کد خبر: ۲۷۲۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰ 06 August 2016
 به گزارش «تابناک یزد»؛ روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« 5/5 ميليون از تحصیلکردگان به در بسته بازاركار خوردند »با اشاره به هشدار غير رسمي حلقه نياوران از شمار بيكاران به دولت نوشت: «دفتر آمار و پايش اقتصادي معاونت پژوهشي مؤسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه‌ريزي كه رياست آن را مسعود نيلي مشاور رئيس‌جمهور در اختيار دارد در گزارشي به «بررسي تحولات بازار كار ايران، فصل دوم 1394» پرداخته است منتها تأكيد كرده مطالب اين گزارش يافته‌هاي پژوهشگران مؤسسه است و بازگو‌كننده ديدگاه‌هاي رسمي موسسه نيست.

در حالي مركز پژوهش‌هاي مجلس پيش‌بيني كرده بود تا سال ۱۴۰۰ بيكاري به بيش از ۴ ميليون نفر مي‌رسد كه برآورد بسياري از كارشناسان اقتصادي حاكي از رسيدن بيكاري به بيش از ۷ميليون نفر است. در روزهاي آغاز چهارمين سال فعاليت دولت يازدهم قرار داريم و تنها يك سال ديگر زمان براي كار در اختيار مسئولان اين دولت باقي مانده تا بتواند در بخش اقتصادي، اثرات خود را در بازار كار كشور به يادگار بگذارد.

حسن روحاني، رئيس‌جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني (12 مردادماه) درباره رشد اقتصادي گفت: «مسائل اقتصادي كشور را در پنج ماه اول سال جاري اگر مورد بررسي قرار دهيم، در زمينه مسائل اقتصادي، همه علامت‌ها مي‌گويد حركت‌ها رو به جلو است.» در حالي اين اظهارات از سوي مسئولان دولت بيان مي‌شود كه كارشناسان بازار كار معتقدند در زمان آقاي روحاني بيشترين نرخ بيكاري به وجود آمده است. كارخانه‌هاي زيادي تعطيل شده است. وابستگي‌ها بيشتر شده است و هيچ اقدام عملي هم در رابطه با رفع چنين مشكلاتي مشاهده نمي‌شود.

ابراهيم رزاقي كارشناس اقتصادي بيان مي‌كند: «در حال حاضر اگر بيكاري پنهان را محاسبه كنيم تعداد بيكاران بسيار زيادتر از آمار اعلامي است. برخي آمارها روايت از 15‌ميليون بيكار در كشور دارند و برخي ديگر بيان مي‌كنند حدود 20 ميليون بيكار داريم. آقاي روحاني اخيراً‌ اعلام كرده‌اند ايجاد شغل وظيفه بخش خصوصي است، اما در زمان ناصرالدين شاه هم ‌چنين كارهايي نكردند.»

آل‌اسحاق نيز درباره نرخ بيكاري بيان مي‌كند: يكي از چالش‌هاي اساسي كشور وجود 7 تا 8‌ميليون جمعيت بيكار است كه قريب به اكثريت آنان تحصيلكرده هستند. »

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار