خالی بودن کارنامه دولت چنان کار دستش داد که حتی رجزخوانی‌های نامزد پوششی و ضربه‌گیر نیز کاری از پیش نبرد و کم آوردن در برابر پرسش‌ها و سندها، به شکل عصبانیت و اتهام‌زنی بروز کرد. یادآوری وعده‌های بزرگ و بر زمین مانده دولت نیز سرنوشتی جز انکار نداشت.
کد خبر: ۴۱۵۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱ 29 April 2017
به گزارش تابناک سمنان و به نقل از کیهان، مناظره دیروز 6 نامزد ریاست جمهوری را می‌توان اولین زنگ حساب دولت یازدهم محسوب کرد. در حالی که پیش از آن اینطور اعلام شده بود که محور اولین دور مناظره‌های زنده تلویزیونی اجتماعی- اقتصادی است، چند ساعت مانده به برگزاری اعلام شد محتوا اجتماعی- فرهنگی خواهد بود. این تغییر محتوا در حالی رخ داد که بنا به برخی گزارش‌ها، یک جریان خاص از پررنگ شدن مباحث اقتصادی در مناظره‌ها‌ گریزان بوده و سعی داشته و دارد تا فضا را به سمت و سوی دیگری سوق دهد. اما تغییر عنوان مناظره نیز برای این جریان فایده‌ای نداشت و از همان ابتدای کار مشخص شد، آنچه تکلیف مناظره‌ها و در نهایت نتیجه انتخابات را روشن می‌کند، مسئله اقتصاد و معیشت مردم است و نمی‌توان از آن فرار کرد و یا آن را کمرنگ جلوه داد.

دولت که در 4 سال گذشته یکه‌تاز میدان سخنرانی، گزارش و آماردهی بوده است، دیروز برای نخستین بار در برابر منتقدانی جدی قرار گرفت تا ساعاتی سخت و طاقت‌فرسا را برای نامزدهایش رقم بخورد. پس از چهار سال انشاخوانی‌های یک‌طرفه، همین چند ساعت کوتاه کافی بود تا مشخص شود دست دولت در زنگ حساب چقدر خالی است و علت آن همه تهمت و فحاشی به منتقدانی که سعی می‌شد صدایشان در میان انبوه زردنامه‌های زنجیره‌ای و بوق‌های چاپلوسی و تملق‌گویی به گوش کسی نرسد، چه بوده است. خالی بودن کارنامه دولت چنان کار دستش داد که حتی رجزخوانی‌های نامزد پوششی و ضربه‌گیر نیز کاری از پیش نبرد و کم آوردن در برابر پرسش‌ها و سندها، به شکل عصبانیت و اتهام‌زنی بروز کرد. یادآوری وعده‌های بزرگ و بر زمین مانده دولت نیز سرنوشتی جز انکار نداشت. آقای روحانی که چندی پیش وعده 100 روزه سال 92 را انکار کرده بود، دیروز هم وعده ایجاد 4 میلیون شغل را انکار و آن را منتسب به یک سایت گمنام کرد که البته قالیباف با دادن برگه سایت خود ایشان به وی، وعده چهار سال پیش را به او یادآور شد.

مناظره با توضیحات میرسلیم درباره حاشیه‌نشینی آغاز شد و پس از توضیحات وی حجت‌‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی اظهار داشت‌: درباره حاشیه‌نشینی مسئله اولیه آمار است، آمار 11 میلیون مربوط به سال 92 است و شاید در حال حاضر بشود تا 16 میلیون را گفت.

رئیسی درباره عدالت اجتماعی نیز گفت: عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی است و فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نظام نیست. ضریب جینی نشاندهنده این است در سال‌هایی که هدفمندی یارانه‌ها مطرح بوده فاصله طبقاتی کمتر شده اما در سال‌های اخیر شاهد‌ افزایش 7 واحدی فاصله طبقاتی و رسیدن از 36 صدم به 43 صدم بوده‌ایم.

وی با بیان این که 11 میلیون جوان آماده ازدواج در کشور وجود دارد اما دولت گامی برنمی‌دارد اظهار داشت‌: برای زوج‌های جوانی که می‌خواهند ازدواج کنند باید در مقوله مسکن به آنها کمک کرد.3 موضوع ازدواج،‌ مسکن و شغل با یکدیگر ارتباط دارد که ما باید شاهد یک میلیون شغل در هر سال باشیم و این باید جزو برنامه کار دولت باشد.

وی گفت: یکی از مظلومیت‌های جمهوری اسلامی و نظام ما این است که دولت‌ها بعد از پایان کار خود حالت اپوزیسیون می‌گیرند در حالی که باید درباره 4 سال عملکرد خود به مردم پاسخگو باشند، اینجا اصلا بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیست.

ماجرای یک حمله و گردشگری
اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز اظهار داشت: اینکه فردی موفق می‌شود بیش از 3/8 میلیارد دلار از اموال ملت ایران را به جیب بزند، هر کس این خبر را می‌شنود متوجه می‌شود که جامعه به سمت بی‌عدالتی رفته یعنی عده‌ای با فساد و زد و بند به ثروت‌های بادآورده رسیده‌اند و متأسفانه عده‌ای به حداقل‌های زندگی نیاز دارند.
وی همچنین اظهار داشت : در کشور بهترین زمینه برای گردشگری وجود دارد، چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند؟ چه کسانی باعث شدند 700 هزار شیعه‌ای که به ایران می‌آمد زندگی مردم مشهد می‌چرخید و کسب و کار ایجاد می‌شد به هم بخورد؟ آیا دولت این کار را کرد؟ بله آقای قالیباف ما نمی‌توانیم به سفارت حمله کنیم، ما نمی‌توانیم زندگی مردم را به خاطر منافع خودمان دچار آسیب کنیم. چه کسانی به سفارت حمله کردند؟ آنها در حال حاضر در ستادهای کدام کاندیدا در حال فعالیت هستند؟ کدام کاندیدا از آنها حمایت می‌کرد و به آنها پول می‌داد و آنها را شکل می‌داد؟

وی بار دیگر با حمله به قالیباف گفت‌: من فکر می‌کنم در این چهار سال کارهای مهمی در زمینه محیط زیست انجام شده، آقای قالیباف ۱۲ سال است که شهردار تهران است، بگوید چطور نتوانسته پس از ۱۲ سال زباله‌های مردم را تفکیک کند؟

شکاف طبقاتی در جامعه بیشتر شده است
محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز با حضور در مناظره زنده تلویزیونی اظهار داشت‌: امروز شکاف طبقاتی در جامعه ما بیشتر شده است، فرصت‌های اجتماعی امروز نابرابر هستند یعنی بهره‌ای که آن 4 درصد می‌برند هیچ وقت بقیه 96 درصد مردم این بهره را نمی‌برند.

قالیباف گفت‌: 4 درصد در جامعه ما هستند که از همه چیز برخوردارند و 96 درصد هم برخوردار نیستند.آنهایی که برخوردار هستند با رانت برخوردارند، همانطور که آقای جهانگیری به آن اشاره کرد در مسکن هم همینگونه است.

قالیباف گفت‌: در سال 95 بیش از 530 هزار میلیارد تومان وام دادیم؛ بپرسیم این وام‌ها را به چه کسانی دادیم، چند هزار نفر این وام‌ها را گرفتند و چند ده میلیون نفر مثل همین وام ازدواج که گفتند چند سال است در نوبت هستند؟

وی خطاب به روحانی یکی از وعده‌های او را یادآور شد و گفت‌: همانطور که جنابعالی اشاره کردید مشکل جدی امروز ما در بحث ازدواج اشتغال است. جنابعالی در آغاز دوره به مردم عزیزمان قول دادید که 4 میلیون شغل را ایجاد کنید. در همان ابتدای مذاکرات هم گفتید.
روحانی در پاسخ به قالیباف گفت‌: آقای قالیباف ببینید یک سایت گمنامی یک حرفی می‌زند، بعد یک سایت معروفی نقل می‌کند، بعد یک روزنامه آن را نقل می‌کند، بعد جنابعالی هم می‌خواهید از روزنامه نقل کنید؛ من هیچ وقت در هیچ دوره‌ای قول 4 میلیون شغل به مردم ندادم و این دروغ محض است.

وی ادامه داد‌: اینکه از هر جایی و سایتی و حرفی و کلامی درست یا نادرست، دروغ یا راست، برای اینکه ما به رقیب لطمه بزنیم، اینکه کار صحیحی نیست.

روحانی که وسط کلام قالیباف سخن گفته بود ادامه داد‌: برای این می‌خواستم آقای قالیباف بر روی آن کلامشان ادامه ندهند برای این بود که می‌خواستم بر گناهش اضافه نشود و‌گرنه می‌توانند تا صد دقیقه دیگر ادامه دهند و هر چه می‌خواهند می‌توانند بگویند.
قالیباف در پاسخ به اظهارات روحانی گفت‌: ما آدرس سایت را از خودتان می‌گیریم!‌ شما که از آزادی گفتید حداقل اجازه بدهید بنده نظرم را به شما بگویم. اگر تحمل داشته باشید در حد دو دقیقه اتفاقی نمی‌افتد تحمل کنید.

وی ادامه داد‌: آقای روحانی به مطلبی اشاره کرد که فلانی درست نگفته؛ باید بگویم که آن آماری که خدمت مردم عزیز عرض کردم درست است. می‌گویند این وعده‌ها که 4 میلیون شغل ایجاد می‌کنم یا 100 روزه مشکلات را حل می‌کنم این‌ها در سایت‌های بی‌نام و نشان آمده است‌، مردم سایت رسمی رئیس‌جمهور را ببینند که در متن آن این جمله آمده است.
در این هنگام پرینت خبر مذکور را که مربوط به خرداد سال 92 بود، رو به دوربین نشان داد و گفت می‌خواسته فیلم سخنان روحانی را در این مورد پخش کند که با مخالفت مسئولان صدا و سیما مواجه شده است. وی در ادامه نیز پرینت سخنان روحانی را به خودش داد.
قالیباف در پاسخ به روحانی گفت‌: رئیس‌قوه قضاییه گفتند که همین آقا که در زندان است به ستاد انتخاباتی شما کمک کرده است، چطور ایشان را نمی‌شناختید؟

توجه ویژه دولت به شرق کشور
حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت‌: دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به منطقه شرق کشور داشته است، برای نخستین بار گاز را به زاهدان رساندیم و راه‌آهن نیز از بندر چابهار شروع شده و این بندر توسعه زیادی خواهد کرد. همچنین اقشاری که مستضعف و در فشار زندگی هستند باید به آنها رسیدگی بیشتری شود، کسانی که دارای حقوق پایین هستند باید رسیدگی شده و حقوق‌شان افزایش یابد.

روحانی درباره مشکل ازدواج جوانان نیز گفت: امروز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد برای ازدواج، اولین مشکل مربوط به مشکل اشتغال است‌، اولین اقدامی که برای ازدواج باید انجام دهیم برای مسائل اجتماعی چه مسئله ازدواج و چه سایر مسائل مسئله ایجاد امید نسبت به آینده است. در مسئله ازدواج نیاز به تسهیلات و ایجاد اشتغال داریم همچنین نیاز داریم که آنها به آینده خود امیدوار باشند.

روحانی در پاسخ به قالیباف همچنین گفت‌: در این مناظره سه نسبت نادرست به من داده شد، برنامه صد روزه یک اقدام معمولی است زیرا افرادی که کاندیدا می‌شوند معمولاً یک برنامه صد روزه و یک برنامه 4 ساله دارند. در دوره قبل هم بنده یک برنامه صد روزه داشتم که در پایان صد روز آمدم و تشریح کردم که چه کاری انجام دادم. یکی از آن موارد توافق هسته‌ای بود که در همان مدت صد روزه انجام گرفت که مربوط به توافق موقت ژنو بود. بنابراین، این حرف کاملاً روشن است و نحوه بیان باید دقیق باشد.

روحانی گفت: مسئله دوم درباره شغل که مسائلی را مطرح کردم باید بگویم که بنده در یک مصاحبه‌ای گفتم اگر 10 میلیون گردشگر در سال اضافه شود ما می‌توانیم 4 میلیون شغل ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: در مسئله بعدی نیز باید تأکید کنم صادرکننده‌ها جلسه‌ای گذاشته بودند و از بنده هم دعوت کرده بودند و برای سخنرانی به آنجا رفتم در آنجا عده‌ای که صادرکنندگان برتر بودند یکسری جوایز آوردند و گفتند شما به اینها بدهید و اصلاً نمی‌شناختیم چه کسانی بودند، متأسفانه اتهامات دروغی وارد می‌شود.

قالیباف در پاسخ به روحانی گفت: رئیس‌قوه قضاییه گفتند که همین آقا که در زندان است به ستاد انتخاباتی شما کمک کرده است، چطور ایشان را نمی‌شناختید؟

روحانی در پاسخ به قالیباف گفت‌‌‌: ایشان اتهام می‌زند، ستاد بنده این موضوع را تکذیب کرده و همه هم شنیده‌اند بنابراین او هم نگفته که کمک کرده بلکه مدعی شده لذا یک آدم مفسد محکوم به اعدام یک ادعایی کرده لذا آدم از یک مفسد نقل قول که نمی‌کند. در اینجا به مردم می‌گویم هر سه مورد این مطالب دروغ محض بوده است.

سید مصطفی هاشمی‌طبا کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز با حضور در صدا و سیما در مناظره زنده تلویزیونی اظهار داشت‌: ایران دچار بحران شدید زیست‌محیطی شده و زیستگاه انسان در این مجموعه کاملاً در حال از بین رفتن است.

وی ادامه داد‌: اولویت اول برای ما توجه به زیستگاه با حفظ ایران است و اگر قرار باشد همه مسائل بدون توجه به اولویت‌ها قرار گیرد نظر آقای میرسلیم مورد عنایت قرار نخواهد گرفت.
سیدمصطفی میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در پاسخ به سؤالی در رابطه با حاشیه‌نشینی گفت‌: ما چاره‌ای را که برای حل حاشیه‌نشینی در نظر گرفته‌ایم بازگشت به سیاست‌های آمایش سرزمینی، توزیع صحیح جمعیت و به ویژه به کارگیری صحیح منابع آب در کشور است چون کمبود آب یکی از مشکلات اساسی کشور است.

وی افزود: باید پاسخگو باشیم که به چه علت در سیستان و بلوچستان و برخی از مناطق در اطراف زابل مواجه با مهاجرت گسترده هستیم به طوری که در آنجا جمعیت شهری و جمعیت روستایی مناطق را ترک کرده‌اند در حالی که آنها هستند که باید پشتیبان اصلی مرزهای ما باشند. این انجام نگرفته و معلوم نیست چه کسی باید مسئول آن باشد.

همچنین رئیسی در اواخر مناظره خطاب به دولت تاکید کرد؛ این اقدام که گفته شد مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد چندبرابر شده کار بسیار خوبی بود اما ‌ای کاش این کار به جای چند ماه آخر دولت از اول دولت انجام می‌شد نه 4 ماه آخر!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار