مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی:
مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه امروز وحدت بین اقشار مختلف مسلمان نیاز حیاتی است، گفت: علمای دینی نقش محوری و وحدت زا در کشور دارند.
کد خبر: ۴۸۰۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹ 19 August 2017

به گزارش تابناک سمنان، حجت‌الاسلام احمد حاتمیان بعدازظهر شنبه در اولین نشست صمیمی علما و روحانیان مهاجر سمنان که به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان در مجتمع ولایت سمنان برگزار شد، ضمن اشاره به محوریت علمای دینی در مقوله اتحاد، بیان داشت: اگر روحانیت به معنای اعم، حاملان اندیشه ناب اسلامی و قرآنی که پرچم هدایتگری را به دست دارند و کارکرد اجتماعی آن‌ها راه پیامبر(ص) باشد قطعاً مشکلاتمان به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: روحانیان امروز در همان‌جایی که حضور دارند، تبلیغ می‌کنند، فعالیت دارند و ترویج فرهنگ می‌کنند، می‌بایست کارشان را به‌خوبی و به‌درستی انجام دهند، وقتی یک روحانی ملبس می‌شود یعنی نقش و کارکرد آن لباس را پذیرفته است، پس باید کارهایش را به‌درستی انجام دهد تا رسالتش را کامل کند.

پیشگیری از فروپاشی یک خانواده مهم‌ترینرسالت روحانیان است

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامیگفت: پیشگیری از فروپاشی یک خانواده مثل عدم اعتیاد فرزندان، مشاوره مذهبی برای دوری از طلاق و ... توسط یک روحانی بعضاً می‌تواند انجام رسالت دینی و تبلیغی او در جایگاه روحانیت باشد این نقش و اهمیت باید در جامعه پررنگ‌تر از گذشته باشد.

حاتمیان بابیان اینکه نظام اجتماعی انسانی، نظامی پیچیده است، تأکید داشت: این امر یعنی علل و عوامل متکثر و فراوانی دست‌به‌دست هم می‌دهند که فرهنگ یک جامعه رشد و تعالی پیدا کند و یا انحطاط یابد پس اگر پدیده‌هایی مانند اعتیاد، لجام‌گسیختگی اخلاقی و ... رخ دهد، قطعاً یک‌شبه به وجود نیامده‌اند پس یک‌شبه نیز مدیریت نمی‌شوند و نیازمند یک پروسه زمانی هستند.

وی بابیان اینکه برخورد با معضلات اجتماعی نیازمند علم و تجربه است، افزود: اگر در یک شهر، روستا و یا جامعه مدیریت اجتماعی مانند مسکن، اقتصاد، معیشت، تحصیل و ... سامانپیدا کرد اما مقوله مهاجرت محاسبه نشد، به همان میزان افراد مهاجر آسیب نیز وارد این مجموعه می‌شود و این بدان معنا نیست که افراد مهاجر گناهکار هستند.

کمک به برنامه‌ریزی برای مدیریت اجتماعی و دوری از معضلات دیگر کارکردروحانیان

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامیبا تأکید بر اینکه مهاجران هیچ‌گاه مقصر نیستند بلکهجبر باعث مهاجرتشان شده است، ادامه داد: اما منظور بحث مدیریت شرایط اجتماعی است چراکه این‌چنین رویدادهایی در جامعه قطعاً با چالش‌های فراوان روبرو است و یکی از کارکردهای دیگر روحانیان کمک به برنامه‌ریزی برای مدیریت اجتماعی و دوری از معضلات است.

حاتمیان در دیگر بخش سخنان خود، ضمن اشاره به اینکه منشأ وضعیت کنونی جهالت است که نشان‌دهندهکم‌کاری مراکز دینی و فرهنگی است، بیان داشت: دنیای اسلام پرتلاطم است و منشأ آن جهالت از مبانی دینی محسوب می‌شود.

وی افزود: امروز در دنیایی که هر گروه دیگری را به کفر گویی متهم می‌کند، و دیگران را اهل جهنم بدانند که نمی‌توان موفق بود، در این میان ایران اسلامی از بدو پیروزی انقلاب همواره مورد هجمه دسیسه‌های فکری، سیاسی، تبلیغاتی، نظامی و فرهنگی بوده است، ایران ام‌القری جهان اسلام است یعنی وقتی هشت سال مورد هجوم عراق بودیم و در سنگرهای عراقی‌ها حمایت‌های همه‌جانبه ممالک غربی از عراق به چشم می‌خورد، به‌تنهایی ایستادیم و نگذاشتیم حتی یک وجب از خاکمان به تاراج رود و جالب است در همان زمان که هیچ‌کس از ما حمایت نمی‌کرد، ما به دنبال حمایت از مردم مظلوم منطقه بودیم و این است که ما میگوییم ایران ام‌القری جهان اسلام است.

حقیقت توحید و اسلام ترویج شود

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامیبا تأکید بر اینکه امروز کم‌کاری‌هایی در حوزه دینی صورت گرفته که تنها متعلق به ایران نیست، گفت:امروز باید دید چقدر اندیشمندان دینی و اسلامی توانسته‌اند علیه کشتارهای بی‌منطق جریانات تکفیری و گروه‌های الحادی بیانیه صادر کنند واین نشان می‌دهد که کار زیادی صورت نگرفته و باید تلاش بیشتری کرد.

حاتمیان با اشاره به نقل‌قولی از یک عالم اهل تسنن ایرانیبیان داشت: نقل است که روزی حضرت محمد(ص) از مدینه عبور می‌کردند تشییع‌جنازه‌ای را دیدند که آن حضرت برایشان گریستند اصحاب گفتند یا رسول‌الله(ص) برای چه برای آن یهودی می‌گریید ایشان فرمودند گریه‌ام برای این است که چرا در شهر ماکسی باید بدون هدایت از دنیا برود و امروز این تفکر باید در بین ما نهادینه شود.

وی افزود: جوانانی که در داعش مسلح می‌شوند که بمب به خودشان می‌بندند، آموزه‌های دین را تعلیم ندیده‌اند و لذا به این انحراف دچار گشتند اگر حقیقت توحید و حقیقت اسلام را به آن‌ها ابراز می‌کردیم این‌گونه نمی‌شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار