کد خبر: ۴۵۰۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ 01 July 2017

سمنان- خبرنگار تابناک :

هر روز که از میدان سعدی عبور می کنیم کودکانی را می بینیم که از خروس خوان صبح تا تاریکی شب برای فروختن آدامس،فال،دستمال کاغذی و... در انتظار چراغ قرمز هستند.همین چراغ قرمزهایی که برای ما وقت گیر هستند برای این بچه ها فرصت زندگی شده اند،فرصت شکسته شدن غرور و از بین رفتن کودکی شان...

همه ی ما هر روز در معابر و خیابان ها شاهد حضور کودکانی هستیم که با ظاهری ژولیده و غبارآلود به دست فروشی،تکدی گری و ...مشغول اند.سماجت آنها در تحریک احساسات ما انقدر آزار دهنده است که مظلومیتشان را تحت الشعاع قرار میدهد.

کودکان كار چاره‌ای ندارند جز آن‌که، خرج اعتیاد پدر عصبانی خود را بدهند و زندگی مادر مریض و معتاد خود را تأمین کنند، مادری که معلوم نیست آن‌ها را به دنیا آورده یا به قیمتی ناچیز خریده است، كه بر اساس ماده 32 پیمان جهانی حقوق کودک، آنان باید در برابر هر کاری که رشد و سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند حمایت شوند و دولت‌ها باید سن کار و شرایط کار کودکان را مشخص کنند.

کودکانی که سهمشان از زندگی خشونت،خیابان و کار است
در طی گفتگویی که با صالحی یکی از بازریان سمنانی داشتیم بیان کرد:معضل کودکان کار مسئله ای است که در طی چند سال گذشته در سمنان افزایش یافته وهنوز هیچ حمایت جدی از این قربانیان فقر و نابرابری صورت نمی گیرد.

درآمدی از جنس فقر در پی بی توجهی برخی از مسئولین استان!

وی در ادامه افزود:موضوع کودکان کار امروزه به یک تهدید جدی برای شهر تبدیل شده و ما روزانه شاهد کودکان زیادی هستیم که به کار فروش آدامس،دستمال کاغذی و فال مشغول هستند و عده ای نیز در شهر به تکدی گری می پردازند که این موضوع علاوه بر آسیبی که به خود کودکان وارد میکند آزردگی روحی و روانی شهروندان را نیز موجب می شود.
صالحی گفت:ورود زود هنگام کودکان به بازار کار با دسترسی محدود به تحصیلات و شغل هایی با درآمدهایی که کفاف زندگی را نمی دهد و همچنین با تهدیدهای شناخته شده ای در زمینه سلامت،امنیت وریسک های توسعه ای همراه است که این امر موجب می شود سهم این کودکان از زندگی خشونت،خیابان و کار باشد.
ایشان در ادامه خاطر نشان کرد:به دلیل شرایط اقتصادی حاکم روز به روز شاهد افزایش تعداد کودکان کار هستیم و تا زمانی که ساختار های اقتصادی کشور اصلاح نشود و تا فقر ریشه کن نشود این روند ادامه خواهد داشت.

فقر اقتصادی یکی از مهم ترین عوامل اشتغال کودکان به کار
فرید دلیری کارشناس مسائل اجتماعی و استاد دانشگاه در طی گفتگویی به تابناک سمنان گفت:فقر والدین،مرگ و اعتیادشان بستر آشکارساز این آسیب است. خیابان ها برای این سرمایه های ملی به مانند دانشگاهی است که آزمون ورودی آن دله دزدی،وقاحت و سماجت است و دوران تخصصی آن در مراکز کانون اصلاح وتربیت و زندان است.

درآمدی از جنس فقر در پی بی توجهی برخی از مسئولین استان!
وی بیان کرد:از نکات برجسته کودکان خیابانی،علل فرارشان از منزل است و از عوامل مهم می توان(فقر اقتصادی)،تفاوت شدید طبقاتی و نبود عدالت اجتماعی،افزایش نرخ طلاق،طرد کودکان توسط خانواده،نرخ بالای بیکاری،اعتیاد،فوت یک یا هر دو والد و ...در جامعه را نام برد.
ایشان گفت:پیامد فرار از خانه و پناه آوردن کودکان به خیابان چیزی نیست جز آغاز سوء استفاده هایی از این کودکان از قبیل:فروختن کودکان جهت تجارت اعضای بدن،بهره کشی و سوء استفاده جنسی،آموزش و به کار گیری آنها برای سرقت و ...از جمله سوء استفاده هایی هستند که آثار مخربی برای سلامت جسمی و بهداشت روانی کودکان خیابانی بر جای می گذارند.
دلیری در ادامه افزود:آگاهی جامعه نسبت به پدیده ی کودک خیابانی امری است لازم چرا که موج کودکان خیابانی به زودی از حالت کودکی خارج شده ودر سنین جوانی انبار باروتی خواهند بود که با کوچکترین جرقه ای مستعد شعله ور شدن هستند.


پیشگیری و کنترل پدیده اجتماعی کودکان خیابانی
دلیری خاطر نشان کرد:هر گونه اقدام جهت پیشگیری یا کنترل پدیده اجتماعی کودکان خیابانی نیازمند ابزارهای ویژه ای هستند که دستگاه اجرایی،سازمان های غیر دولتی و خیریه ای نقش تاثیر گذاری بر آن دارند.از مهم ترین این عوامل می توان به:
1.حساس شدن و فعال شدن نهاد های دینی نسبت به پدیده کودکان خیابانی.
2.ایجاد و گسترش مراکزشبه خانواده برای کودکان خیابانی فاقد خانواده همچون سپردن آنان به خانواده های فاقد فرزند،برای آن دسته از کودکان خیابانی که فاقد والدین هستند.
3.تفکیک بین دختر و پسر خیابانی جهت پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی.
4.مطرح کردن بحث کودکان خیابانی از طریق نشریات،صدا و سیما وحساس ساختن مردم نسبت به مشکلات کودکان خیابانی.
5.ایجاد مراکز سیار و موقتی به عنوان سر پناه برای کودکان فاقد خانواده.
6.استفاده از تجربیات موفق سایر کشورها در امور ساماندهی و بازپروری کودکان خیابانی اشاره دارد.


سوء تغذیه،یکی از شایع ترین مسائل بهداشتی در بین کودکان خیابانی
یاسمن تقوی یکی از مسئولین اداره بهداشت و درمان بیان کرد:سوءتغذیه ،بیماری های مسری(عفونی) ،بیماری های ویروسی شاملHIVو هپاتیتC.B.A ،مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان،بارداری ناخواسته،صدمات بافتی و اسکلتی ناشی از اعمال خشونت،مسمومیت های محیطی و صنعتی،اختلالات روانی،اختلالات خلقی و روحی،افسردگی،خودکشی، اختلالات شناختی و یادگیری از شایع ترین مسائل بهداشتی است که در بین کودکان خیابانی وجود دارد.
وی افزود:نکته قابل ذکر که در باب مساله کودکان خیابانی در سمنان مطرح می باشد این است که مساله کودکان خیابانی بر حسب درجه و شدت اهمیت آسیب های اجتماعی هنوز تبدیل به یک بحران نشده است و قابل کنترل و ساماندهی می باشد.
خانم تقوی در ادامه خاطر نشان کرد:کودکان خیابانی آسیب پذیرترین بخش جامعه اند که قادر به دفاع از خود نیستند و نیاز به حمایت بزرگسالان دارند وهمچنین وجود کودکان خیابانی در جامعه نشان دهنده این است که جامعه حالت کارکردی خود را از دست داده است پس بهتر است هر چه زودتر در راه پیشگیری و کنترل این مساله اقدامات لازم از سوی مسئولین به عمل آید.

قانون کار درمورد کار کودکان
ماده ۷۹ قانون کار، اشتغال کار کودکان زیر ۱۵سال را ممنوع کرده است. هر چند کارگران شاغل در کارگاه‌های خانوادگی که کارفرما، بستگان و خویشاوندان نسبی درجه یک باشند، مشمول قانون کار نیست. در نتیجه حداقل سن کار شامل چنین کارگرانی نمی‌شود.
از سوی دیگر ماده ۸۴ حداقل سن کار در مشاغلی که ماهیت آن برای سلامتی یا اخلاق نوجوانان زیان آوراست را ۱۸ سال تمام پیش بینی کرده که تشخیص آن با وزارت کار و امور اجتماعی‌ست.


نقض قوانین و عدم پای بندی دستگاه های اجرایی به وظایفشان
ماریا احمدی یکی از کارشناسان حقوق در دادگستری گفت:بر اساس ماده 79قانون کار کشورمان اشتغال به کار کودکان زیر 15سال ممنوع دانسته شده است و مجازات هایی برای افرادی که کودکان را به کار می گمارند تعیین شده است.

درآمدی از جنس فقر در پی بی توجهی برخی از مسئولین استان!
وی افزود:با این حال ما هر روزه شاهد قانون شکنی و قانون گریزی افراد زیادی هستیم که با تمام نامهربانی کودکان را به کار می گیرند و قانون گذاران و اجرا کنندگان آن از وظایف خود شانه خالی میکنند.
انتظار میرود مسئولین بر این امر مهم آگاه باشند که آنچه نکوهیده است کار کودک در هر شکل و لوایی است و جای دارداین نکته را یادآور شد که علت و عامل اصلی این معضل در جامعه نقض قوانین و عدم پای بندی دستگاه های اجرایی به وظایفشان است.

سخن پایانی:

وجود کودکان خیابانی از پدیده های اجتماعی عصر حاضر در شهر و کشور ماست و همانند سایر پدیده ها و مسائل اجتماعی، با وجود اینکه در ظاهر به پدیده ای ساده و معلوم می نماید اما در واقع پدیده ای پیچیده است که شناسایی،پایش یا حل آن در قالب طرح های فوری،ضربتی و مقطعی امکان پذیر نیست.

مرحله ی اساسی در بررسی و مطالعه این پدیده،تغییر در نگرش مسئولان است. با تاسف باید گفت که سازمان های مسئول دیدگاه مثبتی به این کودکان ندارند؛ برخی از دستگاه های دولتی در سمنان به این کودکان به دیده ولگرد،مجرم و منحرف نگریسته کنند. شهرداری ها معتقدند که وجود کودکان خیابانی چهره شهر را زشت میکند و باید جمع آوری شوند و...

و این در حالی است که این کودکان نیازمند حمایت و توان بخشی هستند و به واسطه ی بروز مشکل های متعددی از جمله خانواده های آسیب دیده،فقر،مهاجرت از روستا به شهر و... نیازمند تلاش برای گذران زندگی هستند.

در سطوح کلان باید سیاستها و برنامه های کلان اتخاذ شده از سوی دولت مورد بازبینی قرار گیرد و پیامدها و هزینه های اجتماعی این اقدام ها برای قشر های محروم و آسیب دیده در نظر گرفته شوند.

باتوجه با مطالب گفته شده پیشنهاد های زیر می توانند در این خصوص قابل تامل باشند:

1. تحت پوشش قرار گرفتن کودکان توسط بهزیستی استان

2. ایجاد اشتغال برای حداقل یکی از اعضای خانواده های فقیر برای پیشگیری از احتیاج خانواده به درآمد کودک به کمک خیرین و البته با هدایت بهزیستی استان

3. برخورد جدی نیروی انتطامی استان و همچنین دادستان محترم با باندهای فساد،تبهکاری،سرقت و ...برای پیشگیری از کشیده شدن این کودکان به باندها

4. همکاری سازمان ثبت احوال استان برای هویت دهی به این کودکان که بنا به دلایل مختلف دارای شناسنامه نیستند.به منظور بهبود شرایط و فراهم کردن تسهیلات آموزشی و رفاهی برای آنان پذیرش قوانین فرزندخواندگی

5. حمایت آموزش و پرورش استان جهت تحصیل کودکان در مدارس


خبرنگار تابناک سمنان: عطیه نبوی


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار