کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس با اظهار نگرانی نسبت به وضع نامطلوب اقتصادی کشور، هشدار دادند که با روی کار آمدن مجدد روحانی، اوضاع بدتر از گذشته خواهد شد.
کد خبر: ۴۲۵۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۸ 17 May 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از کیهان، عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه‌ریزی درباره پیامدهای رئیس‌جمهور شدن دوباره حسن روحانی گفت: از ابتدا هم آقای روحانی هیچ برنامه اقتصادی برای حل مشکلات کشور نداشت و مسلم است که با سر کار آمدن مجدد ایشان، اوضاع بدتر از گذشته خواهد شد.
شیخی عنوان کرد: لبریز شدن اقتصاد ایران از حجم نقدینگی و بالا رفتن بی‌سابقه نرخ بیکاری، از تبعات سیاست‌های غلط دولت یازدهم است.


وی افزود: ایشان در طی این 4 سال در موضوع اقتصاد سردرگمی زیادی داشت و خلاف مصالح این حوزه قدم برداشتند.این استاد دانشگاه اظهار کرد: صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود اعلام کرده که بدهی دولت روحانی حدود 5 برابر و ریخت و پاش‌هایش 2 برابر شده است.

شیخی تأکید کرد: رکود در حال حاضر بیداد می‌کند و تولید به شدت سرکوب شده، در عرصه سیاست‌های بانکی نیز وضعیت آن چنان بد شده که اعتراض مراجع را در پی داشته است.


این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: سیاست‌های اشتباه دولت موجب شده است که بازار مالی نیز اوضاع خوبی نداشته باشد و با افت مداوم ارزش سهام قدرت خرید سهامداران به شدت پایین آمده است و عملا نوسانات بورس نشان می‌دهد که هیچ‌گونه مدیریتی برای تنظیم بازار مالی تاکنون وجود نداشته است.وی گفت: تمامی این موارد نشان می‌دهد که هیچ‌گونه بهبودی در عرصه‌های اقتصادی رخ نداده است، به طور مثال در سال‌های پیش بنزین تولید کرده و خودکفا شده بودیم اما در این دولت سالی 4 میلیارد دلار بنزین وارد می‌کنیم که با این مبلغ می‌توانستیم سالانه بیش از 400 هزار شغل اضافه ایجاد کنیم.شیخی خاطرنشان کرد: دولت دوباره دارد وعده‌های 100 روزه می‌دهد و مسلما اگر ریاست جمهوری ایشان ادامه داشته باشد باز 4 سال دیگر می‌آیند و وعده‌های 100 روزه خود را حاشا خواهند کرد.

یک اقتصاددان دیگر هم درباره عملکرد اقتصادی دولت یازدهم گفت: تعدادی از مشاوران اقتصادی آقای روحانی و در حد قابل ملاحظه‌ای خود ایشان، اعتقاد به لیبرال دموکراسی و کاپیتالیسم غربی دارند، این در حالی است که سرمایه داری غرب خودش دچار بحران‌های جدی است.


محمود دهقانی افزود: نکته مهم دیگر در رابطه با سیاست‌های اقتصادی آقای روحانی این است که ایشان به امید این که برجام گشایش‌های بزرگی در اقتصاد ایجاد خواهد کرد موجب شدند تا رکود تشدید شود و مردم دچار آسیب شوند.


وی بیان داشت: هزاران کارخانه تولیدی تعطیل شده، بیکاری و رکود بیداد می‌کند و حالا باید منتظر تورم شدید هم باشیم، فکر نمی‌کنم دولت آقای روحانی که خود مسبب این وضعیت اقتصادی است بتواند این معضلات را حل کند. اگر توان حل این مشکلات را داشتند حداقل در دولت خود باعث تشدید آن نمی‌شدند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: چنان چه ریاست آقای روحانی تمدید شود مردم باید آمادگی تحمل بحران‌های شدت یافته اقتصادی را داشته باشند.


دهقانی گفت: یکی از موضوعاتی که دولت فعلی مردم را به خصوص در رقابت‌های انتخاباتی از آن می‌ترساند و منصفانه هم نیست این است که می‌گویند «اگر آقای روحانی نیاید کشور مانند ونزوئلا می‌شود». این واقعا یک دروغ بزرگ است.


همچنین یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره نسخه شفابخش وضعیت کنونی اقتصاد کشور تأکید کرد: اقتصاد کشور باید با تکیه بر منابع داخلی رونق گیرد. صرفاً با نگاه به بیرون مشکلات اقتصادی و اجتماعی نخواهد شد، در حال حاضر 3 تا 4 سال است که دولتمردان وعده حل مشکلات اقتصادی با نگاه بیرون دارند اما موفق نشده‌اند.سیدجواد حسینی‌کیا به تسنیم گفت: متأسفانه مافیای قدرت اجازه نمی‌دهند که تولید رونق گیرد چرا که برایشان واردات منفعت دارد، بنابراین باید به کسی رأی دهیم که حاشیه امن برای کسی دیگر نداشته باشد و اطرافیان او دستی در بانک‌ها و مسائل فساد نداشته باشند، در این صورت می‌تواند زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی را فراهم کند. مردم در این موضوع باید خیرالموجودین را بیابند و توجه داشته باشند که مشکل اصلی کشور واردات بی‌رویه و عملکرد اشتباه سیستم بانکی است که باید اصلاح شود.


سید مهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با بیان اینکه برای خروج از رکود باید تلاش شود گفت: نظام ما، نظام محرومان و کوخ‌نشین‌ها است و هر نامزد ریاست جمهوری که به اشتغال، مسکن و سایر مسائل مورد نیاز مردم توجه داشته باشد، انتخاب خواهد شد.

برچسب ها: انتخابات 96 ، اقتصاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار