کد خبر: ۳۳۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸ 01 December 2016
به گزارش تابناک یزد، حال که دولت قصد دارد در ماه‌های پایانی منتهی به انتخابات ناکارآمدی خود در عرصه‌های مختلف را با حاشیه‌سازی و دوقطبی‌سازی‌های کاذب بپوشاند و با التهاب‌آفرینی در عرصه سیاسی کشور و استفاده از همه ابزارها فاتح انتخابات اردیبهشت شود، به اهرمی مانند فراکسیون امید نیاز دارد که در این راه جاده صاف‌کن باشد.

محمدرضا عارف در جمع برخی دانشجویان همفکر خود عنوان کرده است: «دست‌هایی در کار است که فراکسیون امید را وارد مسائل حاشیه‌ای کند. مسائل اخیری که برای یکی از همکاران عزیزمان صورت گرفت در همین راستاست. ولی فراکسیون امید به تعهداتش به مردم بزرگوار ایران پایبند است».

چنانچه بخواهیم این جمله عارف را تجزیه بیشتری کنیم به دو فراز می‌رسیم؛ اول تعهدات فراکسیون به مردم ایران و دوم اینکه عده‌ای می‌خواهند فراکسیون امید را وارد مسائل حاشیه‌ای کنند یعنی به عقیده عارف افرادی هستند که چوب لای چرخ کار فراکسیون می‌گذارند که نتواند به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند.

معیشت؛ دغدغه بالغ بر 80 درصد ملت ایران
همانگونه که در نظرسنجی‌های قبل از انتخابات مشاهده شد و البته بدون نظرسنجی نیز قابل لمس بود بالغ بر 80 درصد مردم ایران حل مشکلات معیشتی را دغدغه اصلی خود می‌دانستند و بالتبع حل انها خواسته اولشان از مجلس دهم.

با آنکه در سپهر سیاسی ایران جبهه اصلاحات با مانیفست «توسعه سیاسی» شناخته می‌شود و کارنامه 19 ساله فعالیت آنان نیز گواه صدق این ادعاست، برای انتخابات مجلس دهم مجبور شدند بر خلاف اصول گفتمانی خود، شعارهای معیشتی را برگزینند تا در دوران رنج ملت بتوانند با کسب آرای اقشار مختلف به صندلی‌های سبز پارلمان دست یابند.

جبهه‌ای با مانیفست توسعه سیاسی و شعارهای معیشتی!
با کسب صندلی‌های تهران و بخشی از صندلی‌های شهرستان‌ها، تعداد قابل ملاحظه‌ای از لیست امید وارد بهارستان شدند بدین ترتیب اصلاح‌طلبان پس از سه دوره ناکامی مطلق در پارلمان توانستند فراکسیونی تاثیرگذار در مجلس شکل دهند اما با آغاز به کار مجلس دهم و مواضع اتخاذشده مهره‌های اصلی این لیست، مشخص شد انتخاب شعارهای معیشتی بیشتر تاکتیکی و انتخاباتی بوده تا گفتمان، راهبرد و مانیفست. موضوعی که در واکاوی مفاد اساسنامه اعلامی این فراکسیون قابل لمس‌تر است.

جامعه ما طی چند ماهه اخیر شاهد رویدادهای مهمی بوده است: مسائلی مانند بدعهدی آمریکا و غرب در رفع تحریم‌های پسابرجامی، موضوع حقوق‌های نجومی مدیران دولت یازدهم، فساد بی‌سابقه 8000 میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان، افزایش میزان رکود و گسترش بیکاری و تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌ها، افزایش بی‌سابقه نرخ نقدینگی در دولت یازدهم که سم اقتصاد است، بی‌تدبیری دولت در سامان‌دادن زوار میلیونی اربعین، سانحه تلخ تصادف دو قطار که به کشتار ده‌ها تن از هموطنانمان انجامید و آخرین مورد آن رسیدن قیمت دلار به مرز 4000 تومان که حتی در شدیدترین برهه تحریم‌ها نیز چنین قیمتی را تجربه نکرده بودیم.

امیدی‌ها برای کدام دغدغه مردم جلسه اضطراری تشکیل دادند؟
حالا فکر می‌کنید این فراکسیون در قبال این رویدادها چه موضعی داشته و چه واکنشی انجام داده و برای کدام یک جلسه اضطراری تشکیل داده و یا وزیری را به مجلس کشانده است؟ پاسخ سوال یک کلمه است: هیچکدام.

فراکسیون امید از خردادماه تا کنون تنها دو بار جلسه اضطراری تشکیل داده. اولین مورد لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد و دومی موضوع محمود صادقی از نمایندگان تهران که بخاطر داشتن شاکی خصوصی و پس از چند بار عدم اعتنای وی به احضاریه‌های دادگاه، حکم جلب وی صادر شده بود.

یعنی در اولویت‌های این فراکسیون، تنها مواردی که نیاز به جلسه اضطراری داشته، این دو فقره بوده حال اینکه این دو موضوع در درجه چندم اولویت آحاد مردم قرار می‌گیرد، رسیدن به پاسخش خیلی سخت نیست.

موضع این فراکسیون درباره رخدادهای اصلی چند ماهه اخیر، تنها دفاع از دولت یازدهم و توجیه ناکارآمدی و سوءمدیریت‌های دولتمردان بوده و اینجاست که القابی چون «وکیل‌الدوله» و «نمایندگان اجاره‌ای» در ذهن تداعی می‌شود.

بزرگنمایی حاشیه‌‌ها برای اعلام وجود
فراکسیونی که تنها رسالت چندین ماهه‌اش دفاع نابجا از سوءعملکرد دولت و توجیه اقدامات دولتمردان است باید مسائل کوچکی که برای جامعه اصلا مورد بحث هم نباشد را بزرگنمایی کند تا نشان دهد که وجود خارجی دارد و هنوز نفس می‌کشد.

از طرف دیگر حال که دولت قصد دارد در ماه‌های پایانی منتهی به انتخابات ناکارآمدی خود را در عرصه‌های مختلف با حاشیه‌سازی و دوقطبی‌سازی‌های کاذب بپوشاند و با التهاب‌آفرینی در عرصه سیاسی کشور و استفاده از همه ابزارها فاتح انتخابات اردیبهشت شود، به اهرمی مانند فراکسیون امید نیاز دارد که در این راه جاده صاف‌کن باشد.

حاشیه‌های اخیر فراکسیون امید یا دولت‌ساخته بود یا خودساخته
دو حاشیه ایجاد شده در چند روز اخیر یعنی ماجرای مطهری و صادقی، بزرگترین کمک برای انحراف افکار عمومی از مسائل اصلی بود و قطعا با رضایت کامل دولت نیز همراه بوده که دستور ویژه روحانی درباره سخنرانی مشهد و تبدیل کردن آن به مسئله اصلی کشور نشان داد دولت حسن روحانی چقدر به این حاشیه‌سازی‌ها دل بسته است.

بنابراین حاشیه‌‌های ایجاد شده برای فراکسیون امید در مجلس یا دولت‌ساخته و ابلاغی به فراکسیون است یا اینکه از دل خود فراکسیون به منظور تکمیل سناریوهای دولت طراحی‌می‌شود.
 
فارس  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار