نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی از تصویب دو درصد درآمد نفت و گاز به سه درصد در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خبر داد.
کد خبر: ۳۴۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳ 25 December 2016
سیدکمال‌الدین شهریاری اظهار داشت: متاسفانه بودجه استانی استان بوشهر در سال 1396 به خصوص در بخش عمرانی کاهش نسبتا چشمگیری دارد.

وی افزود: بر اساس قانون برنامه پنجم بودجه، مصوبه‌ای وجود دارد که استان‌های نفت‌خیز مانند بوشهر از مزایای دو درصد فروش نفت بهره‌مند شدند.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به این که این قانون می‌توانست خطرات ناشی از توسعه نفت در مناطق پیرامونی را کاهش دهد مشاهده می‌شود که از آن سال‌ها که این دو درصد برای کمک به استان‌هایی مثل بوشهر مطرح شد اعتبارات استانی و عمرانی به شدت کاهش پیدا کرد.

شهریاری یادآور شد: یکی از مزایای بودجه سنواتی که برنامه سوم توسعه کشور دیده شد این بود که هر استان به میزان درآمدی که دارد و تناسب با آن درآمد برای طرح‌های عمرانی اعتبار در نظر گرفته شود و این یک انگیزه‌ای ایجاد می‌کرد تا استان‌ها از محل کسب درآمد از مالیات‌ها، درآمد‌زایی کنند که برای دولت و کشور خود ایجاد منابع می‌کرد و در مقابل از همین منابع تامین‌کننده بودجه عمرانی آن استان هم تخصیص داده شود.

وی افزود: بودجه دو درصد نفت بخاطر اینکه قانون دارد محفوظ است اما قرار نبود این دو درصد جایگزین اعتبارات استانی شود زیرا اعتبارات استانی طبق برنامه سوم قرار بود که بر اساس درآمدهای هر استان نسبتی را به هزینه‌های عمرانی آن استان اختصاص دهند.

شهریاری متذکر شد: آن دو درصد نفت و گاز برای جبران زیان‌های استان‌های نفت‌خیز و گازخیز بود که اختصاص آن برای کاهش تاثیر اثر نفت و گاز در این مناطق نفت‌خیز بود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با اختصاص دو درصد نفت و گاز باید استان از وضعیت خوبی برخوردار باشد اما متاسفانه از زمانی که دو درصد تصویب شده دولت اعتبارات استانی مناطق نفت‌خیز را کاهش داده است.

وی افزود: جلسه‌ای با حضور رئیس برنامه و بودجه استان، استاندار بوشهر در تهران در حضور مجمع نمایندگان استان تشکیل دادیم و به شکل جداگانه با نمایندگان استان خوزستان و رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونین وی صحبت کردیم.

شهریاری گفت: نامه‌ای هم‌اکنون با امضای چهار نماینده استان بوشهر تهیه و قرار است تحویل نوبخت دهیم که بر اساس آن اعتبارات استانی در عوض اعتبارات دو درصد نفت و گازی که به ما می‌دهند کاهش نیابد و این را متناسب با سایر استان‌ها در بودجه ببینند و به دو درصد نفت نزدیک شود تا بتواند استان بوشهر از این وضعیتی که هست توسعه بیشتری پیدا کند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد که دو درصد درآمد نفت و گاز به سه درصد افزایش یاید که در کمیسیون تلفیق به رای آورد و اگر این لایحه برنامه ششم با این پیشنهادی که در کمیسیون تلفیق رای آورده و تصویب شده و اگر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی رای بیاورد تمام استان‌های نفت‌خیز از دو درصد به سه درصد افزایش می‌یابد.

شهریاری گفت: دو درصد همه ساله مستقیم وصول می‌شود و تنها منبعی که طرح‌های عمرانی در استان اجرا می‌شود از همین محل است و متاسفانه بودجه استانی کاهش پیدا کرده و هم تخصیص نیافته است.

وی در پاسخ به این سؤال که کاهش بودجه آیا به تعامل مدیران استان، استاندار، برنامه و بودجه و خود نمایندگان مجلس با دولت برمی‌گردد افزود: هنگام تقدیم لایحه بودجه، مدیران استان باید بیشتر در تهران با مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه و دولت در ارتباط باشند و این را رصد و مراقبت کنند که این ارقام در لایحه ثبت نشود چون اگر در لایحه ثبت شود تغییر دادن آن کار مشکلی است.

شهریاری در پاسخ به اینکه اخیرا اعلام شده گوجه‌فرنگی درجه دو و سه هر کیلو به قیمت 330 تومان درب کارخانه تحویل داده شود گفت: از چهار هفته پیش به دلیل توسعه انبوه و راندمان بالای محصول گوجه‌فرنگی بدست آمده، بازار با افت قیمت مواجه و سبب نگرانی کشاورزان شد و به همین دلیل نمایندگان حوزه دشتستان، دیر و کنگان و دشتی و تنگستان موضوع را با جدیت رصد و مکاتباتی با وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس انجام دادیم.

وی ادامه داد: از طرف کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، هیأتی جهت بررسی به منطقه دشتی، تنگستان و دشتستان اعزام و سپس در استانداری بوشهر جلسه ای تشکیل شد و با پیگیری در تهران سبب شد که از طرف سازمان تعاون روستایی بازاریابی انجام شود.

شهریای گفت: به همین دلیل سازمان تعاون روستایی قیمت سه هزار و 300 ریال را برای هر کیلو گوجه‌فرنگی درجه دو و درجه سه که مناسب برای کارخانجات رب هست اعلام کرد.

وی تاکید کرد: طبق اظهار رسمی سازمان تعاون روستایی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر این قیمت اعلام شده باید دست کشاورز بگیرد و هیچ هزینه‌ای بر این سه هزار و 300 ریال نباید تحمیل شود و کارخانه وظیفه دارد سبدهایی در محل مزرعه تحویل و گوجه‌فرنگی را دریافت کنند و نباید پول سبد از کشاورزان گوجه‌کار گرفته شود.

شهریاری در پاسخ به این سؤال که آیا پل روی رودخانه مند واقع در روستای مسیله بخش کاکی تامین اعتبار شده و احداث سد خائیز و باهوش به کجا رسیده است، یادآور شد: پل رودخانه مند از مسیرکاکی به شیخیان‌ها از دو محل اعتبارات استانی و طرح‌های غیرصنعتی نفت تامین اعتبار شده بود که بودجه‌های استانی به دلیل تخصصی پائینی که داشته نتوانسته به آن میزان که سهم استان بوده این پروژه را به جلو ببرد و به همین دلیل کار به کندی پیش رفته است.

وی اضافه کرد: نفت نگران این است که با اختصاص بودجه‌اش، این پروژه ناتمام بماند و به همین دلیل منتظر است که اعتبارات استان تخصیص بیشتر پیدا کند تا پروژه فعال شود و نفت هم با تخصیص سهمیه‌ای که برای این پروژه گذاشته این پروژه به اتمام برساند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص سد خائیز و باهوش اهرم، سد خائیز از محل اعتبارات تبصره 10 و 12 بودجه اعتبارت بحران تامین اعتبار کردیم و امیدواریم به زودی توسط وزارت کشور اعلام تا کار آغاز شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته اعتباراتی برای مطالعات سد باهوش تنگستان گذاشته شده بود اما به دلیل قطع اعتبار مطالعات، مرحله دوم ناتمام ماند و دنبال آن هستیم که بتوانیم در قانون بودجه سال 96 اعتبار تکمیل مطالعات و اگر بشود اعتبار شروع و احداث آن هم بگنجانیم اما در خود لایحه چیزی درج نشده و اگر بتوانیم در کمیسیون تلفیق تامین اعتبار می‌کنیم.

شهریاری در زمینه دیدارهای مردمی در حوزه انتخابیه گفت: به خاطر حضور در مجلس و رسیدگی به لایحه برنامه ششم و حضور در کمیسیون‌ها و رسیدگی به بودجه 96 نیاز است حضور داشته باشم به همین دلیل تا شب عید دو یا سه شیفت در مجلس کار داریم و به همین دلیل تعطیلات برای حضور در منطقه کم است و امیدواریم در تعطیلاتی که مجلس به نمایندگان می‌دهد بتوانیم در حوزه انتخابیه حضور پیدا کنیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار