان اینکه صخره‌نوردی ورزش نوپایی در استان محسوب می‌شود، ابراز داشت: از سال گذشته سالن غدیر سمنان را تجهیز و دیواره صخره‌نوردی را به‌روز و چند دوره مسابقات کشوری در آنجا برگزار شد، با توجه به وضعیت خوبی که شاهرودازنظر رشد و توسعه ورزش‌های کوهنوردی دارد سالن مدیرت بحران شهرداری این شهر نیز تجهیز شد.

فرزاد فتاحی ادامه داد: برای برگزاری مسابقات لازم بود دیواره ارتقا داده شود و آن را به مراحل بهتری برسانیم، این دیواره برای مسابقات نونهالان و نوجوانان مشکلی ندارد، برای استاندارد کردن دیواره ۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز استکه ۵۰ درصد آن را اداره ورزش و جوانان استان تقبل کرد و بخش دیگر باید از محل خیران یا دستگاه‌های اجرایی تأمین شود.

وی افزود: ورزشکاران استان سمنان اگر بتوانند در مسابقات کشوری رتبه‌های اول تا سوم را در آینده کسب کنند هزینه ساخت دیواره را به‌صورت کامل پرداخت می‌کنیم که با این امر ورزشکاران برای ادامه فعالیت انگیزه بیشتری خواهند داشت و خدمتی نیز به اداره کل اضافه می‌شود.

گروه های کوهنوردی باید به سمت باشگاه شدن حرکت کنند

مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان بابیان اینکه برای ورزش‌های مختلف اعتبار مشخص در نظر گرفته نمی‌شود، ابراز داشت:بر اساس برنامه هیئت‌ها اعتبار به ورزش داده می‌شود به‌عنوان‌مثال برای برگزاری این دوره از مسابقات بالغ‌بر ۴۰ میلیون تومان هزینه شد و برای برنامه‌های قوی‌تر اعتبارات بیشتری در اختیار هیئت‌ها قرار خواهد گرفت.

فتاحی با بیان اینکهاحداث دیواره و تجهیزات بستگی به تعداد علاقه‌مندان و امکانات موجود دارد، ادامه داد:در کل استان سالن غدیر سمنان ظرفیت برگزاری مسابقات بزرگ‌سالان و جوانان به دلیل ارتفاع زیاد را به خود اختصاص داده است لذا دیواره‌های تمرینی در گرمسار و دامغان نیز هستند و تلاش داریم تا تجهیزات را در مهدی‌شهر و میامی به‌روز کنیم

وی بابیان اینکه در بخش تخصصی عمده فعالیت‌ها در شهرهای سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار انجام می شود، افزود: با توجه به استقبال کوهنوردان استان سمنان برای نصب دیواره کامل حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان هزینه لازم است.

فتاحی تأکید کرد: گروه‌های کوهنوردی رسمی نداریم و باید از گروه‌های کوهنوردی به سمت ایجاد باشگاه حرکت کنیم در دو بخش کوهنوردی و کوه‌پیمایی امسال ۱۰ نفر از کوهنوردان به قله روسیه و خارج از کشور صعود کردند.

ایجاد دیواره سنگ نوردی در استان ها به این ورزش جانی تازه بخشید

سرپرست تیم اعزامی استان بوشهر در چهارمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی نونهالان کشور در گفتگو باخبرنگار مهر، ابراز داشت: الآن مدت‌ها است فدراسیون کوهنوردی بر پایه ورزش سنگ‌نوردی، فعالیت انجام می‌دهد و این باعث شد که رشته سنگ‌نوردی در شهرستان‌ها و استان‌ها با هیجان خاص همراه باشد و استقبال‌کننده بسیاری را داشته باشد.

علی مرادی پور بیان داشت: با حمایتی که خانواده‌ها از هیئت‌های کوهنوردی دارند برای توسعه زیرساخت‌های این رشته فدراسیون برنامه‌ریزی‌های خوبی را در دستور کار خود قرار داده است برگزاری مسابقات انگیزه به ورزشکار می‌دهد تا بتواند خود را در مقایسه با سایر هم سن‌های خود تقویت کند.

سرپرست تیم کرمان نیز در گفتگو باخبرنگار مهرضمن بیان اینکه این دوره از مسابقات جذابیت دارد و در بین نونهالان انگیزه خاصی در بین آن‌ها وجود دارد، ابراز داشت: استعدادهای آینده کشور در این مسابقات مشخص می‌شود، فدراسیون کوهنوردی فعالیت خوبی را شروع کرده واردوها و مسابقات مختلف برگزاری می‌کند.

علیرضا باقری ادامه داد: در دهه ۷۰ فدراسیون کوهنوردی به تمام مراکز استان‌ها دیواره سنگ‌نوردی حدود ۶۰ مترمربع داد که همین امر ایجاد انگیزه کرد تا سنگ‌نوردی در کشور رونق و جانی تازه به خود اختصاص دهد با توجه به اینکه این ورزش هزینه بالایی دارد فدراسیون نمی‌تواند همه این‌تجهیزات را در اختیار هیئت‌ها قرار دهد بنابراین باید خانواده‌ها نیز همکاری کنند.

سالانه ۲۰ سالن در کشور به دیواره سنگ نوردی تجهیز می شود

مسئول کمیته بین‌الملل فدراسیون کوهنوردی هم در گفتگو باخبرنگار مهر، بزرگ‌ترین مشکل ورزش سنگ‌نوردی را کمبود دیواره،اماکن ورزشی و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری مسابقات بین‌المللی در شهرستان‌ها برشمرد و ابراز داشت: در دسترس نبودن خوابگاه‌ها، نبود دیواره و سخت بودن دسترسی به امکانات لازم ازجمله مشکلاتی است که برگزاری مسابقات بین‌المللی را در تهران نیز دچار چالش می‌کند لذا برای رفع این مشکلات سالانه به‌طور متوسط ۱۵ الی ۲۰سالن در کشور برای برگزاری مسابقات سنگ‌نوردی تجهیز می‌شود.

محمود هاشمی افزود: در تلاشیم تا سالانه میزبانی‌های بیشتری را در سطح کشور داشته باشیم چراکه با این امر به‌ویژه در سن نونهالان و نوجوانان جایگزینی قهرمانان را خواهیم داشت لذا هرچه استعداد بیشتری به این حرفه ورود پیدا کند، قهرمان‌پروری نیز بیشتر می‌شود.

هاشمی بابیان اینکه سنگ‌نوردی در بین ورزش‌های دنیا به خاطر اینکه تازه‌وارد المپیک شده و دارای جایگاه خاصی است، ابراز داشت: سنگ‌نوردی در المپیک ۲۰۲۰ جز ورزش‌های این رویداد بزرگ قرار داده شد لذا به علت مدال‌آوری که این رشته ورزشی دارد در بین سایر کشورها نیز دارای مقبولیت خاصی است همچنین باید گفت ازنظر توانمندی ورزشکاران کشور باید گفت ایران در بلد رینگ و سر طناب مدال‌آور نیست ولی جایگه خوبی دارد اما در سرعتی همواره به‌عنوان کشور مدال‌آور در دنیا مطرح بودیم.

وی بابیان اینکه در صورت کسب مدال طلا رضا علی پور در مسابقات لهستان جایگاه اول دنیا را در رشته سرعت حفظ خواهیم کرد، افزود: در مسابقات قهرمانی آسیا جوانان و نوجوانان سال گذشته ۱۹۰ نفر شرکت کردند و ایران با کسب حدود ۱۹ مدال در به‌صورت تیمی قهرمان مسابقات شد ۱۸ تا ۲۱ سپتامبر مسابقات قهرمانی آسیا در رده بزرگ‌سال برگزار می‌شود و در یک سال گذشته طی رقابت ورد کاپ جام جهانی در رشته سر طناب صاحب مدال نشدیم ولی در سرعتی حائز مقام اول دنیا هستیم.

اعتبارات اندک اما استعدادها بسیار هستند

رشته سنگنوردی در مدت کوتاهی که از فعالیت آن پس از انقلاب اسلامی می گذرد توانسته جوانان بسیاری را به خود جذب کند اما همچنان اعتبارات حلقه مفقوده ترویج همگانی این ورزش به خصوص در بین شهرستان ها است اعتباراتی که بعضا مدیران استانی ورزش و جوانان را از ورود به این ورزش بر حذر می دارد چرا که ایمنی در این ورزش با اعتبارات گره خورده و کمتر مسئولی است که ریسک انجام آن را بپذیرد.

درباره این احساس مسئولیت عجیب و غریب می توان رشته ورزش های هوایی را نیز مثال زد که البته اگر نبود بخش خصوصی که در این حوزه سرمایه گذاری کند شاید امروز این ورزش ها نیز برای مردم غریبه بودند، در نهایت اما این دستان کوچک سنگنوردان نونهال کشور است که با رسیدن به قلاب های دیواره افتخار امید در دل‌ها زنده می کند امیدی که امروز بنا به مشکلات اجتماعی فراوانی که نسل جوان را تهدید می کند، یک ضرورت مهم محسوب می شود.

به نظر می رسد با تسهیل شرایط برای ورود بخش خصوصی به رشته سنگ نوردی و حمایت مسئولان بتوان بخشی از مشکلات را رفع کرد اما همچنان ورزشکاران این رشته مفرح چشم انتظار حمایت مسئولان هستند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار