مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد کشور دچار بیماری جدی‌تر از تورم است گفت: بیماری فعلی اقتصاد کشور رشد پایین اقتصادی است که این بیماری جدی‌تر از تورم است.
کد خبر: ۳۰۶۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶ 04 October 2016
 مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور امروز در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: رشد اقتصادی سال 95 مناسب خواهد بود و ما پیش‌بینی داریم که رشدی 5 تا 6 درصدی احتمال زیاد حاصل شود همچنین امکان دستیابی به 6 تا 7 درصدی نیز بر اساس شاخصهای اقتصادی موجود وجود دارد.
 
وی افزود: از سال 86 به بعد رشد اقتصادی کم یا منفی بود اما سال 95 از لحاظ رشد اقتصادی سال شاخصی به حساب می‌آید.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: ایران شوک بزرگ نفتی در سال 94 را از سر گذرانده است که کمتر به آن پرداخته شده است.
 
نیلی تصریح کرد: از سال جاری دولت مخارجی که در بودجه عمرانی می‌کند شکل و عنوان آن را عوض می‌کند که برای آن نیز باید فکری شود.
 
وی تاکید کرد: آثار برجام اینک در اقتصاد کشور ظاهر شده است که برای بهره‌گیری از آن امیدواریم که در سال 96 نیز استمرار آن را شاهد باشیم هر چند نظام بانکی ما با چالشهای جدی مواجه است.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: تسهیل تجارت و افزایش سطح آن در سال 96 ادامه خواهد داشت و ما می‌توانیم تصویر خوبی در این خصوص داشته باشیم.
 
نیلی گفت: در سال 95 فروش گاز افزایش داشته است که این امر اثرات فراگیری در اقتصاد دارد و روند افزایش تولید گاز در سال 96 نیز ادامه خواهد یافت که ادامه آن منجر به رشد اقتصادی می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه اکنون در بزنگاه تاریخی برای اقتصاد کشور به سر می‌بریم گفت: سرنوشت اقتصاد کشور در سالهای 96 و 97 به شرایط و وضعیت رشد اقتصادی ما در سال جاری مرتبط است و اگر نتوانیم از این فضا استفاده کنیم در سالهای 96 و 97 هم می‌توانیم رشد و شرایط اقتصادی داشته باشیم.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه با بیماری رشد پایین اقتصادی مواجه‌ایم گفت: در حال حاضر بیماری کشور دیگر رکود نیست بلکه رشد پایین اقتصادی است و در صورتی که دولت را به سمتی ببریم که اقتصاد دارای رکود است سیاستگذاریهای وی نیز به سمت کارهای کوتاه‌مدت سوق پیدا می‌کند.
 
وی تصریح کرد: در سالهای 96 و 97 رشد منفی در اقتصاد کشور نخواهیم داشت اما نباید گرفتار رشدهای 1 یا 2 درصدی در اقتصاد کشور باشیم.
 
نیلی گفت: وقتی می‌گویم از رکود خارج شده‌ایم به دنبال تبلیغات نیستیم. رکود مثل سرماخوردگی و رشد اقتصادی پایین مانند یک بیماری جدی‌تر است و ما نیاز داریم در شرایط بلندمدت رشد اقتصادی کشور را افزایش دهیم.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه برجام شرایط ثبات اقتصادی در کشور بوجود آورده است گفت: دو موضوع ثبات در اقتصاد کلان و کاهش تورم باید حفظ شود و هیچ کشوری نمی‌تواند در شرایط تورمی رشد اقتصادی داشته باشد.
 
وی تاکید کرد: بسیاری از فعالین بخش خصوصی می‌گویند که اثرات دولت بر کاهش تورم باعث شده که رشد اقتصادی کشور کاهش پیدا کند اما باید توجه داشت که تورم 20 درصدی نباید دوباره برگردد و ثبات اقتصادی می‌تواند به رشد اقتصادی بینجامد.
 
نیلی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به وضعیت بازار مسکن در سال آینده گفت: بخش مسکن در نیمه دوم سال 95 و سال 96 می‌تواند از تحرکی برخوردار باشد که علائم آن را اکنون مشاهده می‌کنیم.
 
وی افزود: شاخصها نشان می‌دهد که تحرکی در بخش مسکن در حال مشاهده است و در مسیری حرکت می‌کنیم که بخش مسکن رشد زیادی داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه بهبود شرایط اقتصادی کشور در گرو اجماع نظر در خصوص فعالیتهای اقتصادی خواهد بود گفت: در سال جاری اگر رشد 5 تا 6 درصدی در اقتصاد کشور داشته باشیم با استفاده از ظرفیتهای خالی اقتصاد کشور بوده است ولی مقدار سرمایه‌گذاری مناسب نیست.
 
مشاور اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: ما به رقمهای رشد بالای 20 درصد در اقتصاد کشور نیازمندیم.
 
نیلی افزود: سال 95 اقتصاد کشور با رشد خوب و تورم تک رقمی همراه می‌شود اما در سالهای بعد در صورتی که اقتصاد کشور برون‌گرا باشد و از ظرفیتهای بین‌المللی استفاده کند می‌تواند به رشد خود ادامه دهد.
 
وی گقت: باید در کشور مشخص شود که منظور از برون‌گرایی چیست. آیا به دنبال کار کردن با چین، اروپا، یا افغانستان و عراق هستیم یا معنی آن این است که اگر برون‌گرا باشیم استقلال اقتصادی کشور را از دست می‌دهیم.
 
وی گفت: در این موارد باید در اقتصاد کشور به اتفاق نظر برسیم و اقتصاد کشور با این اتفاق نظرها رشد مناسبی خواهد داشت.
 
تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار