طی ۲۴ساعت گذشته انجام شد؛
به گزارش تابناک سمنان،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، با بیان اینکه تا ابتدای روز شنبه هفته جاری ۴۷هزار خودرو وارد استان شد، گفت: ۱۳ هزار نفر طی ۲۴ساعت گذشته در استان اقامت کرده اند.
کد خبر: ۲۰۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲ 19 March 2016

حسین خواجه بیدختی ضمن اشاره به اینکه هشت درصد مسافران عبوری از استان سمنان در این منطقه اقامت کردند، بیان داشت: شش هزار و ۸۰۰نفر تا پایان روز آدینه از مناطق دیدنی استان دیدن کردند که این میزان می تواند نوید بخش افزایش ماندگاری مسافران نوروزی در دیار قومس باشد که با وجود قریب به ۸۰۰ اثر تاریخی و جاذبه های فراوان گردشگری طبیعی، فرهنگی، عرفانی، مذهبی و ... سالانه میزبان ۲۵میلیون مسافر است.

وی افزود: یکی از اقدامات خوب ستاد تسهلات سفرهای نوروزی استان سمنان،برپایی موزه ها، بازارچه ها و نمایشگاه های نوروزی شامل میراث فرهنگی، آثار تاریخی، صنایع دستی و تولیدات مردم این دیار است که آخرین آنها روز گذشته با ۴۰ قطعه سفال قرون اولیه هجری تا عصرحاضر شامل كوزه، قدح، كاسه، پي سوز و ... در سرخه و همچنین موزه سنگ فسیل در مهدیشهر با ۴۵۰قطعه فسیل و ۲۰۰قطعه سنگ زینتی با حضور مسئولان افتتاح شد.

موزه های استان میزبان علاقمندان به تاریخ و فرهنگ

دبیر ستاد تسهیلات هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی استان سمنان همچنین با اشاره به موزه های فعال در استان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری دیار قومس، گفت: در استان موزه های متعددی وجود دارد که از جمله آنها می توان به موزه مردم شناسی عشایر ایل سنگسر اشاره کرد.

خواجه بیدختی همچنین درباره موزه اقوام گرمسار با شماره ۲۳۱۴ به ثبت آثار ملی کشور، توضیح داد: این موزه دارای هفت سالن نمایش است و در آنتعداد ۱۳۰قطعه شی موزه ای شامل مجموعه ای از ظروف آشپزخانه، ادوات کشاورزی، دامداری، دلاکی، سلمانی و لباس اقوام کرد، ترک، لر و بختیاری، سه جلد از کتب نفیس و اوراق اداری مربوط به دوران پهلوی که بیشتر آثار امانت و اهدایی مردم شهرستان است و تعداد ۹ مجسمه سوپر رئال برای نشان دادن برخی مشاغل، پوشش و نحوه زندگی اقوام مختلف ساکن در گرمسار در معرض دید عموم قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه همچنین موزه آب شاهرود، نخستین موزه خصوصی آب کشور محسوب می شود که ۳۰۰ شئ مرتبط با فن آوری صنعت آب را به نمایش گذاشته است،افزود: این موزه شامل سه تالار کوچک متصل به هم است.

سنن دیرین دیار قومس در معرض دید مسافران

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان درباره سایر موزه های شاخص استان هم گفت: موزه شاهرود دارای گنجینه آثار تاریخی و فرهنگی، باستان شناسی و مردم شناسی است، این بنابه سبک معماری اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته شده و در آن اشیاء و آثار هر بخش به تفکیک نگهداری در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته اند.

خواجه بیدختی افزود: موزه عرفان شرق در سال۸۹ نیز دیگر موزه استان سمنان است که از سوی سازمان ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری در مجموعۀ تاريخي بسطام شاهرود افتتاح شد و در آن اشیاء دیگری مانند پیه سوزهای سفالی، کشکول های چوبی، ظروف چینی دورۀ صفویه، در منبت کاری شده و ... در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

وی با اشاره به موزه فسیل مهدیشهرهمتوضیح داد: دراين موزه ۴۵۰ قطعه فسيل گياهي و جانوری و ۲۰۰ قطعه سنگ زينتی به نمايش گذاشته شده است که می تواند در کنار موزه های دیگر استان، جاذبه گردشگری ویژه ای محسوب شود،همچنین باید گفت این موارد تنها بخش معدودی از ظرفیت های بخش میراث فرهنگی و موزه های استان هستند که می توانند در نوروز میزبان خیل عاشقان به فرهنگ های بومی قرار گیرند.

استان سمنان مقصدی برای گردشگران نه معبری برای زائران

دبیر ستاد هماهنگی خدامت سفر های نوروزی استان سمنان همچنینگفت: خوشبختانه با اقدامات خوبی که در ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان انجام شده و همچنین با هماهنگی و تعامل ویژه بخش های مختلف مانند ناجا، امداد، هلال احمر، آموزش و پرورش، راه و ترابری، حمل و نقل و پایانه ها، ناوگان ریلی، جاده ای و هوایی، راهنمایان سفر، سمن های مردمی، هتل ها و مهمانپذیرها و ... تا حد زیادی توانسته ایم شرایط سفرهای نوروزی هموطنان را سهولت ببخشیم.

خواجه بیدختی بیان داشت: استان سمنان ظرفیت های ویژه ای از لحاظ پذیرش گردشگر دارد که با بهره گیری از آنها در همه بخش ها اعم از گردشگری فرهنگی، مذهبی، عرفانی، طبیعی، ورزشی و حتی درمانی می توان این استان را از معبری برای تردد مسافران نوروزی بین پایتخت تا مشهد مقدس، به مقصدی برای گردشگران بدل ساخت.

وی افزود: وجود ۸۰۰ عنوان میراث فرهنگی، وجود جاذبه هایی مانند پارک ملی کویر، جگل ابر، پارک ملی توران، شهرهای گردشگری بسطام و شهمیرزاد، هتل های مناسب، غارها، کوهستان ها، کویر، مراکز دانشگاهی ویژه، وجود فرودگاه و ... تنها گوشه ای از ظرفیت های استان سمنان در جذب گردشگر هستند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار