ما هیچ پایگاهی در اختیار روسیه قرار نداده ایم و اقدامی هم که صورت گرفت، تصمیم نظام و شورای عالی امنیت ملی بوده است.
کد خبر: ۲۸۱۴۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵ 20 August 2016


 وزیر دفاع ایران گفت که کشورش سامانه موشکی اس 300 را به طور کامل تحویل گرفته است.

به گزارش عصرایران، سردار حسین دهقان روز شنبه در نشست خبری توضیح داد: سامانه موشکی اس 300 به طور کامل را تحویل گرفتیم که بخشی از آن از روسیه وارد کشور شده و بخش دیگری از آن نیز در حال بارگیری و انتقال به کشور است.

به نوشته ایرنا، این مقام ارشد نظامی ایران درباره پس گرفتن شکایت تهران در موضوع اس 300 نیز گفت: به طور طبیعی این موضوع در یک چارچوب کلی توافق شده بر نظر طرفین قرار گرفت که اگر روس ها قرارداد تحویل سامانه یاد شده را به شکل کامل اجرا کند طرف ایرانی هم شکایت خود را پس گیرد البته تا زمان بازپس گیری شکایت چندین بار عدم طرح در دادگاه را مطرح کردیم یا آن را به تعویق انداخیتم.

تحویل کامل سامانه موشکی اس 300 به ایران بعد از 9 سال


وزیر دفاع ایران ادامه داد: در باره بحث سامانه موشکی اس 400 نیز طرف روس در همان زمان که بحث اس 300 مطرح بود پیشنهاد تحویل سامانه موشکی اس 400 و یک سیستم آنتی 2500 را به ما داده بود و اصرار بر این داشت که ما آن سیستم ها را دریافت کنیم که به دلایل مختلف ما اصرارمان بر روی تحول سامانه موشکی اس 300 بود.

سردار دهقان تاکید کرد: ما حاضر نشدیم بحث یا مذاکره ای را در قبال پیشنهاد های روس ها انجام دهیم از این رو موضوع اس 400 را تاکنون مطرح نکرده ایم و بنای پیگیری آن را در شرایط فعلی نداریم.

اس 300 یک سامانه ضدموشکی استراتژیک ساخت روسیه است.  

استقرار جنگنده های روسیه در همدان

وزیر دفاع ایران در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید آیا حضور هواپیماهای روس در پایگاه نوژه همدان نیاز به مصوبه مجلس ندارد، گفت: استفاده هواپیماهای روسی از پایگاه هوایی ایران ارتباطی به مجلس پیدا نمی کند چرا که ما هیچ پایگاهی را در اختیار روسیه قرار نداده ایم؛ اگر کسی از روی ناآگاهی چنین برداشتی کرده که ما پایگاه نظامی ایران را در اختیار روسیه قرار داد ایم و این اقدام مان خلاف قانون اساسی بوده، اشتباه برداشت کرده است چرا که ما هیچ پایگاهی در اختیار روسیه قرار نداده ایم و اقدامی هم که صورت گرفت، تصمیم نظام و شورای عالی امنیت ملی بوده است.

شماری از جنگنده های روسیه از روز یکشنبه گذشته در پایگاه نوژه همدان مستقر شده اند و با پرواز از این پایگاه، اهدافی را در سوریه بمباران می کنند.

خرید کلاشنیکوف 

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره خرید اسلحه های کلاشنیکوف از روسیه نیز گفت: ما در 10 سال گذشته در صنایع دفاعی به دلیل اولویت دهی به صنایع هوافضا، دریایی و پدافندی تمرکزمان در تولید و تهیه سلاح های سبک مثل کلاشینکف مقداری کم شده بود؛ از این رو تولیدات ما جوابگوی نیازهایمان را نمی کرد به خصوص زمانی که منطقه با این بحران ها و آشوب های اخیر مواجه شد نیاز به این سلاح بیشتر حس شد از این رو ما یک خریدی از سلاح یادشده را انجام دادیم.

ارتقای همکاری نظامی ایران و روسیه


سردار دهقان در مورد همکاری های نظامی بین ایران و روسیه در این دوره جدید نیز گفت: سیاست کلی نظام، ارتقای سطوح همکاری با روسها در سطح راهبردی است و نشانه ها و علائم خیلی جدی را در این وادی می توانیم داشته باشیم به طوری که در طول دو و نیم سال گذشته حداقل پنج ملاقات با وزیر دفاع روسیه داشته ایم و بحث سند همکاری های دفاعی را سطح ملی امضا کرده ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار