به گزارش تابناک سمنان: امروز و در زمانیکه فرصت تبلیغات به پایان رسیده بود در فضای مجازی خبر رد صلاحیت یکی از کاندیداها به شدت جریان پیدا کرد. این در حالی بود که شایعات زیادی هم در تائید صلاحیت ایشان مطرح شد بطوریکه در اولین ساعات مجاز برای انجام تبلیغات نام ایشان مطرح شد و در مقابل نام ایشان نوشته شد:«تائید شد»
کد خبر: ۴۲۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۶ 18 May 2017

به گزارش تابناک سمنان: امروز و در زمانیکه فرصت تبلیغات به پایان رسیده بود در فضای مجازی خبر رد صلاحیت یکی از کاندیداها به شدت جریان پیدا کرد.

این در حالی بود که شایعات زیادی هم در تائید صلاحیت ایشان مطرح شد بطوریکه در اولین ساعات مجاز برای انجام تبلیغات نام ایشان مطرح شد و در مقابل نام ایشان نوشته شد:«تائید شد»

با توجه به اینکه هنوز کاملا مشخص نیست که این فرد به صورت مصداقی و به چه دلیل رد صلاحیت شده اند اما امروز فرمانداری سمنان عرصه اعترض همراهان ایشان بود.

به هر حال بررسی ها نشان می دهد این معلم سمنانی از مقبولیت خوبی در بین مردم قرار دارد.

بپذیریم که یک فکر همیشه الزاما بهترین فکر و آخرین فکر نیست

لازمه استقرار دموکراسی در یک جامعه این است که بپذیریم که یک فکر همیشه الزاما بهترین فکر و آخرین فکر نیست. در جامعه مدنی مردم در یک چیز باید به تفاهم برسند. تفاهم در متفاوت بودن. تفاهم در متفاوت اندیشیدن. چون در جامعه ای که همه مثل هم بیندیشند در واقع در آن جامعه کسی نمی اندیشد. مردم باید بدانند زندگی یعنی توانایی تحمل همین تفاوتها. ما باید بدانیم که منظور از جامعه اسلامی یک جامعه بدون تفاوت نیست بلکه یک جامعه بدون تبعیض است.

لزوم آشنایی شهروندان از قانون

بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی،که صلاحیت نهایی کاندیداها را شورای نگهبان مشخص می کند، بررسی صلاحیت کاندیدای شورا های شهر و روستا بر عهده این نهاد نیست و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها متشکل از پنج نفر و مسئولیت هیات نظارت هر استان هم بر عهده سه نفر است.

مراحل شش‌گانه انتخابات بر عهده هیأت‌های نظارت نه شورای نگهبان

بنا بر قانون، در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، هیأت‌های نظارت باید نظارت کنند که در همه مراحل، انتخابات راه قانونی و درست خود را بپیماید و چنانچه به تخلفی از قانون و ‌جریان نادرستی در امور پی ببرند، برای رفع و اصلاح آن تذکر داده و یا کارهای قانونی دیگر ‌انجام دهند.

افراد نیز اگر از جریان انتخابات و وقوع تخلف در آن شکایت داشته باشند، می‌توانند به هیأت نظارت شکایت کرده و هیأت‌های نظارت نیز مکلف به رسیدگی به شکایات هستند و سرانجام باید درستی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به تأیید هیأت نظارت برسد.

بنابراین، برای اجرای نظارت درست و دقیق در مراحل شش‌گانه انتخابات (‌نام‌نویسی، بررسی صلاحیت، تبلیغات، برگزاری انتخابات، رأی‌گیری و تأیید درستی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا) بر عهده هیأت‌های نظارت است.

امکان رد تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا از سوی شورای نگهبان وجود ندارد

این در حالی است که سام سوادکوهی عضو حقوقدانان شورای نگهبان درباره اینکه آیا امکان تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا از سوی این شورا وجود دارد، تصریح کرد: امکان اینکه این موضوع در شرایط فعلی عملیاتی شود وجود ندارد.

عضو حقوقدانان شورای نگهبان افزود: ما نسبت به مسئله ای که شوراها دارند و فعالیت خاصی که در اصول قانون اساسی قبل و بعدش پیرامون شوراها مطرح شده باید به این موضوع اشاره کنیم که یک سری آزادی های خاصی برای شرکت اشخاص در انتخابات شوراها وجود دارد که این نظارت پذیری از حیطه آنکه شورای نگهبان درتمام مراحل این انتخابات استصواباَ ورود پیدا کند لازم نبوده و نیست.

پرهیز از ریختن آبرو

اگر از منظر دینی به این موضوع نگاه کنیم، درمی یابیم که به هر حال ما در کشوری زندگی می کنیم که هم اسلامی است و هم اصول دموکراسی در آن حکم فرماست. لذا عدم رعایت قانون هم نوعی بی حرمتی به احکام الهی است. لذا تا زمانی که کسی مطابق قوانین مورد تائید قرار گرفته وظیفه همه می باشد که بی احترامی به ایشان صورت نگیرد چرا که «پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم» می فرماید: اَيُّها الناس! إنَّ دِماءَ كُم و اَعراضَكُم عَلَيكُم حرامٌ الي أَن تَلقَوا ربَّكُم.

اي مردم! ريختن خون يکديگر و لطمه زدن به حيثيت ديگران، تا وقت مردن و لقاي پروردگارتان بر شما حرام است. (تحف‌العقول، ص ۳۱)

جلوگیری از سوء استفاده
حال اگر هیچیک از فرضیات بالا نباشد. یعنی کاندیدهای مذکور رد صلاحیت نشده باشند ولی بدلایلی این اخبار ایجاد شده باشد می توان به تحلیل دیگری برسیم و آن ترفند های تبلیغاتی از نوع مظلوم‌نمایی می باشد.

به هر حال در روند مبارزه‌ی انتخاباتی، مظلوم‌نمایی تبلیغاتی یک شگرد منحصر‌به‌فرد است که در مواردی می‌تواند با جلب توجه افکار عمومی به‌نفع رقیب مظلوم تمام شود. سوژه‌ی مظلوم‌نمایی یا توسط حریف ناشی و ستادهای او در اختیار رقیب قرار می‌گیرد، یا خود با ساختن یک واقعه‌ی ساختگی آن را در معرض افکار عمومی قرار داده و چنین القا‌ می‌کند که ناجوان‌مردانه مورد حمله قرار گرفته و بدون دلیل نامزدهای رقیب آب‌رو و حثیت او را قربانی مطامع سیاسی خود ساخته‌اند. برای مظلوم‌نمایی روش‌های زیادی وجود دارند که جمع‌آوری، پاره کردن، رنگ‌مالی روی پوسترها ‌یا حمله‌ی صوری فیزیکی و دادن شعارهای زشت در کمپاین تبلیغاتی یک نامزد‌ یکی از ساده‌ترین روش‌های مظلوم‌نمایی به شمار می‌رود.

لزوم اطلاع رسانی از طریق فرمانداری

اگر مورد بالا یعنیتبلیغاتی از نوع مظلوم‌نمایی منتفی باشد حال این وظیفه فرمانداری است که با حضور به موقع در صحنه به این انتهامات و بعضا مظلوم نمایی احتمالی پایان دهد. چرا که زیرپا گذاشتن اخلاق در شهر اخلاق بسترهای موجود را خراب می کند و آن وقت جز ویرانی چیزی برای خود و نسل پس از خود خواهیم داشت.

اگر هم غیر از این باشد باز وظیفه فرمانداری است که هر چه سریعتر اعلام موضع کند و مردم را درجریان قرار دهد چیزی که از فرماندار اخلاق مدار سمنان جناب آقای سید عباس دانایی بیشتر از این انتظار داشتیم و داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار