رئیس منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان خبرداد:
رئیس منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان، از اجرای 400هکتار عملیات مدیریت و کنترل هرزآب در شهرستان سمنان خبر داد.
کد خبر: ۳۹۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷ 09 March 2017

علی‌رضا رهایی در گفت‌وگویی،بااعلام این خبر اظهار کرد: کنترل و مدیریت هرزآب‌ها می‌تواند علاوه بر مهار آب‌های سطحی و جلوگیری از هدررفت آنها، به تغذیه بهتر سفره‌های زیرزمینی در سمنان که در چند دهه اخیر افت زیادی داشتند، کمک کند.

وی از کنترل هرزآب‌ها از طریق ایجاد سدهای خاکی در مرکز استان خبر داد و افزود:منابع‌طبیعی و آخیزداری با کشت بذور گونه‌های مختلف گیاهی در پشت این سدهای خاکی به بهبود پوشش گیاهی در منطقه و جلوگیری از بیابان‌زایی نیز کمک کرده است.


رئیس منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان، جلوگیری از فرسایش خاک را از دیگر مزایای ایجاد این سدهای خاکی برشمرد و گفت: ایجاد این سدها و بذرپاشی در بالادست آنها جدای از بهبود پوشش گیاهی به تثبیت خاک و جلوگیری از حرکت شن‌های روان نیز کمک می‌کند.

رهایی با بیان اینکه آب‌های سطحی ناشی از بارش‌ها به سادگی از دسترس خارج می‌شود افزود: با ایجاد این سدهای کوچک و اجرای طرح‌های کنترل هرزآب‌ها، آب‌های سطحی را مدیریت و در راستای تغذیه سفره‌های زیرزمینی به کار می‌گیریم.

وی با بیان اینکهعدم استفاده از آب‌های سطحی سبب می‌شود که این منابع ارزشمند نه تنها از دسترس خارج شوند که به صورت سیلاب آسیب‌هایی نیز به اراضی و منابع طبیعی وارد کنند خاطرنشان کرد: متاسفانه سالانه بخش زیادی از آب‌های سطحی به صورت سیلاب از دسترس ما خارج و به بیابان‌ها و اراضی کویری جنوب ریخته می‌شود.

رئیس منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان،با اشاره به تلاش‌های منابع طبیعی استان برای جلوگیری از هدررفت این منابع تصریح کرد: منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان امسال در راستای تحقق شعار سال و در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی اقدامات خوب و ارزشمندی داشته است.

وی از کپه‌کاری و بذرپاشی گیاه دارویی و صنعتی باریجه به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی در منابع طبیعی نام برد و گفت: شهرستان سمنان نیز در این طرح 350 هکتار از اراضی ییلاقی مستعد خود را به کشت باریجه اختصاص داد.

رهایی با بیان اینکه اجرای این طرح به اشتغال و معیشت بهره‌برداران کمک شایانی می‌کند اضافه کرد: دامداران به این‌گونه طرح‌ها نباید از منظر تعلیف دام‌های خود نگاه کنند بلکه باید با حفاظت از این مراتع از دیگر مزایای این طرح در راستای بهبود بیشتر اقتصاد دامداران و بهره‌برداران استفاده کنند.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار