بررسی‌هایی از زوایای پیدا و پنهان این پدیده و واکاوی پرونده‌های خرد و کلان چند سال اخیر در این استان نفوذ و نقش تعیین کننده برخی کارکنان در سازمان ها و نهادهای مختلف بویژه دستگاه های مربوطه را تا حدود زیادی آشکار ساخته است.
کد خبر: ۳۴۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶ 20 December 2016
روستا خواری حلقه ای دیگر و جدید از پدیده شوم زمین خواری است که برخی سودجویان و زمین خواران این بار محیط های بکر و دست نخورده روستاها را به تصرف درآورده اند.

به گزارش ایرنا، روستاخواری گرچه به عنوان شگرد جدید زمین خواران به صورت خاموش و با دور زدن قانون انجام می گیرد اما تاول های ناشی از این زخم ها بر پیکر روستاییان اکنون سرباز زده و این نوبرانه نیز تبدیل به چالشی جدی فرا روی مسئولان امر قرار شده است.
آمارهای رسمی در سطح ملی حکایت از نفوذ و همراهی مستقیم و غیرمستقیم برخی نهادها در بروز پدیده زمین خواری در ابعاد گوناگون دارد.
روش دیگر زمین خواری، خریداری روستاهای متروکه یا مزرعه هایی که چند خانوار بیشتر در آنها زندگی نمی کنند و احداث ویلاها و مجتمع های رفاهی در آن است.
بروز پدیده زمین خواری در استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد با مساحت یک درصدی کشور هرچند عمری کمتر از یک دهه دارد اما زخم‌های آن رنگ تازگی به خود گرفته و 2 سالی است که مسئولان تا حدودی به فکر اقدام‌های پیشگیرانه و جلوگیری از گسترش روز افزون این پدیده ناموزون و نامیمون افتاده‌اند.
بررسی‌هایی از زوایای پیدا و پنهان این پدیده و واکاوی پرونده‌های خرد و کلان چند سال اخیر در این استان نفوذ و نقش تعیین کننده برخی کارکنان در سازمان ها و نهادهای مختلف بویژه دستگاه های مربوطه را تا حدود زیادی آشکار ساخته است.
به گفته مسئولان امر در کهگیلویه و بویراحمد شواهد و اسناد زیادی از نفوذ کارکنان و نیروهای دولتی در بروز برخی از رانت خواری ها و پرونده های زمین خواری و همراهی و همگامی آنان با چپاولگران و غارتگران بیت المال در این استان حکایت دارد.
گرچه آمارها حاکی از کاهش نفوذهای سازمان یافته در بروز پدیده زمین خواری در یکی 2 سال اخیر است اما هنوز آثار و پیامدهای شوم آن رنگ و بوی تازگی دارد.
کارشناسان و متولیان امر عزم راسخ دولت یازدهم و تشکیل کمیسیون مبارزه با زمین خواری در استان ها را یکی از دلایل مهم کاهش زمین خواری های سازمان یافته می دانند که البته هنوز هم رگه هایی از نفوذ و دخالت های غیر مستقیم وجود دارد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز به صراحت گفت که وجود پدیده نفوذ برخی کارکنان دولتی در بروز پدیده زمین خواری به عنوان یکی از معضلات و چالش های مهم در این راستاست.
سید حسین کاظمی می افزاید: در برخی مناطق شمال شهر یاسوج به طور واضح نفوذهایی از سوی برخی کارکنان دستگاه های اجرایی و مربوطه در جعل سند و همراهی با غارتگران بیت المال دیده شده است.
وی البته ضعف نظارت از سوی دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی، شهرداری، بنیاد مسکن، جهادکشاورزی و راه و شهرسازی را در بروز و افزایش پدیده زمین خواری در سالیان گذشته دخیل دانست.
کاظمی بیان کرد: البته با اهتمام ویژه دولت و مدیریت اجرایی استان و نیز همراهی دستگاه قضایی در تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال و مبارزه با زمین خواری، تا حدود زیادی جلوی برخی زمین خواری های سازمان یافته گرفته شده است.
وی افزود: البته در 2 شهرستان بویراحمد و دنا به دلیل شرایط خاص اقلیمی آنها و نیز ارزش بالای زمین تعرض و دست درازی به زمینهای ملی همچنان رو به افزایش است.
کاظمی تصریح کرد: فرهنگ سازی لازم تا حدودی صورت گرفته ولی باید در کنار آن نیز نظارت‌ها و آگاهی بخشی بیشتر مردم نسبت به قوانین و مقررات گسترش یابد.
وی گفت: بدون شک منابع طبیعی به تنهایی توان مقابله با چپاولگران و غارتگران بیت المال بویژه در شهرستان‌های بویراحمد و دنا را ندارد و هماهنگی بیشتری باید برای مقابله جدی با این پدیده شوم در استان شکل گیرد.
وی با بیان اینکه نمی‌توان با مصلحت گرایی اقدام به مبارزه با پدیده زمین خواری و متصرفان به زمینهای ملی در استان کرد، افزود: بیشترین تصرفات و مصداق‌های بارز زمین خواری، کوه خواری، روستاخواری و تصرف زمینهای ملی در اطراف شهر یاسوج است
** تغییر کاربری غیرمجاز 44 هکتار زمین‌های کشاورزی در روستاها
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: افزون بر 44 هکتار تغییر کاربری‌های غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی این استان در سال‌های اخیر رخ داده که شهرستان‌های دنا و بویراحمد بیشترین میزان تعرض و تخریب را داشته‌اند.
جعفر گوهرگانی افزود که این میزان تغییرکاربری های غیرمجاز در قالب 245 مورد زمین خواری و از سال‌های 91 تا 94 بوده است.
وی تصریح کرد که تاکنون 91 مورد از این تعداد حکم به نفع دولت صادر شده و حدود 110 مورد آنها نیز در مراجع قضایی در حال بررسی هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از مقابله جدی با بروز پدیده زمین خواری و تغییر کاربری های غیرمجاز در عرصه های زراعی و باغی استان خبر داد و گفت: سال گذشته چهار مورد حکم قلع و قمع به میزان حدود 9 هزار متر مربع در سطح شهرستان بویراحمد اجرا شد.
گوهرگانی از تشکیل 32پرونده تغییر کاربری های غیرمجاز در شهرستان بویراحمد به میزان 118هزار و 725 مترمربع در سال گذشته خبر داد.
وی تصریح کرد: 32 پرونده در سال های 92 تا 94 نیز منجر به صدور رای و اجرای حکم شده است.
وی میزان تعرض و تغییرکاربری های غیرمجاز در سال 94 را نیز در سطح شهرستان کهگیلویه، دنا و چرام نیز به ترتیب 73 هزار و 38، 20 هزار و 704 و پنج هزار و 400 مترمربع ذکر کرد.
گوهرگانی افزود: گزارشی مبنی بر تغییر کاربری غیرمجاز در سطح شهرستان های باشت، لنده و بهمئی ظرف یک سال گذشته اعلام نشده است.
** نبودنقشه کاداستر مهمترین دلیل در افزایش پدیده زمین خواری
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز به موضوع پدیده زمین خواری و مشکلات آن در استان اشاره کرد و گفت: نبود طرح آمایش سرزمینی و نقشه کاداستر و مشخص نبودن حریم‌ها از جمله عوامل دخیل در رشد این معضل به ویژه در روستاهاست.
عزت الله بهشتی فر گفت که تاکنون بیش از 90 درصد از زمینهای ملی و منابع طبیعی استان تثبیت مالکیت شده‌اند.
وی گفت: بیش از 88 درصد از مساحت 15 هزار و 517 کیلومتر مربعی این استان منابع طبیعی و جنگل است.
بهشتی فر تاکید کرد که از مجموع حدود یک میلیون و 450 هزار هکتار سطح منابع ملی در این استان تاکنون کمتر از 2 درصد آن تهیه طرح کاداستر انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبار تمامی زمینهای ملی نیازمند اجرای طرح کاداستر ظرف یک سال انجام می‌شود، میزان اعتبار مورد نیاز در این زمینه را افزون بر 50 میلیارد ریال ذکر کرد.
بهشتی فر افزود: بیش از سه هزار و 800 هکتار در سال‌های 93 و 94 پیشگیری و رفع تصرف از زمینهای ملی و منابع طبیعی و بر اساس اعمال تبصره یک ماده 55 قانون حفظ جنگل‌ها و منابع طبیعی انجام شده است.
وی تصریح کرد: یکهزار و 850 هکتار از این میزان سال 1393و مابقی نیز در سال 94 بوده است.
مساحت زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیش از 250 هزار هکتار و میزان تولیدات محصولات زراعی در این استان نیز سالانه افزون بر 750 هزار تن است.
حدود 89 درصد از کل زمینهای کشاورزی استان اختصاص به کشت محصولات زراعی دارد.
کهگیلویه وبویراحمد با حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع و با جمعیتی افزون بر 700 هزار نفر دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار