به گزارش تابناک سمنان: چه جزو مردم باشید و چه جزء مسئولین، خودرو داشته باشین و یا دوچرخه و موتور راکب شما باشد،خودروی گران قیمت داشته باشی و یا پراید ارزان قیمت،چه رانندگی بکنید و چه رانندگی نکنید چه گواهینامه داشته باشید و چه نداشته باشید و سرانجام با هر وسیله‌ای که در خیابان‌ها یا جاده‌ها تردد کنید، صابون آسفالت بی کیفیت خیابان‌های شهر به تنتان خورده است.
کد خبر: ۴۲۰۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ 07 May 2017

به گزارش تابناک سمنان:

چه جزو مردم باشید و چه جزء مسئولین، خودرو داشته باشین و یا دوچرخه و موتور راکب شما باشد،خودروی گران قیمت داشته باشی و یا پراید ارزان قیمت،چه رانندگی بکنید و چه رانندگی نکنید چه گواهینامه داشته باشید و چه نداشته باشید و سرانجام با هر وسیله‌ای که در خیابان‌ها یا جاده‌ها تردد کنید، صابون آسفالت بی کیفیت خیابان‌های شهر به تنتان خورده است.

آسفالتی که شهروندان و مسافران را "آسفالت" کرد

یکی از رانندگان تاکسی به تابناک سمنان گفت: وضعیت نامناسب خیابانها، چاله چوله های وحشتناک سطح شهر و البته برخی لکه گیری های غیر اصولی که خود حکایت دیگری دارد از جمله عواملی است که نارضایتی ما رانندگان و حتی شهروندان را به همراه داشت.

وی گفت، بدون شک ساختار شهرسازی فعلی شهرستان سمنان باعث می شود ، بارش اندکی باعث آبگرفتگی معابر در برخی از خیابان های مرکز استان می شود که نشان می دهد مرکز استان با بارش های شدید میانه خوبی ندارد و در اولین فرصت به زیر آب فرو خواهد رفت.

از آسفالت‌های بی‌کیفیت تاچاله‌های خیابانی شهر

ایشان در ادامه افزود: بارها معابر مرکز شهر دچار آبگرفتگی شدید توسط بارش های اندک شده است، تصور کنید اگر بارشهای چند روز اخیر استان های شمال غرب و غربی در شهرستان سمنان گزارش شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

این راننده سمنانی ضمن اعتراض شدید به کیفیت آسفالت و زیر سازی برخی از خیابان های سمنان گفت: با این وضعیت ما رانندگان باید بخشی از درآمد خود را در سال برای تعمیر جلوبندی ماشین هزینه کنیم،که از لحاظ شرعی مسئولین امر باید پاسخگو باشند.

آسفالت داخل شهر با آسفالتی که در جاده ریخته می‌شود، تفاوتی ندارد فقط دلسوزی است که فرق دارد

با این حال، یکی از پیمانکاران فعال در حوزه عمران و شهرسازی در گفت‌وگو با تابناک سمنان به توضیح جزئیات عملیات آسفالت‌ریزی پرداخت و گفت: آسفالت داخل شهر با آسفالتی که در جاده ریخته می‌شود، تفاوتی ندارد. فقط تعداد لایه‌های آن فرق می‌کند. در داخل شهر دو لایه آسفالت ریخته می‌شود، اما در جاده سه‌لایه. این تفاوت لایه‌ها به دلیل تردد بیشتر خودروهای سنگین در جاده‌هاست تا آسفالت تحمل بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به دلایل خرابی آسفالت‌‌ خیابان‌ها و جاده‌ها در کوتاه‌مدت افزود: این موضوع دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آن کمبود دلسوزی است. قیری که از کارخانه بیرون می‌آید از کیفیت و استاندارد جهانی برخوردار نبوده و باعث می‌شود دیگر مواد متشکله آسفالت به‌خوبی به هم نچسبد و فاصله میان آنها دلیلی می‌شود تا آسفالت‌ها خراب شوند و در خیابان‌ها و جاده‌ها چاله ایجاد شود.

این پیمانکار فعال اضافه کرد: از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که عملیات آسفالت‌ریزی نباید در دمای محیط پایین‌تر از 4 درجه و در فصل سرد و بارندگی انجام شود. زمانی هم که هنگام آسفالت‌ریزی باران ببارد، آب به مواد زیرساختی و اصلی آسفالت نفوذ می‌کند و کل آن از بین می‌رود یا عمرش بشدت کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: بهترین زمان برای انجام عملیات آسفالت‌ریزی، اوایل خرداد تا اوایل آبان ماه است، اما اغلب این عملیات در زمان مذکور انجام نمی‌شود.

مشکل آسفالت معابر، مربوط به عدم رعایت استانداردها در اجرای آن است

یکی از کارشناسان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز در گفت و گو با تابناک سمنان افزود: بی دقتی در اجرای پروژه های راه سازی موجب شکل گیری مشکلاتی در طرح ها از جمله تخریب آسفالت می شود.
ایشان با اشاره به فعالیت نظام فنی اجرایی در کشور، خاطرنشان کرد: در این نظام مرحله پروژه یابی، مطالعات برای انجام فعالیت تا مرحله اجرا، انتخاب دستگاه نظارت، پیمانکار، آزمایشگاه و نحوه فعالیت در آن تعریف شده است.
کارشناس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: اگر دستورالعمل، استاندارد و آیین نامه های موجود هنگام اجرای پروژه ها، با دقت رعایت شود، نباید در این شرایط شاهد خرابی های زودهنگام آنها بود.
وی یادآور شد: یکی از دلایل عمر پایین پروژه ها غافل شدن از حداقل یکی از حلقه های فرآیندهای اجرای آنهاست.

از آسفالت‌های بی‌کیفیت تاچاله‌های خیابانی شهر
محک جدی برای حوزه گردشگری
برای سمنان به لحاظ موقعیت ارتباطی آن با مشهد مقدس فرصت مناسبی است تا این بار در آزمونی دیگر در حوزه گردشگری مورد محک جدی قرار گیرد لذا ضرورت دارد تا از آسفالت با کیفیت و معابر سالم برخوردار باشد.

یکی از مالکان سوپر مارکت در خیایان 17 شهریور سمنان ضمن بیان موارد بالا گفت: زیرساخت های شهری برای مسافران و گردشگران خیلی مهم است و با توجه به موقعیت جغرافیایی سمنان قطعا اگر هزینه ای در این زمینه صورت گیرد با رضایت مسافران و افزایش طول مدت اقامت آن ها قابل بازگشت است.

بین عوارض و خدمات باید رابطه منطقی حکم فرما باشد

خانمی که خود را کارمند بانک ملی معرفی می کرد بیان داشت: با توجه به اینکه شهرداری همه ساله عوارضی و از شهروندان بابت سالم سازی و تعمیر آسفالت دریافت میکند متاسفانه درصد محدودی از خیابان های شهر سمنان آسفالت مناسبی دارند و شهرداری هیچگونه توجهی به این مساله ندارد.

کارمند بانک ملی اد ادامه افزود: با عنایت به مطالب فوق الذکر میتوان گفت که باتوجه به دریافت عوارض از شهروندان،شهرداری بایستی توجه کافی به آسایش و رضایت شهروندان را در دستور کار خود قرار دهد تا مردم هم با میل و رغبت بیشتری نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند.

بودجه در زمان مناسب پرداخت شود
با توجه به بودجه‌ ای که سالانه برای اصلاح روکش آسفالت خیابان‌ها صرف می‌شود، اگر عوامل کاهنده کیفیت آسفالت تولیدی وروکشی از قبیل اصلاح نظام مالی و زمان‌بندی پرداختی مناقصات، تخصیص بموقع بودجه در فصل مناسب رفع شود، می‌توان با صرفه‌جویی صورت گرفته تنگنای مالی شهرداری رابرطرف کرد.

حتی این پیشنهاد قابل بررسی است که می‌توان پروژه‌های اصلاح روکش آسفالت خیابان‌ها را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که به ثمر رسیدن آن در فصل گرم وافتتاح آن نیز درهفته دولت(اول تا هفتم شهریور هر سال) صورت گیرد. در مقابل افتتاح پروژه‌هایی که محدودیت فصلی برای احداث و بهره‌برداری ندارد می‌تواند به موسم جشن‌های پیروزی انقلاب در بهمن هر سال موکول شود.


ورود دادستان
چه خوب است در همین زمینه دادستان محترم شهرستان نیز ورود جدی داشته تا در صورت سهل‌انگاری و عدم نظارت کافی منتهی به تضییع بیت‌المال و حقوق عامه با خاطیان برخورد و گزارش آن به اطلاع مردم شریف سمنان رساند شود.


خبرنگار: عطیه نبوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار