کد خبر: ۴۱۶۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹ 01 May 2017

گروه تحلیلی تابناک سمنان: اولین مناظره تلویزیونی در روز جمعه نهم اردیبهشت96 در حالی برگزار شد که پیش بینی میشد هر یک از کاندیدها به طور جدی حرف هایی برای گفتن داشته باشند؛ هرچند در عمل نشان داد که واقعیت های سیاه و سفید در دید کاندیداها صرف نظر از موضوع بحث( اجتماعی) چیست.

نگاهی تحلیلی به اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

همچنین از قبل پیش بینی می شد که اگر جدالی هم در این مناظره اتفاق می افتد، این جدال بین آقایان قالیباف و روحانی خواهد بود. در این نوشته قصد ما بی احترامی و توهین به هیچ یک از کاندیدها نیست بلکه برداشت کارشناسانه‌ می باشد که در معرض دیگران قرار می‌گیرد. و باید اشاره گردد که در این دوره نقش شبکه های  اجتماعی و مجازی کمتر از صدا و سیما در تنویر افکار نبوده است.

جهانگيرى

نكته بسيار مهم اولين مناظره كانديداها مرزبندى واضح جهانگيرى با جريان و رئيس دولت بود. به طوريكه با بيان آنكه نماينده اصلاحات است نشان داد قصد ندارد به پاى ناكارآمدى دولت يازدهم بسوزد ، بلكه تلاش دارد آمار و ارقام عملكرد دولت يازدهم را به پاى بدنه اصلاحاتى دولت بنويسيد و از عملكرد ضعيف دولت يازدهم فاصله بگيريد ، هر چند به گفته بسيارى از تحليلگران سياسى وى صرفا سعى در پوشش دادن روحانى در مناظرات دارد اما با توجه به استقبال بدنه رسانه اى اصلاحات از انتقادات وى به رقيب ، فعالان اصلاح طلب نيز عبور از روحانى را كليد زدند و ايشان را در قامت نماينده احتمالى خود معرفى كردند. آنچه كه به ذهن ميرسد آنست كه جريان اصلاحات دو هدف را به طةر همزمان دنبال مى كند ، اول آنكه در صورت ضعيف ظاهر شدن روحانى در مناظرات و افزايش آراء منفى وى پروژه عبور از روحانى را كليد بزند و جهانگيرى را جايگزين كند ، دوم آنكه با فشار بر روحانى توسط حضور جهانگيرى تا لحظه آخر روحانى را مجاب كنند كه امتيازات بيشترى را در صورت برنده شدن در انتخابات به ايشان بدهد.

نگاهی تحلیلی به اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

بيان آمار و ارقام بدون ارائه درست برنامه براى آينده كشور در اولين مناظره توسط جهانگيرى گوياى چند نكته بود ، اول آنكه نشان داد حضور وى صرفا براى ايجاد پوشش دادن به روحانى است تا با بيان عملكردهاى دولت براى وى در بيان وعده ها و برنامه هاى انتخاباتى زمان بخرد. دوم آنكه با درگير شدن مستقيم با رقبا (خصوصا قاليباف) سمت و سوى انتقادات را به جاى روحانى به خود برگرداند كه البته چنين نشد! هرچند بدنه دولت از عملكرد بسيار خوب جهانگيرى به وجد آمدند اما آنچه كه باعث ديده شدن وى شد ، پاسخ ها و بيان ضعيف روحانى در مواجه با سوالات و ديگر كانديدا ها بود. اما جداى از اين مسائل جهانگيرى شايد فضاى هيجانى مناظره اول را بالا برد اما در پاسخ هاى محكم كانديداى رقيب درماند كه على رغم عدم پرداختن حاميان رسانه اى دولت به خوبى به چشم فعالان مردمى و حاميان رقيب آمد.به احتمال زياد در مناظرات بعدى شاهد مطرح شدن مسائل بيشتر و تندترى از سوى جهانگيرى و روحانى درباره كانديداهاى رقيب (خصوصا قاليباف) خواهيم بود.

روحانى

حضور ضعيف روحانى در مناظره اول به قدرى بود كه هنوز برنامه به پايان نرسيده ، گمانه زنى ها درباره عبور از وى توسط حاميان اصلاح طلب شروع شد. ضعف عملكرد دولت و بيان وعده بدون دادن گزارش و بيان آمار و ارقام توسط شخص ديگر از جمله نقاط ضعف وى در مناظره بود. كه در اين بين جدا شدن كانديداى حامى وى و اشاره تلويحى به نماينده جريان ديگر بودن باعث نمود استيصال وى در مناظره شد.

نگاهی تحلیلی به اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

 روحانى حتى در استفاده از فن بيان خود نيز آن توانايى دوره گذشته را نداشت به طوريكه براى جلوگيرى از بيان انتقادات به دولتش نتوانست تاب بياورد و اين موضع ديگر موضع منتقد وضع موجود نبود كه باعث شود مردم را در دفاع از خواسته هايشان حمايت كند بلكه موضع وضع موجود در دفاع از عملكردى ضعيف بود. همچنين روحانى با پرداختن به رقيب آن فرصتى كه براى بيان جمع بندى پايانى بود را نيز از دست داد. پيش بينى مى شود حضور وى در مناظرات بعدى بسيار متفاوت باشد ، اما آنچه كه مشهود است ، پرداختن به رقيبى مانند قاليباف باعث مى شود تقابل وى با عملكرد دولتش در اذهان عمومى بيشتر تداعى گردد.

رئيسى

رئيسى برخلاف آنچه انتظار ميرفت در مناظره ظاهر شد ، به اعتقاد برخى تحليلگران حجب و حيا و اخلاق مدارى وى باعث عدم ورود به جنجال پيرامون او شد ، برخى ديگر هم اين روش او را نوعى سياست ورزى براى ايجاد فرصت بيشتر براى بيان مسائل و مشكلات مردم دانستند ، هر چند تسلط وى بر مشكلات مردم و داشتن راه حل هاى جدى از نقاط قوت وى محسوب مى شود اما عدم ورود به بحث هاى جنجالى او را از مركز توجهات دور خواهد كرد، اگرچه در پايان با زدن هر دو طيف مناظره و عدم حمايت تلويحى از جريان اصولگرايى كانديداى هم طيف ، در پى نشان دادن نوعى استقلال و فراجناحى بودن داشت ، ولى نتوانست به ميزان لازم توجهات را به خود جلب كند. 

نگاهی تحلیلی به اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

همچنين اتكا بيش از حد به سابقه كوتاه مدت خود در آستان قدس رضوى و عدم تكيه بر سوابق قضايى در برخورد با مسائل اجتماعى و فسادهاى كلان از نقاط ضعف وى در مناظره بود. با توجه به اينكه از فضاى جنجالى مناظره فاصله گرفت اما در درك عميق از مشكلات و بيان آنها بسيار قوى عمل كرد ، به طوريكه با تشكيك در آمار حاشيه نشينى نشان داد قرار نيست به صورت يك مديريت ايستا رصد و برنامه ريزى كند بلكه اشراف و آگاهى كاملى نسبت به موضوع دارد. اما نكته اى كه بايد توجه داشت آنست كه در صورتى كه نتواند توجهات را در فضاى مناظرات به خود جلب كند نمى تواند راى منتقدان وضع موجود را به سمت خود جلب نمايد. بدون شك براى اين موضوع در مناظرات بعدى ميبايست با رئيسى متفاوت تر و فعال ترى رو به رو باشيم.

قاليباف

قاليباف سال ٩٦ بسيار متفاوت تر از گذشته است ، هجمه بى سابقه منتقدان وى در ٤ سال گذشته باعث گرديده است كه وى به تدريج از مواضع محافظه كارانه خود خارج شود و در بيان بسيارى از انتقادات تندتر از گذشته باشد. هرچند در ابتدا ميرفت كه با بلند كردن صدا توسط رقيب دوباره ٩٢ با سكوت وى تكرار شود ، اما قاليباف نشان داد براى سكوت نيامده است . بيان نسبتا قاطع ، ورود بسيار ماهرانه از مسائل اجتماعى به نقد اقتصادى دولت و پاسخ هاى مستدل و محكم و همچنين حمايت در لفافه از كانديداى هم طيف نشان از رشد بسيار بالاى وى در سياست ورزى و مناظره دارد. هرچند قاليباف در بيانيه انتخاباتى اش تلويحا به داشتن خطا و اشتباه اعتراف كرده بود ولى با پاسخ هاى مستند و به جاى خود به انتقادات تندى كه از جانب دو رقيب جدى(خصوصا جهانگيرى) نشان داد كه تمام نقاط ضعف و قوت خود را در مواجه با رقيب بررسى كرده و به آن ها تسلط كافى دارد. هرچند به اعتقاد برخى تحليلگران قاليباف بر سر هستى خود قمار كرده است و اين قمار ناشى از آنست كه پيش بينى مى كند در انتخابات شوراى شهر تهران حاميان خود را از دست داده و به تبع آن جايگاهى در شهردارى تهران در آينده نخواهد داشت ، به همين سبب با تمام توان پا به عرصه انتخابات گذاشته تا يا پيروز شود يا ديگرى (رئيسى) را پيروز كند و در هر صورت مانع تمديد اين دولت گردد. به هر حال قاليباف ٩٦ مانند احمدى نژاد ٨٨ ماندگار خواهد شد ، نه به خاطر محافظه كارى ، بلكه به خاطر شجاعت در گفتار و انتقاد از وضع موجود! اين موضوع آنقدر جالب توجه بود كه زبان برخى حاميان رسانه اى رئيس دولت هاى نهم و دهم را به تمجيد و تعريف باز كند. بدون شك هجمه هاى به وى در مناظرات آتى بيشتر خواهد شد ولى قاليباف نشان داد آماده تر از آنست كه مانند ٩٢ غافلگير شود.

نگاهی تحلیلی به اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

برخی تحلیلگران بر این باورند که تاکتیک قالیباف حذف و به حاشیه راندن رئیسی و مطرح کردن خود به عنوان نامزد اصلی اصولگرایان بود. اما این تاکتیک هر چه که بود و از طرف هر کدام ، به لحاظ زمانی کاملا به نفع رئیسی شد. در مرحله جمع‌بندی و در حالی که نامزد‌های دیگر از جمله روحانی و جهانگیری فرصت پاسخگویی نداشتند، رئیسی به نقد دولت پرداخت و خود را نیز فراتر از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب نشان داد. کلیدواژه اصلی قالیباف در این مناظره تقسیم‌بندی جامعه به 96 و 4 درصد بود که به‌نظر می‌رسد برگرفته از جنبش وال‌استریت یا همان جنبش 99 درصدی‌ها در برابر یک درصد جامعه آمریکا باشد. کلیدواژه رئیسی نیز ساخت مسکن و ایجاد سالی یک میلیون شغل بود که پیش‌بینی می‌شود با هدف کسب رای گروه‌های کم برخوردار و مردد است.

ميرسليم و هاشمى طبا

ميرسليم و هاشمى طبا برخلاف ٩٢ كه چهره هاى ديگر انتخابات معروف تر بودند و حتى چهره ناآشناى آن دوره (غرضى) كه جذابيت داشت ، هيچ گونه مولفه ى جذب كننده اى ندارند و به دليل نداشتن بدنه اجتماعى لازم ، در عرصه عمومى نيز توفيق چندانى نداشته اند.

نگاهی تحلیلی به اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

نگاهی تحلیلی به اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

 به همين سبب با وجود پرسش هاى كاربردى و انتقادات جدى به برنامه هاى ديگر كانديدا ها و همچنين داغ شدن مناظره بين ديگر كانديداها و عدم ورود به بحث هاى جنجالى ، در حاشيه قرار گرفتند و ديده نشدند. آنچه كه به نظر مى آيد آنست كه اين دو نامزد انتخاباتى بايد در مواجه با مسائل و ورود به آنها در مناظرات به گونه ى ديگرى عمل كنند كه با توجه به سن بالا و نداشتن وجه عمومى بعيد به نظر مى رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار