مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان:
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: امروز برای رسیدن به ساختاری نظام‌مند به منظور اداره مساجد نیازمند تشکیل مرکزی برای رسیدگی به امور مساجد در استان هستیم.
کد خبر: ۴۹۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲ 07 September 2017

به گزارش تابناک سمنان، حجت الاسلام علی شکری پیش از ظهر پنج شنبه در نشستیبا امام جمعه و برخی مسئولان شاهرود به میزبانی اداره تبلیغات اسلامی این شهر، درباره ضرورت ساختار بندی مشترک بین مساجد، بیان داشت: در دولت نهم مصوبه ای ابلاغ و در این راستا سازمان اوقاف کمیته ای برای تائید صلاحیت امنای مساجد متشکل از امام جمعه، اوقاف و سپاه پاسداران که تشخیص دهنده انتصاب امنا بودند را تشکیل داد اما با تمام تلاش‌های صورت گرفته کماکان باچالش هایی در حوزه مسجد روبرو هستیم که نیازمند تدبیر بیشتر است.

حجت الاسلام علی شکری مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان

وی با بیان اینکه در مقوله مساجد به طور مشخص قانونی مدونی وجود ندارد و مردم برای رفع مسائلشان مدام بین دو نهاد اوقاف و سازمان تبلیغات در تردد هستند،افزود: ما امروز باید ابتدا مشکلات این حوزهرا بشناسیم، ساختار مناسبی برای آن بیابیم و سپس مشکلرا رفع کنیم.

باید برای اداره مساجد مرکزی را در نظر داشت که غنایش به اعضای آن باشد

رئیس ستاد شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان سمنانگفت: امروز باید اندیشید، حال که برای اداره مساجد قانون خاصی وجود ندارد، پس مسئولان فرهنگی می بایست قبل از اینکه مسئله ای خاص به وجود آیدساختاری را در درون شهرها تشکیل داده وبه کار شورایی بپردازند.

شکری با بیان اینکهاگر به واقع اهتمام مسئولان انجام کار منسجمی در امر مساجد است، باید ساختاری نیز برای آن تعریف شود تا شاهد انسجام برنامه‌های این حوزه در سطح استان و شهرستان شاهرود باشیم، گفت: ابتدا باید برای اداره مساجد مرکزی را در نظر داشت که غنایش به اعضای آن باشد و در این راستا قطعا امام جمعه و نماینده وی، دستگاه های فرهنگی مانند سازمان تبلیغات، اوقاف، ارشاد اسلامی، بسیج، سپاه و ... می توانند جای داشته باشند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در برخیامور مساجد مشکلاتی داریم که در امور ساخت و ساز آنها نیز دیده می شود، افزود:یکی از کارهای و یژه این شورا می تواند جانمایی مساجد به نسبت جمعیت شهرک‌ها، ساماندهی وقف و ... باشد.

فضاهای مساجد بالفعل شوند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنانبا ابراز اینکهبرای شورای فرهنگی مساجد حداقل باید سه کمیته تعیین شودکه نخست کمیته ساخت و ساز است، تصریح کرد: این کمیته می تواندتعیین کند که اصلا چه مناطقی نیازمند مسجد است تا شاهد این نباشیم که در یک خیابان دو مسجد بنا شده و در محله مجاور حتی یک مسجد هم نباشد چرا که زمین های این مساجد موقوفه بوده اند همچنین دومین کمیته می تواند در حوزه انتصابات فعال باشد که امام جماعت، هیئت امنا، فرمانده پایگاه و ... باید در این شوراباشند تا نهاد،هایی همچون اوقاف و سپاه و سازمان تبلیغات اسلامی به صورت اجماع هیئت امنا یا روحانی راتعیین کنند و در نهایت مهمترین بخش، نظارت و عملکرد مالی مساجد است که وجوه دریافتی از مردم چه میزان است و آیا مخارجی که انجام می شود ضرورت دارد یا خیر، لیکن در این سه حوزه ما نیازمند تعریف ساختاری هستیم که در آن خط و مشی ها برای مساجد مشخص باشد.

شکری درادامه بیان داشت: وقتی برای امنا، امام جماعت، تشکل ها، پایگاه ها و ... در هر مسجد خط و مشی مشخص شود قطعا کارها به سمت ساختارمند شدن پیش خواهد رفت وتا زمان عدم ساختارمند شدن دستورالعمل ها متاسفانه نمی توان شاهد رعایت این مسائل بود.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم کار اساسی صورت دهیم باید از چالش ها دور باشیم که این امر در راستای ساختارمندی شکل می پذیرد، مسجد امروز یک فرصت است به لحاظ زمینه های ساختاری که در دین وجود دارد، اما باید مراقبتهدیدها نیز بودچرا که دچار مشکلاتی مانند بافت فرسوده، فضاهای مرده و ... نشود که این فضاهای مساجد باید بالفعل شوند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار