از رنگین‌کمانی از جنس خاک تا رمل و ستاره و نخل
کد خبر: ۳۹۴۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷ 14 March 2017

اشاره:

استان سمنان سرزمین چهار اقلیمی است که برای گردشگری، آن‌هم در آستانه سال نو در بهار "بسیار نقش" و متلون، مقصد کم ندارد.

استان سمنان هم از مناطق جنگلی زیاد و کوهستانی برخوردار است و هم از مناطق بکر کویری و جاذبه‌های متنوع طبیعی.


کویر زیبای طرود و روستای تاریخی آن یکی از جاذبه‌های کمتر دیده شده شهرستان زیبای شاهرود است که بهار امسال می‌تواند مقصد خوبی برای سفرهای نوروزی شما باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان از کویر طرود به‌عنوان یکی از مناطق کویری زیبا در این استان نام برد و گفت: کویر طرود که در حدود 120 کیلومتری شاهرود واقع شده از ظرفیت زیادی در بخش اکوتوریسم برخوردار است.

خواجه بیدختی در گفت‌وگویی از این منطقه کویری به عنوان مقصدی مناسب برای گردشگری در نوروز نام برد و اظهار کرد: اگر چه بهترین زمان برای بازدید از این کویر از اواسط پاییز تا اواخر اسفندماه است اما این کویر زیبایی‌های سرشاری در آستانه بهار و ماه‌های فروردین و اردیبهشت برخوردار است.

وی با بیان اینکه جاده دسترسی به این کویر به جز یک‌کیلومتر راه شوسه مابقی آسفالت است، افزود: تاغ و گیاهان شورپسند عمده پوشش گیاهی را در این کویر زیبا تشکیل می‌دهد.

طرود و رنگین‌کمانی از جنس خاک

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان از کویر طرود به عنوان مقصد مناسب برای کویرنوردی نام برد و تصریح کرد: تعدد و فراوانی بالای گله‌های شتر بر جاذبه‌های کویر و دهستان طرود افزوده است.

وی تنوع رنگ‌های موجود در این کویر را به رنگین‌کمانی زیبا تشبیه کرد و خاطرنشان کرد: کویر طرود در روز و در زیر تابش آفتاب به رنگین‌کمانی از رنگ‌های مختلف تبدیل می‌شود که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

خواجه‌بیدختی ضمن دعوت از هموطنان برای بازدید از این کویر زیبا، اظهار کرد: برای دسترسی به روستای طرود که در دل کویر قرار دارد سه راه و مسیر وجود دارد که نخستین آنها که حدودا 120 کیلومتر درازا دارد، مسیری است که از جنوب شاهرود به سمت اصفهان می‌رود.

وی ادامه داد: دومین مسیر برای دسترسی به کویر طرود از طریق جاده اصفهان-کرمان ممکن می‌شود که برای رسیدن به طرود باید از جندق به سمت حسینان حرکت کرده و پس از طی کمتر از 40 کیلومتر در مسیر شرق به روستای زیبای طرود برسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های دسترسی به این کویر از دامغان امکان‌پذیر است گفت: برای سفر به طرود از این مسیر باید از جنوب شهر تاریخی دامغان به سمت اصفهان رفته و پس از رسیدن به روستای حسینان در مسیر شرقی حدودا38 کیلومتر را طی کنید تا به این روستا و پس از آن به کویر طرود برسید.

خواجه بیدختی طرود شاهرود را یکی از بهترین نمونه‌ها از روستاهای کویری ایران برشمرد و افزود: نزدیکی این روستا به یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده ایران یعنی خارتوران، از این روستا یک مقصد خوب گردشگری و طبیعت‌گردی ساخته است.

وی، به تنوع رنگ خاک و ماسه‌های روان در فاصله بین طرود تا خارتوران اشاره کرد و افزود: این تنوع رنگ خاک‌ها تا آنجا زیبا است که می‌توان گفت این تنوع سبب شده که فقدان پوشش گیاهی متنوع در آن چندان به چشم نیاید و گردشگران در این مسیر احساس یکنواختی نکنند.

طرود؛ روستای گله‌های بزرگ شتر و بزرگترین نخلستان شمال‌شرق ایران

عضو شورای روستای طرود از این روستا به عنوان روستایی با جاذبه‌های طبیعی بسیار یاد کرد و گفت: بزرگ‌ترین نخلستان شمال‌شرق کشور در این روستا قرار دارد.

عامری در گفت‌وگویی اظهار کرد: شغل اکثر قریب به اتفاق روستاییان طرود کشاورزی، دامداری و باغداری است و همگی از این طریق ارتزاق می‌کنند.

وی از خرما به عنوان مهمترین محصول باغداران طرودی نام برد و افزود: خرمای طرود از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

عضو شورای روستای طرود از نخلستان‌ها و مزارع زعفران به عنوان برخی جاذبه‌های دیگر این روستا نام برد و ادامه داد: جدا از کشت برخی غلات و محصولات گرمسیری، خرما، زعفران، سیر و زیره از مهمترین محصولات تولیدی کشاورزان طرودی است که همگی از کیفیت خوبی برخوردارند.

وی با اشاره به رونق دامپروری در این روستا، گفت: مهمترین دام این منطقه شتر است و بیشترین جمعیت شتر در استان مربوط به همین منطقه است و از همین رو تنها ایستگاه فعال پرورش و اصلاح نژاد شتر کشور در این روستا وجود دارد که مهمترین کار آن ‌پشتیبانی‌، حراست و حفاظت از ‌منابع ژنی و اصلاح نژاد شتر است.

این عضو شورای روستای طرود از رمل‌های کویری، نمک‌زارها و اشکال نمکی زیبا در کویر به عنوان جاذبه‌های کویر طرود نام برد و تصریح کرد: چاه جم و آرامگاه پیرمردان و همچنین آثار باقیمانده از باقت قدیمی روستا و کلوت‌ها که بقایای قدیمی روستای طرود است که در اثر یک زلزله در گذشته های دور از بین رفته از دیگر جاذبه‌های تاریخی این منطقه است که می‌تواند به جذب بیشتر گردشگر در این منطقه کمک کند.

وی با بیان اینکه طرود روستایی قدیمی و با قدمت بالا است افزود: از آنجا که این روستا در مسیر جاده ابریشم بوده در گذشته‌های دور از رونق بالایی برخوردار بوده است.

عامری در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص وجه تسمیه نام این روستا نیز گفت: درباره دلایل انتخاب این نام نگرش‌های مختلفی وجود دارد اما مهمتر از همه دو اظهارنظر در این خصوص بیشتر مطرح است.

وی اضافه کرد: نخست گفته می‌شود که طرود تغییر یافته و یا برگرفته از کلمه طرد به معنای دورافتاده است که با دورافتاده بودن این روستای کویری هم همخوانی وجود دارد اما نظر دوم که نزدیک‌تر به واقعیت به نظر می‌رسد این است که همانگونه که طرود در گذشته به صورت"ترود" نوشته می‌شد این واژه تغییر یافته ته رود به معنای انتهای رود است.

وی افزود: گفته می‌شود که در گذشته دو رود بزرگ و طولانی به این منطقه ختم می‌شده و از آنجا که این روستا در ته و انتهای این رودها واقع بوده آن را ته‌رود یا ترود یا طرود می‌گفتند.

وی با بیان اینکه این معنای دوم بیشتر درست به نظر می‌رسد گفت: در منطقه مناطق گود بسیاری وجود دارد که گفته می‌شود بقایای همان دو رود قدیمی است.

این روستایی طرودی ضمن دعوت از گردشگران برای دیدن زیبایی‌های کویر و روستای طرود خاطرنشان کرد: این منطقه زیبایی‌های بسیاری دارد و در صورت معرفی آنها می‌توان گردشگران زیادی را به این منطقه کشاند. ضمن اینکه مردم این منطقه مردمی خونگرم و مهمان‌نواز هستند.

وی خواستار توجه بیشتر به این منطقه شد و گفت: به هر حال در ایام نوروز گله‌های متعدد شتر، رمل‌های کویری، درختان سربه آسمان کشیده نخل، بزرگترین نخلستان شمال شرق ایران، بافت قدیمی روستا، نمک‌زارها، آرامگاه پیرمردان و...همه و همه می‌تواند برای مسافران و گردشگران جذابیت زیادی داشته باشد.

به هر حال، حالا که بوی خوش بهار پیشاپیش در همه جای ایران‌زمین طنین‌انداز شده، سفر، آن‌هم در دیباچه و آستانه سالی که نیکویی‌های بسیاری از بهار در راه‌ش، پیدا است، می‌تواند ما را برای ورود به سالی بهتر و پربارتر مهیا کند.

بی‌تردید، زیبایی‌های پیدا و پنهان کویر طرود، گزینه مناسبی است که لااقل چند روزی از سفر نوروزی‌تان را به‌نام خود کند. کویر طرود جدای از همه زیبایی‌هایی که در یک روز زیبای بهاری می‌توان در کویر دید، در شب نیز آسمانی پرستاره و زیبا دارد، شب‌هایی که در سکوت و خنکای آن می‌توان برای لحظات و ساعاتی هم که شده از زمین پرتگاهی ساخت برای نزدیک‌تر شدن به آسمان، آخر ستاره‌ها در شب آرام و آسمان طرود از همه جا به شما نزدیک‌ترند.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار