کد خبر: ۳۶۸۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 29 January 2017

به گزارش تابناک یزد،مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان یزد با اشاره به ضریب نفوذ 21.9 درصدی این صندوق در استان، یکی از علل این استقبال کم را ارائه نکردن تعهدات کوتاه مدت به بیمه‌شدگان برشمرد و در این‌باره از تلاش مسئولان ارشد صندوق برای رفع این مشکل خبر داد.

«حسن ابراهیمی» به‌مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق اصل 29 قانون اساسی داشتن بیمه اجتماعی حق همه مردم کشور است و دولت مکلف است که از محل درآمدهای خود این امکان را برای همگان فراهم آورد، از اینرو در کشور صندوق‌های بیمه‌ای اختصاصی و عمومی فراوانی داریم که صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر از جمله صندوق‌های عمومی کشور محسوب می‌شود.

وی یکی از تفاوت‌های این صندوق بیمه اجتماعی با سایر صندوق‌های عمومی کشور را اختیاری بودن آن ذکر کرد و گفت: افراد واجد شرایط به به صورت اختیاری و داوطلبانه افراد براساس سطح درآمدیشان حق بیمه پرداخت می‌کنند و تحت پوشش خدمات ان قرار می‌گیرند.

ابراهیمی در ادامه مخاطبان این صندوق بیمه اجتماعی را روستائیان و عشایر، کشاورزان غیرساکن در روستا، شاغلان فصلی و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت، کارکنان مراکز و شرکت‌های وابسته به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و رانندگان حمل بار و مسافر روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر ذکر کرد.

وی با بیان این‌که دولت کارفرمای اصلی این صندوق است، اظهار کرد: بر همین اساس دولت 10 درصد حق بیمه و بیمه‌شدگان تنها 5 درصد حق بیمه را براساس سطوح درآمدی که هر سال به‌صورت کشوری محاسبه و اعلام می‌شود، پرداخت می‌کند.

وی با بیان این‌که این سطح درآمدی هم‌اکنون بین 300 تا 700 هزار تومان در نظر گرفته شده است، حق بیمه در این صندوق برای بیمه‌شدگان را سالانه مابین 180 هزار تا حداکثر 420 هزار تومان(ماهیانه 15 تا 35 هزار تومان) اعلام کرد.

مدیر صندوق کشاورزان و عشایر استان یزد یادآور شد: البته با توجه برخوردار نبودن اکثر روستاهای استان از داشتن بانک عامل این صندوق که بانک کشاورزی است، برای راحتی بیمه‌شدگان، حق بیمه به‌صورت سالانه اخد می‌شود.

وی انواع مستمری‌های قابل ارائه در صندوق را از نوع تعهدات بلند مدت و یکی از علل عدم استقبال مناسب از این صندوق خواند و تصریح کرد: مستمری‌ پیری یا بازنشستگی یکی از این تعهدات است که با داشتن حداقل 15 سال سابقه بیمه و بعد از 65 سال سن به‌صورت ماهیانه پرداخت می‌شود.

وی مستمری بازماندگان و مستمری از کارافتادگی را دیگر تعهدات صندوق ذکر کرد و اشاره به شرایط دریافت این تعهدات، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 1164 سرپرست خانوار در استان از مستمری‌های فوتی یا از کارافتادگی برخوردار شده‌اند که البته هم‌اکنون تنها 833 نفر از آن استفاده می‌کنند.

ابراهیمی با اشاره به این‌که 89 هزار نفر در استان مشمول این صندوق هستند، گفت: این درحالی است که تاکنون 19 هزار و 700 نفر یعنی حدود 21.9 درصد جمعیت مشمولان تحت پوشش قرار گرفته‌اند که در مقایسه با بالاترین ضریب نفوذ کشور که مربوط به آذربایجان‌شرقی و 45 درصد است، خیلی مناسب نیست.

وی از تلاش مسئولان ارشد صندوق برای تصویب برخورداری بیمه‌شدگان از تعهدات کوتاه مدت مانند بیمه‌های بیکاری یا مرخصی زایمان و ... برای ترغیب بیشتر مشمولان این صندوق خبر داد و گفت: متأسفانه با توجه به خشکسالی‌ها و شرایط نامطلوب اقتصادی کشور که روستائیان را با مشکلات مالی شدیدی مواجه کرده و گاهاً آن‌ها را از تأمین مایحتاج زندگی نیز بازداشته است، امیدواریم که مسئولان مربوطه در کشور برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای پوشش بیمه‌ای این قشر مورد اهتمام داشته باشند.

این مقام مسئول توسعه فعالیت این صندوق بیمه‌ای را نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر در خصوص مزایای این صندوق بیان کرد و با تأکید بر لزوم تغییر نگرش مسئولان نسبت به روستا، اظهار کرد: متأسفانه نیاز امروز روستاها حفظ جمعیت روستایی است، اما در حالی شاهد ساخت سالن ورزشی و اماکن درمانی در روستاها هستیم که روستاها در حال خالی شدن از سکنه هستند.

وی با اشاره به این‌که موضوع درمانی این صندوق بیمه‌ای به بیمه سلامت واگذار شده است و بیمه سلامت به‌عنوان کارگزار در این حوزه فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از روستائیان این تصور اشتباه را دارند که به‌علت داشتن دفترچه بیمه درمانی می‌توانند از مستمری بازنشستگی برخوردار شوند در حالی که برای دریافت مستمری باید حق بیمه پرداخت کنند و تحت پوشش صندوق بیمه روستایی درآیند.

ابراهیمی از مزیت‌های خوب این صندوق را نیز امکان انتقال سابقه از این صندوق به سایر صندوق‌ها ذکر کرد و در پایان نیز یادآور شد: هم‌اکنون میانگین سنی افراد بیمه شده در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان 62 سال است و با وجود این‌که بسیاری از آن‌ها بازنشسته یا از کارافتاده شده‌اند، اما به‌علت مزایای این صندوق، برای پوشش آن حق بیمه پرداخت می‌کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار