کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: واردات محصولات ایران، برزیل، روسیه، صربستان و اوکراین در سال ۲۰۱۷ میلادی با تعرفه‌های گذشته انجام می‌شود ولی چین باید محصولاتش را با تعرفه‌های جدید وارد بازار این منطقه بکند.
کد خبر: ۴۱۴۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳ 26 April 2017
تابناک اصفهان، به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، افزایش صادرات محصولات فولادی ایران و به‌ خصوص اصفهان در طی سال‌های اخیر به اروپا موجب شد تا نگرانی اتحادیه‌های فولادسازی اروپا از افزایش محصولات ایرانی در بازار اروپا بالا بگیرد و از این‌ رو، اتحادیه فولادسازان اروپایی با اتهام قیمت‌شکنی، ایران و شرکت فولاد مبارکه را در لیست تهدیدهای جدی تولید فولاد در اروپا قرار داد.

در لیست مذکور پنج کشور ایران، چین، برزیل، روسیه و اوکراین قرار داشتند و انتشار این لیست، اخبار زیادی مبنی بر وضع تعرفه‌های ضد بازارشکنی بر علیه آن‌ها را به همراه داشت. اخباری که بعضاً در داخل کشور نیز با آب‌وتاب فراوانی منتشر می‌شد و برخی سود جویان، آن را به‌ عنوان مهر تأیید پیروزی خود در اختلافات داخلی با فولادسازان قلمداد می‌کردند.

به گفته کارشناسان، یکی از دلایل کارشکنی اروپا در موضوع صادرات فولاد، رشد قابل‌توجه این صادرات فولاد ایران طی سه سال اخیر و افزایش رقابت‌پذیری فولادسازان بزرگ ایرانی با اتکا به دانش فنی و به‌ رغم وجود تحریم‌ها بود.

*رشد 7 برابری صادرات به اروپا

به گزارش کمیسیون اروپا در فاصله سال 2013 تا 2016 میلادی صادرات نورد گرم تولید ایران به اروپا هشت برابر شد و به بیش از یک‌میلیون تن در هر سال رسید. در صورتی‌ که مجموع فراورده‌های صادراتی ایران به اروپا در نظر گرفته شود؛ رشد مذکور، بیش از رقم اعلام‌شده خواهد بود.

مضافاً، اروپا تنها بازار صادراتی محصولات فولادی ایران نیست و با افزایش زمزمه‌ها برای ایجاد تعرفه بر صادرات فولاد ایرانی در اروپا، حرکت به سمت بازارهای جایگزین در دستور کار فولادسازان بزرگ ایرانی قرار گرفت و به گفته بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه، بازارهای جایگزین اروپا برای فولاد مبارکه وجود دارد و در صورت لزوم این جایگزینی صورت خواهد پذیرفت.

رتبه سومی فولاد ایران در تأمین نیاز اروپا

هم‌اکنون ایران بعد از دو کشور چین و هند، سومین صادرکننده کویل‌های نورد گرم به اروپا است. البته میزان صادرات ایران با دو کشور مذکور فاصله زیادی دارد. ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه است ولی تاکنون بخش اعظم محصولاتش را به بازارهای کشورهای همسایه صادر می‌کرد. بعد از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی اروپا هم به‌ عنوان یک بازار هدف مهم برای صنعت فولاد ایران معرفی شد و تمهیداتی برای بیشتر شدن صادرات به این منطقه اندیشیده شد.

آمارها نشان می‌دهد در سال 2016 میلادی کشور چین 5.7 میلیون تن کویل نورد گرم به اروپا صادر کرد و میزان صادرات هند برابر با 1.9 میلیون تن بوده است. بزرگ‌ترین بازارهای مصرف محصولات ایران در اروپا کشورهای ایتالیا، اسپانیا و بلژیک بودند. ایتالیا در هشت ماه منتهی به دسامبر سال گذشته 486 هزار تن فولاد و فراورده‌های فولادی از ایران وارد کرد و مبلغی معادل 265.7 میلیون دلار به ایران پرداخت کرد.

در این بازه زمانی حجم واردات فولاد اسپانیا از ایران برابر با 144 هزار تن و حجم واردات بلژیک برابر با 37 هزار تن بود و ارزش واردات این دو کشور به ترتیب برابر با 107.4 میلیون دلار امریکا و 34.8 میلیون دلار امریکا بوده است.

*مخالفت رسمی کمیسیون اروپا با افزایش تعرفه صادرات فولاد ایرانی

در شرایطی که کمیسیون اروپا تعرفه‌های واردات فولاد تولید چین را بیشتر کرده است ولی مانعی در مسیر واردات فولاد و فراورده‌های فولادی تولید ایران ایجاد نکرده است. کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: واردات محصولات ایران و برزیل و روسیه و صربستان و اوکراین در سال 2017 میلادی با تعرفه‌های گذشته انجام می‌شود ولی چین باید محصولاتش را با تعرفه‌های جدید وارد بازار این منطقه بکند.

این کمیسیون با توجه به اینکه سهم ایران در بازار اروپا کمتر از یک درصد است، نوشت: با وجود اینکه ایران در سال‌های اخیر سهم خود در بازار اروپا را بیشتر کرده است هنوز محصولات صادراتی ایران مشکلی برای صنعت فولاد اروپا ایجاد نکرده است و دلیلی برای بیشتر کردن تعرفه‌ها وجود ندارد.

پیش‌تر نیز مدیر بخش صادرات فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از این اتفاق خبر داد و اظهار کرد: با پیگیری‌های حقوقی که از سوی فولاد مبارکه صورت گرفت و مدارک و اسنادی که در اختیار هیأت های داوری قرار گرفت، فولاد مبارکه از ادعای از ارزان‌فروشی و قیمت‌شکنی رفع اتهام شد و نامه رسمی آن نیز به دست ما رسیده است.

علیرضا منصوری همچنین تصریح کرد: در صورتی‌ که این ادعا ثابت می‌شد، اتحادیه اروپا بر واردات فولاد از پنج کشور از جمله ایران تعرفه ضددامپینگ وضع می‌کرد که البته برای کشورهای برزیل و روسیه، احتمال عطف به ما سبق شدن تعرفه وجود داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار