طبق بررسی های میدانی مهمترین مطالبه مردم شرق استان سمنان مقوله بیکاری است پدیده ای که بنا به آمار سال های اخیر و کاهش نه چندان چشمگیر، همچنان آزار دهنده است.
کد خبر: ۴۸۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ 05 September 2017

به گزارش تابناک سمنان، محمد حسین عابدی: برای سخن از مطالبات مردم به خصوص مطالبه از نهادهای دولتی شاید بهترین زمان آغاز دولت جدید باشد حال تقارن این ایام با نیم‌سال نخست قطعا می تواند همان فالنیکی باشد که در زندگی گرفتنش را می جوئیم اما برای یافتن مهمترین مطالبات مردم از دولت ها باید به میانشان رفت.

اصحاب رسانه و نشریات محلی در شاهرود همواره به دنبال این سوال هستند که مهمترین مطالبه دولتی مردم چیست؟ برای این کار اما تهیه یک پرسش نامه و کار آماری-میدانی می تواند بهترین نتیجه را دهد، آمار و ارقامی که خود گواه مطالبات مردمی هستند و می توانند بهترین مشاوره را برای تصمیم سازی به دولتمردان دهد.

شاهرود ایستگاه اول مطالبه گری

برای یافتن پاسخ این سوال که مهمترین مطالبات مردم استان سمنان چیست، از مدت ها قبل به فکر تقسیم کردن استان به پنج منطقه اصلی بودیم میامی، شاهرود و بیارجمند، دامغان، سمنان و غرب استان شامل گرمسار، سرخه و مهدیشهر و در این راه انتشار پرسش نامه هایی با سوالات مشترک در هر منطقه جغرافیایی بنا به تعداد جامعه آماری اقدامی فرسایشی و وقت گیر بود که امروز مفتخر به انجام آن هستیم اقدامی که شاید در تاریخ رسانه های استان سمنان کم سابقه باشد چرا که در کنار وسعت کار، حجم جامعه مطالعاتی و جغرافیای مطالعاتی عواملی بودند که از این کار میدانی، پروژه ای تحقیقاتی ساختند.

نخستین گزارش از سلسله گزارش های مطالبات مردمی از دولت مردان در شاهرود به نگارش در می آید شهرستانی با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت که بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرستان دیار قومس است شهرستانی که در آن ۲۰۰ پرسش نامه در شهرهای مهم مانند شاهرود، بیارجمند، بسطام و کلاته خیج و همچنین دو روستای بخش بسطام شامل قلعه نو خرقان و میغان توزیع شد پرسش نامه هایی که نیمی از آنها به صورت تلگرامی و در برهه زمانی بیست و دوم مردادماه تا بیست و پنجم همان ماه به میان مردم رفت تا نظراتشان را درباره مهمترین مطالبات از دولت مردان به آزمایش بگذارد.

مردم از مطالبات می گویند

برای اینکه پاسخ مردم درباره پرسش نامه ها بررسی شود ابتدا باید دید پرسش ها چه بودند:

شهر/ روستا: سن: تحصیلات: جنسیت: مرد زن:

  1. به نظر شما مهمترین مشکل جوانان منطقه چیست؟

الف) بیکاری، فقر و مشکلات مالی شامل ازدواج و مسکن

ب) عدم وجود زیرساخت های ورزشی، تفریحی و تحصیلی، بهداشتی درمانی

ج) معضلات اجتماعی مانند اعتیاد، بزهکاری

د) همه موارد

  1. عملکرد دولت مردان (فقط در منطقه خودتان و نه در سطح کشور) را درباره رسیدگی به امور جوانان و بانوان چگونه ارزیابی می کنید؟

الف) ضعیف

ب) متوسط

ج) خوب

د) عالی

  1. مهمترین تهدید منطقه خود را چه می دانید؟

الف) خشکسالی

ب) بیکاری

ج) فقر و مهاجرت

د) همه موارد

  1. مهمترین مطالبه شما از دولت در کدام بخش است؟

الف) فرهنگی و اجتماعی (مانند ورزش، تفریح، برنامه های فرهنگی

ب) اقتصادی(مانند تسهیلات، اشتغال، محرومیت زدایی)

ج) خدمات (مانند درمان و بهداشت، راه

د) سیاسی (تغییر در خط و مشی سیاستگذاری های مدیریت شهرستانی)

  1. به دولتمردان خود در زمینه پاسخگویی به مردم چه نمره ای می دهید؟

الف) ضعیف

ب) متوسط

ج) خوب

د) خیلی خوب

۱- شما اگر مسئول بودید کدام را اولویت کاری خود قرار می دادید؟

الف) اقتصاد مانند بیکاری، مسکن و رونق تولید

ب) مقابله تهاجم فرهنگی، جوانان، آموزش عالی و مهارت آموزی

ج) محیط زیست، منابع طبیعی

د) توجه به روستاها، مقابله با خشکسالی، محرومیت زدایی از مناطق فقیر نشین و جلوگیری از مهاجرت

۷- اگر فکر می کنید مسئولان در برخی موارد در رفع مشکلات ناکام هستند به نظر شما چه دلیلی دارد؟

الف) مسئولان به مردم بی توجه هستند و افراد کاردانی بر سر کار نیستند

ب) مشکلات کلان اقتصادی در سطح جهان، منطقه و کشور است و کاری از دست آنان برنمی آید

ج) زیرساخت های اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی و ... در منطقه شما فراهم نیست

د) از مردم برای تصمیم گیری درباره مناطق مشورت گرفته نمی شود

۸-نقطه قوت دولت در منطقه شما چیست؟

الف) رفع مشکلات اقتصادی و توسعه

ب) بهداشت و درمان خدمات

ج) مسائل فرهنگی، تفریحی رفاهی و امور جوانان، گردشگری

د) امنیت امکانات و زیرساخت ها

مردم شاهرود به پرسش ها پاسخ دادند

همانطور که گفته شد جامعه هدف در شاهرود ۲۰۰ نفر بود چرا که امکان توزیع پرسش نامه بیش از این برایخبرنگار مهروجود نداشت اما جامعه هدف به مثابه مشت نمونه خروار سعی شده اند به صورت تصادفی و بدون هیچ ترتیب خاصی انتخاب شوند حتی در توزیع پرسش نامه ها سهمیه خاصی هم برای شهرها و روستاهای شاهرود در نظر گرفته نشد این روند همچنین در ادامه سلسله گزارش های مهر درباره دیگر نقاط استان نیز رعایت خواهد شد.

بیش از ۲۷۰ پرسش نامه در بین مردم توزیع شد تا درنهایت ۲۰۰ پرسش نامه با پاسخ به سوالات استحصال شد و مابقی یا مخدوش بودند و یا رغبتی به پاسخ سوالات نداشتند این عدد همچنین به دلیل تحلیل راحتو قابل فهم تر، به نوعی ترجیهخبرنگار مهرنیز بود درباره نتایج اما باید گفت درباره سوال نخست از ۲۰۰ نفر پاسخ دهنده، ۱۰۱نفر به گزینه چهارم یعنی همه موارد رای دادند، ۸۹نفر به گزینه نخست یعنی بیکاری، فقر مشکلات اقتصادی و ...، هفت نفر به گزینه دوم یعنی زیرساخت ها و تنها سه نفر به گزینه سوم یعنی مشکلات و معضلات فرهنگی رای داده اند.

در سوال دوم اما ۱۰۷نفر عملکرد دولت را ضعیف، ۵۰نفر متوسط، ۴۱ نفر خوب و دو نفر عالی دانستند در سوال سوم پاسخ بسیار جالب وبد تا جایی که ۱۷۱نفر گزینه همه موارد را برگزیدند ۱۹نفر گزینه نخست و ۱۰ نفر گزینه دوم یعنی بیکاری را مهمترین تهید منطقه خود دانستند درباره سوال چهار نیز باید گفت گزینه دوم یعنی مطالبات اقتصادی با ۱۵۳رای بیشترین تعداد آراء را به خود اختصاص داد سپس خدمات با ۳۱ مورد، مطالبات زیرساختی ۱۵ مورد مطالبات سیاسی تنها یک رای آورد درباره سوال پنجم باید گفت گزینه ضعیف با ۱۲۱رای مقام نخست گزینه متوسط با ۷۷ رای مقام دوم و گزینه خوب با دو رای در رده سوم قرار گرفتند گزینه چهارم نیز بدون رای ماند.

پاسخ سوال ششم اما بسیار در خور توجه بود رقابت اصلی بین گزینه نخست با ۱۰۱ رای و گزینه چهارم با ۷۱رای در جریان است همچنین گزینه دوم با۲۰ رای و گزینه سوم هشت رای دیگر پاسخ های مردمی بودند سوال هفتم اما شرایطی متفاوت دارد در این سوال گزینه ها تقریبا پخش هستند یعنی ۶۰نفر گزینه نخست را انتخاب کرده اند و به معنایی به مسئولان اعتماد ندارند، ۳۵نفر شرایط اقتصادی جهانی را مقصر می دانند، ۵۰ رای شامل گزینه سوم و ۵۵ رای به گزینه چهارم اختصاص داده شده است اما درباره سوال آخر باید گفت گزینه دوم یعنی بهداشت و درمان با ۱۲۱رای بهترین نقطه قوت دولت بوده و گزینه چهارم با ۵۱رای، گزینه سوم با ۱۰ رای و گزینه چهارم با ۱۸ رای در رتبه های بعدی قرار دارند.

داده ها چه می گویند؟

در توزیع پرسش نامه ها سعی شده تا به صورت تصادفی از سنین مختلف، با تحصیلات مختلف و همچنین جنسیت متفاوت عمل شود به گونه ای که با کمک گیری از گروه های تلگرامی بسیاری از پرسش نامه ها حتی بدون دخالتخبرنگار مهرتوسط مردم توزیع و نتیجه به این خبرگزاری ارسال شد بنا بر این داده ها از میان ۲۰۰ پرسش نامه صحیح و با پاسخ های کامل ۱۲۱پرسش نامه توسط مردان و ۸۹ پرسش نامه توسط زنان پاسخ داده شد همچنین ۱۱۲ نفر در این بین بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال، ۳۹نفر ۴۰ تا ۶۰ سال، ۳۰نفر زیر ۲۰ سال و ۱۹ نفر بدون نوشتن سن در بالای پرسش نامه، اظهار نظر کردند.

در بررسی پاسخ سوالان نشان می دهد ۶۰درصد پاسخ دهندگان به گزینه نخست سوال اول بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال۱۹درصد بین سنین ۴۰تا ۶۰ سال و ۱۰درصد بدون ذکر سن و ۱۱درصد زیر ۲۰ سال سن داشتند همچنین ۵۴درصد پاسخ دهندگان به این گزینه مردان و ۴۶درصد دیگر زنان بودند این نشان می دهد دغدغه جوانان به خصوص مردها در شاهرود نسبت به بیکاری واضح است.

درباره سوال دوم نیز باید گفت ۴۰درصد زنان و ۶۰ درصد مردان به گزینه عملکرد ضعیف دولتمردان رای دادند در این بین ۴۲درصد پاسخ دهندگان بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال، ۲۱درصد زیر ۲۰ سال و ۲۱درصد بدون سن و ۱۶ درصد بالای ۴۰ سال سن داشتند این نشان می دهد همچنین ۹۰درصد افرادی که به گزینه های سوم و چهارم رای دادند بالای ۴۰ سال سن داشتند این امر نشان می دهد با بالارفتن سن در بین مردم شاهرود رضایت از عملکرد دولت افزایش می یابد که می تواند از صبوری شخصیت افراد باشد همچنین ۵۵درصد مردان و ۴۵ درصد زنان به گزینه ضعیف رای دادند. اما نکته قابل تامل دیگر این است که در بین ۴۰ رای مثبتی که به کارنامه دولت داده شده ۲۲رای یعنی بیش از ۵۰درصد مربوط به زنان است و مابقی به مردان تعلق دارد که این نشان می دهد زنان شاهرودی از عملکرد دولت راضی تر هستند هرچند اختلاف در خور توجه نیست.

خشکسالی و بیکاری شانه به شانه هم

ازپاسخ نامه ها برمی آید که کماکان مقوله اقتصادی و همچنین بیکاری در صدر خواسته های مردم شاهرود است این مقوله به واسطه تغییرات جغرافیایی دستخوش تغییر می شود برای مثال هرچه از مرکز شهر دور می شویم و برای مثال به روستاهای بخش بیارجمندبه این مطالبه مقوله خشکسالی نیز اضافه می شود چیزی که در مرکز شهر کمتر به آن پرداخته می شود. پس می توان نتیجه گرفت بیکاری و خشکسالی دو دغدغه اصلی مردم شاهرود هستند همچنین در رتبه های بعد زیرساخت ها، تفریح، فرهنگ، صنعت، توسعه شهری و ... نیز قرار دارند.

به دولتمردان چه امتیازی می دهید، مردم شاهرود اما در باره این سوال چه گفته اند، آمار نشان می دهد نسبت زنان و مردانی که به دولتمردان امتیاز ضعیف و متوسط را داده اند تقریبا با هم برابر هستند اما میزان زن نسبت به مردهایی که دو گزینه سوم و چهارم یعنی خوب و عالی را انتخاب کرده اند در کفه ترازو به طرف مردان سنگینی می کند به عبارتی دیگر می توان نتیجه گرفت مردان شاهرود بیشتر از زنان از عملکرد دولت راضی هستند در این بین همچنین کمترین نارضایتی با ۳۴درصد متعلق به قشر زیر ۲۰ سال است و نکته غیر قابل پیش بینی این محسوب می شود که رتبه دوم با فراوانی ۲۹درصد متعلق به ۴۰ تا ۶۰ سال است حال آنکه شاید به نظر می رسید رتبه دوم سنین ۲۰ تا ۴۰ سال باشند که این اتفاق رخ نداد شاید بتوان این نتیجه را گرفت که جوانان شاهرودی کمی به دولت خوش بین تر هستند.

به آمار و اطلاعات بازگردیم طبق پرسش نامه ها زنانی که به گزینه اول سوال ششم رای داده اند غالبا بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال بوده اند همچنین ۲۹ درصد رای دهندگان به گزینه اول سوال ششم زن هستند این فراوانی در بین مردان بیشتر است مردان شاهرودی که به گزینه نخست سوال ششم رای داده اند ۶۱درصد هستند که از این بین نیمی از آنها بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال داشتند. نکته قابل توجه دیگر در این سوال این است که ۱۰۰درصد رای دهندگان به گزینه سوم یعنی محیط زیست بین سنین ۴۰ تا ۶۰ سال داشتند شاید یکی از دلایل این امر آن باشد که امروز اولویت جوانان بیشتر به مسائل اقتصادی باز می گردد تا مسائل اجتماعی و محیط پیرامونی.

در این سوال ۷۱ نفر به گزینه چهارم یعنی توسعه رای داده اند شاید بتوان تصور کرد که غالب این افراد اهل روستاهای شاهرود بودند که چنین پاسخ هایی را داده اند اما برعکس باید گفت ۵۲درصد کل افرادی که به این گزینه رای داده اند، ساکن شهر شاهرود بوده اند همچنین ۴۱درصد این افراد زن و مابقی مرد هستند، توجه به توسعه روستایی اما بیشترین فروانی را در بین رای دهندگان ۴۰ تا ۶۰ سال داشت سپس رده سنی ۲۰تا۴۰ سال و پس از آن زیر ۲۰ ساله ها به این گزینه رای داده اند.

مسئولان بی توجه هستند

سوال هفتم شرایطی جالب دارد از میان ۲۰۰ رای مردم، ۶۰ نفر به گزینه عدم اعتماد به مسئولان رای داده اند که در این بین زنان بدبین تر از مردان هستند چرا که ۶۰ درصد رای دهندگان به این گزینه از میان بانوان شاهرودی هستند این امر شاید به شرایط بازار کار بانوان باز می گردد که بعدا آن را تحلیل می کنیم.

نکته قابل توجه این است که هرچه سن مردان شاهرودی بالا می رود، اعتماد به مسئولان در بین آنها بیشتر می شود این نکته در رای ها نیز به وضوح دیده می شد تا جایی که بیش از سه چهارم افرادی که مسئولان را در مشکلات مقصر نمی دانستند، بالای ۴۰ سال سن داشتند اما برعکس در بین بانوان هرچه سن افراد بالا می رود بیشتر به این نتیجه می رسند که دولتمردان برای آنها کاری نکرده اند که این امر نیز در بین رای دهندگان بانوی شاهرودی به وضوح دیده می شد.

نکته دیگر این که ۶۶درصد رای دهندگان به گزینه زیرساخت های توسعه روستایی، ساکنان روستاهای اطراف شاهرود بودند که در بین آنها بیارجمند با ۴۰ درصد بیشترین رای را به خود اختصاص داد البته در بین شهر نشینان نیز این گزینه چهار مدافع داشت اما نقطه طلایی این سوال این است که برعکس انتظارات امروز مردم شهر نشین بیشتر از روستا نشینان شاهرودی امید به دولت مردان دارند بررسی آمارها نشان می دهد نزدیک به ۶۱درصد مردم روستاها از دولتمردان دل کنده اند و به گزینه نخست رای داده اند حال آنکه در بین شهر نشینان این امید بیشتر است از سوی دیگر ۱۰۰ درصد افرادی که در این سوال به گزینه عدم قصور دولتمردان در وضعیت رای داده اند، شهری بوده اند که می توان نتیجه گرفت روستانشینان دولتمردان را مقصر مشکلات خود می دانند.

بهداشت و درمان در صدر اولویت های دولت

سوال پایانی اما نکته ای مشهود دارد مردم از درمان و بهداشت راضی هستند نزدیک به دو سوم پاسخ دهندگان نقطه قوت دولت یازدهم را مقوله بهداشت و درمان می دانند و حتی نکته قابل تامل در اینجاست که در بین پاسخ دهندگان و پرسش نامه ها چند شهروند و روستانشین شاهرودی علاوه بر علامت زدن گزینه بهداشت و درمان در ذیل برگه پرسش نامه جملاتی را از قبیل «بهداشت و درمان بهترین کار دولت»، «دولت اگر هیج کار نکرد بهداشت و درمان را توسعه داد» و «دولت از شما متشکریم» علی رغم اینکه تاکید شده بود در پرسش نامه ها هیچ علامت اضافی نباشد، نوشته شده بود که نشان از رضایتمندی مردم به خصوص در روستاها می دهد. از سوی دیگر افرادی که به این گزینه رای دادند تقریبا با درصد مساوی هم بانوان و مردان هستند ۵۵ به ۴۵ درصد رای دادن بانوان و مردان به این گزینه است.

امنیت اما دومین رای مردم شاهرود بود با ۵۱ رای در این بین اما نکته قابل تامل آن است که ۷۰ درصد رای دهندگان به این گزینه افراد ۲۰ تا ۴۰ سال هستند در حالی که این افراد می توانستند گزینه هایی مانند بهداشت و درمان را انتخاب کنند ۲۵درصد بالای ۴۰ سال و پنج درصد یا یک نفر زیر ۲۰ سال به این گزینه رای داده اند. اما در این مجال اندک تمام گزینه های بررسی شده در پاسخ گویی مردم اعم از روستایی یا شهری، سن، جنسیت، تحصیلات و ... را نمی توانستیم بررسی کنیم اما درباره این گزینه باید نکته را بیان کرد و آن این است که ۷۸درصد افرادی که به گزینه امنیت رای داده اند تحصیلات فوق دیپلم به بالا داشته اند در این بین درصد رای دادن بانوان و آقایان به این گزینه نیز تقریبا برابر است یعنی ۵۲ به ۴۸ درصد پس در احساس امنیت و یا وجود امنیت بین بانوان و مردان شاهرودی تفاوت خاصی نیست.

اما بررسی موارد دیگر نشان می دهد برعکس گزینه امنیت، بیش از ۷۰ درصد مردمی که به گزینه های دیگر رای داده اند تحصیلات دیپلم و کمتر داشته اند در این بین اما جمعیت روستانشین شاهرود با اختلافی ۱۰ درصدی، بیشتر از شهر نشینان به گزینه بهداشت و درمان رای داده اند این سوال اما گزینه های دیگری نیز داشت، رفع مشکلات اقتصادی و زیرساخت های تفریحی فرهنگی و گردشگری که این دو گزینه نیز به نسبت اهمیت سایر گزینه ها از رای نسبتا خوبی برخوردار بودند.

داده ها تحلیل می شوند

برای بررسی داده ها پس از کار طاقت فرسای جمع آوری پرسش نامه ها و تحلیل داده ها به سراع محمد رضا معصومی مدرس جامعه شناسی و کسی که پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد خود را به مطالعات آماری در بستر جامعه مدنی اختصاص داده می رویم که در ادامه نظرات او به عنوان یک کارشناس بیان می شود.

تحلیل کلی داده ها نشان می دهد امروز شاهرود فرای روستا نشین و شهر نشین دو تهدید عمده را برای منطقه خود بر می شمارند بیکاری و خشکسالی که در واقع یکی معلول دیگری و دیگری علت آن یکی است، امروز بحران خشکسالی در حالی وارد دهه دوم امتداد خود در شرق استان سمنان شده که بیکاری به علت عدم کشاورزی و دامداری نخستین معضل این پدیده به شمار می آید که به دنبال آن مهاجرت به شهرها، حاشیه نشینی، مشاغل کاذب، طلاق، بزهکاری، اعتیاد، خرده فروشی مواد مخدر و... و. را نیز به دنبال خود آورده است پس وقتی غالب مردم روستانشین شاهرود به گزینه خشکسالی رای می دهند این یعنی معضلات پیرامون آن را با گوشت و خون خود درک کرده اند آنها دیده اند که امروز در یک روستای ۸۰ خانواری تنها هفت خانوار باقی مانده و بقیه رفته اند و همین تعداد نیز باید با تانکر به صورت هفتگی آبرسانی شوند.

این امری است که متاسفانه دانشگاهیان ما که در مرکز استان و مرکز کشور زیر کولرهای پرقدرت گازی نشسته اند درک نمی کنند و برای روستائی ما در بیارجمند نسخه صادر می کنند که نباید مهاجرت کند ... اگر مهاجرت نکند چگونه ادامه حیات دهد؟ شما می توانی سه روز به جای این روستایی زندگی کنی؟ پس باید در نظر داشت که اگر می خواهیم شهری توسعه مند داشته باشیم باید روستایی توسعه یافته داشته باشیم. برای توسعه روستایی ابتدا باید مشکلاتش را حل کرد و برای رفع مشکلات روستاها امروز باید آب را به میان آن ها برد.

خشکسالی البته نکته روانی نیز دارد این احساس که بحران مدام زندگی یک فرد را تهدید می کند و در سایه این تهدید صبح را به شب و شب را صبح رساندن چه احساسی دارد؟ این رابطه مستقیم خشکسالی با افسردگی است وقتی فرد مدام به سال های گذشته و زمانی که کشاورزی و دامداری داشت فکر می کند امروز قطعا سرخورده است لذا این امر باید مورد توجه مسئولان باشد.

عملکرد مسئولان باید تقویت شود

رای مردم شاهرود که البته قابل پیش بینی بود چرا که در انتخابات ریاست جمهوری نیز به اثبات رسید این است که دولت باید اقدامات خود را تقویت کند امروز خشکسالی مشکلات عدیده ای را برای شرق استان به وجود آورده که شاید ۴۰ درصد آن نیز در غرب استان نباشد اما ۵۰ درصد طرح های آبیاری تحت فشار استان به غرب اختصاص می یابد و ۵۰ درصدی باقی مانده به دامغان، شاهرود و میامی ... از سوی دیگر در حالی که بیکاری در شرق استان به طور ملموس و با اذعان مدیران محلی بیش از ۲۴درصد است استاندار سمنان آن را در سطح استان هشت درصد اعلام می کند مقوله ای که قطعا نارضایتی مردم را به دنبال دارد. لذا باید دولتمردان حساب شده تر و با درایت بیشتری اقدام کنند.

اما درباره بخش دوم پرسش نامه ها باید گفت اولویت مناطق را به راحتی در چهار گزینه نمی توان سنجید این امر یک کار میدانی دشوار را می طلبد اما فعلا داده های ما در حول چهار گزینه شامل اقتصادی، توسعه، فرهنگ و زیر ساخت ها است که تا حدی می توان آن را مورد بررسی قرار داد ابتدا باید گفت از این رای کمی که مردمبه هجمه فرهنگی دشمنان داده اند در تعجب هستم من انتظار داشتم این گزینه رای بیشتری بیاورد البته از سویی خوشحال هستم که این نشان می دهد مردم به عملکرد دستگاه های فرهنگی آنقدر امید دارند که دغدغه خاصی در این حوزه احساس نمی کنند که این امر جای تقدیر دارد. اما درباره محیط زیست و مسائل اقتصادی و زیر ساختی باید گفت این ها ارکان زندگی با رفاه هستند.

دولت طبق قانون موظف است رفاه را برای تمام مردم ایران بدون در نظر گرفتن نژاد و دین و ... فراهم آورد امروز عملکرد دولت یازدهم در این حوزه نسبتا قابل قبول بوده که نمود عینی آنرا در سوال بعد که اغلب مردم به گزینه بهداشت و درمان رای داده اند می توان فهمید آمار ها نیز همین را می گویند اما نکته قابل توجه به همان دلایلی که در بالا نیز ذکر شد این است که شهر نشینان بیشتر از عملکرد دولت راضی هستند تا روستا نشینان که به نظر می رسد با توجه بیشتر به روستاها می تواند این ضعف ها را نیز برطرف کرد.

نظرسنجی ها ادامه خواهد داشت

خبرگزاری مهراستان سمنان در نخستین گام عملکرد آماری و میدانی رضایتمندی و مطالبات مردمی در استان سمنان را در شاهرود عملی کرد هرچند گستردگی مطالب و تحلیل تک به تک این سوالات نیازمند یک ویژه نامه مکتوب است اما سعی شد تا مهمترین مباحث این نظر سنجی در شاهرود، بیارجمند، بسطام، کلاته خیج و ... مطرح شود تا بتوانیم در گام بعد به چهار نقطه دیگر استان شامل میامی، دامغان، سمنان و شهرستان های غربی استان مانند گرمسار، سرخه و مهدیشهر بپردازیم.

در این بین باید توضیح داد که قطعا تحلیل تمامی موارد عنوان شده و فاکتورهای موثر در پاسخ گویی مردمی مثلا محل زندگی، سن، جنسیت، تحصیلات و ... در قالب یک گزارش نمی گنجد و در صورتی که این کار صورت گیرد قطعا از حوله مخاطبان نیز خارج است پس باید پذیرفت که در این بین اگر در برخی سوالات برای مثال تحصیلات بررسی شده و در برخی سوالات دیگر سایر فاکتورها مانند جنسیت به دلیل محدود بودن حجم نگارش کلمات در یک گزارش مکتوب خبری است بدیهی است تمامی آمارها و اطلاعات احصاء شده از پرسش نامه ها در بایگانیخبرگزاری مهراستان سمنان باقی خواهد ماند.

درنهایت باید گفت دولت دوازدهم در حالی کار خود را آغاز کرده که مردم شاهرود کماکان دغدغه آب، خشکسالی، بیکاری، جوانان تحصیل کرده، ازدواج، کشاورزی و دامداری و زیر ساخت های توسعه ای شهری و روستایی را دارند باید دید دولتمردان کابینه دوازدهم چه نگاه ویژه ای به شرق استان سمنان خواهند داشت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار