رئیس ستاد انتخابات استان سمنان :
معاون سیاسی- امنیتی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان سمنان به تشریح آخرین اقدامات ستاد انتخابات این استان برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اریبهشت‌ماه 96 پرداخت .
کد خبر: ۳۸۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸ 21 February 2017

دکتر محمود قنبری اظهار کرد: سال 96 با توجه به موفقیت‌های دولت و نظام جمهوری اسلامی در عرصه‌های داخلی و خارجی نویدبخش فردای بهتری برای ایران اسلامی است به‌ویژه اینکه بهار امسال مزین به انتخاباتی دیگر در تاریخ پرافتخار جمهوری اسلامی است که در واقع یک جشن و عید سیاسی برای مردم انقلابی ما است و لذا وجود دو عید در بهار امسال، نشانه خوبی از سال نکویی است که در انتظار ملت بزرگ ایران است تا با مشارکت حداکثری در آن به پرآوازه‌تر شدن نظام مقدس اسلامی در جهان کمک کنیم.Image result for ‫معاون سیاسی- امنیتی استاندارسمنان‬‎

وی از شوراها به عنوان پایه‌های تشکیل‌دهنده هر نظام دموکراتیک نام برد و خاطرنشان کرد: رای آحاد مردم و مشارکت آنها در تعیین سرنوشت خود از ریشه‌ای‌ترین قواعد در نظام مردمسالار دینی ما است و اعضای شوراها با توجه به شناخت و درک آنها از نیازهای واقعی، محلی و منطقه‌ای نقشی بسیار حیاتی در جلب رضایت‌مندی مردم از ساختار نظام اسلامی و مردمی ما که بر مبنای رای مردم شکل گرفته، دارند.

قنبری، با بیان اینکه مردم از طریق شوراهای شهر و روستا می‌توانند مستقیما در امر مهم قانون‌گذاری نیز نقش ایفا کنند افزود: بر اساس اصل 102، شورایعالی استان‌ها که متشکل از نمایندگان همین شوراها است می‌توانند در چارچوب وظایف قانونی خود، طرح‌هایی تهیه و آن را مستقیما یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کنند لذا شوراهای شهر و روستا از چنان ظرفیتی در قانون اساسی کشور ما برخوردارند که می‌توانند در عالی‌ترین سطح به وضع قانون بپردازند و این مهم از برکات نظام جمهوری اسلامی است که باید قدردان آن بود.

وی از انتخاب شهرداران و دهیاران به‌عنوان یکی از مهمترین وظایف ذاتی شوراهای شهر و روستا نام برد و گفت: در نظام اسلامی ما اداره امور کشور در همه بخش‌ها با مردم و منتخبین آنها است همچنان که در مدیریت شهر و روستا نیز این مدیریت از طریق منتخبین مردم به شهردار و دهیار واگذار شده و اعضای شورا بر روند حسن اجرای آنها نظارت می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان با بیان اینکه آحاد مردم و خصوصا هم‌استانی‌ها باید در انتخابات اعضای نهادهایی با این درجه از اهمیت با حساسیت و وسواس دست به انتخاب بزنند گفت: انتخاب افراد دلسوز، متعهد و متخصص و قانونمدار و حضور آنها در شوراهای شهر و روستا می‌تواند به‌طور مستقیم در کیفیت‌بخشی به محیط زندگی مردم موثر باشد.

وی با اشاره به برگزاری چهار دوره انتخابات شوراها در کشور، گفت: خوشبختانه مردم ما در این دوره‌ها به آن درجه از پختگی رسیدند که در انتخاب اعضای شوراها فارغ از خط‌کشی‌های قومی، قبیله‌ای، سیاسی و...رای دهند و لذا ما خوشبین هستیم که هر چه بر عمر این نهاد مهم و مردمسالار می‌گذرد کارآیی و کارآمدی آن افزوده شده و مردم نیز در هر دوره دست به انتخاب‌های کیفی‌تری بزنند.

متوسط مشارکت 73.7 درصدی مردم استان سمنان در انتخابات پس از انقلاب

دکتر قنبری با تمجید از حضور مردم استان سمنان در انتخابات گوناگون و مشارکت مردم این استان در تعیین سرنوشت خود خاطرنشان کرد: مردم استان سمنان از فرهنگ مشارکت‌جویی بسیار بالایی برخوردارند و در انتخابات مختلف در نزدیک به چهار دهه گذشته همواره مشارکت بسیار خوب و بالایی داشتند به‌طوری که نرخ مشارکت مردم این استان در انتخابات پس از انقلاب که به طور متوسط هر سال یک انتخابات را تجربه کردند 73.7 درصد بوده که چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی نرخ بسیار بالا و در خور توجهی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مشارکت بالای مردم این استان در آخرین انتخابات کشور گفت: میزان مشارکت مردم استان در انتخابات مجلس دهم که آخرین انتخابات کشور بوده به طور متوسط 69.2 درصد بوده است. ضمن اینکه مشارکت مردم استان در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته نیز 78.2درصد بوده است.

این مقام مسئول جمعیت استان براساس آخرین سرشماری رسمی نفوس و مسکن(1390)را 631 هزار و 218 نفر اعلام کرد و افزود: 489 هزار و 491 نفر از آنها را جمعیت شهری و 141 هزار و 727 نفر را نیز هم‌استانی‌هایمان در روستاها تشکیل می‌دهند.



وی به سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 اشاره و تصریح کرد: باتوجه به اینکه نتایج رسمی این سرشماری هنوز رسما اعلام نشده مبنای ما آمار مربوط به سرشماری پیشین است.

معاون استاندار سمنان تعداد واجدین حق رای در انتخابات مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال 94 را 494 هزار و 712 نفر برشمرد و گفت: تعداد واجدین شرایط انتخابات در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال 92 نیز 461 هزار و 900 نفر بوده است.

وی با اشاره به تعداد شعبات اخذ رای در آخرین انتخابات شوراها در این استان بیان کرد: تعداد شعبات اخذ رای در چهارمین انتخابات شوراها در استان 699 شعبه در سراسر استان سمنان بوده که 562 شعبه آن ثابت و 137 شعبه نیز سیار بوده‌اند.

وی با بیان اینکه 429 شعبه در مناطق شهری و 270 شعبه در روستاهای استان وجود داشته اظهار کرد: طبیعتا با افزایش جمعیت استان و حائزین حق رای در انتخابات اردیبهشت‌ماه 96 براساس نیازهای احصاء شده و با هدف تسهیل در روند اخذ رای و شرکت مردم در انتخابات، شمار شعبات اخذ رای افزایش خواهد یافت.

راهیابی106 نفر به شوراهای شهر استان سمنان

وی با اشاره به تعداد منتخبین شوراهای شهر و روستا در این استان گفت: در مجموع 978 نفر اصلی به‌عنوان منتخبین مردم این استان وارد شوراهای شهر و روستا در استان می‌شوند.

معاون سیاسی-امنیتی استانداری سمنان از وجود سه شهر بالای 50 هزار نفر در این استان خبر داد و تصریح کرد: تعداد منتخبین در سه شهر سمنان، شاهرود و دامغان با توجه به جمعیت بالای 50 هزار نفر آنها 7 نفر اصلی خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان از وجود 17شهر زیر 50 هزار نفر در این استان خبر داد و افزود: تعداد منتخبین شوراها در این شهرها پنج نفر است و در مجموع مردم این 17 شهر 85 منتخب اصلی را راهی پارلمان‌های شهری خود خواهند کرد.

قنبری شمار منتخبین اصلی در شوراهای شهر در این استان را در مجموع 106 نفر اعلام کرد و گفت: منتخبین شوراها نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در مدیریت شهری دارند.

وی با اشاره به آمار جمعیتی و تعدد شوراها در این استان ادامه داد: استان سمنان در مجموع دارای هشت شهرستان، 20 شهر، 15 بخش و 400 روستای دارای سکنه است گفت: 280 روستا از این تعداد دارای شورای روستا هستند.

872 نفر منتخب اصلی شوراهای روستا در استان سمنان می‌شوند

وی با اشاره به برگزاری انتخابات شوراها در مناطق روستایی این استان به تعدد روستاها در این استان اشاره و اظهار کرد: در مجموع 16 روستای بالای 1500 نفر جمعیت در استان وجود دارد که تعداد اعضای شوراهای آنها 5 نفر اصلی خواهد بود و در مجموع این 16 روستا 80 نفراصلی را به عنوان اعضای شوراهای روستای خود برمی‌گزینند.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان سمنان از وجود 264 روستای زیر 200 خانوار و واجد شرایط دارا بودن شورا در این استان خبر داد و افزود: این روستاها نیز براساس قوانین شوراها در جمهوری اسلامی در مجموع 792 نفر اصلی را به عنوان منتخبین خود در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با رای مستقیم انتخاب خواهند کرد.

وی با بیان اینکه 264 روستای زیر 200خانوار در استان وجود دارد گفت: شوراهای این روستاها هر کدام متشکل از سه عضواصلی هستند که با رای مستقیم مردم روستای خود انتخاب می‌شوند.

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان خاطرنشان کرد: در مجموع 872 نفر از سوی روستاییان استان سمنان به عنوان منتخبین مردم در شوراهای روستا در دوره پنجم انتخاب خواهند شد.

وی به تحلیل انتخابات شوراها در استان سمنان و استقبال مردم این استان از ایجاد پارلمان‌های محلی(شوراهای شهر و روستا) پرداخت و اضافه کرد: افزایش مشارکت مردم استان در این انتخابات و روند صعودی تعداد نامزدهای انتخابات شوراها و همچنین شور و شعور رو به تزاید مردم استان در انتخابات چهار دوره گذشته شوراهای شهر و روستا، همه و همه حکایت از اقبال رو به افزایش مردم استان در انتخابات پنجمین دوره شوراها داشته و پیش‌بینی می‌شود که هم مشارکت مردم و هم اقبال کاندیداها برای ثبت‌نام و قرار گرفتن در معرض رای مردم نسبت به دوره‌های قبل رو به افزایش باشد.

قنبری از برگزاری خوب انتخابات به عنوان فرصتی برای افزایش اعتماد و نشاط اجتماعی در جامعه نام برد و خاطرنشان کرد: انتخابات شوراهای شهر و روستا به تعبیر مقام معظم رهبری به تحکیم پایه‌های انقلاب اسلامی کمک می‌کند" و از همین رو معظم‌له در جای دیگری"انتخابات شوراها را گامی بلند در راستای تحقق کامل قانون اساسی"در کشور ارزیابی می‌فرمایند چرا که ایشان همچنان که در یکی از سخنرانی‌هایشان ایراد فرموده‌اند معتقد است" یکی از اثرات ملموس شوراها حل مسائل جاری و روزمره‌ مردم به دست خود مردم است".

آمادگی استان سمنان برای برگزاری انتخاباتی پرشور در 29 اردیبهشت 96

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان از آمادگی استان سمنان برای برگزاری انتخاباتی پر شور با حضور حداکثری مردم در این استان خبر داد و تصریح کرد: بدون تردید 29 اردیبهشت 96 نیز همچون انتخابات گذشته با حضور پرشکوه مردم همیشه در صحنه کشور و از جمله مردم وفادار استان سمنان به روزی ماندگار و تاریخی در تاریخ پربار جمهوری اسلامی ایران تبدیل خواهد شد.

قنبری از حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌های رای و مشارکت حداکثری در انتخابات به‌عنوان راهی برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع از آن یاد کرد و گفت: مردم ایران همواره با حضور حماسی خود در انتخابات و مشارکت در تعیین سرنوشت خود، دلبستگی خود را به انقلاب اسلامی و آرمان‌های انقلابی و اسلامی آن به اثبات رسانده‌اند.

اقدامات ستاد انتخابات استان سمنان برای برگزاری انتخابات

وی با اشاره به اقدامات انجام شده ستاد انتخابات استان سمنان برای فراهم کردن بسترهای لازم برای برگزاری انتخاباتی باشکوه در 29 اردیبهشت‌ماه گفت: ستاد انتخابات استان سمنان از مهرماه امسال فعالیت‌های خود را برای فراهم کردن زمینه‌ها برای برگزاری انتخابات کلید زده که "پیش‌بینی تعداد شهرها و روستاهای واجد شرایط برگزاری انتخابات براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 90"،پیش‌بینی تعداد شعب اخذ رای و تعرفه‌ها"، "هماهنگی با ثبت‌احوال استان برای صدور کارت هوشمند ملی فرمانداران و بخشداران"، "صدور احکام رئیس و اعضای ستاد انتخابات استان از سوی دکتر خباز استاندار سمنان"، "برگزاری جلسات توجیهی- آموزشی اعضای ستاد انتخابات استان، فرمانداران و بخشداران استان که به مدت سه روز در مشهد مقدس برگزار شد، برگزاری سه جلسه ستاد انتخابات استان که یک جلسه آن با حضور رئیس ستاد انتخابات استان و فرمانداران و جلسه دیگر آن با حضور معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور، و جلسه ای هم با حضور استاندار برگزار شد از جمله اقدامات ستاد انتخابات استان در چند ماه گذشته بوده است.

قنبری از برگزاری آزمون قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی ویژه فرمانداران و بخشداران در این استان خبر داد و گفت: علاوه بر برگزاری این آزمون در زمینه استقرار هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استانداری سمنان و تامین یک مکان درخور و شایسته و همچنین تجهیز آن به امکانات سخت‌افزاری مورد نیاز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.



وی از برگزاری جلسات هماهنگی با مراجع چهارگانه استعلام انتخابات در این استان با هدف تسهیل در اعلام کاندیداتوری علاقمندان نامزدی در انتخابات خبر داد و افزود: تجهیز و راه‌اندازی ستاد انتخابات استان از نیمه اسفندماه جاری، برگزاری جلسات مشترک ستاد انتخابات استان و هیات‌های نظارت بر انتخابات، برگزاری جلسات مشترک ستاد انتخابات استان و شهرستان‌ها به‌منظور بررسی مشکلات و اتخاذ تدابیر لازم ، بررسی پوشش شبکه‌ای فناوری اطلاعات شعب اخذ رای و رفع مشکلات احتمالی پوشش شبکه و تهیه و توزیع ملزومات مورد نیاز برگزاری انتخابات برای فرمانداری‌ها و بخشداری‌های تابعه از جمله اقدامات پیش‌بینی شده در ستاد انتخابات استان سمنان برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات و زمینه‌سازی برای مشارکت بالای نامزدهای انتخابات در این استان است.

آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات شوراها از 30 اسفندماه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان با اشاره به روزشمار برگزاری انتخابات شوراها از صدور دستور وزیر کشور برای شروع روند انتخابات در 25 اسفندماه امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: آگهی‌های ثبت‌نام نامزدهای انتخابات شوراها از سوی فرمانداری‌های استان در همین روز(25 اسفندماه 95) رسما اعلان می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات استان از آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات شوراها از 30 اسفندماه و در آخرین روز از سال 95 خبر داد و افزود: داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از 30 اسفندماه به مدت یک هفته و تا 6 فروردین‌ماه 96 فرصت دارند که ثبت‌نام خود را انجام دهند.

داوطلبان شوراهای شهر و روستا از همین الان برای اخذعدم سوءپیشینه خود اقدام کنند

وی با اشاره به الزامی شدن ارائه عدم سوءپیشینه از سوی داوطلبان انتخابات گفت: به منظور سهولت کار داوطلبان با توجه به اینکه زمان ثبت‌نام‌ها در ایام تعطیلات نوروزی انجام می‌شود توصیه ما به داوطلبان این است که برای اخذ گواهی عدم سوءپیشینه خود از قبل اقدام کنند چرا که براساس قانون گواهی‌های عدم سوءپیشینه سه ماه اعتبار دارند و اخذ آن از الان بلامانع است.

معاون استاندار با اشاره به انجام فرآیند ثبت‌نام داوطلبان شوراها در هفته اول سال اضافه کرد: با وجود تعطیلی‌ها، همکاران ما در ستاد انتخابات استان و شهرستان‌ها فعال بوده و هیچ خللی در روند ثبت‌نام‌ها به‌وجود نخواهد آمد تنها توصیه ما با توجه به تعطیلات ابتدایی سال، اخذ گواهی عدم سوءپیشینه از مراجع قانونی است تا ان‌شالله در روند ثبت‌نام داوطلبان مشکلی به‌وجود نیاید ضمن اینکه در این فرصت یک‌ماهه باقی‌مانده تا آغاز ثبت‌نام‌ها، نامزدهای انتخابات می‌توانند با طمانینه و آرامش لازم سوءپیشینه خود را دریافت و در ایام ثبت‌نام ارائه دهند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان بر بی‌طرفی مجریان انتخابات تاکید کرد و گفت: ستاد انتخابات استان سمنان خود را حافظ آراء مردم دانسته و در تبعیت از مقام معظم رهبری که رای مردم را مصداق حق الناس دانسته اند و تاکید دولت مبنی بر حفظ امانت مردم همه توان خود را در صیانت از این حق الناس به کار می گیرد.

وی با بیان اینکه ستاد انتخابات استان بر اجرای مر قانون اساسی تاکید دارد خاطرنشان کرد: همه همکاران ما براساس فتاوای امام راحل و مقام معظم رهبری و تاکیدات دولت تدبیر و امید خود را ملزم به رعایت قانون، حاکمیت اخلاق اسلامی و حراست و صیانت از رای مردم به عنوان حق الناس و امانت مردم و نظام می‌داند.

تاکید رئیس ستاد انتخابات استان بر بی‌طرفی مجریان انتخابات

دکتر قنبری با بیان اینکه مهم نیست چه کسی از صندوق‌ها بیرون می‌آید ادامه داد: ما همه توان خود را به کار می‌گیریم که به بهترین نحو از این امانت مردم به بهترین نحو ممکن، محافظت و مراقبت کنیم.

وی با بیان اینکه ما منتخب مردم را فارغ از اینکه به کدام جریان سیاسی و یا اجتماعی وابسته باشد، نماینده واقعی مردم می‌دانیم تصریح کرد: باور داریم که مردم ما همواره بهترین انتخاب را خواهند کرد و نتیجه رای ملت هر فردی که باشد مورد احترام ما است.

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان ادامه داد: صیانت از رای مردم نه تنها وظیفه قانونی ما و همکاران مان در ستاد انتخابات است بلکه این مهم را یک تکلیف شرعی نیز می‌دانیم و لذا عدول از آن را نه یک تخطی صرف از قانون که گناه و معصیت می‌دانیم.

وی با بیان اینکه نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراها براساس قانون با مجلس و نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری با شورای نگهبان است بیان کرد: ستاد انتخابات استان در همین ارتباط بیشترین تعامل را با نهادهای مسئول خواهد داشت.

قنبری با اذعان به اینکه هرگونه استفاده از اموال و امکانات بیت‌المال در قبل، حین و بعد از انتخابات له یا علیه دیگری ممنوع است گفت: ستاد انتخابات و استانداری سمنان و دیگر مسئولان ذیربط با تخلف‌های احتمالی برابر قوانین برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه هرگونه موضع‌گیری جانبدارانه مسئولان و به ویژه عوامل مسئول در اجرا و نظارت بر انتخابات به اعتماد عمومی و باور مردم لطمه وارد می‌کند گفت: از همین رو هرگونه موضع‌گیری مسئولان له یا علیه نامزدها را به زیان کشور دانسته و با مصادیق آن در سطح استان برخورد جدی می‌کنیم چرا که باور عمیق داریم که مهم نیست که چه کسانی رای می‌آورند بلکه مهم این است که زمینه برگزاری یک انتخابات باشکوه، سالم و در طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را فراهم کنیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار