حمایت از نخبگان در کنار لزوم هدایت جریان علمی کشور به سوی اشتغال‌آفرینی، نیازمند راهبردهایی اساسی، عملیاتی و فرابخشی است، تجاری‌سازی آخرین چرخ‌دنده حمایت از نخبگان اصلی‌ترین چالش کنونی نخبگان بیان می‌شود.
کد خبر: ۴۸۸۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶ 03 September 2017
به گزارش تابناک سمنان، بی‌توجهی به امور نخبگان باعث دلسردی آنان می شود و در کشور تلاش شده با تدوین سندها و برنامه‌های راهبردی در امور نخبگان، در دانشگاه ها و مراکز علمی به شیوه‌ای عمل شود که از توان نخبگان در پیشبرد اهداف کشور به ویژه با اثربخشی بیشتر با تجاری‌سازی صنعتی علاوه بر بهره گیری از توان آنان به پیشبرد حوزه‌های مختلف، برای پیشرفت کشور هم گامی اساسی برداشته شود که نیازمند حمایت، هدایت و هم‌افزایی فرابخشی داشته و دارد و از سویی از پدیده فرارمغزها که در طول سال ها کشور به آن مبتلا بوده جلوگیری می‌شود.

حمایت از نخبگان ایران با هدف ورود علم و دانش نوین و تکیه بر استعدادها و دانش بومی برای رونق و بهبود چرخه تولید ضروری است و به همین منظور، بنیاد نخبگان با هدف شناخت و حمایت از نخبگان در حوزه های مختلف از سال 84 با دستور مقام معظم رهبری شکل گرفت؛ ایران در حال حاضر رتبه 140 دنیا را در شاخص کسب و کار دارد و در شاخص تولید علم رتبه یک منطقه و رتبه یازدهم جهان را داراست و نیاز به تجاری سازی و تبدیل ایده و علم به فناوری دارد.

اقدامات زیادی در کشور برای حمایت از جریان اختراعات و حمایت از مخترعان انجام شده که راه اندازی شرکت های دانش بنیان و صندوق کارآفرینی امید از آن جمله بوده است، تا بتواند نقش تسهیل‌گری برای کار نخبگان داشته باشد، اما در حال حاضر مخترعان در سطح های مختلف از این عملکرد رضایت کامل ندارند.

به طور میانگین از هر یکهزار تا سه هزار اختراع یک مورد تجاری سازی شده و به تولید انبوه می رسد و باید توجه داشت مطمئن‌ترین شکل اقتصاد اقتصاد دانش‌بنیان با تکیه بر توان علمی داخلی است که هم بهره گرفتن از دانش جوانان است و هم گامی اساسی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری که کشور را در برابر هر گونه بدخواهی و تحریم، بیمه خواهد کرد.

لزوم تخصیص بخش مهمی از بودجه دانشگاه ها به مساله پژوهش و توانمندسازی نخبگان راهکاری جدی برای تحقق و ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم است که دانشگاه های کارآفرین هستند و از سویی حمایت از نخبگان صرفا نباید حمایت مالی و تسهیلاتی باشد و باید شیوه‌مند و هدفدار به هدایت جریان نخبه در کشور پرداخته شود و کمک شود تا تجاری‌سازی از ابتدا به عنوان راهبرد اساسی نخبگان اتخاذ شود.

بیش از 200 مخترع در استان سمنان مورد حمایت بنیاد نخبگان قرار دارند و تا کنون از بین 25 مخترع بیش از 100 اختراع ثبت شده و مخترعان این استان توانسته‌اند 2 اختراع به عنوان اختراع پایه سطح و بقیه در سطح سه ثبت کنند.

از همین رو میزگردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان با عنوان «نقش اختراعات و اکتشافات در توسعه کشور و چالش‌های فراروی مخترعان» با حضور داود فیض رییس بنیاد نخبگان استان، سینا عربی مشاور استاندار در امور نخبگان، علی رشیدی پور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان، سیدهادی رستمیان موسس شرکت دانش بنیان کیمیا نانودانش، رامین احسانی جانشین رییس بنیاد نخبگان استان و مسوول اداری مالی بنیاد و ابوالحسن رستمیان مدیرعامل کانون خبرگان و کارآفرینان مهارتی ایران برگزار شد.

** تجاری سازی گام مهم و اساسی حمایت از نخبگان
رییس بنیاد نخبگان استان سمنان گفت: بنیاد نخبگان با هدف شناخت و حمایت از نخبگان در حوزه های مختلف از سال 84 با دستور مقام معظم رهبری شکل گرفته است و فعالیت آن با حمایت در حوزه علم، فناری، قرآن، هنر و اساتید برجسته با وجود آیین نامه ها است.

داود فیض با اشاره به این که بیش از 200 نخبه در استان سمنان مورد حمایت قرار دارند و زیر پوشش این بنیاد قرار گرفته اند یادآور شد: از میان 25 مخترع با ارایه 10 اختراع 2 نفر توانستند گواهینامه سطح 2 اختراع را به دست آورند و بقیه در سطح سه قرار دارند.

وی بیان داشت: در کشور قبل از راه اندازی بنیاد نخبگان هیچ نهادی چنین مسوولتی برای حمایت از نخبگان تعریف نشده بود و در دولت یازدهم آیین نامه ها برای حمایت از نخبگان بهبود پیدا کرد.

رییس بنیاد نخبگان استان سمنان با اشاره به این که برای هر مخترع 10 تا 15 میلیون تومان تسهیلات در سطح ابتدایی به مخترع پرداخت می شود، خاطرنشان کرد: مخترع سطح دو 50 میلیون تومان و سطح یک تا 100 میلیون تومان تسهیلات دریافت می کند.

وی تصریح کرد: ستادهای فناوری، صندوق حمایت از فناوران، صندوق کارآفرینی امید و پارک علم و فناوری از اقدامات خوب دولت یازدهم برای حمایت از جریان نخبگان است.

رییس بنیاد نخبگان استان سمنان گفت: بودجه بنیاد با ماموریت های محول شده به دلیل تعدد حوزه های مختلف همخوانی ندارد، درحال حاضر بودجه اختصاصی به این نهاد نسبت به سازمان ها و نهادهای دیگر کشور کمترین میزان است.

فیض با اشاره به اصل تبدیل ایده به اختراع و مرحله تجاری سازی، یادآورشد: با وجود این که دانش و علم کافی در مخترعان وجود دارد اما از آگاهی کامل در امور بازاریابی مطلع نیستند و در این بخش نیاز به ارتباط گیری و حمایت احساس می شود.

وی با اشاره به این که توسعه دایره نخبگان فقط به مراکز استان ها نباید ختم شود، تصریح کرد: شرایط مناسب در شهرستان ها هم باید برای نخبگان فراهم شود و در غیراین صورت دور باطلی برقرارمی شود که که دائم مراکز تقویت شود .

فیض با اشاره به سهمیه 10 درصدی برای دانشجویانی که دراستان سمنان در حال تحصیل هستند ، اشاره کرد : درسال گذشته 20 نفر از دانشجویان با داشتن شرایط انتخاب شدند و مورد حمایت قرار گرفتند، در حوزهای فرهنگ، هنر، ادبیات، نیز شرکت های دانش بینان نیاز به سهمیه دارد.

وی بیان داشت: نهادهای مختلف در کشورهای دیگر از بخش خصوصی و دولتی در تجاری سازی اختراع به عنوان حامی و مداخله گر حضور دارند اما در ایران این واسطه‌ وجود ندارد.

رییس بنیاد نخبگان استان سمنان با اشاره به این که شرکت ها خارجی به ایده های مخترعان ایرانی بسیار توجه می کنند، خاطرنشان کرد: این دیدگاه در بخش خصوصی داخل کشور شکل نگرفته و بخش دولتی نیز با چالش هایی برای حمایت از نخبگان مواجه است.

مشاور استاندار سمنان در امور نخبگان هم در این میزگرد گفت: در کشور به ایده ها کم اهمیت داده شده و این باعث می شود ایده ها از کشور خارج شده و اعتماد به قشر جوان کم شود.

معاون تحقیات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: ساختارهای اداری و سازمان های موجود نیازهای مخترعان را پاسخ نمی دهند و روند حمایتی کنونی بسیار پیچیده است و نیار به اصلاح دارد.

علی رشید پور با اشاره به اینکه سامانه های علمی و فناوری در کشورهای خارجی به مراتب ساده تر از ایران است، اضافه کرد: موانع فرهنگی از جدی ترین مشکلات پیشرفت نخبگان است، در کنکور سال96- 97 بیش از 580 هزار نفر به دلیل مزیت های اقتصادی در رشته علوم تجربی شرکت کردند و اگر این روند ادامه پیدا کند، کشور با بحران اقتصاددان، معمار و مهندس روبه رو خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، نبود عدالت در جامعه و تفاوت درآمدها را از مشکلات پیش رو دانست و افزود: برخی افراد که دردانشگاه در حال تحصیلند به رشته دانشگاهی خود علاقه ندارند و جامعه هنوز به باور حمایت از مخترعان ورود پیدا نکرده است.

رشید پور، نبود پیمانکارن را از دیگر مشکلات پیش روی نخبگان برای اجرایی و عملیاتی کردن اختراعات به ویژه در مرحله تجاری سازی دانست و افزود: پیگیری کار برای تجاری سازی و حمایت های مالی از سوی پیمانگاران ایرانی وجود ندارد.

مدیر عامل کانون خبرگان و کارآفرینان مهارتی ایران گفت: در آیین نامه بنیاد ملی نخبگان ذکر شده افرادی که در مسابقات ملی مهارت مقام می آورند از تسهیلات و حمایت های دولت بهره مند شوند اما در کشور اجرایی نمی شود.

ابوالحسن رستمیان با بیان اینکه تا کنون باید کانون سازمان های مردم نهاد برای حمایت از افراد مستعد نخبه و مهارتی شکل می‌گرفت، با اشاره به حمایت بنیاد نخبگان و معرفی به صندوق کارآفرینی امید و روند پیچیده در این بخش، گفت: وضعیت خدمت وظیفه سربازی نخبگان از دیگر مسایل مهم این قشر است که نیاز به تسهیل گری و بازبینی دارد و به همین منظور ارائه طرح تحقیقاتی برای جایگزین شدن دوران خدمت سربازی برای نخبگان در نظر گرفته شد اما در حال حاضر اجرایی نمی شود.

رستمیان خاطرنشان کرد: انتظار می رود در روند اجرا کردن آیین نامه ها بر اساس قوانین موجود، اهمیت و اجرای حداقل ها درباره نخبگان رعایت شود.

وی درباره ملاحظات درباره تسهیلات نخبگان، اضافه کرد: ملاحظات درباره دوره باز پرداخت تسهیلات نخبگان و تنفس های سه ساله برای بازپرداخت با یک رایزنی ساده اتفاق می افتد و نیاز به همراهی بیشتر دارد.

جانشین رییس بنیاد نخبگان استان سمنان گفت: اقتصاد ما بر پایه فرآورده های نفتی است و شرکت های دانش بنیان با رویکرد تغییر اقتصاد به دور از تکیه بر نفت و بر پایه دانش شکل گرفته است.

رامین احسانی یادآور شد: طبق روال عادی بانک ها مدرک علمی را به عنوان وثیقه قبول ندارند ونیاز به وثیقه معتبر دارند، صدرو مجوزها، بیمه تامین اجتماعی، روند طولانی اداری و مساله نظام وظیفه از نگرانی های نخبگان در کشور است.

موسس شرکت دانش بینان کیمیا نانو دانش با اشاره به اینکه اتکا به دانش داخلی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بوده است، حمایت و برنامه و آیین نامه های حمایت از نخبگان یکپارچه نیست و هر کدام از این نهادها سمت و سویی جداگانه در مرحله اجرا دارد.

سید هادی رستمیان تصریح کرد: با وجود مشکلات شکل گیری شرکت از سوی پارک علم و فناوری مشکلات بعدی آن از جمله مالیات، حسابرسی، بیمه و دارایی است و منجر به تشویش ذهن مخترع برای اثبات نظریه علمی می شود.

موسس شرکت دانش بینان کیمیا نانو دانش افزود: با وجود حمایت مالیاتی، نیازمند توجه بیشتری از جمله حمایت هایی از جمله بازار فروش و تجاری سازی برای نخبگان احساس می شود.

رستمیان خاطرنشان کرد: تنفس سه ساله برای پرداخت تسهیلات و حفظ شرکت باید اجرا شود، شرکت دانش بینان کیمیا نانو دانش به مدت سه سال است در نمایشگاه ساخت ایران شرکت کرده و بازخوردها و کمک های شایانی داشته است و فضای تبلیغاتی موثر بوده است.

** لزوم سرمایه گذاری بخش خصوصی و هم‌افزایی بخش دولتی در حمایت از نخبگان
رییس بنیاد نخبگان استان سمنان گفت: مقام معظم رهبری بیش از 15 سال گذشته بر تولید علم تاکید داشتند و این در سال های اخیر به تجاری سازی از سوی ایشان تغییر کرده است.

داود فیض افزود: ایران رتبه یک منقطه درشاخص تولید علم و رتبه یازدهم جهان را دارد ونیاز به تجاری سازی علم به فناوری و تجسم بخشیدن به دانش را دارد و با توجه به این که آمار دقیقی در دسترس نیست، اما در دنیا از هر سه هزار اختراع یک مورد تجاری سازی می شود.

معاون تحقیات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: توسعه متوازن در هر کشور پیشرفت در علم است و تولید علم و فناوری آن در اولویت و نشان از قدرت کشور دارد.

علی رشید پور افزود: برای تولید علم در سه دهه گذشته در کشور سرمایه گذاری مناسبی رخ داده و در سال های اخیر برای تجاری سازی اقدامات مناسب انجام شده است، ایجاد شرکت های دانش بنیان به ویژه در حوزه سلامت، فروش میلیاردی برای تولید دارو و تجهیزات پزشکی در کشور را به همراه داشته است.

وی یادآور شد: حفظ و توسعه شرایط فعلی کشور و حمایت از نخبگان با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید اجرایی شود، در 20 سال گذشته تجهیزات پژوهشی مورد نیاز از خارج از کشور وارد می شد، اما با ایده از سوی مراکز پژوهشی به واحدهای صنعتی، دستگاه و ابزارهای مورد نیاز امروز در داخل کشور طراحی و ساخته می‌شود.

وی بیان داشت: به اندازه سرمایه گذاری های انجام شده در این حوزه خروجی ها مناسب بوده اما باید حمایت از نخبگان و هدایت سرمایه های کشور به این سمت سوق داده شود.
رشید پور تاکید کرد: اعتماد بخش خصوصی به طرح های نخبگان باید با هم افزایی دستگاه های مختلف همسو شود تا جریان حمایت از نخبگان در روند تجاری سازی تکمیل شود.

جانشین رییس بنیاد نخبگان استان سمنان گفت با اشاره به برگزاری جشنواره های منطقه ای و کشوری که همه ساله بین شرکت های دانش بنیان برگزارشده و 15 درصد به عنوان برترین ها معرفی می شوند، خاطرنشان کرد: به شرکت های برتر سه تا پنج میلیون تومان برای تکمیل طرح مخترعان سطح سه پرداخت می شود و بعد از عقد قرار داد و تجاری سازی از مخترع سطح 2 همچنان حمایت خواهد شد.

رامین احسانی یادآورشد: تا کنون 23 مخترع در استان سمنان به عنوان نخبه سطح سه شناخته شده که جوایز و حمایت سه تا پنج میلیون تومانی دریافت کرده اند.

وی یادآور شد: یک کارگروه ارزیابی با حضور متخصصان شکل گرفته و با بررسی انجام شده این 23 مخترع به پارک فناوری پردیس معرفی شده اند تا فرآیند ورود به سطح 2 انجام شود.

مشاور استاندار سمنان در امور نخبگان گفت: تسهیلات صندوق کارآفرنی امید یک قانون ثابت بانکی است و تا کنون 2 شرکت دانش بنیان در مجموع 15 میلیارد ریال در استان از این محل تسهیلات دریافت کرده اند.

سینا عربی افزود: از پنج شرکت دانش بنیان معرفی شده مورد نظر تا کنون 2 مورد در حال بستن قرارداد و یک مورد منجر به قرارداد شده است.

وی یادآورشد: استانداری سمنان با توجه برگزاری همایش های اقتصادی آمادگی برای عقد قرارداد و بیان ایده های نخبگان با هدف سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمایتاز نخبگان را دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: اعتمادسازی در بخش دولتی نیاز است به این باور که اگر یک وسیله ایرانی شرکت دانش بنیان را خریداری کند بسیاری از مشکلات نخبگان حل خواهد شد.

علی رشیدی پور، بر خرید و حمایت از تجهیزات و لوازم های تولید شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: اعتقاد عمیق به این امر منجر به توسعه کشور می شود.

استان سمنان 200 نخبه صاحب استعداد برتر شناسایی شده دارد که شامل مخترع، دانشجوی دارای رتبه برتر کنکور و برندگان جشنواره های فارابی، خوارزمی و شیخ بهایی می شوند و سال گذشته 17 نخبه این استان موفق به دریافت جایزه تحصیلی شدند.

استان سمنان حدود 50 دانشگاه دولتی و غیردولتی و موسسه آموزش عالی و حدود 120 هزار دانشجو دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار