اعضای کارگروه معدن اتاق بازرگانی مازندران بر عدم وجود برنامه جامع معدنی استان تاکید کردند.
کد خبر: ۲۱۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲ 26 April 2016

به گزارش تابناک مازندران؛جلسه کارگروه معدن اتاق بازرگانی مازندران در این اتاق برگزار و اعضا نسبت به عدم توجه مسئولان دولتی و بخش‌های خصوصی نسبت به بخش معدن و درآمدزایی آن به اظهار نظر پرداختند.

مصطفی نائیجی رئیس انجمن معدن مازندران در جلسه کارگروه معدن اتاق بازرگانی این استان، اظهار کرد: به نظر می‌رسد سازمان محیط زیست از مجموعه دولت جدا محسوب می‌شود که تصمیم‌های آنها مخالف با دیگر سازمان‌ها است.

نائیجی افزود: پاسخ به استعلام از سوی سازمان محیط‌زیست بسیار با تاخیر صورت می‌گیرد و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در حوزه معدن را سخت و طاقت‌فرسا کرده است.

وی تصریح کرد: قانون باید بازنگری شود تا این مشکل‌ها به وجود نیاید.

یدالله عبدی نائب‌رئیس انجمن معدن خانه صنعت و معدن مازندران نیز در این جلسه، معادن را زیربنای توسعه و عمران دانست و گفت: یکی از راه‌های تولید و اشتغال توجه به معادن است.

وی افزود: نقش معدن بسیار مهم است و در این راستا باید جهادی عمل کرد تا در سال اقتصاد مقاومتی، امور صنعت و معدن در مسیر توسعه و خوداتکایی قرار گیرد.

نائب‌رئیس انجمن معدن خانه صنعت و معدن مازندران خواستار اجرای دقیق پنجره واحد شد و خاطر‌نشان کرد: در تبصره 3 ماده 16 این قانون، نیازی به استعلام از اداره‌های محیط‌زیست در برخی از فعالیت‌ها نیست.

حسن‌رضا دسترنج رئیس انجمن صنایع غیر فلزی مازندران نیز گفت: مسئول صنایع و معادن مازندران باید حامی و پشتوانه اصلی فعالیت‌های معدنی باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید عملکرد بخش معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران قابل دفاع باشد تا سرمایه‌گذاران معدنی و معدن کاران تشویق به تولید و توسعه معادن شوند، تصریح کرد: حمایت از معدن و معدن کاران در سازمان در حال حاضر کاهش یافته است.

رئیس انجمن صنایع غیر فلزی مازندران افزود: اعتقاد سازمان بر این است که بخش معدن سهم چندانی در اشتغال و تولید ناخالص ملی ندارد.

سرمستی رییس کمیته شن وماسه انجمن معدن مازندران نیز، خاطرنشان کرد: سهم بخش معادن استان در تولید ناخالص داخلی بسیار بیشتر از یک درصد است چرا که اشتغال وکار غیر مستقیم فراوانی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: سازمان‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی باید برای حل مشکلات و چالش‌های پیش روی معدن‌داران، طرح‌های توجیهی وبرنامه‌های علمی ارائه دهند و تبعیض پاسخ به استعلام‌ها را کنار بگذارد.

حمیدیان رئیس نظام مهندسی معدن مازندران نیز در این جلسه گفت: اگر سازمان‌های محیط زیست و منابع طبیعی راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات و طرح‌های توجیهی ندارند، انجمن معدن و سازمان نظام مهندسی آمادگی دارند تا این طرح‌ها را ارئه دهند.

رئیس نظام مهندسی معدن مازندران با بیان اینکه معادن ضریب اشتغالزایی فراوانی دارند، افزود: نمی‌توان به دنبال توسعه پایدار بود و بخش معادن را نادیده گرفت چرا که بازدهی اشتغال معدن نسبت به صنعت 17 به یک است.

وی خاطرنشان کرد: معدن فعالیت پرسودی است و حتی معادن متروکه در دنیا به شکل ظرفی‌تهای گردشگری و به عنوان هتل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حمیدیان تصریح کرد: در مازندران هیچ برنامه جامع معدنی نداریم و سرمایه‌گذاری در معادن استان بسیار کم صورت می‌گیرد.

صابر کاظمی رئیس کمیسیون صنعت، معدن اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه بخش معادن استان نیازمند واحد سازمانی معاونت معدنی می است، یادآور شد: رئیس سازمان با وجود معاونت، به سرعت و آسانی می‌تواند در حوزه معادن تصمیم‌گیری کند.

کاظمی افزود: برای تصمیم‌گیری در این زمینه می‌توانیم از اساتید متخصص مراکز علمی و دانشگاهی، کارشناسان بخش معدن و تجربه موجود در جهاناستفاده کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار