شهرستان مهدیشهر افتخار ایران و استان:
به گزارش تابناک سمنان،شال شماره دوزی سیده فاطمه خادمیان، بانوی هنرمند استان موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شد.
کد خبر: ۳۷۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹ 04 February 2017

جعفر صفاخواه روز شنبه به خبرنگاران در سمنان افزود: اثر سیده فاطمه خادمیان هنرمند صنایع دستی شهرستان مهدیشهر با عنوان شال شماره‌دوزی در رشته رودوزی سنتی به همراه 9 اثر فاخر صنایع دستی ایران، موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شد.

دریافت مهر اصالت یونسکو توسط 10 محصول صنایع دستی ایرانی در رقابت با 250 اثر

وی با اشاره به اینکه 14 محصول صنایع دستی ایرانی نامزد اخذ مهر اصالت یونسکو بودند، گفت: از این میان 10 محصول صنایع دستی ایرانی موفق به کسب این استاندارد شدند.
صفاخواه با بیان اینکه داوری برای انتخاب محصولات صنایع دستی در کشور کویت انجام شد، افزود: صنایع دستی ایران با 250 اثر از کشورهای مختلف آسیایی و اقیانوسیه رقابت کردند.

دریافت مهر اصالت یونسکو توسط بانوی هنرمند مهدیشهری
دریافت مهر اصالت ملی برای 36 اثر صنایع دستی وهمچنین مهر اصالت یونسکوبرای هفت اثر در استان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: تا کنون 36 اثر صنایع دستی استان موفق به دریافت مهر اصالت ملی و هفت اثر از جمله نساجی سنتی، سفالگری، زیورآلات سنتی و سرامیک نیز موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است.

تا کنون پنج اثر هنرمندان مهدیشهری موفق به دریافت مهر اصالت ملی شده اند، از بین آثار هنرمندان مهدیشهری تا کنون سه اثر سیده فاطمه خادمیان در رشته‌های مکنه یا شال شماره دوزی سنگسری، لباس زنان ایل سنگسر یا کژین و رومیزی ناهارخوری ، یک اثر از خیرالنساء صمدیان در رشته پالتو شماره دوزی و یک اثر از گل بهار احقاقی در رشته آویز تزیینی موفق به دریافت مهر اصالت ملی شده است.
.

دریافت مهر اصالت یونسکو توسط بانوی هنرمند مهدیشهری

شورای جهانی صنایع دستی داوری مراسم را برعهده دارد

شایان ذکر است ، داوری مهر اصالت از سال 2000 میلادی زیر نظر یونسکو آغاز شده است و این مراسم هر 2 سال یک‌بار برگزار می‌شود. ایران از سال 2007 به این برنامه پیوسته و در همان سال، 6 اثر صنایع دستی کشور موفق به دریافت این مهر شده‌اند.
این داوری‌ها به‌دلیل حجم زیاد آثار ارسالی از تمام کشورها به‌صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود که آثار ایران تا کنون در منطقه‌ی غرب آسیا داوری شده‌اند.
یونسکو در سال 2014 میلادی اجرای این مراسم و داوری‌ها را به شورای جهانی صنایع دستی که زیر نظر یونسکو است، واگذار کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار