کد خبر: ۳۵۲۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲ 01 January 2017
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک تبریز، این ظاهرا در حال تبدیل شدن به سنتی اقتصادی است که دولت ها در سه ماهه آخر  سال ، اقدام به افزایش تصنعی نرخ ارز (دلار) می نمایند تا به نوعی بتوانند کسری بودجه خود را جبران نمایند.
 
هرچند اگر این مساله بصورت مقطعی صورت گیرد می تواند در زمره سیاستهای تاکتیکی اقتصادی دولت نام گیرد اما تداوم این سیاست از آنجائیکه ، مدیریت این امر از دست دولت خارجی می گردد می تواند موجب لطمات اقتصادی مهمی به کشور شود.
 
 سه فرد مهم تصمیم گیر در دولت که متصور است رییس جمهور را برای افزایش نرخ ارز مجاب کرده اند عبارتند از  مسعود نیلی، محمد نهاوندیان و اسحاق جهانگیری.

هرچند هر سه نفر اینها به نوعی با اتاق های تجاری ایران سر و کار داشته و دارند اما به نظر می رسد این سیاست مقطعی در طولانی مدت نه تنها به نفع تاجران بلکه به ضرر کل اقتصاد ایران خواهد بود. چرا؟
 
1- افزایش نرخ دلار قیمت کالای وارداتی را افزایش می دهد. کالای وارداتی ما عمدتا کالای سرمایه ای و مواد اولیه تولید است. بنابراین ، این مساله به نفع وارد کننده و ضررتولید کننده خواهد بود.

2- قیمت کالای صادراتی افزایش می یابد. اما صادرات ایران با بهره افزوده اندکی در بازارهای جهانی حضور دارد و نتیجتا این نفع ،کوتاه مدت و با بهره وری کم خواهد بود.
بنابراین بیشترین  نفع را واسطه ها خواهند برد.
3- با توجه به افزایش نرخ دلار و نتیجتا افزایش قیمت محصولات وارداتی ، مصرف کننده داخلی بیش از هر کسی متضرر خواهد شد.
و نهایتا این کاهش میزان مصرف میزان تقاضا را هم کاهش داده موجب رکود بیشتر خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :