معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از آمادگی استان در برابر موج دوم بیماری آنفلوآنزا خبر داد.
کد خبر: ۱۷۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹ 02 February 2016

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از آمادگی استان در برابر موج دوم بیماری آنفلوآنزا خبر داد.

به گزارش فارس، حسین عرفانی در کارگروه سلامت و امنیت مواد غذایی همدان با اهمیت به شکل‌گیری نظام‌نامه استانی مدیریت سلامت اظهار کرد: اهمیت همکاری درون‎بخشی و سازمانی در تدوین و اجرای این نظام‌نامه بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در راستای بهبود ‌شاخص‌های بهداشتی و درمانی، گفت: مراقبت‌های اولیه بهداشتی بر مبنای عدالت اجتماعی، ارتقای سلامت بر مبنای فرهنگ خودمراقبتی با مشارکت مردمی و همکاری بین بخشی به منظور داشتن محیط سالم از جمله راهبردهای بهبود شاخص‌های بهداشتی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه 25 درصد تحقق سلامتی به عهده وزارت بهداشت است، افزود: 25 درصد تحقق سلامت نیز از عهده افراد ساقط است اما 50 درصد مابقی با همکاری بین بخشی امکانپذیر خواهد بود.

وی اساس تشکیل کارگروه سلامت را همکاری بین بخشی، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دانست و گفت: برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت به 15 برنامه ارتقا یافته است.

عرفانی با اشاره به آئین‌نامه اجرایی ارتقای عملکرد کارگروه سلامت و امنیت غذایی خاطر نشان کرد: این آئین‌نامه در 12 ماده و 4 تبصره سال 92 اجرایی شد.

وی با اهمیت به مشارکت مردمی در ارتقای سلامت، افزود: استفاده از نظرات نخبگان استان و ایجاد پل ارتباطی بین سفیران سلامت از جمله موضوعات حائز اهمیت در ارتقای سلامت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در برنامه توسعه پنجم در بحث ارزیابی اعداد و اجرای برنامه توسعه‌ای به پیوست سلامت توجه خاصی شده است، گفت: در دبیرخانه سیاست‌گذاری سلامت استان به صورت استاندارد شده باید پیش رفت.

وی شکل‌گیری مرکز اسناد راهبردی را مهم دانست و افزود: این مرکز باید شکل گرفته و اسناد نه به نام یک شخص بلکه باید در دبیرخانه بماند و مورد استفاده قرار گیرد.

عرفانی ادامه داد: اگر بخواهیم به سطح کشورهای توسعه‌یافته برسیم باید پژوهش کنیم و در نتیجه اسناد راهبردی که نتیجه بحث و تبادل نظر در کارگروه است در اختیار دانشجویان و اساتید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تشکیل شورای سلامت شهر از دیگر موضوعات مهم در کارگروه است، تصریح کرد: با توجه به اینکه 70 درصد جمعیت استان در مناطق شهرنشینی سکونت دارند به منظور ارتقای سلامت شهرنشینی تشکیل شورای شهر مد نظر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: این شورا در شهر تبریز اجرایی شده و می‌توان از تجربیات آنها در پیشبرد اهداف استفاده کرد.

وی شکل‌گیری کمیته دیده‌بانی سلامت ذیل کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی را لازم دانست و گفت: خانه و شورای مشارکت مردمی از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عرفانی با بیان اینکه این خانه سه وظیفه اصلی را دنبال می‌کند، افزود: انتقال مطالبات سلامت‌محور به مدیران، انتقال پیام‌های سلامت به مردم و مشارکت در برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی پروژه‌های سلامت‌محور از جمله اهداف این شوراست.

وی با تاکید به شکل‌گیری پیام‌گذاران سلامت به منظور ارتقای سلامت با همکاری شرکت غله، جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: کمیته پیوست سلامت به منظور ارزیابی اثرات سلامت شکل گرفته که متناسب با کمیته کشوری و ملی به فعالیت می‌پردازد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اقدامات توسعه‌ای باید پیوست سلامت داشته باشد، گفت: سازمان‌ها در راستای ارتقای سلامت تلاش می‌کنند و باید به موضوع توجه خاصی داشته باشند.

وی شکل‌گیری شورای تحقیقات سلامت در استان را مهم دانست و افزود: این شورا نتایج تحقیقات را ارزیابی و به دبیرخانه ارسال می‌کند.

عرفانی با اهمیت به شکل‌گیری اندیشگاه سلامت ذیل کارگروه سلامت در راستای استفاده از ظرفیت‌های علمی کارشناسان، خبرگان، متخصصان و ... در سطح استان، خاطر نشان کرد: کارنامه موفق نیازمند برنامه است و توانمندسازی منابع انسانی کاربردی کردن تحقیقات را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه در برنامه اول طرح تحول نظام سلامت امروز شاهد هستیم که بالغ بر 800 هزار نفر جمعیت روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر زیر پوشش بیمه روستایی به ارتقای شاخص‌ها رسیدند، گفت: یک‌میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت استان در حوزه بهداشت در برنامه تحول سلامت قرار گرفته‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه تعهد کرده‌ایم که در یکی دو ماه اخیر در شهرهای کلان شهرها پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع سلامت ایجاد کنیم، تصریح کرد: در مرحله سوم طرح تحول سلامت شاهد کاهش تعرفه‌ها بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه به صورت کارشناسی شده عمل می‌کنیم و تا اجرایی شدن اهداف برنامه پنجم توسعه پیش می‌رویم تا از قافله کشوری عقب نمانیم، گفت: برنامه ششم توسعه بعد از برنامه پنجم دنبال خواهد شد.

عرفانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شیوع اپیدمی آنفلوآنزای نوع A در کشور و به تبع آن در استان اظهار کرد: از یازدهم آذرماه شاهد موارد مثبت ابتلا به این نوع ازآنفلوآنزا در استان بودیم که توانستیم موج اول آن را به خوبی کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه در بهترین کشورها اپیدمی آنفلوآنزای حداقل دو هفته طول می‌کشد تا کنترل شود، خاطر نشان کرد: به محض ورود این بیماری در استان و مشاهده موارد اولیه ابتلا از 24 آذر ماه این بیماری کنترل شد و پس از آن نیز شاهد کاهش مبتلایان بودیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه 500 مورد گزارش آنفلوآنزا را از بیمارستان‌ها در استان داشتیم، گفت: با ورود این بیماری انتظار می‌رود که 10 تا 20 درصد جمعیت استان را درگیر کند که خوشبختانه این تعداد در استان کم بوده است.

وی با بیان اینکه باید در صورت ورود موج دوم آماده و هوشیار بود، افزود: خوشبختانه در استان این آمادگی وجود دارد.

عرفانی با بیان اینکه 80 درصد مرگ و میر این بیماری به دلیل زمینه‌های دیگر بیماری در افراد است، خاطر نشان کرد: خوشبختانه با ورود این بیماری به استان کمترین میزان ابتلا را در سنین مدارس شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه موارد مثبتی که در زندان‌ها مشاهده شد با کنترل‌های ویژه گسترش پیدا نکرد، افزود: اطلاع‌رسانی خوبی نسبت به این بیماری در استان انجام شد و مردم با هوشیاری و بدون رعب و وحشت آگاهی‌های لازم را کسب کرده و از موج اول این بیماری عبور کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان جزء 5 یا 6 دانشگاهی بود که موارد ابتلای این بیماری را کنترل کرد، افزود: نسبت به سایر استان‌ها موارد مرگ و میر آنفلوآنزا در استان کم بوده و جز یک مورد مرگ و میر نداشتیم.

وی افزود: پرونده آنفلوآنزای مرغی نیز باز است و با مشاهده موارد مشکوک این بیماری با بررسی‌های انجام شده موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار