کد خبر: ۴۵۷۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶ 11 July 2017


سمنان خبرنگار تابناک : حتما گذر شما هم به رانندگان تاکسی که با خیالی راحت و آسوده به صندلی خود تکیه داده و پای خود را روی پدال گازگذاشته و شیشه های خود را بالا کشیده اند افتاده است،رانندگانی که باعث میشوند قید استفاده از تاکسی را بزنیم و از مسافر برهای شخصی و آژانس برای رسیدن به مقصد خود استفاده کنیم.

مسافرانی که دیده نمی شوند
در طی مصاحبه ای که با میترا اکبری شهروند سمنانی و یکی از معلمان مقطع متوسطه داشتیم بیان کرد:اکثر رانندگان تاکسی به فکر شخصی که کنار خیابان ایستاده نیستند و در مقابل بالا و پایین پریدن مسافران برای گفتن مقصدشان هیچ عکس العملی نشان نمی دهند و فقط به مقابل خود نگاه میکنند.

از دوشغله بودن رانندگان تاکسی تا بیکاری جوانان
وی افزود:در اکثر مواقع برای رفتن به محل کار خود به علت نبود تاکسی عمومی مجبور هستم از مسافربرهای شخصی و آژانس استفاده کنم که هزینه آن بسیار بالاست و در این مورد متولیان امر باید وارد شده و امور را ساماندهی کنند.
اکبری گفت: برخی رانندگان تاکسی در شهر سمنان دو شغله و یا حتی سه شغله هستند و صبح تا ظهر به کار های اداری مشغولند و عصر هم که فرا میرسد بعد از استراحتی چندساعته به مسافر کشی ناعادلانه با نرخ هایی سرسام آور میپردازند و عده ای هم اقدام به فروش سهمیه سوخت خود میکنند که همین امر باعث کمبود تاکسی در سطح شهر شده است.
وی بیان کرد:تا زمانی که تعداد زیادی از جوانان در جامعه بیکار هستند نمی توان قبول کرد که رانندگان تاکسی به صورت دوشغله اقدام به فعالیت نمایند.
این کارمند آموزش و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد:خودرو تاکسی داران دو شغله تنها در نیمی از روز فعال است و مابقی ساعات روز باید در محل اداره یا کسب پارک باشد که این امر با توجه به وضعیت موجود شهر و نیاز شهروندان اقدام قابل قبولی نیست.

ممنوعیت تصدی بیش ازیک شغل
به سراغ یکی از رانندگان تاکسی رفتیم تا نظر ایشان را در خصوص تاکسی داران دوشغله جویا شویم.
درطی مصاحبه ای که با مجید جوادی یکی از رانندگان تاکسی داشتیم گفت:من و تعدادی از همکارانم این شغل را به عنوان شغل اول و تنها وسیله امرار معاش و گذران زندگی خود و خانواده هایمان انتخاب کرده ایم.اما تعدادی ازتاکسی داران که در خط ما فعالیت میکنند این شغل را به عنوان شغل دوم خود انتخاب کرده اند.
وی با ابراز گله مندی از مسافربرهای چند شغله ای که بدون در نظر گرفتن شرایط کاری تاکسی رانی به تازگی وارد این ناوگان شده اند بیان کرد: با هجوم غیر متعارف مسافربرهای شخصی چند شغله به ناوگان تاکسی رانی به نظر می رسد فرصت اشتغال از جوانان فاقد کار و نیازمند پشتوانه کاری گرفته شده است.
وی افزود:یک خودرو تاکسی در طول یک روز باید 300کیلومتر مسافت را طی کند که این مسافت حداقل به 10تا 12ساعت فعالیت کاری نیاز دارد در صورتی که افراد دوشغله به دلیل مشغله کار اول قادر نیستند این زمان کاری را که عرف کار تاکسی رانی است پر نمایند.
جوادی خاطر نشان کرد:با توجه به قانون ممنوعیت تصدی بیش ازیک شغل از دولت و مسئولین مربوطه خواستاریم که به این موضوع رسیدگی کنند.

تبعات دوشغله بودن
مینا رضائی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه سمنان گفت:در حالی که بیشتر افراد اضافه کاری و شغل دوم و سوم را برای رفاه بیشتر انتخاب میکنند،بی تردید اضافه کاری برای سلامت افراد مخاطره آمیز است.
وی بیان کرد: بر اساس تحقیقات کارزیاد می تواند بر سلامت آنها تاثیر منفی بگذارد و رفاه نسبی را از آنها بگیردو به عبارت دیگر ،پول بیشتری که در قبال کار زیاد به دست می آید می تواند صرف درمان بیماری های ناشی از کار زیاد شود.همچنین کاربیش از حد به دلایلی نظیر افزایش فشار خون،استرس،پرخاشگری،افسردگی،بی تحرکی و تغذیه نامناسب سلامت قلب را به خطر می اندازد.
رضائی چند شغله بودن را تاثیر گذار در سلامت روان فرد دانست و افزود:عوامل ریسک روانی در افرادی که چند شغله هستند بیشتر از سایر افراد است و از این رو وقتی فردی دچار مشکلات روحی و روانی میشود قطعا این مساله تهدیدی بر سلامت خانواده و اجتماع است و فرد انرژی منفی را که ازشغلش دریافت می کند به خانواده و خانواده هم آن را به اجتماع منتقل می کند.
وی خاطر نشان کرد:بر اساس پژوهش های صورت گرفته خطر افسردگی در میان افرادی که بیش از 11ساعت در روز کار می کنند 2برابر افزایش می یابد از این رو این پدیده به شدت کیفیت کار را تحت تاثیر قرار داده و از بهره وری در تولید و خدمات می کاهد.
رضایی تصریح کرد:پدیده چند شغلی به شکل زنجیره وار فرد،خانواده و جامعه را تحت تاثیر خود قرار میدهد،از این رو افرادی که از لحاظ مالی در شرایط مطلوبی هستند باید بدانند که خود و خانواده شان را فدای زیاده خواهی نکنند و آرامش و سلامتشان را به پست و مقام و پول ترجیح ندهند.

مشکلات اقتصادی عامل روی آوردن مردم به شغل دوم
حدیث شهروی کارشناس اقتصادی در طی مصاحبه ای به خبرنگار تابناک گفت:دلیل دوشغله بودن افراد و به ویژه کسانی که در رده های پایین شغلی قرار دارند مشکلات اقتصادی است.در واقع به جز سران کشور و مدیران رده بالا که معمولا به دلایل پیچیده و منحصر به فردی مشغول چند کارهستند اغلب دوشغله ها برای کسب درآمد بیشتر به این کار مبادرت میکنند.
وی در ادامه بیان کرد:افراد زیادی چاره ای جز روی آوردن به شغل دوم را ندارند و عده ای هم به دلیل علاقه ای که به شغل رانندگی دارند آن را به عنوان شغل دوم خود انتخاب میکنند.

از دوشغله بودن رانندگان تاکسی تا بیکاری جوانان
وی افزود:در این مورد بهتر است درباره افراد سه شغله و چهار شغله با درآمد های نجومی صحبت شود که چرخ اقتصادی مملکت را فلج کرده اند و از عاملان اصلی رکود و بیکاری جوانان شناخته شده اند.

دوشغله بودن از منظر قانون
حمید کیا دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق در دانشگاه آزاد گفت: در گوشه و کنار کشور مدیرانی وجود دارند که علی رغم وجود جوانان تحصیل کرده و بیکار،با استخدام پاره و قت و نیمه وقت اشخاص شاغل در پست های مختلف یا در اقدامی باورنکردنی و مغایر با مقررات نظام اداری کشور اشخاص بازنشسته را تحت عناوین گوناگون به کار گرفته تا به زعم خویش هم خدمتی نموده و هم رضایت مقامات مافوق را جلب نموده و چند صباحی بیشتر در مسند مدیریت خویش باقی بمانند.
وی گفت:با توجه به اصل 141قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر شخص تنها می تواند یک شغل دولتی را عهده دار شود و در تبصره 4این ماده واحده نیز به این ممنوعیت تصریح شده است.
کیا افزود:در ماده 94قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح شده است که تصدی بیش از یک پست سازمانی برای کلیه کارمندان دولت ممنوع است.
وی در نهایت خاطر نشان کرد: علی رغم تاکید یک اصل از اصول قانون اساسی با قدمت 20ساله بر ممنوعیت دوشغله بودن و وجود یک قانون عادی با قدمت 18ساله هنوز مشکل دو شغله ها حل نشده است.

«اسنپ» یا تاکسی؟

استفاده از تاکسی های موبایلی و آژانس های خودرویی که به طور اینترنتی خدمات می دهند، در چند سال گذشته مورد استفاده بسیار در شهرهای بزرگ دنیا بوده و توانسته بخشی از نیازهای حمل و نقلی آن‌ها را حل کند. از آمریکا گرفته تا استرالیا، به نوعی تجربه استفاده از اپلیکیشن‌هایی را که خدمات حمل و نقلی به شهروندان ارائه می دهند داشته و اکنون به عنوان تجربه ای وارداتی، با چالش هایی در داخل کشور مواجه شده است.

داستان اعتراض ها در ایران از پایتخت آغاز شد. زمانی که موسسات اتومبیل کرایه تهران با کم شدن زنگ خور آژانس های خود، رو به رو شدند. زنگ‌هایی که عمدتا با جمله «ماشین نداریم»، «محدود طرح نمی رویم»، «یه ساعت دیگه تماس بگیرید» به متقاضیان خودرو پاسخ داده می شد! آژانس داران تهرانی پس از این موضوع، در اعتراض های شفاهی به اتحادیه، اسنپ، تپ سی و ... را عامل کاهش زنگ خور آژانس ها اعلام کرده و گفتند: آژانس های خودرو کلی عوارض و مالیات و ... می دهند و آن وقت تاکسی موبایلی ها بدون هیچ مشکلی دارند نان ما را آجر می کنند. دیر یا زود این موج به دیگر شهرهای کشور از جمله سمنان خواهد رسید، اکنون نرخ خدمات و سرعت آن بسیار خوب است و باید به نیاز های مشتریان توجه کرد.

دولت اقدام کند
همانطور که گفته شد علت اصلی افزایش روی آوردن افراد به شغل رانندگی بالابودن هزینه های زندگی و پایین بودن سطح درآمدی شهروندان می باشد که آنها علی رغم همه ی ناملایمات به اشتغال در چند شغل روی می آورند.لذا بدیهی است که به منظر رفع این مشکل بایستی در ابتدا دولت با انجام اقدامات مناسب و اجرای اصلاحات اقتصادی زمینه رفع معضل تورم بالای کشور را فراهم بسازد.
همچنین باید به این نکته توجه کرد که اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری دوشغله ها در ایران با موانع زیاد پیدا و پنهانی روبروست و برخی به دلیل منافعی که دارند به راحتی به این قانون که جز اصول صریح قانون اساسی است تن در نمیدهند و بایستی با اقدامات مناسب با این افراد برخورد لازم صورت گیرند.



خبرنگار تابناک سمنان: عطیه نبوی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
گفتن در کشور توانایی یک مییلیون شغل در سال ندارد، ولی مییلونها نفر دو شغله هستند!
تصرف میلیونها شغل توسط توسط کسانی دیگر! چرا کاری نمی کنید از راه افزایش حقوق یا تنظیم ساعت کار این مشاغل آزاد شود؟!

اصلاح ساعات اداری نهادهای عمومی (ویرایش دوم+ توضیح و پاسخ به انتقادات) با هدف افزایش بهره‌وری و احیای میلیون‌ها شغل
http://pakabara.blogfa.com/post/34
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار