کد خبر: ۱۸۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱ 23 February 2016
ایران نوشت:احمد توکلی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌ جمهوری، گزارش منتشره درباره آمار بیکاری و شرایط اقتصادی کشور از سوی مسعود نیلی را زیر سؤال برده و مدعی شده بود که مطابق فرمول محاسبه نیلی که میزان ایجاد اشتغال در دولت سابق را 14 هزار شغل در سال اعلام کرده بود، در دولت روحانی نیز طی 27 ماه 144 هزار نفر از میزان اشتغال کاهش یافته است.

 انتقاد توکلی با واکنش نیلی مواجه شد. در مقابل توکلی نیز با پذیرش اشتباه خود، علت آن را اعتماد به گزارشی دانست که در سایت تحت مدیریت خودش منتشر شده است.
در جوابیه نیلی به توکلی آمده است: با ارائه آماری ادعا کرده‌اید که با به‌کارگیری همان روشی که بنده آمار مذکور را استخراج کرده‌ام، می‌توان نتیجه گرفت که خالص اشتغال ایجاد شده در فاصله ۲۷ ماه فعالیت این دولت (از پایان تابستان ۱۳۹۲ تا پایان پاییز ۱۳۹۴) با بیش از ۱۴۴ هزار نفری کاهش مواجه بوده است، به این معنی که عملکرد دولت یازدهم در زمینه اشتغال، به مراتب بدتر از آن چیزی است که بنده در آن تاریخ گزارش کرده‌ام. ضمناً در همان تاریخ، مطلب دیگری تحت عنوان: «در دولت فعلی هر ماه 5 هزار و 352 نفر شغل‌شان را از دست داده‌اند»، با کلماتی کاملاً مشابه، این‌بار از طرف بخش اقتصادی سایت الف انتشار پیدا کرده که همان ادعا را مطرح نموده است. در ادامه توضیح خواهم داد که جنابعالی مرتکب اشتباهی محاسباتی شده‌اید و از آنجا که این اشتباه از نظر مبانی آماری بدیهی و ابتدایی است و اگر سعی نشود از آمار و ارقام به طور نادرست در ایام انتخابات استفاده شود، مشاهده خواهد شد که تعداد شاغلان افزایش نیز داشته و انتظار می‌رود با تداوم این روند، اشتغال سال ۱۳۹۴ به طور معناداری بیش از اشتغال سال‌ ۱۳۹۲ باشد.
نیلی نوشته است: جناب آقای دکتر توکلی! جنابعالی در مناسبت‌های مختلف، خود را به عنوان یک فرد منصف و فارغ از مناقشات گروهی معرفی کرده‌اید. واقعاً جای این سؤال به طور جدی وجود دارد به عنوان کسی که تحصیلات اقتصاد دارد و سال‌ها در کسوت نمایندگی گزارش‌های مختلف اقتصادی تهیه شده توسط سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف را ملاحظه کرده، چگونه ایجاد نشدن اشتغال در فاصله سال‌هایی که کشور به طور استثنایی از وفور درآمدهای نفتی برخوردار بوده است را با یک محاسبه غلط  با دوره‌ای که اقتصاد ایران از یک طرف بزرگ‌ترین رکود تورمی تاریخ خود را تجربه کرده و از طرف دیگر با شدیدترین کاهش مهم‌ترین عنصر درآمدی خود (درآمدهای نفتی) مواجه است، مقایسه می‌کنید؟
مشاور رئیس جمهوری تأکید کرده: هرچند از متن ارائه شده در نامه شما این طور برمی‌آید که به جای ناراحتی از بروز این فاجعه، از اینکه رسانه‌های اصلاح‌طلب از این گزارش استقبال کرده‌اند، ناراحت شده‌اید. اما  به یاد روزی افتادم که حتماً به خاطرتان هست جنابعالی به من گفتید که شما کارشناسی و من سیاستمدار. امروز بخوبی متوجه می‌شوم که این تفکیک عنوان، دقیقاً با چه صفت یا صفاتی ما را متمایز می‌کند و دقیقاً این وجوه تمایز را به روشنی مشاهده می‌کنم.

در نامه نیلی آمده است: در پایان پیشنهاد می‌کنم برای نشان دادن حسن نیت و برای رد این شبهه که ارائه آمار نادرست ذکر شده جنبه انتخاباتی نداشته، صادقانه اعلام کنید که محاسبه صورت گرفته از سوی جنابعالی اشتباهی سهوی بوده است. این اقدام می‌تواند یک گام به ‌سوی اثبات حسن نیت شما باشد. احمد توکلی نیز در پاسخ به نامه نیلی گفت: درباره نامه آقای دکتر نیلی، ضمن تشکر از ایشان، دو نکته را قابل ذکر می‌دانم:
۱- استدلال ایشان از حیث استناد به آمارها و استنتاج وضعیت بیکاری در دولت فعلی درست است و چنانچه خودشان هم اشاره داشتند، اشکال کار من ناشی از اعتماد به گزارش کارشناسی تهیه و منتشر شده در سایت الف بوده است.
۲- آقای دکتر نیلی ضمن توضیح درستی که داده‌اند، دعاوی نادرستی نیز داشته‌اند. مانند اینکه من در دولت قبلی در برابر کژروی‌ها موضع نمی‌گرفتم یا در تحلیل عملکرد دولت فعلی توجه به تفاوت امکانات این دولت و دولت سابق ندارم یا انگیزه انتخاباتی محض از بیان آمارها داشته‌ام. پاسخگویی به این موارد را به بعد از انتخابات موکول می‌کنم تا باز زمینه تعبیر و تفسیر انتخاباتی فراهم نشود و سوء تصور جدیدی پیش نیاید. البته آقای دکتر نیلی به حقیقت مهمی که جانمایه پاسخ اینجانب به معاون اول محترم رئیس‌ جمهوری بوده است، اذعان کرده‌اند که کشور دچار فراگیرترین و بی‌سابقه‌ترین رکود شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار