وزیر کشور خبر داد:
وزیر کشور با بیان اینکه بر اساس آخرین نظرسنجی معتبر 72 درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند،افزود: کمترین آمار تخلفات در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وجود داشت.
کد خبر: ۴۲۵۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶ 17 May 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود: پیش بینی می کنیم در دور روز آینده این تعداد افزایش یابد.

وی درباره روند اجرای انتخابات اضافه کرد: حدود یک میلیون 500 هزار نفر عوامل اجرایی و نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری شوراهای اسلامی شهر و روستاها و میان دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه هستند. 350 هزار نفر نیز امنیت برگزاری انتخابات را بر عهده دارند.

وزیر کشور افزود: حدود 70 هزار بازرس برای شعبه های اخذ رای وجود دارد و 100 هزار نماینده فرمانداری ها و یک صد هزار نماینده شورای نگهبان پای صندوق های رای حضور دارند.17 نفر در هر شعبه فرایند اخذ رای را انجام می دهند.

برگزاری انتخابات الکترونیکی در 141 شهر

رحمانی فضلی اضافه کرد: انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در 141 شهر به طور کامل الکترونیکی برگزار می شود و انتخابات ریاست جمهوری نیز به جز مرحله اخذ و شمارش آرا همه کارها از جمله تشخیص هویت فرد رای دهنده الکترونیکی است.

وی با بیان اینکه برای انتخابات شوراها در هر شهر یازده نفر عضو هئیت اجرایی هستند، افزود: در انتخابات شوراها نمایندگان مجلس ترکیب هیئت های نظارت را ایجاد می کنند اما در انتخابات ریاست جمهوری نظارت برعهده نمایندگان شورای نگهبان است.

وزیر کشور گفت: تامین امنیت برگزاری انتخابات نیز عهده نیروی انتظامی، سپاه، بسیج و وزارت اطلاعات است.

وی با بیان اینکه براساس قانون، نیروی انتظامی مسئول حفظ امنیت انتخابات است اضافه کرد: 160 هزار نفر فقط امنیت شعبه اخذی رای را پوشش می دهند که از این تعداد براساس هماهنگی با نیروی انتظامی 120 هزار نفر از نیروهای انتظامی و بقیه از سپاه و بسیج هستند.

رحمانی فضلی گفت: در برخی از شعبه ها نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه تلفیقی هستند و در بقیه شعبه ها فقط نیروهای انتظامی برای تامین امنیت حضور دارند.

کاهش 63 درصدی تخلفات انتخابات

وی گفت: با تمهیداتی که در این دوره پیش بینی شده میزان تخلفات انتخابات 63 درصد در مقایسه با دوره قبل کاهش یافته است.

وزیر کشور اضافه کرد: تخلفات انتخابات بیشتر مربوط به شوراها و آغاز بیش از موعد تبلیغات است.

وی با بیان اینکه به نامزدها اعلام کرده ایم که تا آخرین مرحله تجمیع آرا می توانند در شعبه اخذ رای حضور داشته باشند، گفت: هر کدام از ناظران پای صندوق ها باید گزارش تخلف را به نماینده فرمانداری یا نماینده شورای نگهبان ارائه دهند که بررسی شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه 56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر حائز شرایط رای دادن هستند، گفت: حدود 19 میلیون نفر جمعیت روستاهای کشور است که آمار دقیق واجدان شرایط رای دادن را ندارم.

وی با بیان اینکه 200 میلیون تعرفه رای چاپ و به استانها ارسال شده است گفت: این تعرفه ها 14 مورد علایم رمز دارد و براساس چک پول ها و در بانک ملی چاپ شده است. امکان تولید و یا تکثیر این تعرفه وجود ندارد.

رحمانی فضلی گفت: پیش بینی می شود در مرحله نخست نتایج انتخابات ریاست جمهوری مشخص شود و با توجه به کناره گیری برخی نامزد ها 200 میلیون تعرفه برای این انتخابات کافیست.

وی تاکید کرد: 63 هزار و 429 شعبه اخذ رای برای انتخابات 29 اردیبهشت در نظر گرفته شده که از این تعداد بیش از 14 هزار صندوق سیار و بقیه ثابت است.

رحمانی فضلی گفت: درانتخابات ریاست جمهوری اصالت با شماره ملی اما آوردن شناسنامه نیز برای احراز هویت الزامی است.

وی افزود: کمیته امنیت ستاد انتخابات از شش ماه پیش تشکیل شده و در یک ماه اخیر کوچکترین مشکل امنیتی درباره انتخابات نداشته ایم.

او با بیان اینکه مردم با نهادهای امنیتی و کمیته امنیت ستاد انتخابات همکاریهای کامل را داشته باشند گفت: پنجشنبه و جمعه آینده بازار شایعات داغ می شود که هیچ کدام اساس ندارد و مردم حتما مسائل را از طریق صدا و سیما پیگیری کنند.

وی گفت: با توجه به تعداد نامزدها برای انتخابات شوراها و مشارکت بالای مردم در انتخابات از مردم خواست از ساعات اولیه اخذ رای پای صندوق ها حاضر شوند و رای دادن را برای جلو گیری از ازدحام به ساعات پایانی موکول نکنند.

وزیر کشور افزود: همه نامزدها در روزهای باقی مانده ستادها و حامیان خود را به ویژه در سخنرانی ها کنترل کنند.سخنان نامزدها معیار خوبی برای مردم در تصمیم گیری است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: در حوزه مجازی نیز نگرانی یا آسیب جدی درباره انتخابات وجود نداشته است و هیچ رسانه ای در داخل تعطیل نشده است البته تذکراتی به آنها داده ایم.

کمترین تخلف در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

رحمانی فضلی گفت: کمترین تخلف در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وجود داشت.

وزیر کشور اضافه کرد: با توجه به هیجانات سیاسی عموم مردم اما در حوزه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مشکلی وجود نداشت اما پس از آغاز تبلیغات انتخابات شوراها تعداد تصاویر نامزدها زیاد و اندازه برخی از آنها غیر قانونی است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: برای جلوگیری از کاهش شور و نشاط انتخابات تا جایی که تبلیغات برای رقبا ضرر نداشته باشد و عفت عمومی خدشه دار نشود با آن برخورد نمی کنیم.

راه اندازی کارناوال انتخاباتی ممنوع است

رحمانی فضلی بابیان اینکه براساس قانون راه اندازی کارناوال انتخاباتی ممنوع است، گفت: به هیچ عنوان این کارناوال ها نباید در خیابان ها و میادین و به ویژه کلانشهرها راه بیافتد زیرا موجب ترافیک و مزاحمت برای مردم می شود.در این دوره انتخابات در یکی از شهرستان ها این اتفاق افتاد که تذکر دادیم.

رحمانی فضلی گفت: مردم پس از انتخابات و در روز رای گیری نباید به آمار و اطلاعاتی که در فضای مجازی یا حقیقی منتشر می شود توجه کنند بلکه بیانیه های رسمی از صدا و سیما، پخش خواهد شد. بیش از 95 درصد از نظرسنجی هایی که منتشر می شود ساختگی است.

وزیر کشور تاکید کرد: پنجشنبه این هفته هیچ روزنامه ای نباید له و یا علیه نامزدها یا شایعات و یا گمانه زنی ها مطلبی را منتشرکنند.

وی گفت: پس از تجمیع آرای انتخابات ریاست جمهوری بر اساس قانون وزیر کشور آن را اعلام نهایی خواهد کرد و مانند گذشته تعداد آرا به مرور اعلام نخواهد شد.

وی گفت: پس از اتمام رای گیری آراء صورت جلسه به وزارت کشور و شورای نگهبان ارسال می شود و این صورت جلسه ها پس از تطبیق، نتیجه آن برای اعلام به وزارت کشور ارائه می شود. هماهنگی لازم در این زمینه با شورای نگهبان انجام شده است.

وزیر کشور گفت: عصر دیروز سه شنبه همه استانداران برای نشست با سخنگوی شورای نگهبان و هماهنگی های لازم به تهران فراخوانده شدند.

وی گفت: رای گیری از ساعت 8 صبح روز جمعه 29 اردیبهشت تا 24 این روز قانونی است و اگر یک دقیقه از ساعت قانونی رد شود رای گیری غیر قانونی است.

رحمانی فضلی گفت: براین اساس رای دهندگان در ساعت نخستین اخذ رای پای صندوق ها حاضر شوند.نامزدها نیز به هواداران خود بگویند تابع قانون و هیئت های اجرایی و نظارت باشند.

وزیر کشور گفت: از نامزدها و ستادهای آنها می خواهم که به هواداران خود اطمینان بدهند تابع قانون و هیئت های نظارت و اجرایی باشند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه برانگیخته کردن هیجانات سیاسی هیچ مشکلی را حل نمی کند گفت: همه نامزدها فعالیت خود را انجام داده اند و مهرخداوند به هرکس باشد آن را در دل مردم جای می دهد و مردم انتخابشان را با شناختی که دارند و با هدایت الهی انجام می دهند.ما باید تسلیم خیر باشیم و در این زمینه مکلف هستیم.

وی با بیان اینکه انتخابات برای ما طریق و قدرت برای ما وسیله است افزود: نه قدرت و نه انتخابات برای ما هدف نیست بلکه هدف تقویت دین خدا و جمهوری اسلامی ایران و خدمت به مردم است.

وزیر کشور افزود: باید به اراده مردم توجه کنیم و اراده مردم بر هرچه واقع شد همه باید سر تسلیم فرود آوریم تا پس از انتخابات رقابت ها برکنار و رفاقت ها جاری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار