مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: علی محمد بلوچ یکی از اساتید برجسته و بلندآوازه ساز و قیچک در منطقه بلوچستان بود که فراتر از ایران شهرت و طرفداران زیادی داشت.
کد خبر: ۳۷۳۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 07 February 2017


به گزارش ایرنا، حسین مسگرانی در مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد علی محمد بلوچ در سرسرای فرهنگ و ارشاد اسلامی چابهار اظهار داشت: استان سیستان وبلوچستان با برخورداری از فرهنگ و ادب غنی، اساتید برجسته ای در موسیقی، شعر، هنر و ادب دارد.
وی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان از هیچ کوششی برای حل و پیگیری مشکلات هنرمندان دریغ نمی کند، خاطرنشان کرد: برای بیمه، درجه هنری، پیشکسوت هنری، مستمری هنرمندان و اشتغال آنان تلاش های زیادی صورت گرفته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان افزود: با همکاری سازمان منطقه آزاد، مسئولان محلی به ویژه شهردار و اعضای شوراهای اسلامی بزودی حمایت های لازم برای اشتغال فرزندان، ساخت خانه و حل مشکلات مالی خانواده استاد علی محمد بلوچ انجام خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز اظهار داشت: از هنرمندان و به ویژه اهالی موسیقی در سیستان وبلوچستان حمایت ویژه می کنیم.
عبدالرحیم کردی افزود: سازمان منطقه آزاد چابهار در زمینه تدریس موسیقی با حضور اساتید برجسته این بخش، اعلام آمادگی می کند.
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، کنارک، قصرقند و بخش مرکزی نیکشهر نیز در این مراسم اظهار داشت: فرهنگ، هنر و موسیقی منطقه بلوچستان نیازمند توجه بیشتر مسئولان استانی و کشوری است.
عبدالغفور ایران نژاد خواستار اشتغال، بیمه، برقراری مستمری اهالی هنر، موسیقی و ادب شد و افزود: هنرمندان ضعیف ترین قشر جامعه هستند که بدون چشمداشت و بی ادعا فعالیت می کنند.
وی گفت: دوستدار فرهنگ، هنر و ادب هستم و همیشه از بزرگان موسیقی بلوچستان نظیر کمالان هوت حمایت کرده ام.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چابهار نیز با ابراز خوشحالی از برگزاری مراسم گرمیداشت برای بزرگان موسیقی بلوچستان اظهار داشت: این اقدامات قوت قلبی برای اهالی موسیقی و هنرمندان خواهد بود.
محمد امین محمدی هدف از برگزاری بزرگداشت زنده یاد علی محمد بلوچ را تجلیل و تکریم و بزرگداشت مفاخر کشور به ویژه پیشکسوتان موسیقی این مرز وبوم، ایجاد شوق و انگیزه و نشاط برای علاقه مندان این بخش، وقت گذاشتن برای میراث تاریخی و شفاهی اقوام ایرانی به ویژه هنر و موسیقی بلوچستان و احترام به خانواده و جامعه هنر دوست عنوان کرد.
وی از حمایت و مساعدت های سازمان منطقه آزاد، شهرداری و شورای اسلامی شهر چابهار، اهالی موسیقی و هنر منطقه بلوچستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان وبلوچستان قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، در این مراسم شماری از موسیقیدانان بلوچستان انواع ساز و سرود و قیچک را به یاد استاد علی محمد بلوچ نواختند.
استاد علی محمد بلوچ متولد ششم مرداد سال 1333 شمسی یکی از چند پهلوان یا استاد برجسته‌ی موسیقی بلوچی و ساز سرود (قیچک) بلوچستان بود که در روز پنجشنبه دوم دی سال جاری (1395) براثر عارضه قلبی در چابهار درگذشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار