گزارش مرکز پژوهش های مجلس بیانگر این است که یکی از دلایل دیگر عدم ادراک عمومی افزایش اشتغال در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ نقش غالب بنگاه های خرد اقتصادی در این افزایش اشتغال بوده است.
کد خبر: ۴۶۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۶ 17 July 2017

به گزارش تابناک سمنان، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشحمایتی از دولت حسن روحانیتحت عنوان واکاوی اشتغال در سال 94 و 95 تشریح کرد:در اذهان عمومی مردم، اشتغالزایی حاصل تحرک بنگاه های بسیار بزرگ و براساس مشاهده تحولاتی بزرگ در نظام بانکی یا سرمایه گذاری های عظیم دولتی و غیردولتی است .

این در حالی است که بیش از 82 درصد از افزایش اشتغال در سال 1394 نسبت به سال 1393 مربوط به بنگاه های خرد اقتصادی (دارای کمتر از 10 نفر کارکن) بوده است بنگاه هایی که با توجه به تعداد بسیار زیاد و پراکندگی قابل توجه آنها در کشور و در رشته فعالیت های مختلف اقتصادی(به خصوص در بخش خدمات) تحولات آنها به سختی قابل ادراک توسط برداشت عمومی افراد است.

به عبارت دیگر از 668 هزار نفر افزوده شده به جمعیت شاغل در سال 1394، حداقل 392 هزار نفر به جمعیت شاغل در بنگاه های دارای 1 تا 4 نفر کارکن و حداقل 156 هزار نفر به جمعیت شاغلان بنگاههای دارای 5 تا 9 نفر کارکن اضافه شده است. لذا بیش از 82 درصد از افزایش اشتغال در سال 1394 نسبت به سال 1393 مربوط به بنگاه های خرد اقتصادی (دارای کمتر از 10 نفر کارکن) بوده است. همچنین در سال 1395 بیش از 100 درصد افزایش اشتغال مربوط به بنگاه های دارای 1 تا 4 نفر کارکن بوده است که اتفاقی بسیار مهم و قابل توجه در این سال است.

تعداد بسیار زیاد این بنگاه ها و پراکندگی آنها سبب می شود یک تحرک کوچک در شرایط اقتصادی این بنگاهها سبب تحولی بزرگ در جمعیت کل شاغلان کشور شود. به عنوان مثال قابل ذکر است که فقط در بخش صنعت ساخت بیش از 500 هزار کارگاه صنعتی دارای کمتر از 10 نفر کارکن در کشور وجود دارد که متوسط بُُعد کارکن در آنها کمتر از 3 نفر است. لذا این کارگاه ها عمدتاً مشاغل مستقلی هستند که توسط خود افراد و با تأمین مالی خرد (خارج از بازارهای مالی) ایجاد شده و به فعالیت می پردازند.

تعداد این بنگاه ها در همه بخشهای اقتصادی اعم از بخش های خدمات ،کشاورزی، ساختمان و ... بسیار زیاد است و یک تحرک مثبت یا شرایط مساعد اقتصادی می تواند سبب تحولی بزرگ در تعداد بسیار زیادی از این بنگاه ها شده که برآیند افزایش چشمگیر تعداد شاغلان کشور است. بنابراین یکی از دلایل دیگر عدم ادراک عمومی افزایش اشتغال در سال های 1394 و 1395 نقش غالب بنگاه های خرد اقتصادی در این افزایش اشتغال بوده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار