بیش از یک دهه است که دامداران استان ایلام در بخش های دامپروری، شیلات، پرورش زنبور عسل و طیور با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که این مشکلات بر چرخه فعالیت اقتصادی و حتی زندگی روزمره و عادی این تولید کنندگان اثر منفی داشته است.
کد خبر: ۴۰۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴ 12 April 2017

به گزارش تابناک ایلام به نقل از ایرنا، با وجود آنکه کشاورزی و دامداری از گذشته های دور تاکنون زیربنا، پایه و اساس اقتصاد، تولید و اشتغال هر جامعه ای بوده و این روند با وجود صنعتی شدن و ورود فناوری به زندگی مردم همچنان ادامه دارد و قطب اصلی اقتصاد و معیشت جوامع از کشاورزی و دامداری نشات می گیرد، اما موانع مختلف تولید به اقتصاد کشاورزی استان ایلام ضربه زده است.
از مهمترین معضل هایی که دامداران این استان با آن مواجه هستند می توان به عدم توانایی و استطاعت مالی در پرداخت اصل، سود و جریمه دیرکرد وام هایی است که تاکنون از بانک های عامل برای توسعه و رونق فعالیت های خود گرفته اند، کمبود نقدینگی و سرمایه برای ادامه فعالیت واحدهای تولیدی اینک کمر دامداران ایلامی را زیر فشارهای زیاد مالی از سوی بانک ها خم کرده است.
روز دوشنبه جمعی از نمایندگان دامداران مناطق مختلف استان ایلام برای بیان مشکلات حوزه فعالیت خود و دستیابی به یک راهکار مشخص و معین در مورد این مشکلات در سازمان جهاد کشاورزی این استان حضور یافته و در نشستی که به همین منظور با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی، معاونان، مسئولان بانک کشاورزی و مدیرکل پشتیبانی امور دام برگزار شد به بیان مشکلات خود پرداختند.

** گلایه مندی دامداران از عدم همکاری بانک های عامل
از جمله دغدغه های مطرح شده در این نشست که از سوی دامداران ارائه شد بخشش سود و دیرکرد وام های اخذ شده توسط دامداران از سوی بانک ها با وجود اعلام دولت، تقسیط اصل وام های دریافت شده گذشته، عدم مطالبه اصل این وام ها و دادن تنفس به دامداران برای مدت سه تا پنج سال با هدف تامین نقدینگی برای بازپرداخت این تسهیلات، اعطای وام های کم بهره برای تامین سرمایه واحدهای تولیدی، کمک مالی به دامداران هنگام بروز بیماری های دامی که همراه با تلفات و رفع مشکل تامین نهاده های دامی است، بود.
دامداران همچنین از عدم همکاری بانک ها با فعالان این بخش بخاطر عدم توانایی مالی در پرداخت اصل، سود و جرایم وام های دریافتی گلایه مند بودند و اعلام کردند بانک ها با اخذ مجوز از دادگستری و مراجع قضایی حکم جلب دامداری یا ضامن ها را گرفته و آنها را روانه زندان و بازداشتگاه می کنند که با این اقدام احترام و حرمت دامداران به عنوان تولید کننده شکسته می شود، حتی برخی از دامداران برای پرداخت بدهی های خود اقدام به فروش دارایی هایشان کردند.
دامداران از مسئولان بانک ها و سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام خواستند کارشناسان خود را برای بررسی وضعیت واحدهای دامداری به این تولیدها بفرستند تا علل اصلی مشکلات دامداران غیر فعال یا نیمه فعال را بررسی کرده و با رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی فعال یا توجه به خواسته ها و نیازهای آنان از بروز مشکل در این واحدها جلوگیری کنند.

** مشکل اصلی دولت کمبود نقدینگی و منابع مالی است / دغدغه های دامداران را درک می کنیم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در این نشست با بیان اینکه دولت به مشکلات دامداران و فعالان حوزه کشاورزی آگاه است و اشراف دارد، گفت: یکی از مشکلات اصلی دولت کمبود نقدینگی و منابع مالی است به همین علت تاکنون نتوانسته سهم واحدهای تولیدی از جمله دامداری ها را از محل هدفمندی یارانه ها که حق قانونی آنهاست، پرداخت کند.
محمدتراب میری افزود: با وجود محدودیت منابع مالی در صدد تامین نقدینگی برای واحدهای فعال و نیمه فعال و نیز کمک به احیای مجدد واحدهای غیرفعال دامداری هستیم البته مشکلاتی چون رکود و تورم در بازار که منجر به عدم فروش محصولات این واحدها شده، خشکسالی، عدم استطاعت مالی در پرداخت وام های دریافتی، دغدغه همیشگی سازمان و حتی وزارت جهاد کشاورزی است.
وی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص بخشش سود و جریمه وام های زیر یک میلیارد ریال اظهار کرد: این مصوبه دارای اشکال است و همیشه جهاد کشاورزی از معترضان اصلی این مصوبه است بنابراین مجلس شورای اسلامی باید در مورد این مصوبه خود تجدید نظر کند چرا که عمده وام های دامداران با سود و جریمه بیش از مبلغ یاد شده است که پرداخت اصل، سود و جریمه این تسهیلات از توان دامداران خارج است.
میری با بیان اینکه دامداران هم اکنون از پرداخت وام های قبلی خود ناتوان هستند و اخذ وام های جدید حتی با سود کم درصد گره گشای مشکلات این قشر نیست و وامی دیگر را به سایر بدهی های دامداران اضافه می کند، پیشنهاد کرد با همکاری بانک های عامل اصل وام های گذشته دوباره تقسیط و سود و دیرکرد این تسهیلات نیز بخشیده شود تا دامداران با رونق بخشی به واحدهای تولیدی خود تا حدودی از فشار مالی خارج شوند.

** بانک برای پرداخت وام به دیگر متقاضیان نیازمند دریافت مطالبات گذشته خود است
معاون اعتبارات بانک کشاورزی استان ایلام که بخش عمده از بدهی های کشاورزان را به خود اختصاص داده است هم در این نشست گفت: یکی از عوامل اصلی بروز این مشکلات به صرفه و اقتصادی نبودن واحدهای تولیدی است که به علل مختلف واحدهای دامداری به جای سوددهی ضرر رسان شده و صاحبان تولیدی ها توفیق چندانی در فروش محصولات خود نداشته اند.
شاهین مختاری نیا افزود: در طول بیش از یک دهه گذشته دامداران در مقابل تولید و هزینه تولید فروش چندانی نداشته اند و همین امر باعث تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی شد و برخی نیز در آستانه ورشکستگی هستند اما با این وجود، بانک از وضعیت دامداران آگاهی دارد ولی باید نقدینه پرداختی خود را دوباره تامین کند تا بتواند به سایر افرادی که متقاضی دریافت تسهیلات هستند وام اعطا کند.
وی با اشاره به همکاری و همراهی بانک کشاورزی با بدهکاران دامدار یادآور شد: در یکسال گذشته این بانک سود و جریمه دیرکرد سه هزار و 303 نفر از دامداری های بدهکار دارای وام کمتر از یک میلیارد ریال به مبلغ 130 میلیارد ریال را با کمک دولت بخشیده است و در صورت تامین نقدینگی از سوی دولت این روند ادامه خواهد داشت.

** دولت و مجلس شورای اسلامی حل مشکلات دامداران را در اولویت برنامه های خود قرار دهند
رئیس اتحادیه دامداران استان ایلام نیز درباره مشکلات این بخش گفت: خواسته، نیاز و مشکل دامداران استان بارها انعکاس داده شده و به جد پیگیر مشکلات این قشر تولیدگر بوده ایم.
غلامرضا قدم خیری افزود: عمده چرخه اقتصاد و تولید استان به دستان توانمند و دل های پر امید این افراد است و بسیاری از این واحدهای تولیدی فعال یا نیمه فعال تنها به امید اینکه مشکلات شان مرتفع شود همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.
وی اظهار کرد: بانک ها با پرداخت وام بدنبال دریافت سود و جرایم دیرکرد تسهیلات اعطای خود هستند و دامداران نیز با امید اشتغال و تولید از بانک های عامل وام گرفته اند ولی بخاطر شرایط اقتصادی و اقلیمی این واحدهای تولیدی با مشکلات عدیده ای مواجه شدند به گونه ای که بیشتر این واحدها بخاطر عدم فروش محصولات تولیدی از پرداخت اقساط وام های خود عاجزند.
قدم خیری تاکید کرد: دامداران و کشاروزان به عنوان قطب تولید باید مورد توجه ویژه دولت و مسئولان قرار بگیرند و هیچ حقی از آنها به عنوان سربازان جبهه تولید و اشتغال اجحاف نشود در حالیکه این قشر از سال های گذشته در معضلات اقتصادی و سرمایه ای دست و پا می زنند لذا مجلس و دولتمردان باید به طور جدی حل مسایل و مشکلات فعالان بخش کشاورزی را در اولویت قرار دهند.
بدلیل طولانی شدن این نشت، تعدادی از دامداران به صورت مکتوب مهمترین مشکلات خود را نوشته و تحویل رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان دادند و مقرر شد در سریع ترین زمان ممکن نشستی با حضور استاندار، معاونین، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان بانک های عامل و دامداران استان ایلام برای بررسی و رسیدگی به وضعیت دامداران برگزار شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار