همچنین تعدادی از تندروهای اصلاح‌طلب که سابقه رد صلاحیت را دارند نیز برای این دوره ثبت نام کرده‌اند که به طور مثال می‌توان به 2 کاندیدای شاخص این جریان در حوزه انتخابیه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا اشاره کرد.
کد خبر: ۱۶۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴ 10 January 2016
به گزارش تابناک البرز: استان البرز دارای 6 شهرستان کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، فردیس، و اشتهارد است.
این استان دارای جمعیتی حدود 3 میلیون نفر بوده، اما با وجود جمعیت و تعدد شهرستان‌ها، تنها 3 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که عبارت است از 2 نماینده از حوزه انتخابیه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا و یک نماینده از حوزه انتخابیه ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان.
برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجموع 281 نفر در البرز ثبت نام کردند که از این تعداد 4 نفر انصراف داده و 17 نفر نیز از سوی هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند.
هم اکنون بررسی شکایات نامزدهای رد صلاحیت شده در هیئت‌های نظارت در دست انجام است.
با نگاهی به جایگاه سیاسی نامزدهایی که هم اکنون حضور دارند، به این نتیجه می‌رسیم که این افراد به 6 جریان فکری – سیاسی تقسیم می‌شوند.
گروه نخست مستقل‌ها هستند که اکثریت نامزدها را به خود اختصاص داده‌اند. البته در میان مستقل‌ها تنها افراد معدود و انگشت‌شماری شناخته شده بوده و تعداد آنها حداکثر به 6 نفر می‌رسد.
گروه دوم جریان اصلاح‌طلبان و گروه سوم اصوالگرایان هستند.
اما این تمام ماجرا نیست، چرا که افراطی‌ها و تندروهای هر دو گروه نیز در این دوره ثبت نام کرده‌اند که با توجه به شکاف فکری عمیقی که اصلاح‌طلبان تندرو با اصلاح‌طلبان و همچنین افراطی‌ها با اصولگرایان اصیل دارند، نمی‌توان آنها را در یک جمع، دسته بندی کرد.
بنابراین گروه‌ چهارم اصلاح‌طلبان تندرو و گروه پنجم افراطی‌های نزدیک به جریان اصولگرایی هستند.
و بالاخره گروه ششم، حامیان دولت لقب می‌گیرند. این افراد که از آنها با عنوان اعتدالیون نام برده می‌شود، تمایلی به همراهی با اصلاح‌طلبان نداشته و تلاش زیادی برای مرزبندی میان خود با این جریان سیاسی دارند.

ثبت نام حدود 20 نامزد اصلاح‌طلب در البرز

با بررسی کارنامه کاندیداهای شناخته شده در استان البرز، به این نتیجه می‌رسیم که حدود 20 نامزد اصلاح‌طلب در این دوره ثبت نام کرده‌اند.
از این تعداد حدود 17 نامزد در شهرستان کرج و 3 نامزد در حوزه انتخابیه ساوجبلاغ وارد میدان شده‌اند.
همچنین تعدادی از تندروهای جریان اصلاح‌طلبی که سابقه رد صلاحیت در انتخابات را دارند نیز برای این دوره ثبت نام کرده‌اند که به طور مثال می‌توان به 2 کاندیدای شاخص این جریان در حوزه انتخابیه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا اشاره کرد.

در اردوی اصولگرایان چه خبر است؟

وضعیت در اردوی اصولگرایان نیز مشابه با اصلاح‌طلبان است. در حال حاضر حدود 40 نامزد نزدیک به جریان اصولگرایی در استان البرز ثبت نام کرده‌اند که 12 نفر آنها در حوزه انتخابیه ساوجبلاغ  و مابقی در حوزه انتخابیه کرج وارد این عرصه شده‌اند.
افراطی‌های اصولگرایان نیز در این دوره کاندیداهای مشخصی دارند، اگر چه برخی از تندروهای خود را که در دوره‌های قبل حضور داشتند، در این دوره به میدان نفرستادند.
اگر چه وضعیت اردوی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تا این جا مشابه است، اما سرانجام مشابهی برای آنها متصور نیست.
بر اساس شنیده‌ها بخشی از اصلاح‌طلبان در هیئت نظارت رد صلاحیت می‌شوند و در نهایت مجبور هستند بر روی گزینه‌های دوم و یا حتی سوم وحدت کنند، اما در اردوی اصولگرایان تعدد کاندیداها به طور قطع منجر به شکسته شدن آرای آنها می‌شود، مگر اینکه برای جلوگیری از واگذاری توپ و میدان، متحد شوند.
آغازگر این راه مهدی ایران‌نژاد فرماندار سابق کرج بود که در همان دوره ثبت نام انصراف داد و تاکید داشت که پیروزی اصولگرایان با این شرایط میسر نمی‌شود.

حامیان دولت چه کسانی را به میدان فرستادند؟

با وجود آنکه وضعیت اردوهای جریان‌های سیاسی مختلف تا حد زیادی مشخص شده، اما وضعیت اردوی حامیان دولت و به عبارتی اعتدالگرایان مبهم است.
تحلیلگران معتقدند که اعتدالیون با چراغ خاموش حرکت کرده و نمی‌خواهند در این شرایط دست خود را رو کنند. به احتمال فراوان آنها از میان اصلاح‌طلبانی که از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند 2 گزینه را انتخاب و از آنها حمایت می‌کنند.
این در حالی است که یکی از مدیران اسبق شهرستان کرج که از او به عنوان نامزد مستقل یاد می‌شود نیز مورد توجه جدی اعتدالگرایان حامی دولت قرار دارد.

گزارش از امیر توحید فاضل

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
تشکر از تابناک. عالی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار