رئیس مرکز بهداشت استان ایلام گفت: طرح تحول سلامت چهره بهداشت و درمان استان ایلام در مناطق روستایی را هچون نقاط شهری متحول کرد و 6 هزار و 214 نفر از مزایای برنامه پزشک خانواده بهره مند هستند.
کد خبر: ۴۲۵۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱ 17 May 2017
  به گزارش تابناک ایلام؛دکتر راضی ناصری فر افزود: 15 برنامه ملی و استانی و10 پروژه پشتیبان درحوزه بهداشت و درمان در نقاط مختلف شهری و روستایی استان ایلام انجام گرفته و بعد از اجرای طرح تحول سلامت 100 درصد مناطق روستایی، عشایری و حاشیه نشینان شهری و 90 درصد مناطق شهری از خدمات آن بهره مند شده اند.
 
وی یادآور شد: در قالب طرح تحول سلامت 203 خانه بهداشت روستایی، 63 مرکز شهری و روستایی و 14 پایگاه حاشیه شهری با بهره مندی از تیم سلامت به مردم خدمات رسانی ارائه کردند.
 
به گفته وی، طرح سیب سلامت نیز از دیگر خدمات بهداشتی درمانی ارائه شده به مردم است که در قالب این طرح اقشارمختلف به صورت رایگان مورد غربالگری سلامت قرار می گیرند.
 
وی با بیان اینکه 85 درصد کل جمعیت استان ایلام تحت پوشش خدمات طرح سیب سلامت قرار دارند، اظهار کرد: 100 درصد مناطق روستایی، عشایری و حاشیه نشینان شهری در این طرح حضور دارند.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزود: بعد از اجرای طرح تحول سلامت، 89 پروژه بهداشتی با اعتبار 900 میلیارد ریال از بودجه وزارت درمان و اعتبارات استانی شامل احداث، تعمیر یا تجهیز خانه ها و مراکز بهداشت برای استان ایلام تعریف شد که در این مدت 16 واحد تعمیر، 44 واحد تجهیز و 6 واحد دیگر احداث وافتتاح شد و ساخت سایر پروژه ها نیز در دست اقدام است.

** اجرای غربالگری و کنترل بیماری های غیر واگیر در مناطق محروم
 
به گفته وی، از دیگر آثار طرح تحول سلامت حضور تیم ها و کارشناسان سلامت در نقاط مختلف استان بویژه مناطق روستایی، عشایری و حاشیه نشینان شهری است که این افراد روند بیماری های غیر واگیر ساکنان این مناطق را پیگیری و کنترل می کنند.
 
دکتر ناصری فر تاکید کرد: تاکنون 87 درصد بیماران دارای فشار خون بالا و 30 درصد افراد مبتلا به دیابت از خدمات بهداشتی و درمانی برخوردارند و همچنین تیم های سلامت با انجام برنامه های بهداشتی از طغیان بیماری های گوارشی در مناطق روستایی، عشایری و حاشیه نشینان شهری جلوگیری شده است.
 
وی افزود: عملیات 100 درصدی مایه کوبی (واکسیناسیون) در این مناطق برای کنترل بیماری های سالک و تب مالت انجام شده به گونه ای که میزان ابتلا به بیماری های سالک 47 درصد و تب مالت نیز 52 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
 
وی گفت: همچنین در همه شهرستان های استان دکتر روان شناس استقرار دارد تا اقدامات و خدمات لازم به منظور کاهش معضلات و شاخص آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه شهرها به افراد دارای مشکل ساکن در این مناطق را ارائه دهند.

** کاهش صفر درصدی مرگ مادران باردار در ایلام
 
وی اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه های مراقبتی ارائه بسته خدمت به گروه های مختلف سنی به ویژه گروه های پرخطر مانند کودکان، سالمندان و زنان باردار به منظور افزایش طول عمر و کاهش مرگ و میر در این گروه ها است.
 
دکتر ناصری فر افزود: هم اکنون میانگین مرگ مادر و کودک در استان ایلام کمتر از میانیگن کشوری است به گونه ای که رِنج مرگ و میر کودکان در کشور 8.2 درصد و در استان 8.1 درصد و مرگ مادر در کشور 316 نفر و در استان ایلام صفر است و این بیانگر اقدام های آموزشی، کنترلی و مراقبتی کارشناسان و تیم های سلامت استان از گروه های در معرض خطر است.
 
وی تامین مکمل های غذایی چون قرص آهن و ویتامین دی در بین گروه های خاص از جمله مادران باردار را از دیگر برنامه های سلامت مرکز بهداشت استان در نقاط مختلف اعلام کرد و گفت: به همین منظور سال گذشته 380 هزار بسته قرص آهن و 190 هزار بسته قرص ویتامین دی به صورت رایگان بین جامعه هدف توزیع شد.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: همچنین انجام غربالگری دهان و دندان دانش آموزان مقطع دبستان از دیگر برنامه های مراقبتی است که در این طرح بهداشتی 100 درصد دانش آموزان مقطع دبستان نقاط مختلف شهری و روستایی و عشایری با مشارکت 13 داندانپزشک، وارنیش فلوراید دریافت کردند.
 
دکتر ناصری فر اظهار کرد: بیش از 90 درصد اماکنی چون کارگاه ها و مراکز تولید یا عرضه مواد غذایی و بهداشتی با هدف بهبود وضعیت امنیت غذایی مصرف کنندگان به طور مداوم با همکاری دیگر دستگاه های ذیربط مورد نظارت قرار دارند.
 
 573 هزار و 72 نفر از جمعیت 580 هزار نفری استان ایلام در نقاط شهری و روستایی از خدمات بهداشتی و بسته های سلامت برخوردار هستند که از این تعداد 200 هزار و 147 نفر را جمعیت روستایی تشکیل می دهند که بخش مهمی از آنها زیر پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار