بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، دولت «دونالد ترامپ» با در پیش گرفتن برخی اقدامات ضدایرانی به دنبال آن است ایران را وادار به عقب‌نشینی از برجام کنند تا از این طریق، آمریکا در موضع قدرتمندتر قرار گیرد.
کد خبر: ۴۶۳۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹ 19 July 2017

به گزارش تابناک سمنان،«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه (دیروز) بعد از ساعت‌ها بحث با مشاوران ارشد امنیت ملی خود، در نهایت موافقت کرد که بار دیگر تبعیت ایران از مفاد برجام را تأیید کند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با اشاره به این موارد نوشت، این تصمیم روز دوشنبه در واقع دومین مرتبه‌ای محسوب می‌شد که دولت آمریکا تبعیت ایران از برجام را تأیید می‌کرد و مشاورانش می‌گفتند که ترامپ به تیم امنیتی خود گفته است که قصد ندارد به صورت نامحدود، تبعیت ایران از برجام را تأیید کند.

مقامات دولت ترامپ اعلام کردند که قصد دارند اجرای برجام را تشدید کنند و تحریم‌های جدیدی را به دلیل حمایت از تروریسم و دیگر فعالیت‌های بی‌ثبات کننده علیه ایران وضع کنند و با شرکای اروپایی برای تدوین یک راهبرد گسترده‌تر به منظور افزایش فشار به تهران وارد گفت‌وگو شوند.

مشاوران کاخ سفید اعلام کردند که ترامپ قبل از موافقت با پیشنهادات تیم امنیت ملی خود، بر چنین اقداماتی اصرار ورزیده است.

طبق قانون، دولت آمریکا موظف است هر ۹۰ روز به کنگره در خصوص تبعیت ایران از برجام گزارش دهد و ضرب‌الاجل این تأییدیه روز دوشنبه بود.

بر اساس این گزارش، طبق توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان)، آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های لغو شده را با یک پوشش متفاوت، علیه ایران مجددا وضع کند اما هنوز می‌تواند تحریم هایی را علیه ایران به واسطه توسعه برنامه موشک بالستیک یا آنچه حمایت ایران علیه تروریسم ‌می‌خوانند، وضع کنند.

نیویورک‌تایمز ادامه داد که ایران حق درخواست تشکیل یک کمیته مشترک و مطرح کردن این بحث که آمریکا برجام را نقض می‌کند را داراست.

طبق این گزارش، اسرائیل و حامیان آنها در واشنگتن از آتش‌بس جدید در جنوب غربی سوریه به میانجیگری ترامپ و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خشمگین هستند و نگرانند که این مسئله موجب شود که ایران به بازیگر اصلی این کشور تبدیل شود.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با نشریه «نشنال اینترست» تصریح کرد اگر آمریکا نقض قابل‌توجهی در اجرای برجام مرتکب شود، ایران گزینه‌های دیگری در اختیار دارد که شامل عقب‌نشینی از برجام می‌شود.

نیویورک‌تایمز با اشاره به این اظهارت ظریف نوشت که عقب‌نشینی ایران از برجام در واقع برآیندی است که دولت ترامپ از آن استقبال می‌کند. مقامات ارشدی چون «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا و «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا نگران تأثیر روابط آمریکا با همپیمانان اروپایی این کشور در صورتی است که ترامپ به صورت یکجانبه از برجام کناره‌گیری کند به ویژه آنکه وی چندی پیش اعلام کرد که از توافق بین‌المللی تغییرات آب و هوایی کناره‌گیری می‌کند.

این گزارش ادامه داد، اما برخی مشاوران ترامپ می‌گویند که اگر ایارن را تحریک کنند که از برجام کناره‌گیری کند، آن هنگام آمریکا در موضع قدرتمندتری قرار می‌گیرد.

این روزنامه آمریکایی در پایان نتیجه‌گیری کرد، ترامپ از کشورهای عربی چون عربستان سعودی و همچنین رژیم صهیونیستی در نزاع با ایران در زمینه کنترل بر خاورمیانه، حمایت می‌کند و همچنین دولت وی تحریم های جدیدی علیه ایران مطرح کرده است که البته در مقیاس تحریم‌هایی که قبل از اجرای برجام علیه ایران وضع شده بود، نیست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار