کد خبر: ۴۶۱۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۴ 17 July 2017

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در صدوچهاردهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه به سوالات نمایندگان رسانه‌ها پاسخ گفت. مشروح سخنان وی به شرح زیر است.

 

10 سال حبس برای عامل نفوذی آمریکا/ هدایت مستقیم از آمریکا

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در صد و چهاردهمین نشست خبری قوه قضائیه به صدور حکم برای یکی از عوامل نفوذی آمریکا که تابعیت آمریکایی و یکی دیگر از کشورهای خارجی را داشت، اشاره کرد و گفت: وی با نفوذ خاصی وارد ایران شده بود که با تلاش ماموران وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شد. 

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: محرز و مشخص شد که این فرد در جهت جمع‌آوری و بحث نفوذ وارد ایران شده است.

اژه‌ای اعلام کرد: این عامل نفوذی آمریکا در دادگاه بدوی به 10 سال محکوم شده که قابل تجدید و نظرخواهی است که اگر حکم قطعی شد شاید بیشتر در مورد نفوذ وی توضیح دهم.

وی خاطرنشان کرد: این فرد مستقیما از ناحیه آمریکایی‌ها هدایت می‌شد.

 

۵۰ سفیر و کاردار از بازدید از زندان اوین ابراز رضایت کردند

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در صدو چهاردهمین نشست خبری خود با اشاره به بازدید تعداد زیادی از سفرا در حدود 50 نفر از زندان اوین و واکنش این افراد گفت: اینها فوق العاده از این بازدید خوشحال بودند.

وی افزود: این افراد معتقد بودند از مراکزی که لازم بوده بازدید کردند و پاسخ سوالات خودشان را گرفته اند اما ضد انقلاب بابت این بازدید ابزاز ناراحتی کرد که باید به حالشان تاسف خورد.

اژه‌ای همچنین با اشاره به اقدامات فرهنگی موثر در دستگاه قضایی گفت: یکی از این اقدامات انس زندانیان با قرآن بود تا جایی که در آذربایجان شرقی بیش از ١٧٠٠ نفر با قرآن انس گرفتند و ٢٤٥ نفر توانستند قرآن را از یک جز تا ٣٠ جز حفظ کنند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: استان مرکزی هم تقریبا خیلی فعال شده است و به همین مناسبت کسانی که در خصوص مواد مخدر حکم اعدام قطعی گرفته بودند وقتی گزارش شد که چه آثاری در رفتارشان داشته خود من برای ٣٠ نفر درخواست تخفیف مجازات کردم.

خبرنگاری در خصوص موضع قوه قضاییه در مورد حقوق شهروندی و تاسیس نهادی در این حوزه گفت: قوه قضاییه از هر طرح و برنامه ای که در جهت حقظ حقوق شهروندان باشد استقبال می کند.

وی گفت: البته شما به این موضوع توجه داشته باشید که در کشور ستاد حقوق بشر داریم و آیت االه آملی لاریجانی از تأسیس یک مرکز موازی گلایه داشتند.

 

رسیدگی سریع قوه قضائیه به قتل فجیع و دلخراش آتنا/ اعتراف متهم این پرونده به قتل دوم و نیافتن اسناد و آثاری از جسد

 حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه به بحث قتل آتنا پرداخت و اظهار داشت: در بحث خانم کوچولویی که توسط یک فرد مجرم به قتل رسیده در ابتدای همان لحظه‌ای که اعلام شد وی مفقود شده همه مسئولان استانی با جدیت تمام نیروی انتظامی، دستگاه‌های امدادی، هلال احمر، دادستان،‌آتش‌نشانی و سایر دستگاه‌ها وارد کار شدند و همه مکان‌ها را بررسی و جستجو کردند تا اگر احیانا این فرد در چاهی افتاده یا جایی هست مشخص شود.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در بررسی‌های اولیه نتیجه حاصل نشد و به افرادی مظنون شدند که همه فرد متهم در دسته آنها بود که با قرائن و شواهد همین فرد را دادستانی تحت تعقیب قرار داد.

اژه‌ای اعلام کرد: این فرد در مدت اول بازداشتی خود به خانم خود پیغام می‌دهد یک مقدار مواد مخدر در فلان نقطه منزل مسکونی خود دارم که آن را جابجا کن؛ خانم این فرد نگران می‌شود و این اطلاعات را به ما می‌دهد که بعد از بررسی به جنازه می‌رسند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان این مطلب که دستگاه قضایی استان با تمام جدیت از لحظه اول دنبال این قضیه بوده، از تاکید ریاست قوه قضائیه در رسیدگی هر چه سریع‌تر به این پرونده خبر داد.

وی گفت: متهم در اثناء رسیدن به این قتل فجیع و دلخراش به مورد دیگری اعتراف می‌کند و می‌گوید مدت‌ها قبل خانم دیگری را به قتل رسانده و در چاه یا چاله‌ای انداخته است.

وی ادامه داد: با همه تحقیقاتی که انجام شد تاکنون آثاری از آن جسد کشف نشده است البته پیگیری‌ها ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: به غیر از اعتراف این فرد اسناد، مدارک یا آثاری از جسد در آن نقطه‌ای که متهم اعتراف کرده، پیدا نشده است.

اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید در خبرها آمده این فرد قتل‌های دیگری هم داشته، گفت: چیزی که این فرد رسما اعتراف کرده و محلش را نشان داده همین مورد دوم است.


از تشکیل پرونده شکایتی نسبت به قراردادهای نفتی بی اطلاعم

حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد پرونده شکایت از انعقاد قراردادهای نفتی گفت: من نشنیدم در مورد قراردادهای نفتی شکایتی به دیوان عدالت رسیده باشد البته نشنیدن من به معنی نبود شکایت نیست ولی اگر شکایتی باشد در دیوان رسیدگی می شود.

وی افزود: تا چیزی در دیوان عدالت ابطال نشود به قوت خود باقی است، اگر دیوان در موضوع شکایت دستور موقت دهد قطعا آن قرداد موقتا منتفی می شود اما اگر دستور موقت ندهند ادامه پیدا می کند.

اژه‌ای گفت: در مورد ٢٠٣٠ افرادی شکایت کردند پرونده ای تشکیل شده، دیوان از مسئولین ذیربط سوال کرده و باسخ خواسته و هنوز منجر به رأی نشده است.

وی در خصوص اظهارات دبیر کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه و واکنش وزیر ارتباطات گفت: اینکه یک استفاده بهینه از فضای سایبر داشته باشیم مورد حمایت همه است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: حتما این فضای مجازی باید مدیریت شود در غیر این صورت آثار زیان بار فرهنگی، اجتماعی و امنتیت به همراه خواهد داشت.

وی افزود: ما دو مرجع داریم یکی عام که مرجع قضایی است و موظف است با هر نوع جرم و مجرمی برخورد کند بنابراین حتما قوه قضاییه جزو وظایفش است که با هر متخلف و مجرمی در فضای مجازی یا غیرمجازی برخورد کند.

اژه‌ای گفت: از سوی دیگر کارگروه مصادیق محتوای محرمانه تشکیل شده و بدیهی است اگر قرار است از طرف آن کارگروه تصمیمی گرفته شود بر اساس ضوابط همان کارگروه است.

وی تصریح کرد: ممکن است مسائلی مطرح شود که چون در آن دولتی ها بیشتر عضو هستند ممکن است رأی ندهند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ممکن است مصداقی به فوریت مطرح شود همه نظر می دادند و خیلی اوقات ضرورت پیدا می کرد سریع نظرخواهی شود و دبیر هم از طریق سیستم نظر خواهی می کرد. این اختلاف بوده اما ٤٠ بار یا کمتر و بیشتر را خبر ندارم اما وزارت ارتباطات هم عنایت بیشتری داشته باشند تا کمتر خسارت داشته باشیم.

 

همکاری قوه قضائیه با بانک مرکزی در جهت احقاق حقوق مردم/ نقل قول‌های این چند روز اخیر از من درست نیست

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در صد و چهاردهمین نشست خبری قوه قضائیه در خصوص تلاش وافر رئیس کل و مسئولان بانک مرکزی اظهار داشت: مسئولین محترم، رئیس کل و اعضای بانک مرکزی تلاش وافری دارند تا شرکت‌های تعاونی اعتبار را ساماندهی کنند. 

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: برخی از این شرکت‌ها مجوز ندارند که باید جلوی آنها را گرفت؛ برخی از آنها مجوز داشته و تخلفاتی دارند که باید آنها را اصلاح کرد و در صورت عدم اصلاح منحل کرد و آنهایی را که می‌توانند در مسیر دقیق قرار بگیرند، هدایت کرد. 

اژه‌ای با بیان این مطلب که این اقدام بانک مرکزی کار خوبی است از اقدام این بانک تشکر کرد و اعلام کرد:‌ قوه قضائیه نهایت تلاش خود را در این راستا خواهد کرد تا حقوق مردم حفظ شود.

وی به مردم امیدواری دارد که با این توجه بانک مرکزی و کمک قوه قضائیه حقی از کسی ضایع نشود و به مسئولین بانک نیز اعلام کرد که در ساماندهی تسریع بخشیده تا حق افراد محقق شود. 

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه سخنان خود به چند اشتباه که در روزهای آتی بدان پرداخته شده،اشاره و بیان داشت: دیروز ظاهرا یک مصاحبه‌ای کرده بودند با فرد دیگری و در زیرنویس صدا و سیما از قول بنده مطلبی را در خصوص کاسپین اعلام کرده بودند که بعداز اینکه به من گفته شد من اعلام کردم که با احدی در این مورد حرف نداشته‌ام.

وی ادامه داد: این موارد اصلاح شد اما برخی روزنامه‌ها امروز مطلب غیرصحیح دیروز را منتشر کردند و باید بگویم نقل قول از من درست نیست. 

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد:‌ مدتی پیش در رابطه برخورد با کار چاق کن‌ها میزان کشفیات را 15 هزار میلیارد تومان اعلام کرده بودند که 15 میلیارد تومان صحیح بوده است.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: در مورد شکایت‌های علیه قضات نیز مطلبی درج شده بود که صحیح نبوده است.


برگ سبز ناجا سندرسمی محسوب نمی‌شود/ ادعای نامه نگاری رئیس مجلس کذب است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص الزام به صدور سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی گفت: درباره سند خودرو و اعلام نظر مجلس باید به این نکته توجه کرد که آقای لاریجانی موضوع نامه نگاری را تکذیب کرد.

وی افزود: ایشان گفتند که هیچ نامه ای خطاب به قوه قضاییه و جای دیگری ننوشتم و ندادم.

اژه‌ای تصریح کرد: رییس قوه قضاییه در بخشنامه خود در تاریخ 21 اسفند سال 95 توضیح داده قانون چه می گوید و در آخر هم گفته اند محاکم اسنادی را قبول می کنند و جنبه قانونی می دهند که در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: ایشان در بخشنامه‌شان اعلام کرده‌اند که چنانچه سندی توسط دفترها ثبت نشده باشد در محاکم سند رسمی حساب نمی شود.

وی با اشاره به این مطلب که البته ایشان نگفتند که مردم ملزم هستند گفت: مردم می خواهند بروند، می خواهند نروند. اما اگر مراجعه نکردند، مالکیت آنها در دادگاه به عنوان سند رسمی شناخته نمی شود.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: اولا رییس مجلس موضوع نامه نگاری را تکذیب کرده و گفته چنین نامه ای نداده و ثانیا رییس قوه قضاییه بخشنامه کرده که چنانچه خودرو در دفاتر ثبت نشود، در دادگاه سند رسمی محسوب نمی شود.

 

ناجا می‌توانست در همان روز قدس با توهین کنندگان برخورد کند

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده توهین کنندگان به رییس جمهور گفت: نبروهای انتظامی می توانستند همانجا اقدام کنند چون موضوع در خیابان بود.

وی افزود: برخی افراد را اسم بردند که اینها در آن زمان توهین کرده‌اند اما نشانی از منزل آنها ندادند برخی هم چهره شان را شناسایی کردند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در هر صورت هنوز در مرحله رسیدگی است و کیفرخواست صادر نشده است.

وی همچنین در مورد پرونده املاک شهرداری گفت: تعدادی از این املاک قراردادشان فسخ شد، برخی مبالغ بازگردانده شد، از ١٨٥ نفر تحقیق شد پرونده در حال بررسی است و هنوز به دادگاه نرفته است.

اژه ای در پاسخ به سوال دیگری درباره کپی برداری از مدارک علمی و اینکه برخی رسانه ها در خصوص کپی برداری مدرک دکتری رییس جمهور مدارکی و مطالبی را منتشر کردند و اینکه قوه قضاییه وورد کرده است یا خیر گفت: باید شاکی خصوصی داشته باشد و اگر هم داشته باشد، در صلاحیت دادگاه روحانیت است.

 

احمدی مقدم بازداشت نیست اما پرونده دارد

اژه‌ای در پاسخ به این سوال که پرونده آقای احمدی مقدم در بحث فروش نفت به کجا رسیده و اینکه آیا این فرد بازجویی و بازداشت شده است گفت: همان طور که آن زمان هم گفتم، آقای احمدی مقدم بازداشت نیستند اما پرونده دارد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که پرونده آقای احمدی مقدم در بحث فروش نفت به کجا رسیده و اینکه آیا این فرد بازجویی و بازداشت شده است گفت: همان طور که آن زمان هم گفتم، آقای احمدی مقدم بازداشت نیستند اما پرونده دارد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد برای برخورد با کانال های ضد انقلاب مثل آمد نیوز عزمی وجود ندارد و اقدام دستگاه قضایی چیست گفت: قوه قضاییه در سال های اخیر صیانت را نسبت به این موضوع تشدید کرده است البته این بدان معنا نیست که مطلقا کسی مورد لغزش و آسیب قرار نگیرد اما با سایر دستگاه ها همکاری می کنیم تا حداقل کمتر آسیبی از این ناحیه ببینیم.

اژه‌ای در پاسخ به این سوال که رییس مجلس در همایش سراسری قوه قضاییه خطاب به شما گفتند مراقب باشید در دام کشمکش های رسمی نیفتید و چه جریان های رسانه ای پشت این کشمکش ها هستند افزود: اولا از آقای لاریجانی تشکر می کنم. در آن نشست ایشان یک سری وظایف قوه قضاییه در برنامه ششم را یادآوری و مطالبه گری کردند، همان طوری که از دولت مطالبه گری کردند.

وی افزود: مسئله دیگر اینکه گفتند که ما طوری صحبت کنیم که افراد از سرمایه گذاری نگران نشوند که موضوع درستی است. البته به دولت هم توصیه داشتند که یک کابینه انقلابی معرفی کند که حرف پسندیده ای است. مطلبی هم که درباره من گفتند به این خاطر بود که حواسم جمع باشد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: یکی از نگرانی هایی که فعالان بخش خصوصی دارند، از بخشنامه هایی است که به صورت مکرر تغییر می یابد. این بخشنامه ها و مقررات برای فعالان اقتصادی بسیار مهمتر از دستگیری یک متهم یا مجرم است. اگر از بخش خصوصی بپرسید، گله مندی شان از قوه قضاییه بسیار و به مراتب کمتر از بخش های دیگر دولتی است. در هر صورت برداشت من از اظهارات رییس قوه قضاییه مثبت است.

 

حرفهای احمدی نژاد در نامه‌اش خلاف واقع است/ بخشی از نامه احمدی نژاد قابلیت تعقیب قضایی دارد

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و چهاردهمین نشست خبری قوه قضائیه در خصوص بازداشت متهمی که از مسئولان دولت اسبق بوده و اعلامیه رئیس‌جمهور اسبق در این خصوص اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد یک نامه سرگشاده خطاب به ملت نوشتند که فرازهای مختلفی داشت که بخش عمده آن مسائلی که اظهار نظر شده خلاف واقع است؛ چرا که ایشان مثل همیشه مسائلی را شنیده و این بار از خود متهم شنیده و به استناد آن مطالبی را گفته‌اند. 

وی گفت: بخشی از آن نامه حتماً قابل تعقیب قضایی است. 

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: در اعلامیه آقای احمدی‌نژاد مطالب دیگری خارج از پرونده آمده است که در جای خود باید به آن پرداخته شود که جواب دادن به آن در مقام من نیست. 

وی درخصوص اطلاعیه دادستانی تهران در تعاقب این موضوع گفت: قوه قضائیه بنایش این نیست که تا چیزی ضرورت پیدا نکرده، ابتدا به ساکن مطلبی را طرح کند و این از جمله اشکالاتی است که به قوه قضائیه وارد می‌کنند و می‌گویند اطلاع‌رسانی ما ضعیف است؛ ما هم بنا نداریم مسائلی را که مطرح است بگوییم. 

اژه‌ای تصریح کرد: از زمانی که این قانون اخیر تصویب شد، اجازه نمی‌دهد ما پروندهها را بگوییم مگر در جاهایی که طرف قضیه چیزهایی مطرح می‌کند که ناگزیر برای دفع شبهه و تنویر افکارعمومی باید توضیحاتی را بدهمی. 

این مقام ارشد قوه قضائیه به همین قانون اخیر اشاره کرد و گفت: این قانون در سال 92 تصویب و در سال 94 قابل اجرا شد و بیان می‌کند که اگر در مواقعی ضرورت داشت، با پیشنهاد دادستان کل و رضایت قوه قضائیه حتی می‌توان اسم طرف را گفت و... .

اژه ای به نامه احمدی‌نژاد اشاره دوباره‌ای کرد و اظهار داشت:‌در این نامه نوشته که اتهام ایشان بوده که مصوبه دولت را اجرا کرده و 300 میلیون تومان پاداش را به تعدادی از اعضای دولت اسبق داده که باید بگویم که به هیچ عنوان ایشان به این اتهام دستگیر نشده و اصلاً و مطلقاً چنین چیزی نیست. 

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: اتهام ایشان عبارت است از تصرف غیرمجاز، اختلاس و تبانی در معاملات دولتی.

وی گفت: در زمانی که تحقیقات شروع شود، دلیل باید باشد برای توجه اتهام نه ثابت شدن جرم و توجه اتهام و در توجه اتهام است که اگر دلیل بود، متهم در تعقیب قرار می‌گیرد. 

اژه‌ای ادامه داد: در روزها و هفته‌های اول تحقیق، حتی موردی داشتیم که بازداشتی‌ها می‌گفتند که 2 میلیون یورو وجه نقد یعنی اسکناس یورو در اختیار این متهم بوده که قرار بوده به جای دیگر بدهد که در جایی ثبت و ضبط نشده. 

اژه‌ای به بحث دیگری که در نامه احمدی‌نژاد مطرح بود پرداخت و گفت:‌ گفته‌اند چرا حکم جلب داده که براساس گزارش دادستان تهران و بازپرس، نیاز بود که ایشان دعوت شوند؛ 24 اسفندماه نیز ایشان را احضار کردند، اما مأمور ابلاغ گفته که آن فرد در فلان آدرس شناسایی نشده که داریم از مأمور ابلاغ پیگیری می‌کنیم که آدرس شناسایی نشده یا این آقا در این آدرس شناسایی نشده است. 

این مقام ارشد قوه قضائیه در قسمت دیگری از ماجرای اطلاعیه آقای احمدی‌نژاد گفت: فرد دستگیرشده در زمان تحقیقات قبلی خود 2 وکیل داشته است که این 2 وکیل کفیل‌شان هم شدند که معمولاً هم از خود وکیل کفالت قبول نمی‌شود اما با ارفاق به ایشان این عمل انجام شدد. 

وی افزود: یکی از وکلا که کفیل بوده در دادسرا حضور دارد که به ایشان می‌گویند که باید ظرف یک ماه این فرد خود را معرفی کند که این وکیل می‌گوید شما احضاریه رسمی بفرستید و صورتجلسه را امضا نمی‌کند؛ حتی وکیل نامه‌ای اعتراضی به دادستان نوشته که بازپرس صورتجلسه کرده که صورتجلسه را ابلاغ کرده که این فرد بیاید. 

این مقام ارشد قوه قضائیه به مورد دیگری در جهت اطلاع دادن به متهم پرداخت و گفت: در مورد دیگری نیز کفیل مطلع شده که این فرد را می‌خواهید که می‌گوییم بله، اما ایشان نمی‌آید و درنهایت جلب می‌شود. 

وی به برخی دیگر از اظهارات اشاره و اعلام می‌کند: می‌گویند اجازه ندادی از بیرون برای این فرد غذا بیاورند؛ که باید گفت این خلاف قانون نیست، اما مع‌ذلک ایشان زمانی که دراختیار وزارت اطلاعات بودند، بارها و بارها برایشان غذا از بیرون تهیه می‌شد و هزینه را نیز خود دستگاه تقبل می‌کرد. 

اژه‌ای گفت: باید بگویم که ایشان مکرر و مکرر با خانواده در تماس بودند و در سوئیت نیز نگهداری می‌شدند که یخچال، تلویزیون و سایر امکانات دیگر را داشت حتی از نور کافی برخوردار بود؛ اگر هتل هم نبود، از برخی خانه‌های ما بهتر بود. 

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در مقطعی بازپرس می‌گوید که این فرد را به عمومی منتقل کنید، که متهم می‌گوید در سوئیت راحتم و اگر اجازه دهید در آن می‌مانم که دستخط وی را داریم. 

اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در خصوص اعتصاب غذای این فرد گفت: در این مورد چیزی نمی‌دانم. 


تحت عنوان کاسبان تحریم، پرونده‌ای به قوه قضائیه نیامده است/ فروش نفت توسط ناجا با پرونده بابک زنجانی ارتباطی ندارد

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن اژه‌ای در یکصد و چهاردهمین نشست خبری قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات احمد احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در نطق قبل از دستور چهارشنبه گذشته در مجلس و انتقادات ایشان از بانک مرکزی و اینکه این فرد اعلام کرده این بانک، بانک مرکزی نیست بلکه دزد مرکزی است اظهار داشت: من اینجا ننشسته‌ام که نسبت به هر کسی و یا هر مطلبی نظر بدهم؛ من این مطلب را نه شنیده‌ام و نه اطلاعی دارم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اظهارات نوبخت در مورد کاسبان تحریم و اینکه آیا منظور از کاسبان تحریم همان ماجرای فروش نفت توسط نیروی انتظامی است، گفت: این را باید از خود ایشان بپرسید؛ تحت عنوان کاسبان تحریم هیچ پرونده‌ای به قوه قضائیه نیامده است. اگر منظور شما پرونده بابک زنجانی است که باید بگویم در این مورد مدعی العموم مطرح کرده و تا مدت‌ها وزارت نفت و دولت شاکی نبود و در مقطعی تقاضای ممنوع الخروجی مطرح شد و بابک زنجانی با مدعی العموم بازداشت شده است.

وی در خصوص ارتباط فروش نفت توسط نیروی انتظامی با پرونده بابک زنجانی اعلام کرد که توسط نفت توسط ناجا با پرونده بابک زنجانی ارتباط ندارد.

 

حسین فریدون دیروز به زندان رفت/ قرار صادره را تامین کند آزاد می‌شود

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای درباره بازداشت رییس اسبق باشگاه پرسپولیس ابراز بی اطلاعی کرد.

وی درباره بازداشت حسین فریدون گفت: در خصوص ایشان چندین نوبت تحقیق شد و از افرادی هم که مرتبط بودن تحقیق شد. برخی افراد بازداشت هستند. دیروز برای ایشان قرار تامین صادر شد.

اژه‌ای گفت: چون قرار تامین را دیروز تامین نکردند به زندانی معرفی شه اما اگر قرار را تامین کنند آزاد می شوند. قرار بازداشت موقت نیست.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که در هفته گذشته چند استانداران دولت احضار و تفهیم اتهام شدند و دولت هم از برخی ائمه جمعهه با فرماندهان نظامی شکایت کرده، آیا از آنها هم کسی تفهمی اتهام شده است گفت: همه کسانی که حق شکایت داشته باشند یا مرجع رسمی برای گزارش باشند به شکایت و گزارش هایشان رسیدگی می شود.

وی افزود: البته فرض کنید کسی شکایت کرده که اصلا ذی سمت نیست که قطعا پذیرفته نمی شود و ترتیب اثر داده نمی شود یا اینکه از مرجع رسمی باید گزارش بیاید. بنابراین هر شکایت رسمی یا گزارش رسمی که آمده باشد، رسیدگی می شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: آیا از ناحیه دولت گزارشی نیامده است گفتک چرا ممکن است آمده باشد. البته از رسانه ها از قول معاونت حقوقی نقل قول شده بوود که رییس جمهور از هیچ کس شکایت ندارد.

وی در پاسخ به اینکه پرونده نگین خودرو آفتاب در چه مرحله ای است گفت: تا جایی که حضور ذهن دارم حکم صادر و افرادی بازداشت شدند ولی مشکل برخی از این پرونده ها این است که آن مقدار بدهی و نقدینگی شناسایی شده، تکافوی بدهی را نمی دهد. فرد در بازداشت هست اما امکان اجرا برای تسویه بدهی وجود ندارد.


پرونده جاسوس دستگیرشده در دفتر آشنا در جریان رسیدگی است/ ۸ مرداد تعیین وقت رسیدگی به پرونده یاشار سلطانی

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و چهارمین نشست خبری قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی در خصوص قضیه متروی شهر ری و کشته شدن ضارب و اینکه آیا مأمور ناجا در این زمینه مقصر بوده یا نه، اظهار داشت: مأمور ناجا اگر چنانچه آموزش لازم را دیده باشد و ضوابط تیراندازی را رعایت کرده باشد، مقصر نیست، حتی اگر فرد کشته شود.

اژه‌ای ادامه داد: اگر مأمور ناجا آموزش لازم را ندیده و ضوابط را رعایت نکرده باشد، مسئول و مقصر است. 

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: در این مورد من نمی دانم اما اگر تمام ضوابط رعایت شده باشد، دستور ایست داده باشند و از کمر به پایین شلیک کرده باشند، حتی اگر بر اثر خونریزی تا زمان رسیدن به بیمارستان بمیرد، تقصیر تیرانداز نیست و آن مأمور مقصر نمی‌باشد. 

وی در خصوص قرار تمکین آقای فریدون گفت: مسائل مالی در این زمینه مطرح است اما معوقات بانکی نیست. 

اژه‌ای در خصوص دستگیری جاسوسی در دفتر آقای آشنا گفت: قبلاً نیز اعلام کرده‌ام که یک فردی در دفتر ایشان دستگیر شده، اما اینکه چه نوع ارتباطی دارد، باید بررسی شود. اینکه یک فردی دستگیر شده درست است و باید بگویم پرونده در جریان رسیدگی است؛ تمام نشده و نظر نهایی را نداده‌اند. 

وی در خصوص پرونده یاشار سلطانی گفت: ظاهرا در 8 مرداد برای رسیدگی به آن تعیین وقت شده که ایشان یا وکیل‌شان یا هر دو برای دفاع باید بیایند. 

اژه‌ای در خصوص پرونده توتال و کرسنت گفت: در خصوص رشوه، حکم صادر شده و فرد در زندان است، اما در خصوص کرسنت، حکم صادر شد، قطعی شد و بعد از آن مجددا درخواستی شد که در خصوص درخواست‌شان رسیدگی و حکمی صادر نشده است.

 راه دانا

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رحمان محمدی اصل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
رئیس قوه قضائیه مکرراً می گوید دستگاه قضایی در رسیدگی به مفاسد اقتصادی هیچ گونه خط قرمز نداشته و به همۀ پرونده ها عادلانه رسیدگی کرده : آقای رئیس اگر این طور است که می فرمائید لطفاً پاسخ دهید کی قرار است حسین فریدون و مهدی جهانگیری نیز مثل سایر مفسدان اقتصادی بصورت علنی محاکمه شوند؟ کی قرار است به فساد 12 هزارمیلیاردی بانک تجارت کرمان که 6 سال از کشف آن گذشته بصورت علنی رسیدگی کنید ؟ کی قرار است به اتهامات مسئولین بانک مرکزی نیز بصورت علنی رسیدگی کنید؟ کی قرار است به احتکار خودرو سازان رسیدگی کنید؟ کی قرار است به فساد کرسنت ، توتال ، استات اویل و ... نیز بصورت علنی رسیدگی کنید؟ مگر از مقام رهبر معظم انقلاب دستور ویژه نگرفتید؟ آیا عدالت ایجاب نمی کند با همه یکسان برخورد شود؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار