بیست و دومین دوره حراج کریستیز خاورمیانه شامگاه 28 اسفندماه (18مارس) در هتل امارات تاورز دبی برگزار می‌شود؛ در این دوره 163 اثر از هنرمندان ایران، عرب و ترک چکش می‌خورند که از جهات مختلفی هنرمندان ایرانی در آن حائز موقعیت ممتازی هستند.
کد خبر: ۳۹۴۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸ 14 March 2017

به گزارش تابناک : حراج کریستیز خاورمیانه که سالانه دوبار در دبی برگزار می‌شود در بیست و دومین دوره خود میزبان 49 اثر از 32 هنرمند معاصر ایران است که در کنار هنرمندانی از عراق، فلسطین، لبنان، مصر، سوریه و ترکیه  چکش خواهند خورد.

 

بالاترین قیمت‌های پیشنهادی

در این دوره از حراج کریستیز به جز تعداد آثاری که با کمینه و بیشینه 80 تا 120 هزار دلار قیمت‌گذاری شده‌اند بیشتر آثار با قیمت‌های متفاوت و پرنوسانی در این حراج چکش می‌خورند.

اثر "عشق" محمد احصایی و اثر "خورشید/پسر" علی بنی صدر در کنار آثاری از نبیل نهاس و پاول گرگوسیان از کشور لبنان، نظیر نبا و لوآی کیالی از سوریه، شاکر حسن السعید و خدیم حیدر از عراق و عبدالهادی القزار از مصر با قیمت 80 تا 120 هزار دلار چکش خواهند خورد.

 تابلوی "DIS+YSSS" اثر حسین زنده‌رودی، تابلوی "Kitten"   "3N8R09" و تابلوی "کوزه آبی روی سفید" اثر فرهاد مشیری، اثر بدون عنوان از افشین پیرهاشمی، تابلوی "Dream"  اثر سفهوان دهول هنرمند مصری و اثر بدون عنوان شفیق عبود هنرمند لبنانی با قیمت 100 تا 150 هزار تومان در حراج شرکت داده می‌شوند. همچنین اثری از کورش شیشه‌گران با عنوان "فیگور" با قیمت کمینه و بیشینه 120 تا 180 هزار دلار در حراج بیست و دوم چکش می‌خورد.

اثر "نور" علی بنی صدر و تابلوی "قهرمان" محمود صبری هنرمند عراقی با قیمت کمینه و بیشینه 150 تا 200 هزار دلار و تابلوی " SAHON FASSAHAH" اثر حسین زنده‌رودی با قیمت 220 تا 180 هزار دلار در حراج شرکت داده می‌شود.

banisadr-1

اثر علی بنی صدر

 اثر "نقاشی در شیشه" منیر شاهرودی فرمانفرمائیان نیز با قیمت کمینه و بیشینه 180 تا 240 هزار دلار چوب حراج می‌خورد تا آثار ایرانی‌ها همچنان جزو گران قیمت‌های حراج کریستیز باشند.

اثری بدون عنوان از سهراب سپهری نیز در این حراج با قیمت کمینه 220 و بیشینه 280 هزار دلار چکش می‌خورد که بعد از آثار اسماعیل شموت هنرمند فلسطینی با عنوان "ادیسه‌ای از مردم" با قیمت 800 تا 900 هزار دلار، اثر بدون عنوان فائق حسن هنرمند عراقی با قیمت 400 تا 500 هزار دلار و  اثر  "Assouan" محمود سعید با قیمت 250 تا 300 هزار دلار گران‌ترین اثر پیشنهادی در حراج کریستیز است.

sohrab-1

اثر سهراب سپری

 

سیراک ملکونیان:خبره در طبیعت نگاری

در این دوره از حراج کریستیز ، 7 اثر از سیراک ملکونیان در بخشی با عنوان  "MASTER OF LANDSCAPE"  به نمایش در می‌آید که آثار با کمینه‌ها و بیشینه‌های متفاوتی از 8 تا 70 هزار دلار از سوی حراج پیشنهاد شده‌اند.

6 اثر محمود سعید نیز در بخشی با عنوان "THE ESSENCE OF MODERNITY IN EGYPT" در این دوره از حراج کریستیز در نظر گرفته شده است که در آن اثری از محمود سعید با قیمت 250 تا 300 هزار دلار چکش می‌خورد.

10 اثر از هنرمندان عراق نیز در بخشی با عنوان "IRAQ AT A GALANCE"  در حراج بیست و دوم کریستیز عرضه می‌شود.

sirak-1

آثار سیراک ملکونیان

در این دوره تک اثری از اسماعیل شموت هنرمند فلسطینی نیز عرضه می‌شود که این اثر به دلیل ابعاد بزرگی که دارد 1 در 6 متر، منحصر به فرد به نظر می‌رسد. این اثر که "ODYSSEY OF A PEOPLE"  نام دارد که 800 تا 900 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

زنده‌رودی و بنی‌صدر  روی جلد کاتالوگ حراج

بر روی جلد و پشت جلد کاتالوگ این دوره از حراج کریستیز، دو اثر حسین زنده‌رودی و علی بنی صدر منتشر شده که هر دو جزو آثاری هستند که بالاترین تخمین قیمت اولیه حراجى را یدک مى‌کشند. این اتفاق برای اولین بار رخ داده است که تصویر آثار هنرمندان ایران هم بر جلد و هم پشت کاتالوگ حراج کریستیز نقش می‌بندد.

moshiri-1

اثر فرهاد مشیری

سی هنرمند ایرانی حاضر در حراج بیست و دوم

در این دوره 30 هنرمند ایرانی شرکت دارند که سیراک ملکونیان در کنار حسین زنده‌رودی و فرهاد مشیری بیشترین آثار حراج از جانب هنرمندان ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند. منوچهر یکتایی، مسعود عربشاهی، رضا درخشانی، منیر شاهرودی فرمانفرماییان، علی بنی صدر، فرهاد مشیری، سهراب سپهری، سیراک ملکونیان،  مارکو گریگوریان، بهمن محصص، حسین کاظمی، ابوالقاسم سعیدی، بهجت صدر، فرامرز پیلارام، نصرالله افجه‌ای، حسین زنده‌رودی، محمد بزرگی، روشنک امین الهی، محمد احصایی، پرویز تناولی، کورش شیشه‌گران، فریده لاشایی، فرزاد کهن، شیرین علی‌آبادی، شادی قدیریان، افشین پیرهاشمی، طلا مدنی، بهمن دادخواه، حامد صحیحی، مهرداد محب‌علی و تیمو ناصری هنرمندان ایرانی هستند که آثارشان در بیست و دومین حراج کریستیز  چکش می‌خورد.

قیمت آثار 30 هنرمند ایرانى

پرویز تناولی هنرمند معاصر ایران در این دوره از کریستیز خاورمیانه پنج مجسمه از سری مجسمه‌های هیچ دارد که  که اثر اولش با عنوان "هیچ و صندلی" با قیمت 50 تا 70 هزار دلار  و چهار  اثر دیگر او به صورت یک مجموعه با قیمت 60 تا 80 هزار دلار عرضه می‌شود.

از سهراب سپهری، شاعر و نقاش نوستالژیک ایران که در داخل مرزهای ایران گرانترین هنرمند شناخته می‌شود با دو اثر در این حراجی حاضر است: دو نقاشی بدون عنوان که در دهه 60 میلادی به تصویر در آمده با قیمت 220 تا 280 هزار دلار و 50 تا 70 هزار دلار چکش می‌خورد.

از رضا درخشانی، نقاش و موزیسین صاحب سبک کشورمان که آثارش مورد توجه بسیاری از اروپاییان قرار گرفته دو اثر زیبا در کریستیز بیست و دوم ارائه شده است: اثر از سری "هانتینگ کالر" که در سال 2010 خلق شده با قیمت پایه 50 تا 70 هزار دلار به روی میز حراج می‌رود؛ همچنین اثر "هر روز تابستان و هرشب پاییز" هم از او با قیمت پایه 50 تا 70هزار دلار در این حراج پیشنهاد شده است که محصول سال‌های 2003 تا 2007 است.

سه اثر از زنده‌یاد فرامرز پیلارام نیز در این نمایشگاه عرضه می‌شود که یک اثر با قیمت پایه 15 تا 20 و دو اثر دیگر به ترتیب با قیمت پایه 20 تا 25 ، 60 تا 80 ، در حراج حضور دارند.

2 اثر بدون عنوان مسعود عربشاهی نیز در حراج کریستیز چکش می‌خورد که با قیمت‌های 60 تا 80 هزار دلار عرضه می‌شوند.

اثری از ناصر عصار که در سال 1962 خلق شده با قیمت پایه 25 تا 30 هزار دلار در حراج کریستیز حضور دارد. نقاشی از منوچهر یکتایی نیز که از سری "استیل لایف" اوست با قیمت پایه 20 تا 30 هزار دلار در این حراج عرضه می‌شود.

نصرالله افجه‌ای نیز با یک اثر بدون عنوان محصول 2015 با قیمت پایه 50 تا 70 هزار دلار در این حراج حضور دارد.

اثر مهرداد محب‌علی در این حراج با قیمت 20 تا 30 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. همچنین اثری از مجموعه "سلف پرتره‌های" مارکو گریگوریان با قیمت 25 تا 30 و دو اثر بدون عنوان از بهمن محصص با قیمت 60 تا 80 هزار دلار چوب حراج می‌خورد.

در این حراج هم چنین تک اثری از حسین کاظمی با قیمت کمینه و بیشینه 40 تا 60 هزار دلار همراه با اثر بدون عنوانی از ابوالقاسم سعیدی  با قیمت 25 تا 30 هزار دلار به فروش می‌رسد.

zenderodi-1

اثر حسین زنده رودی

 

اثری از روشنک امین‌الهی با عنوان "بهار عشق" با قیمت 12 تا 18 و اثر "فرشته آزادی" اثر محمد بزرگی نیز با قیمت 18 تا 25 هزار دلار به فروش می‌رسد.

در این دوره از حراج کریستیز همچنین آثار بدون عنوان از فریده لاشایی، بهجت صدر  و ناصر عصار به ترتیب با قیمت‌های پیشنهادی 20 تا 25 ، 30 تا 40 و 25 تا 35 هزار دلار چکش می‌خورند.

دو عکس از مجموعه "دقت کن" شادی قدیریان نیز در این حراج با قیمت 8 تا 12 هزار دلار حضور دارد.

مجسمه "سیمرغ" تیمو ناصری نیز در این حراج با قیمت 20 تا 25 هزار دلار چکش می‌خورد. اثری از طلا مدنی و تابلوی از سری "PASSAGE"  بهمن دادخواه  به ترتیب با کمینه و بیشینه 40 تا 60 و 25 تا 30 هزار دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.

عکسی با عنوان "میس هیبریدی" از شیرین علی آبادی  به همراه اثری بدون عنوان از حامد صحیحی با قیمت 8 تا 12 هزار دلار در حراج بیست و دوم کریستیز دبی چکش می‌خورند.

بخش نمایشگاهی بیست و یکمین حراج کریستیز دوبی 26 اسفند (16 مارس) در هتل امارات تاورز بر پا می‌شود و پس از دو روز فرصت تماشای آثار، حراج این دوره ساعت 7 بعد از ظهر در سالن گودفین این برج شاخص دوبی برگزار می‌شود.




منبع : هنرآنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار