حیدریان مطرح کرد:
به گزارش تابناک سمنان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از نبود متولی مشخص در روستاها به عنوان یک معضل جدی نام برد و اظهار کرد: همین امر سبب شده که هر دستگاه و نهادی کار ساز خود را در روستا بزند و این عدم هماهنگی به زیان روستا و اقتصاد روستا در کشور بوده است.
کد خبر: ۴۸۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳ 20 August 2017

به گزارش تابناک سمنان، علی‌نقی حیدریان از نبود متولی مشخص در روستاها به عنوان یک معضل جدی نام برد و اظهار کرد: همین امر سبب شده که هر دستگاه و نهادی کار ساز خود را در روستا بزند و این عدم هماهنگی به زیان روستا و اقتصاد روستا در کشور بوده است.

شناسایی 29کانون فرسایش بادی 
حیدریان افزود: تاکنون 29 کانون فرسایش بادی در عرصه های بیابانی استان سمنان شناسایی شده که لازم است با افزایش پوشش گیاهی در این عرصه از تشدید بحران زیست محیطی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه اگر برای رفع چالش فرسایش بادی و افزایش روزافزون بیابانزایی در عرصه های طبیعی استان سمنان اقدام نشود، در آینده ای نزدیک شاهد کاهش تولید محصولات کشاورزی و مهاجرت از مناطق روستایی خواهیم بود، اضافه کرد: قاچاق تاغ از چالش های اساسی در تشدید روند بیابانزایی در عرصه های طبیعی سمنان است که در چند سال گذشته برای رفع این بحران تفاهم نامه هایی بین اداره کل منابع طبیعی و دستگاه قضایی و انتظامی استان سمنان امضا شده است.

جهادسازندگی متولی روستاها در دهه 60

وی با بیان اینکه جهادسازندگی در دهه 60 تاحدودی متولی روستاها بود افزود: در همین دوره کارهای خوبی در بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی اتفاق افتاد اما بعدها این نقش کمرنگ‌تر شد و با ایجاد تغییر در ساختارهای سازمانی روستاها بی‌متولی مانده و لذا روستا صاحب اصلی و مشخصی در کشور ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه در حال حاضر هر دستگاه و نهادی با نگاه سازمانی خود به روستاها می‌رود تصریح کرد: این نگاه ممکن است گاه در تقابل با منافع روستاییان یا بخشی از آنها باشد.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی به تنهایی زورش به رفع این مشکل نمی‌رسد گفت: باید یک ساختار قوی و کارآمد متولی رفع مشکلات روستاها و بسترسازی برای افزایش تولید و بهبود اقتصاد روستاها باشد.

حیدریان با بیان اینکه در دوران پس از انقلاب اسلامی اگرچه گاه فعالیت‌های معجزه‌آسایی صورت گرفته گفت: چرا با وجود این فعالیت‌ها هنوز مشکل روستاها پابرجا است.

وی با بیان اینکه اصولا روستا به سه عامل آب، خاک و دام بستگی دارد افزود: اگر این سه را از روستا بگیریم دیگر آنچه می‌ماند روستا نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه منابع طبیعی استان کوشیده در طرح‌ها و پروژه‌های خود به این سه ضرورت توجه خاص داشته باشد خاطرنشان کرد: همین سبب شده که طرح‌ها با موفقیت و استقبال روستاییان همراه شوند.

این کارشناس ارشد اضافه کرد: این دستگاه اجرایی به تنهایی قادر به رفع همه مشکلات روستا نیست لذا سازمان جنگلها و مراتع طرح‌های خود را متمرکز بر استفاده از ظرفیت جوامع محلی و مشارکت‌های مردمی کرده است.


حیدریان گفت: حفظ و احیا عرصه های طبیعی اولین قدم در اجرای دقیق منویات رهبر انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی است و باید با احیای این نعمت خدادادی برای افزایش اشتغال و رونق کسب وکار در کشور اقدام کرد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته بیش از 10 هزار هکتار از مراتع سمنان باریجه کاری شد و درچند سال آینده با ادامه این روند شاهد اشتغالزایی پایدار برای مرتع‌داران استان خواهیم بود.

نشست زمین چالش اساسی 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: نشست زمین یکی از چالش های اساسی در مناطق جنوبی سمنان است و باید با افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از چرای دام در این مناطق، از ادامه روند این بحران جلوگیری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار