به بهانه اصلاح هندسی میدان هفت تیر صورت گرفت؛
درحالی که برخی شهرها در حسرت داشتن کمربند سبز گیاهی مانده‌اند، قریب به ۱۰۰ درخت سبز شاهرود برای اجرای دستور شورای ترافیک شهرستان در محدوده میدان هفت تیر در حال ریشه کنی هستند.
کد خبر: ۳۷۶۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱ 11 February 2017

نخستین روزهای بهمن ماه جاری بود که شورای ترافیک شاهرود به بهانه اصلاح هندسی میدان هفت تیر، قطع یا جابجایی حدود ۱۰۰ اصله درخترا در حالی مصوب کرد که از همان ابتدا این امر با واکنش مردم روبرو شد.

قطع این حجم درخت هر چند طی سه سال اخیر در شاهرود بی سابقه نیست اما در دورانی که رفع آلودگی هوا و مسائل محیط زیستی همواره در اولویت های دولت قرار گرفته کمی نامانوس به نظر می رسد.

هنوز خاطره قطع ١٠٠درخت مثمر در مرکز تحقیقات کشاورزی و ٧٠درخت کاج در یکی از دانشگاه های شاهرود از اذهان مردم پاک نشده بود که این بار مسئولان شهرداری در سکوت خواب گونه برخی مسئولان کمر به خشکاندن ١٠٢ درخت سبز بسته اند.

همزمان با اجرایی شدن این طرح در ظهر شنبه عده ای از دوستداران محیط زیست برای دومین بار با تشکیل زنجیره انسانی در میدان هفت تیر شاهرود در حال ممانعت از اجرایی شدن این تصمیم مسئولان هستند اما به نظر می رسد این طرح با وجود تبعات اجتماعی و فرهنگی خاص خود در دست اجرا است و هیچ عزمی برای جلوگیری از آن نیست.

شورای ترافیک شهرستان شاهرود در تاریخ نهم بهمن ماه جاری طی مصوبه ای بدون اظهار نگرانی از تبعات قطع درختان، این تصمیم را بر عهده کمیسیون قطع اشجار شهرداری شاهرود قرار داد اما این کمیسیون که پیش از این پای مصوبه اجرای اصلاح هندسی میدان هفت تیر را امضا کرده بود، علی رغم قول مساعد در راستای رفع دغدغه مردمبرای حفظ درختان،جابجای آنها را به تصویب رساند.

این در حالی است که سید حسن میرفانی شهردار شاهرود در نشستی با خبرنگاران پیش از اجرای این طرح قول مساعد برای پیگیری امر را در حالی داده بود که از همان ابتدا خود را مجبور به اجرای مصوبه شورای ترافیک می دانست.

یکی از چهره های موثر شهرستان شاهرود در خلال تشکیل زنجیره انسانی برای عدم قطع درختان بهخبرنگار مهرگفت: قطع درختان هیچ توجیح علمی و دقیقی ندارد چرا که این طرح می تواند با نصب یک چراغ قرمز با اعتبار ٢٠٠میلیون تومان رفع شود اما گویا درختان قرار است قربانی بی تدبیری برخی اعضای شورای شهر و شهرداری شوند.

محمدعلی رحیمیان بیان داشت: شهرداری خطاب به ما اعلام داشت که این درختان را تنها جابجا می کند و قرار نیست درختی قطع شود حال آنکه در مکان مد نظر شهرداری بر طبق رویت بنده اصلا گودالی برای این امر حفر نشده است.

وی افزود:حتی اگر شهرداری بخواهد درختان را منتقل کند قطع به یقین باید گفت این تصمیم غیر کارشناسی است چون دستگاه های مخصوص این امر در شاهرود موجود نیستند.

یک فعال محیط زیست نیز در این باره بهخبرنگار مهرگفت: آقایان در فیلم های خارجی مقوله ای درباره انتقال درختان دیده اند حال آنکه این فیلم ها درباره درختانی است که در فواصل نزدیک آنها هیچ مانعی وجود ندارد و درخت به شکل دوار با استفاده از دستگاه های پیشرفته خارج می شود نه در شاهرودی که ریشه این درختان در هر جهتی گسترده شده و در زیر آسفالت، جدول، بتنو آهن محصور شده است پس این توجیح عقلانی نیست.

الهام طبسی که دانش آموخته رشته محیط زیست است،ادامه می دهد: قطعبه یقین من ادعا می کنم هیچ تکنولوژی برای ریشه کن کردن درخت در استان سمنان وجود ندارد چرا که دستگاه های موسوم به تری کچر بالغ بر ٧٠٠میلیون تومان اعتبار نیاز دارند حال آنکه شهرداری با بیل و کلنگ قصد دارد درختان را از ریشه درآورد.

وی افزود: من شاهد بودم که کارگران شهرداری هر جابه مشکلی بر می خوردند ریشه را قطع می کردند و همین خطای غیر اصولی باعث خشک شدن درخت می شود.

این فعال محیط زیست گفت: من در مطلبی که یکی از سایت ها به آن پرداخته بود خواندم که شهردار گفته بود من تضمین می کنم که درختان پس از انتقال دو سال زنده خواهند ماند اما پس از آن را نمی توانم تضمین کنم چون متخصص این امر نیستم از سوی دیگر شهردار شاهرود دربرابر طرح فعالان محیط زیست مقاومت می کند و می گوید عملی نیست اگر ایشان می گوید متخصص نیستم چرا مشورت نمی گیرد اگر می گوید متخصص هستم چرا کار را تضمین نمی کند لذا از مسئولان می خواهیم به این پرسش منطقی پاسخ دهند.

شورای ترافیک شاهرود معتقد است محور منتهی به میدان هفت تیر حادثه ساز است حال آنکه استعلامخبرنگار مهردرباره این ادعا به این نتیجه منتفی شد که طبق اعلان ناجا در ٢۵۵سال اخیر کسی در حدفاصل ژاندارمری تا هفت تیر بر اثر تصادف جان خود را از دست نداده و تنها دو مورد حادثه منجر به فوت در میزان هفتم تیر رخ داده که یکی بر اثر سقوط یک دانشجوی دختر از روی نرده های بین فضای سبز بوده و دیگری بر اثر برخورد با خودروی سواری جان باخته است و این با ادعای مسئولان مبنی بر کشته شدن سالانه چندین همشهری در این محور همخوانی ندارد.

شهردار شاهرود نیز طی روزهای گذشته در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه از مدت ها قبل بحث وقوع تصادفات جرحی و منجر به فوت در میدان هفت تیر و ضرورت اصلاح هندسی میدان مطرح بوده است، ابراز داشت: این امر سابقه ۱۵ساله دارد که طی این مدت اصلاحات بسیاری در دوره های مختلف از قبیل تغییر شکل میدان صورت گرفت اما آمار تصادفات گواه این است که این میدان باز هم نیاز به اصلاح هندسی دارد که شورای ترافیک به این بحث ورود کرده و طرح جدید ارائه شد ولی هیچ کس نمی تواند تضمین دهد که با اجرای طرح جدید نیز هیچ حادثه ای رخ نخواهد داد.

میرفانی به طرح هایی همچون احداث زیرگذر و روگذر نیز اشاره داشت و توضیح داد: این طرح ها نیز با توجه به اینکه چند مسیر ورودی به داخل میدان وجود دارد چندان میسر نیست و برای اینکه این مشکل به صورت مقطعی برطرف و ترافیک کنترل شود گزینه اصلاح هندسی مطرح و تنها راهکار روی میز بود که متاسفانه قطع تعدادی درخت را در بر خواهد داشت.

وی گفت: در طرح جدید میدان هفت تیرکمتر از ۱۰۰ درخت قطع خواهد شد که امیدواریم با طرحی پیشنهادی مبنی بر جابه جایی درختان بتوانیم جلوی خسارت های بیشتر را بگیریم.

شهردار شاهرود با بیان اینکه استاندارد بر این است که هر هکتار باید ۴۰۰درختداشته باشد، گفت: متاسفانه طی دو سال گذشته یک هزار و ۸۰درخت نیز در شهر بر اثر آفت و ... خشک شده اند.

میرفانی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا شهرداری این مشکل را با نصب چراغ راهنما رفع نمی کند، افزود: نصب هر چراغ حدود ۲۵میلیون تومان برای شهرداری هزینه در بر دارد و معتقدیم با توجه به شرایطی که این میدان دارد که نمونه کوچک آن در میدان امام این شهر کاملا مشهود است اجرای آن در دراز مدت بازدهی لازم را نخواهد داشت.

طبق اعلام غیر رسمی مسئولان، طرح اصلاح هندسی میدان هفتم تیر شاهرود ٧٠٠ میلیون تومان هزینه در بر دارد اما نصب یک چراغ قرمز در آن میدان کمتر از ٣٠میلیون تومان بودجه می خواهد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار