تابناک: روزنامه شرق هشدار داد کارنامه‌ای که روحانی از خود می‌سازد، دامن او را خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۸۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹ 21 February 2016
این روزنامه با بیان اینکه ‌«زنگ خطر جدی جابه‌جایی مفاهیم در سیاست داخلی و از جمله جابه‌جایی اعتدال با متوسط بودن است» می‌نویسد: انگار مفهوم دولت اعتدال به شکلی نرم و شاید سهوی، به دلیل فشارهای بیرونی به متوسط بودگی تن می‌دهد و اعتدال رفته رفته مترادف متوسط بودن می‌شود. متوسط بودن در تمام ساحت‌ها؛‌ در سیاست، اقتصاد و در اجتماع...اعتدال، نباید متوسط بودگی تعبیر شود و این روحیه به آحاد جامعه تسری پیدا کند. متوسط بودگی بیش از آنکه میل به کمال داشته باشد، میل به نزول دارد.

شرق در ادامه می‌افزاید: همچنان برای دولت اعتدال، زمان در نقطه صفر است، گذشته‌ای ندارد که تاوانش را بدهد، اما گذشته چیزی نیست که ساخته نشود. گذشته‌ای که حسن روحانی از خود به جا می‌گذارد، بیش از آنکه دامنگیر دیگران شود، دامن خودش را خواهد گرفت. از آنکه بر مبنای گذشته او و عملکردش را قضاوت می‌کنند. آیا جابه‌جایی مفهوم اعتدال با متوسط بودگی کار دست دولت یازدهم خواهد داد؟ پاسخ این پرسش ساده نیست، خاصه در عرصه سیاسی ایران.

یادآوری می‌شود شرق اردیبهشت امسال نیز از قول کرباسچی و با اشاره به برخی ناکارآمدی‌های وزرا تصریح کرده بود: «من در مصاحبه دیگری هم در مورد وزارت راه خطاب به وزیر محترم گفتم شما چهار سال وزیر هستید که انشاءالله هشت سال بشود! بعد از هشت سال که بازنشسته خواهید شد، با خانواده به سفر خواهید رفت. اما اگر در همین ترافیک متوقف شوید، نوه‌های شما نخواهند گفت شما در دوره وزارت خود چه کاری انجام دادید؟! من البته مثال وزارت راه را زدم، اما بقیه وزارتخانه‌ها هم همین گونه است. ما همین حرف را در وزارت کار و امور اجتماعی و برخی وزارت‌خانه‌های دیگر داریم. دولت باید ابتکار به خرج دهد و فکری در این باره کند.»

دبیر کل حزب کارگزاران با انتقاد شدید از سالخورده و بی‌تحرک بودن دولت افزوده بود: «اینکه یک تعدادی آدم خسته و سالخورده بنشینیم و بلند شویم که نمی‌شود! اصلا فرض کنید که مناقشه هسته‌ای هم حل شد، بعد از آن چه؟ این بی‌تحرکی‌ها آدم را برای دولت نگران می‌کند. چشم بر هم گذاشتیم نصف مهلت این دولت گذشت.»

روزنامه اصلاح طلب و کارگزارانی شرق مهرماه امسال با اشاره به نامه هشدار 4 وزیر درباره حاکم شدن رکود بر اقتصاد نوشت: بخشی از کاهش تورم در طول 2 سال گذشته ناشی از رکود بوده است و نباید هزینه سنگین کاهش تورم به قیمت تعمیق رکود را از نظر دور داشت. دولت نتوانسته در خروج از رکود موفق شود. نمی‌توان انتظار داشت وضعیت رکودی با توافق هسته‌ای از بین برود. نگارش نامه از سوی وزرا به ریاست جمهوری و تاکید بر اهمیت مقابله با رکود اقتصادی در این نامه، به هر صورت مثبت است، اما کافی نیست. دولت باید برای خروج از رکود اقتصادی، برنامه و راهکار روشنی داشته باشد.

این روزنامه در خبری با تیتر «نامه هشداری که با تاخیر علنی شد» خاطرنشان کرد: نامه‌نگاری مردان اقتصادی دولت به رئيس‌جمهور موجه نیست زیرا وزرا که به صورت مستمر و هفتگی با رئيس‌جمهور در تماس هستند چه نیازی است که برای رئیس‌جمهور نامه بنویسند؟! از طرفی در علم اقتصاد اصطلاحی به نام فرود آرام و فرود سخت وجود دارد که وامدار واژه‌های هواپیمایی است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بارها به دولت هشدار داده‌اند  که اگر باز هم سیاست‌های جلوگیری از تورم ادامه یابد، روزی می‌رسد که به فرود سخت می‌رسیم و حالا دچار فرود سخت شده‌ایم. دولت باید اواخر سال گذشته به حرکات ضدتورمی خود پایان می‌داد. زیرا اقتصاد کشور دچار رکود تورمی بود.

این روزنامه اواخر آذرماه نیز برخی اطرافیان روحانی را سیاستمداران برزخی و دوزخی نظیر میرزا آقاسی و قوام‌السلطنه توصیف کرد. شرق همچنین 12 بهمن گذشته از قول مراد ثقفی به سوءتدبیرهای دولت روحانی پرداخت و از اصلاح‌طلبان خواست تابلوی عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر را بلند کنند. این روزنامه خرداد ماه 94 به نقل از فرشاد مؤمنی اقتصاددان، مشاور و نزدیکان تصمیم‌ساز روحانی نظیر مسعود نیلی را لیبرال‌های وطنی مغرور و ناتوان توصیف کرد که یکبار با آمیزه‌ای از غرور و ناتوانی در دوره سازندگی موجب تورم 49 درصدی و فساد شدند و اکنون هم مشغول آزمون و خطا و گران‌کردن حامل‌های انرژی هستند و معتقدند هنوز جا برای فشار جدید بر مردم وجود دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار