کد خبر: ۲۴۳۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲ 09 June 2016
به گزارش ایرنا علی حاجی شیزری شور روز پنجشنبه درآئین تجلیل از دریافت کنندگان ثبت اثر ملی که در موزه جنوب شرق کشور (زاهدان) برگزار شد، اظهار داشت: مهم ترین رکن در میراث فرهنگی، آموزش صنایع دستی است که باید از سوی مسئولان این نهاد مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
وی تصریح کرد: صنایع دستی زنجیره سه شاخه ای است که هر کدام زیرمجموعه های زیادی را در برمی گیرند که نیاز به توجه خاصی دارد زیرا فراموشی هر کدام از این زیرشاخه ها آسیب های جبران ناپذیری را به فرهنگ جامعه وارد می کند.
وی ادامه داد: دنیای امروز طرح های جدیدی می خواهد که در این زمینه باید به صنعتگران آموزش های تکمیل کننده ای ارائه شود.
وی افزود: کارشناسان میراث فرهنگی باید برای صنعتگران برند سازی کنند تا به راحتی بتوانند در بازارهای داخلی و خارجی حضوری فعال داشته باشند.
مدیر کل دفترتوسعه، ترویج و آموزش معاونت صنایع دستی کشور گفت: کارگاهای آموزشی زیادی در سال 95پیش بینی شده است که به صنعتگران صنایع دستی آموزش های روز دنیا را بدهند و در این مورد از بهترین کارشناسان داخلی و حتی خارجی نیز استفاده می شود.
شیزری شور خاطر نشان کرد: به همین منظور کارگاه های آموزشی در مرکز استان و حتی شهرهای بزرگ مثل زابل، چابهار و ایرانشهر برگزار می شود.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش هنرستان های جدیدی در حوزه ی صنایع دستی در کشور راه اندازی می کند که مجوز های آن را نیز صادر کرده است.
وی تصریح کرد: آموزش صنایع دستی را باید از پایه شروع کنیم و در همین راستا کارگاه های کوچک و بزرگ در سیستان و بلوچستان ایجاد می شود.
وی افزود: در سیستان و بلوچستان ظرفیت های زیادی وجود دارد که با ایجاد کارگاه های آموزشی از این فرصت ها می توان بهترین استفاده را کرد. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز در این آئین گفت: بهترین پتانسیل های فرهنگی و صنایع دستی را در این استان داریم که باید از این ظرفیت ها استفاده مفیدی شود.
کامبیز مشتاق گوهری بیان کرد: برگزاری گارگاه های آموزشی در سطح استان کمک های زیادی به صنعتگران صنایع دستی می کند.
وی تصریح کرد: امسال از بین 9 اثر صنایع دستی کشور که ثبت جهانی یونسکو شدند اثر سوزن دوزی سیستان و بلوچستان خودنمایی می کند که این یک اتفاق بسیار خوبی در زمینه صنایع دستی استان محسوب می شود.
وی ادامه داد: استادان صنایع دستی در سیستان و بلوچستان جایگاه ارزشمندی در بین مردم جامعه دارند.
وی خاطر نشان کرد: برنامه های زیادی در حوزه آموزش و توسعه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان انجام می شود.
وی افزود: مراکز آموزشی برای نخستین بار در حاشیه شهرهای سراسر استان ایجاد می شود که به نوبه خود کاری بسیار ارزشمند است.
وی بیان کرد: برنامه های زیادی برای حضور در نمایشگاه های بین المللی وجود دارد بطوری که سال گذشته در نمایشگاه چین حضور داشتیم و در سال آینده نیز در نمایشگاهی در مسکو شرکت می کنیم.
در این آئین از 41 نفری که نشان مرغوبیت ملی را کسب کرده بودند تجلیل شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار