معادن استان مازندران دارای پتانسیلی ویژه در بخش معادن است اما پتانسیل به دلیل مشکلات بسیار زیر خروارها خاک مدفون شده است.
کد خبر: ۱۵۸۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴ 05 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، مازندران به دلیل متصل بودن به البرز مرکزی و دارا بودن توانمندی های بسیار در بخش معدنی به بهشت معادن ایران نام گرفته است.

معادن مازندران اگرچه ابتدا در اندازه پتانسیل بود اما توجهی به آن نشده بود اما در سال‌های اخیر میزان اکتشافات معدنی در این استان افزایش یافته است.

در کنار افزایش اکتشافات معدنی، میزان مشکلات این بخش نیز افزایش یافت است.

رئیس نظام مهندسی معدن استان مازندران در نشست كمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مازندران گفت: پتانسیل بخش معدن در استان بر كسی پوشیده نیست و مشكلات این بخش نیز مشخص است ولی هیچ عزم جدی برای پیگیری و رفع این مشكلات در استان وجود نداشته است.

نبود برنامه جامع در بخش معدن مازندران

وی با اشاره به نبودن برنامه جامع در بخش معدن استان اظهار كرد: هیچ تاكتیك و تكنیكی برای بخش معدن در استان دیده نشده است و باید ضرورت‌های بخش معدن در یك برنامه جامع دیده و از اقدامات تكراری و یا كارهای نیمه تمام در استان جلوگیری شود.

هادی حمیدیان دیگر مشكل بخش معدن را كوچك بودن معادن استان دانست و ادامه داد: به دلیل مشكلات زیست محیطی و منابع طبیعی در استان معادن استان كوچك بوده و این عرصه كم موجب كاهش بهره‌وری شده و یا رغبت برای سرمایه‌گذاری را فراهم نمی‌آورد.

خام فروشی معادن مازندران

حمیدیان خام فروشی را از دیگر مشكلات معادن استان عنوان كرد و تصریح كرد: هر كدام از محصولات معدنی كه از استان به صورت خام خارج می شوند قابلیت تبدیل شدن به سه تا چهار محصول را داشته است كه ارزش افزوده آن چندین برابر است.

وی با اشاره به ارزش افزوده در بخش فلورین گفت: این ارزش افزوده می تواند 700 درصد باشد و در بخش سیلیس، ذغال سنگ و سنگ‌های تزئینی نیز می‌توان ارزش افزوده بسیاری تولید كرد كه عدم وجود تكنولوژی در استان به صورت خام فروشی به استان‌های دیگر صادر می‌شوند.

رئیس نظام مهندسی معدن استان مازندران با اشاره به سطحی بودن معادن استان گفت: عمق معادن در كشورهای پیشرفته بین 50 تا 100 متر است ولی هنوز عمق معادن ما كمتر از 50 متر است و نیاز است اكتشافات عمقی انجام شود و همچنین نیاز به حمایت قضایی در معارض‌های محلی از دیگر مشكلات معادن استان است.

در این نشست، مصطفی نائیج رئیس انجمن معدن استان مازندران نیز گفت: استان مازندران با 13 نوع ماده معدنی در حداقل 5 یا 6 مورد حائز رتبه در كشور است.

وی با اشاره به مخالفت منابع طبیعی از برداشت پلكانی و از بالا به پائین در معادن شن وماسه عنوان كرد: نیاز به كمك مسئولین است تا نسبت به مهلت برای بازپرداخت تسهیلات بانك ها كه به واحدهایی كه به دلیل مشكلات نتوانسته اند بدهی های خود را پرداخت كنند مساعدت انجام شود.

نائیج پرداخت مالیات ارزش افزوده را به دلیل تبدیل نشدن ماده معدنی به محصول نهایی مناسب ندانست.

عضو هیات مدیره معادن شن و ماسه استان مازندران نیز در این نشست گفت: برخلاف تصور دیگران كه مازندران بهشت معادن است در عمل اینگونه نیست و در چشم‌انداز استان فعالیت های معدنی دیده نشده است.

حسین اسماعیل‌زاده ادامه داد: معدن مادر صنعت است و عامل تحریك حركتی در نظام صنعتی و اقتصادی در كشور است و باید در حفظ وضعیت موجود و در جهت رفع موانع تولید برنامه‌ریزی كنیم.

وی با تاكید بر اینكه معادن در وضعیت بحرانی قرا گرفته اند، گفت: كارهای ساختاری اداری و اجرایی انجام نشده است و باید زیرساخت‌ های توسعه معدن در نظر گرفته شود تا همه بهره‌برداران این حوزه با رعایت تمام اصول فنی و ایمنی بتوانند كار كنند.

تعطیلی نیمی از معادن زغال سنگ مازندران

علی بابا فارابی عضو هیات مدیره انجمن معدن مازندران نیز در این نشست با تاكید بر اینكه خام‌فروشی را باید با ایجاد یك زنجیره تولید از بین برد، گفت: نصف معدن زغال سنگ استان تعطیل است و نیم دیگر با ظرفیت 30 درصد در حال كار هستند.

وی از دیگر معضلات معادن زغال سنگ را هزینه های بالای تولید دانست و در مقابل قیمت درآمد و هزینه‌های تولید را نیز دولتی عنوان كرد كه دولت هزینه های تولید را افزایش داده و از سوی دیگر خریدار (ذوب آهن اصفهان) نیز قیمت های خرید رابر اساس سال 91 خرید می کند و دوگانگی قیمت خرید از سوی خریدار كه گاهی با قیمت جهانی مقایسه می شود و گاهی نیز به دلیل افزایش قیمت جهانی معیار قیمت داخلی اعلام می شود نیز از دیگر مشكل معادن ذغال سنگ استان دانست.

کاهش تولید سیمان در مازندران

علی براری معاون كارخانه سیمان مازندران نیز درباره وضعیت كارخانه سیمان مازندران اظهار كرد: یك خط تولید این كارخانه كار نمی‌كند و خط دوم نیز با 30 درصد ظرفیت مشغول به فعالیت است و تولید 4 میلیون تن در سال در سال جاری به كمتر از 2 میلیون تن كاهش یافته است.

وی همچنین با وجود 800 نفر نیروی كار در این كارخانه عنوان كرد: در آمد حاصل از این كارخانه صرفاً در جهت مخارج برق، ‌گاز و حقوق كاركنان صرف می شودو صادرات نیز تعطیل است و این در حالی است كه قیمت خرید سیمان در سال جاری بین 65 تا 70 تومان است در حالی كه در سال گذشته 135 تومان بوده است.

عبدالله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی مازندران در این نشست گفت: هر آنچه در تكلیف و وظیفه اتاق است اتاق بازرگانی كمك خواهد كرد حقی كه برای معدن است محقق شود.

وی با تاكیدبر اینكه مشكلات معدن در استان به سال های قبل باز می‌گردد، تصریح كرد: باید با یك مكانیسم پیگیرانه برای رفع مشكل معادن استان تلاش كنیم و حق این صنعت را احقاق کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی خواستار تلاش مجدانه برای رفع مشكلات معدن داران شد و گفت: در این جلسات مشكلات معدن مطرح شود و در كارگروه‌های تخصصی راهكارهای منطقی رفع مشكلات مطرح و اتاق بازرگانی می‌تواند با جلسات با مدیران استانی در جهت رفع این مشكلات قدم بردارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار