بسته خبری استانی «تابناک»؛
تابناک: بسته خبری استان‌ها دریچه‌ای به زنجیره سایت‌های تخصصی «تابناک» برای پوشش اخبار هر استان و همچنین گستره وسیع اخبار سایر نقاط کشور است که به واسطه اخبار روزمره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ملی، نادیده گرفته می‌شوند و یا کمتر دیده می‌شوند اما در حقیقت بخش وسیعی از دغدغه‌های عمومی مردم را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۷۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵ 30 November 2015
مجموعه سایت‌های استانی «تابناک» که به صورت یک منظومه رسانه‌ای ذیل سایت «تابناک» فعالیت دارند، در گستره استانی خبرهای متنوعی تولید می‌کنند که بخشی از این خبرها برای عموم مخاطبان در هر نقطه از کشور جذاب است. «تابناک» با این نگاه، گلچینی از وقایع کشور که کمتر در معرض توجه عمومی قرار می‌گیرد اما از اهمیت بالایی برخوردار است را قالب «بسته خبری استان‌های تابناک» منتشر می‌کند.

بسته خبری استان‌ها دریچه‌ای به زنجیره سایت‌های تخصصی «تابناک» برای پوشش اخبار هر استان و همچنین گستره وسیع اخبار سایر نقاط کشور است که به واسطه اخبار روزمره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ملی، نادیده گرفته می‌شوند و یا کمتر دیده می‌شوند اما در حقیقت بخش وسیعی از دغدغه‌های عمومی مردم را تشکیل می‌دهند.

در بسته خبری استانی ذیل هر سرکلیشه استانی، می‌توانید گزیده آخرین اخبار استان مذکور را بیابید و با کلیک بر سر کلیشه یا با استفاده از QR CODE تلفن همراه تان وارد استان مورد نظرتان شوید و وسعت بیشتری از اخبار استانی منطقه جغرافیایی مدنظر را تماشا کنید.

«تابناک» با هدف اختصارنگاری در تنظیم مهم ترین اخبار نقاط مختلف کشور در قالب این بسته، با رویکرد غالب انتشار اخبار و تحلیل های اختصاصی و منطقه‌ای، این بسته خبری را گرد آوری و عرضه می‌کند. «تابناک» خلاصه‌ای از این اخبار را تقدیم‌تان می‌کند که با کلیک بر  تیتر اخبار می توانید متن، تصاویر و محتوای بیشتر را مشاهده کنید.

ه
ماشین سازی، منافع پوپولیستی یا درد زایمان خصوصی سازی

تابناک تبریز گزارش داد، از 43 سال پیش تا کنون کارخانه ماشین سازی تبریز نه تنها برای تبریز بلکه برای کشور مان افتخاری محسوب میشده است. به تبع بحران های ساختاری و البته خاموش، که اقتصاد ایران را نشانه رفته و نظام را با چالش های مهمی مواجه ساخته است این کارخانه صنعتی نیز آسیب های فراوانی دیده است.

حال و روز اسفناک و بدهی های کلانی که از سالهای پیش بخصوص از دهه قبل انباشته شده است، برای این قلب تپنده اقتصادی شمالغرب کشور بحرانی بزرگ رقم زده است ذهن هر ترک زبان و حتی هر ایرانی را می آزارد.

فارغ از تقصیر و قصورهای سیاسیون، چه کشوری و چه استانی، در پدید آوردن وضعیت فعلی، همه نگاه ها به نامه نمایندگان استان به وزیر اقتصاد معطوف است. درخواست تعویق یکساله از وزارت اقتصاد برای واگذاری این شرکت مادر تخصصی در ذیل اصل 44. نامه ای که شائبه انتخاباتی و سیاسی بودن آن بیش از منطق اقتصادی اش در اذهان می چرخد.

اینکه نمایندگان محترم مجلس در آستانه انتخابات یادشان افتاده است که می خواهند ماشین سازی را واگذار کنند (تاریخ اعلام واگذاری سال 93 است) نمره قبولی گرفتن از این آزمون را بمراتب برایشان سخت تر می کند. اما موضوع این یادداشت این نیست.

بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی وصنعتی، مشکل این کارخانه معظم به ترتیب اولویت سوء مدیریت و در مرتبه ثانی دور ماندن از تکنولوژی روز دنیاست. البته هر دو این مقوله ها در بستر عاملی بنام فقدان سرمایه گذاری، این وضعیت را برای ماشین سازی به ارمغان آورده است.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته /

بازار کاغذی اصفهان؛ در هفته کتاب

تابناک اصفهان گزارش میدهد، برای نخستین بار در هفته کتاب (که پنجشنبه هفته پیش تمام شد) طرحی با نام کتابفروشی به وسعت ایران، در کل کشور اجرا شد که بر مبنای آن با خرید کتاب از کتابفروشی‌های معتبر عضو طرح می شد از تخفیف 20 تا 30 درصدی خرید قیمت پشت جلد کتاب استفاده کرد. مابه ‏التفاوت قیمت را وزارت ارشاد به کتابفروشی ‏ها باز می‏ گرداند.

در دوره رکود بازار کتاب، این طرح مورد استقبال کتابفروشی ‏ها قرار گرفت. کتابفروشی‏ ها در این طرح باید جواز کسب می‏ داشتند و در این طرح نیز ثبت‏ نام می‏ کردند. ساز و کار به این شکل بود که می‏ توانستند تا سقف 10 میلیون تومان (200 مشتری) در آن هفته کتاب بفروشند و با اعمال تخفیف‏ ها مابه‏ التفاوت را از اداره کل ارشاد دریافت کنند.

باوجود این که کلیت طرح مورد رضایت کتابفروشی‏ ها بود اما کتابفروشی‏ هایی که در اصفهان به این طرح پیوستند به عدد 10 نرسیدند. نداشتن مجوز کسب و یا ترس از کاغذبازی‏ های توان‏فرسا موانع اصلی برای پیوستن به این طرح توسط کتابفروشان بود.

مردم البته خوب استقبال کردند. در سه کتابفروشی پیوسته به طرح، میزان فروش کتاب در هفته کتاب، بین 20 تا 400 درصد افزایش گزارش شده است، گو این که در این کتابفروشی‏ ها فروش به سقف 10 میلیون تومان نزدیک هم نشد.


تصاویری از انفجار در اصفهان

تابناک اصفهان گزارش ‌میدهد، انفجاری مهیب در حوالی خیابان چمران اصفهان سبب تخریب سه منزل مسکونی شده است. تابناک اصفهان تصاویری از این حادثه را که منجر به تخریب چند خانه شد، منتشر کرده است:



واکنش حاج آقا رحیم ارباب به خواندن نماز به فارسی

تابناک اصفهان، دیار تخت فولاد اصفهان که بعد از قبرستان بزرگ وادی السلام آنرا دومین قبرستان بزرگ جهان اسلام برشمرده اند، آرامگاه عالمان بسیاری است که پرداختن به شخصیت و منش هر یک شاید یک کتاب یا چندین کتاب تحریر و تالیف را می طلبد.

اما از سوی دیگر گذشتن از کنار این علمان گرانقدر هم جایز نیست چراکه داستان های زندگی آنها می تواند حاوی پیام هایی باشد که ما در زندگی روزمره برای دریافت آنها یا عاجزیم یا منبع مورد وثوق را نیافته ایم.

تابناک در نظر دارد، در قالب بسته ای به بیان داستان هایی در خصوص عالمان این قبرستان پرگهر بپردازد.

آقاى دكتر محمد جواد شریعت كه با جمعى از دانشجویان با مرحوم حاج آقا رحیم ارباب اصفهانى دیدار كرده است، خاطره آن ملاقات را چنین باز می‏گوید: سال یكهزار و سیصد و سى و دو شمسى بود، من و عده ‏اى از جوانان پر شور آن روزگار، پس از تبادل نظر و بحث و مشاجره، به این نتیجه رسیده بودیم كه چه دلیلى دارد نماز را به عربى بخوانیم؟ چرا نماز را به زبان فارسى نخوانیم؟ عاقبت تصمیم گرفتیم نماز را به فارسى بخوانیم و همین كار را هم كردیم خانواده هایمان كم كم از این موضوع آگاهى یافتند و به فكر چاره افتادند . آن‏ها، پس از تبادل نظر با یكدیگر، تصمیم گرفتند با نصیحت ، ما را از این كار باز دارند و اگر مؤثر نیفتاد، راهى دیگر برگزینند .

چون پند دادن آن‏ها مؤثر نیفتاد; ما را نزد یكى از روحانیان آن زمان بردند . آن روحانى وقتى فهمید ما به زبان فارسى نماز می ‏خوانیم، به شیوه ‏اى اهانت ‏آمیز ، نجس و كافرمان خواند .

 این عمل او ما را در كارمان راسخ‏تر ساخت . عاقبت‏ یكى از پدران، افراد را به این فكر انداخت كه ما را به محضر حضرت آیت الله حاج آقا رحیم ارباب ببرند و این فكر مورد تأیید قرار گرفت . آن‏ها نزد حاج آقا ارباب شتافتند و موضوع را با وى در میان نهادند . او دستور داد در وقتى معین ما را خدمتش رهنمون شوند . در روز موعود ما را كه تقریبا پانزده نفر بودیم، به محضر مبارك ایشان بردند .

در همان لحظه اول، چهره نورانى و خندان وى ما را مجذوب ساخت، آن بزرگ مرد را غیر از دیگران یافتیم و دانستیم كه با شخصیتى استثنایى روبه رو هستیم . آقا در آغاز دستور پذیرایى از همه ما را صادر فرمود . سپس به والدین ما فرمود: شما كه به فارسى نماز نمی خوانید، فعلاً تشریف ببرید و ما را با فرزندانتان تنها بگذارید . وقتى آن‏ها رفتند، به ما فرمود: بهتر است ‏شما یكى یكى خودتان را معرفى كنید و بگویید در چه سطح تحصیلى و چه رشته ‏اى درس می ‏خوانید .

 آنگاه، به تناسب رشته و كلاس ما، پرسش‏هاى علمى مطرح كرد و از درس‏هایى مانند جبر و مثلثات و فیزیك و شیمى و علوم طبیعى مسائلى پرسید كه پاسخ اغلب آن‏ها از توان ما بیرون بود . هر كس از عهده پاسخ بر نمی ‏آمد، با اظهار لطف وى و پاسخ درست پرسش رو به رو می ‏شد . پس از آن كه همه ما را خلع سلاح كرد، فرمودند : والدین شما نگران شده ‏اند كه شما نمازتان را به فارسى مى ‏خوانید، آن‏ها نمى ‏دانند من كسانى را مى ‏شناسم كه - نعوذبالله - اصلاً نماز نمى‏ خوانند .

شما جوانان پاك اعتقادى هستید كه هم اهل دین هستید و هم اهل همت . من در جوانى مى ‏خواستم مثل شما نماز را به فارسى بخوانم; ولى مشكلاتى پیش آمد كه نتوانستم . اكنون شما به خواسته دوران جوانى ‏ام جامه عمل پوشانیده ‏اید، آفرین به همت ‏شما .

در آن روزگار، نخستین مشكل من ترجمه صحیح سوره حمد بود كه لابد شما آن را حل كرده ‏اید . اكنون یكى از شما كه از دیگران مسلطتر است، بگوید بسم الله الرحمن الرحیم را چگونه ترجمه كرده است . یكى از ما به عادت دانش ‏آموزان دستش را بالا گرفت و براى پاسخ دادن داوطلب شد .

آقا با لبخند فرمود: خوب شد طرف مباحثه ما یك نفر است; زیرا من از عهده پانزده جوان نیرومند بر نمى‏ آمدم . بعد به آن جوان فرمود: خوب بفرمایید بسم الله را چگونه ترجمه كردید؟ آن جوان گفت: طبق عادت جارى به نام خداوند بخشنده مهربان . حضرت ارباب لبخند زد و فرمود: گمان نكنم ترجمه درست ‏بسم الله چنین باشد . در مورد «بسم‏» ترجمه «به نام‏» عیبى ندارد. اما «الله‏» قابل ترجمه نیست; زیرا اسم علم (خاص) خدا است و اسم خاص را نمى ‏توان ترجمه كرد.

مثلا اگر اسم كسى «حسن‏» باشد، نمى ‏توان به آن گفت «زیبا» . ترجمه «حسن‏» زیبا است; اما اگر به آقاى حسن بگوییم آقاى زیبا، خوشش نمى ‏آید . كلمه الله اسم خاصى است كه مسلمانان بر ذات خداوند متعال اطلاق مى ‏كنند . نمى ‏توان «الله‏» را ترجمه كرد، باید همان را به كار برد . خوب «رحمن‏» را چگونه ترجمه كرده ‏اید؟ رفیق ما پاسخ داد: بخشنده .

حضرت ارباب فرمود: این ترجمه بد نیست، ولى كامل نیست; زیرا «رحمن‏» یكى از صفات خدا است كه شمول رحمت و بخشندگى او را مى ‏رساند و این شمول در كلمه بخشنده نیست; «رحمن‏» یعنى خدایى كه در این دنیا هم بر مؤمن و هم بر كافر رحم مى‏ كند و همه را در كنف لطف و بخشندگى خود قرار مى ‏دهد و نعمت رزق و سلامت جسم و مانند آن عطا مى‏ فرماید . در هر حال، ترجمه بخشنده براى «رحمن‏» در حد كمال ترجمه نیست .

خوب، رحیم را چطور ترجمه كرده‏ اید؟ رفیق ما جواب داد: «مهربان‏» . حضرت آیت الله ارباب فرمود: اگر مقصودتان از رحیم من بودم - چون نام وى رحیم بود - بدم نمى ‏آمد «مهربان‏» ترجمه كنید; اما چون رحیم كلمه ‏اى قرآنى و نام پروردگار است، باید درست معنا شود . اگر آن را «بخشاینده‏» ترجمه كرده بودید، راهى به دهى مى ‏برد; زیرا رحیم یعنى خدایى كه در آن دنیا گناهان مؤمنان را عفو مى ‏كند . پس آنچه در ترجمه «بسم الله‏» آورده ‏اید، بد نیست; ولى كامل نیست و اشتباهاتى دارد .

من هم در دوران جوانى چنین قصدى داشتم; اما به همین مشكلات برخوردم و از خواندن نماز فارسى منصرف شدم . تازه این فقط آیه اول سوره حمد بود، اگر به دیگر آیات بپردازیم، موضوع خیلى پیچیده ‏تر مى ‏شود . اما من معتقدم شما اگر باز هم بر این امر اصرار دارید، دست از نماز خواندن به فارسى برندارید; زیرا خواندنش از نخواندن نماز به طور كلى بهتر است .

در این‏جا، همگى شرمنده و منفعل و شكست‏ خورده از وى عذرخواهى كردیم و قول دادیم، ضمن خواندن نماز به عربى، نمازهاى گذشته را اعاده كنیم . ایشان فرمود: من نگفتم به عربى نماز بخوانید، هر طور دلتان مى ‏خواهد بخوانید . من فقط مشكلات این كار را براى شما شرح دادم . ما همه عاجزانه از وى طلب بخشایش و از كار خود اظهار پیشمانى كردیم . حضرت آیت الله ارباب، با تعارف میوه و شیرینى، مجلس را به پایان برد.


مهاجران غیرمجاز افغان ابزار ارزان‌قیمت کارفرمایان

تابناک اصفهان گزارش داد، حدود ۴۰ سال پیش بود که تغییر حکومت و دخالت‌های خارجی در افغانستان و ایجاد شرایط زندگی سخت در این کشور و از سویی رونق اقتصادی در ایران و ایجاد بازار کار مناسب، مردمان افغانستان را برای تأمین امکانات و زندگی در فضایی آرام به سمت ایران کشاند.

کشاورزی و دام‌پروری نخستین شغل افغان‌ها پس از مهاجرت به ایران بود چراکه بسیاری از روستاییان به دلیل رونق اقتصادی همزمان با گران شدن نفت و توسعه صنایع، زمین‌های کشاورزی خود را رها کرده و برای فعالیت در صنایع راهی شهرها شده بود.

در این میان استان اصفهان به لحاظ زمین‌های کشاورزی و صنعت و همچنین با توجه به راه‌اندازی کارخانه ذوب‌آهن، سنگ‌بری‌ها و کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی شرایط مطلوبی برای جذب نیروی کار داشت و این شرایط زمینه را برای مهاجرت اکثریت افغان‌ها به این استان فراهم ساخت.

امروز که بیش از چهار دهه از حضورشان در ایران می‌گذرد از کنار هر ساختمان نیمه‌تمام و کارگاهی که عبور می‌کنیم لهجه غریبشان به گوش می‌رسد.

۴۵۰ هزار تبعه افغان در استان اصفهان وجود دارد

در این میان اصفهان پس از تهران و خراسان رضوی سومین استان میزبان افغان‌ها است که بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی استاندار اصفهان بیش از ۴۵۰ هزار تبعه افغان در این استان وجود دارد که از این تعداد ۲۵۰ هزار اتباع بیگانه مجاز و ۲۰۰ هزار اتباع بیگانه غیرمجاز هستند.

رسول زرگرپور به خارج کردن روزانه ۵۰۰ نفر تبعه افغانی غیرمجاز از استان اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: این افراد پس از جمع‌آوری توسط نیروی انتظامی به مرزهای کشور برای خروج فرستاده می‌شوند.

وی در ادامه به شناور بودن تردد‌های غیرمجاز در مرز ایران و افغانستان اشاره می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه ورودی مرز ایران و افغانستان به‌صورت کامل پوشش داده نمی‌شود و ازاین‌رو آمار این اتباع بیگانه در کشور به‌صورت شناور است.

آمارهای ضدونقیض از تعداد تبعه افغان اصفهان

اما مهدی سلیمانی، مدیرکل اتباع و امور خارجه استانداری اصفهان آماری متناقض با آمار ارائه‌شده از سوی استاندار اصفهان در خصوص تعداد تبعه افغان در استان اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: مجموع تبعه‌های افغان‌ها و عراقی در استان اصفهان ۲۷۰ هزار نفر است که بیش از ۱۷۰ هزار نفر از این تبعه‌ها دارای مجوز اقامت و مابقی بدون مجوز در استان زندگی می‌کنند.

وی که معتقد است ساماندهی اتباع بیگانه در استان‌ها با تبعیت از تصمیمات ملی انجام می‌شود، اضافه می‌کند: افرادی که به‌صورت مجاز وارد کشور شده‌‌اند و دارای کارت اقامت‌ هستند به‌صورت سالیانه نسبت به تمدید کارت اقامت خود اقدام می‌کنند.

سلیمانی، نیروی انتظامی را مجری برخورد و جمع‌آوری اتباع بیگانه غیرمجاز می‌داند و دراین‌باره اضافه می‌کند: جمع‌آوری افغان‌ها غیرمجاز وظیفه ذاتی نیروی انتظامی است و تاکنون در این راستا اقداماتی با توجه به امکانات موجود انجام‌شده است.

وی که معتقد است در سال جاری جمع‌آوری و برخورد با اتباع خارجی غیرمجاز در استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش‌یافته است، ادامه می‌دهد: تمام افراد شناسایی و دستگیرشده در اردوگاه وزارت کشور در استان جمع‌آوری‌شده و برای بازگشت به کشورشان به مرز فرستاده می‌شوند.

۹۰ درصد تبعه‌های غیرمجاز اصفهان جدید هستند

مدیرکل اتباع و امور خارجه استانداری اصفهان همچنین به بازگشت تنها ۱۰ درصد از اتباع خارجه غیرمجاز جمع‌آوری‌شده به استان پس از اعزام به مرزها اشاره و اضافه می‌کند: به اعتقاد برخی از افراد تعداد تبعه‌های غیرمجاز علی‌رغم برخورد و جمع‌آوری‌ها همچنان روبه افزایش است و باید گفت بیش از ۹۰ درصد این تبعه‌ها جدید هستند.

وی که معتقد است بیشتر اتباع افغانی دارای مجوز در حاشیه‌های شهر اصفهان و در محلاتی ازجمله انوشیروان، آتشگاه، زینبیه، خمینی‌شهر و ... سکونت دارند، می‌افزاید: افغان‌ها غیرمجاز نیز بیشتر در شهرهای حاشیه‌ای استان و به‌دوراز مرکز سکونت دارند.

سلیمانی در ادامه از وضعیت نامناسب ازدواج اتباع بیگانه با زنان و مردان ایرانی خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: ازدواج اتباع ایرانی و خارجی نیازمند ضوابط قانونی است که متأسفانه به دلیل بی‌اطلاعی برخی افراد جامعه از این ضوابط، امروز مشکلاتی را در خصوص تولد نوزادان بی‌هویت ایجاد کرده است.


دومین نوزاد رها شده در اصفهان طی یک هفته اخیر پیدا شد

تابناک اصفهان گزارش داد، موضوع رها کردن نوزادان چند روز و ند ماهه به یکی از معضلات اجتماعی اخیر در ایران تبدیل شده است.

گاهی این امر به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی خانواده اتفاق می افتد و گاه می تواند دلایلی دیگری از جمله، تولد نوزاد خارج از روابط شرعی و قانونی زن و مرد به وقوع پیوسته باشد. به هرروی این معضل دلایل اجتماعی و فرهنگی را در دل خود دارد و بدتر از خود موضوع، سرنوشتی است که انتظار این نوزادان رها شده در جامعه را می کشد.

کلانشهرهایی مانند تهران و اصفهان به مراتب بیش از دیگر شهرهای کشور درگیر این معضل اجتماعی شده‌اند و در برخی موارد حتی نوزادان به جای رها شدن در خیابان یا پشت در اداره بهزیستی، بعد از زایمان با فرار مادر از بیمارستان در همان بیمارستان رها می شوند.

یکی از موارد این اتفاق تلخ هفته گذشته با پیدا شدن نوزادی چند روزه در میان زباله های کنار جاده در نطنز رخ داد که این موضوع واکنش های زیادی را در شبکه های اجتماعی برانگیخت.

هنوز تلخی این ماجرا به فراموشی سپرده نشده بود که امروز خبر رسید یک نوزاد دختر پنج ماهه نیز در حالی که در یکی از خیابان های نجف آباد رها شده بود  پیدا شد. بعد از پیدا شدن این نوزاد توسط مردم شهرستان، اداره بهزیستی وی را تحویل گرفته اما این نوزاد هم مانند نوزاد چند روزه پیدا شده در جاده نطنز، هویتی نامعلوم دارد.





خواب زمستاني تئاتر اصفهان بالاخره كي به پايان مي رسد؟!

تابناك اصفهان گزارش داد؛ درخت پربار تئاتر اصفهان در شرایطی سرخم کرده که تنها سیراب شدن لب‌های ترک‌گون آن از سالن‌های متعدد می‌تواند سرشاخه‌های این هنر را به آسمان شهرت گذشته پیوند زند.

تئاتر این هنر بی‌بدیل در عرصه بیانِ ناگفته‌های درونی، آفرینش گر حقیقت‌های پنهان از دیدگان ظاهربین و هنر فریاد زدن حجم پرصدای سکوت‌، روزی برترین روشنای شب‌های کوتاه و بلند سال در پایتخت فرهنگی جهان اسلام  بود.

http://media.mehrnews.com/d/2015/11/16/3/1906167.jpg

تئاتر عروسکی و هنر زنده ساختن اجسام بی‌جان در ذهن‌های آماده به رشد کودکان، تئاتر خیابانی، تعزیه، تئاتر طنز و هرآن گونه که بر آن نام تئاتر یا نمایش گذارند تا سال‌ها پیش در سبد کالای خانواده‌های اصفهانی جای داشت تا اینکه گویی طوفانی وزیدن گرفت و روشنایی آن شب‌های روشن رو به خاموشی نهاد.

هنرمندان پیشکسوت تئاتر پا پس کشیدند، برخی هنرمندان جویای نام به پایتخت سفر کردند و بدین ترتیب پرده نمایش سینما فلسطین که روزی مامن و پناهگاه تئاتر اصفهان بود برای همیشه پایین آمد اما...

به نظر می‌رسید هنر نمایش نیز در این سرزمین باید رو به خاموشی رود اما گروه‌های بی‌شماری تئاتر اصفهان سخنی خلاف این امر را به تصویر کشیدند؛ در واقع تئاتر سال‌هاست بدون اتکا به تعداد محدود سالن نمایش هنوز زنده است چراکه قلب تئاتری‌های اصفهان همچنان برای این هنر می‌تپد.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته /

50 درصد عشایر استان اردبیل در پنج سال آینده اسکان می یابند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: اسکان 50 درصد عشایر طی پنج سال آینده، نحوه افزایش درصد باسوادی و توجه به توسعه صنایع دستی روستاییان و عشایر هدفگذاری شده است و برای تحقق آنها باید برنامه های عملیاتی تعریف شود.

به گزارش تابناک اردبیل، علی آذرنژاد روز شنبه در جلسه کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری استان اردبیل خواستار عملگرایی بیشتر دستگاه های اجرایی در جهت توسعه روستایی و عشایری شد و افزود: برنامه ششم توسعه در حال تدوین است و بر این اساس دستگاه های اجرایی باید برنامه های خود را برای تغییر شرایط اعلام کنند.

وی افزود: پس از تنظیم برنامه ای مدون باید شاخص های ارزیابی نیز مشخص شود تا بتوان نسبت به ارزیابی فعالیت ها اقدام کرد و از این رو دستگاه ها عملکرد خود را به صورت کمی ارایه کنند.


برخورد با منتقدان در استانداری اردبیل بدتر از دوره احمدی نژاد است

سید مهدی جوادی از فرمانداران دولت سابق در یادداشت ارسالی خود به سایت تابناک اردبیل، از تیم مدیریتی استانداری اردبیل انتقادات تندی به عمل آورده است و در برخی موارد عملکرد آنها در قبال منتقدان را بدتر از دوران دولت احمدی نژاد عنوان کرده است. وی همچنین از وابسته بودن عزل و نصب ها به برخی حلقه های سنتی اردبیل نیز انتقاد کرده است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: با توجه به ضرورت اشاره به برخی مصادیق، پیرامون چگونگی برخورد با فرمانداران دولت قبل باید گفت که در دولت گذشته، استقرار فرمانداران دوره اصلاحات پس از اتمام مسئولیت ، حداقل در یک برهه زمانی، درخود حوزه استاندار وحتی گاهی به طور غیررسمی با عناوین مشاور صورت می گرفت، درحالی که اکنون دردولت اعتدال، تدبیر وامید، تبعید فرمانداران دولت احمدی نژاد حتی به خارج از ساختمان اصلی استانداری وعدم امکان هیچگونه زمینه ابراز وجود حتی در کارهای فنی و تخصصی برای آنها، از نکات قابل تامل دراین باره می تواند باشد.

پس، نباید غافل شد که گذشته از تاییدات قرآن کریم که "ربّ اشرح لی صدری..." و نیز بزرگان دین بر ضرورت سعه ی صدر در مسئولیت ها که "آلة الرّیاسة سعة الصّدر" امام علی(ع)، نمونه ای ازآنهاست، تجربیات مدیریتی نهفته دراین دوران، به ویژه در نیروهای بومی استان، از زمینه های مهم درتوسعه ی همه جانبه استان بوده و کنارگذاشتن برخی مدیران به صورت مطلق با پتانسیل های موجود درآنها وآن هم صرفا با مارک های تبعیض گونه و منبعث ازدیدگاه های فردی و باندی و تداوم این شیوه، چیزی جز تنگ تر نمودن حلقه های توسعه ی شایسته استان نمی تواند باشد.

جالب تر این که دراین راستا، برخی مسئولان عالی و سیاسی استان پا را فراتر نهاده وبا برخی فرمانداران دوره اصلاحات و نیزمسئولان وفعالان ستاد انتخاباتی خود دکتر روحانی هم همان برخورد وحتی گاهی شدیدتر ازآن برخورد را داشته اند که عدم دادن فرصت دیدار و گفتگو، استنکاف از واگذاری پست های شایسته مدیریتی، عزل چندین باره ازمسئولیت های پایین واگذارشده و انتظارات غیرمتعارف اداری ودرحد منشی گری از آنان ازسوی برخی مدیران ستادی ذوق زده و نا آشنا به مهارت های مدیریتی و...، ازمصادیق اینگونه برخوردهاست.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته /

پشت‌پرده خطاها و عزل استاندار سابق البرز/ بازخوانی پرونده انتخابات شورای شهر کرج/ چند مدرسه در کرج باید تخریب شود؟

محمدجواد کولیوند نماینده فعلی کرج در مجلس شورای اسلامی میهمان تابناک البرز بود و به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ داد. وی درباره زندان‌های متعدد در استان البرز گفت: توانستیم موافقت لازم برای کاهش تعداد زندانیان در البرز را کسب کنیم. در حال حاضر زندان شهید کچویی در حال حاضر دیگر زندانی به آن معنی که در افکار عمومی وجود دارد، در زندان شهید کچوئی نداریم، این محل هم اکنون به محل آموزش سربازان و زندانیان رای باز تبدیل شده است.

وی افزود: در حال حاضر تنها زندانیان رای باز در این ندامتگاه حضور دارند و در این محل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مانند تراشکاری، جوشکاری و ... به آنها آموزش داده می‌شود تا پس از آزادی و حضور دوباره در جامعه، بتوانند جذب بازار کار شوند. همچنین دیگر زندانیان برخی از جرایم استان‌های دیگر به ویژه استان‌ تهران به البرز منتقل نشده و دوران محکومیت خود را در این استان سپری نمی‌کنند. تاکنون تعداد زیادی از زندانیان حاضر در ندامتگاه‌های قزلحصار 1 و 2 به زندان فشافویه منتقل شده‌اند. این ندامتگاه یک زندان تخصصی و برای نگهداری مجرمان جرایم سنگین اقتصادی مانند اختلاس‌های سنگین استفاده می‌شود.

کولیوند تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات کرج، وجود 4 زندان بزرگ و کشوری بود. وجود این زندان‌ها و انتقال زندانیان دیگر استان‌ها به البرز، مشکلات اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی و امنیتی زیادی برای البرز ایجاد کرده و یکی از مهمترین خواسته‌های مردم، کاهش تعداد زندانیان و انتقال مجرمان دیگر استان‌ها به خارج از البرز است. با پیگیری‌های 4 سال اخیر مجمع نمایندگان استان البرز در مجلس شورای اسلامی، خواسته مردم برای عدم انتقال مجرمان دیگر استان‌ها به البرز انجام و خوشبختانه موافقت‌های کلی را توانستیم اخذ کنیم.

وی درباره پشت پرده تغییر استاندار البرز گفت: ما چهار جلسه با آقای طاهری داشتیم و در تمام این جلسات من به عنوان نماینده مجمع نمایندگان استان البرز نظراتی را مطرح کردم دو جلسه در کرج با ایشان داشتیم دو جلسه هم در وزارت کشور که در یکی از جلسات شخص وزیر کشور حضور داشتند و در جلسه دیگر آقای امیری قائم وزیر کشور، ما در وزارت کشور و در حضور وزیر کشور بر اساس قانون، خطاهایی که ایشان کرده بود را مطرح کردیم از جمله اینکه برادرش را به کار برگردانده بود که طبق قانون خطا بود، پسرش را آورده بود که اصلا با دولت رابطه استخدامی نداشت، نفر دیگری را هم که اصلا رابطه استخدامی با دولت نداشت را از تهران آورده و کرده بود معاون سیاسی، مدیرکل روابط عمومی استانداری البرز و یا خانمی که برای امور بانوان و آموزش آورده بود و به طور کلی اکثر کسانی که سر کار گذاشته بود، رابطه استخدامی با دولت نداشتند، از خیابان آدم آورده بود و در استانداری البرز مستقر کرده بود! در جلسه وزارت کشور و از روی کتاب قانون، بند بند مواد قانونی را می‌خواندیم و به آقای طاهری می‌گفتیم این کاری که کرده‌ای بر خلاف قانون است، آقای امیری قائم‌مقام وزیر در همان جلسه به آقای طاهری گفت که باید ظرف یک هفته تمام احکامی که بر خلاف قانون صادر کرده است را لغو کند اما طاهری این کار را نکرد و وقتی دستورات وزارت کشور را انجام نداد، وزارت کشور به ایشان گفت برو.

وی افزود: تخلف دیگر این دوران مربوط به تغییر کاربری‌ اراضی بود، اینها یک کمیسیون ماده پنج تشکیل داده بودند و بسیاری از زمین‌هایی که کاربری فضای سبز و کشاورزی و باغی داشت را داشتند تغییر کاربری می‌دادند، وقتی هم اعتراض می‌کردیم که این کارها برخلاف قانون و مغایر با طرح‌های تفصیلی و طرح‌های جامع است، توجهی نمی‌کردند، من فکر می‌کنم مسیری که طاهری در استان البرز انتخاب کرد، مسیر درستی نبود، از سوی دیگر ایشان برای اولین بار بود که استاندار شده بود و تجربه کافی نداشت، یعنی اگر تجربه داشت، خیلی از این اقدامات را انجام نمی‌داد.


شهرداری‌های استان البرز آبستن تغییرات

تابناک البرز گزارش داد، تنکمان از توابع شهرستان نظرآباد بوده و در ماه‌های اخیر انتقادهایی به عملکرد شورا و شهرداری این شهر مطرح شده است اما سوال این است که با افزایش انتقادها چرا، اصلاحاتی در شهرداری و شورای شهر تنکمان صورت نمی‌گیرد؟ پاسخ این پرسش در مشکلات شورا و شهرداری نظرآباد نهفته است.

بر اساس اخبار رسیده، شورای حل اختلاف استان قرار است به زودی تکلیف اختلافات حدود 2 ساله شورا و شهرداری نظرآباد را بررسی کند.
هیربد معصومی معاون استاندار البرز اعلام کرده است که پرونده این اختلافات که به گفته فرماندار نظرآباد دیگر قابل حل نیست، به زودی و تا اواسط ماه جاری بسته می‌شود.

بر اساس شنیده‌های خبرنگار تابناک، تغییر و تحولات در مدیریت شهرداری تنکمان به بعد از ساماندهی وضعیت شورا و شهرداری نظرآباد موکول شده است. پیش از این به دلیل برخی مشکلات از جمله عدم رسیدگی به خواست‌های مردم، اختلافاتی میان اعضای شورا و شهردار تنکمان ایجاد شده بود. اما به دلیل اینکه تنش‌های موجود در نظرآباد افزایش نیابد، تغییر و تحولات در مدیریت شهری تنکمان به آینده موکول شده است.


فرمانده نیروی انتظامی استان البرز، سردبیر افتخاری تابناک البرز

سردار بخشعلی کامرانی صالح فرمانده نیروی انتظامی استان البرز صبح امروز با حضور در دفتر تابناک البرز با خبرنگاران این رسانه دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در بخشی از این دیدار با اشاره به اهمیت فعالیت رسانه‌ها و نقش خبرنگاران در آگاهی بخشی به جامعه، اظهار داشت: دشمنان اسلام و انقلاب هجمه سنگینی علیه باورها و اعتقادات مردم ولایی ایران اسلامی تدارک دیده و به فرموده مقام عظمای ولایت ما در جنگ فرهنگی با کشورهای استکباری هستیم.

این فرمانده ارشد انتظامی تصریح کرد: در این شرایط وظیفه خطیری بر عهده تمام نهادهای متولی امور فرهنگی به ویژه رسانه‌ها قرار دارد و باید با هوشیاری و آگاهی مقابل شبیخون فرهنگی دشمنان ایستادگی کنند.

سپرده‌های مردم اقساطی بازگردانده می‌شود! / واکنش یک روحانی به خواندن نماز به فارسی / پشت پرده تغییر استاندار البرز

افشاگری فرماندار از ظلم یک دهه اخیر به منابع طبیعی ساوجبلاغ؛ معرفی 4 عضو شورای شهر متخلف به دادگاه

تابناک البرز گزارش داد، فرماندار شهرستان ساوجبلاغ در جلسه شورای معاونین، بخشداران و مسئولین دوائر فرمانداری که با حضور دادستان عمومی و انقلاب و امور اراضی جهاد کشاورزی ساوجبلاغ برگزار شد از میزان عملکرد پیشگیری از ساخت و ساز های غیر مجاز در سال جاری ابراز رضایت کرد.

ابوالقاسم پالیز گیر گفت: در یک دهه گذشته بیش از 100هزار ساخت و ساز غیر مجاز در ساوجبلاغ تخمین زده شده که از سال 93 با تمهیدات پیشگیرانه سلبی و ایجابی و همراهی وخوب دادستان شهرستان و نیروی انتظامی روند ساخت و ساز های غیر مجاز تا حد قابل توجهی جلو گیری و شهر ک سازی ها کاملا" متوقف شده شده است. در سال جاری موفق شده ایم بیش از 469 مورد تخریب در 7 ماهه سال جاری انجام دهیم.

وی گفت: با امکانات محدود شهرستان اکیپ های ده گردشی مدام در شهرستان فعال هستند و باید دهیاران و بخشداران نیز در این خصوص تلاش مستمری داشته باشند و نظارت خود را به دهیاران و شوراهای اسلامی بیشتر کنند. با هیچ دهیار یا شورای اسلامی در شهر یا روستا تعارف نداریم اگر از هرکسی تخلف ببینیم بدون معطلی عذرش را می خواهیم و به دادگاه تخلفات اداری معرفی و وظیفه قانونی خودمان را اعمال خواهیم کرد. از زمان تصدی بنده در فرمانداری 4 نفر از اعضا شورای اسلامی متخلف را به دادگاه معرفی و از مسئولیت سلب و بر کنار شده‌اند.

فرماندار ساوجبلاغ از آزاد سازی بیش از 518 هکتار از اراضی از لوث ساخت و ساز در سال جاری خبر داد و گفت 1003 بنگاه معاملات ملکی برای این شهرستان که بصورت قانونی مجوز فعالت دارند بسیار زیاد است و این مقدار چند برابر مراکز خدماتی مثل فروشگاهها و نانوایی ها در سطح روستا هاست. براساس آمار غیر رسمی گفته می شود تعداد بنگاههای معاملات ملکی در شهرستان به بیش از 3 هزار می رسد که باید اتاق بازرگانی، بخشداری ها و دهیاری ها به شناسایی آنان اقدام و نسبت به پلمپ آن اقدام شود.


افزایش تعداد کاندیداهای احتمالی در استان البرز

با نزدیک شدن به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی، افراد بیشتری برای کاندیداتوری در این دوره اعلام آمادگی می کنند. در حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا نیز برخی از فعالان سیاسی کاندیداتوری خود را اعلام کرده اند که مهمترین آنها عبارتند از:

1 - مهنوش اسکندری
2 – محمد جواد کولیوند نماینده فعلی کرج در مجلس
3 – عزیز اکبریان نماینده فعلی کرج در مجلس
4 – عبدالله پورمظاهری عضو سابق شورای شهر
5- سید علی آقازاده شهردار سابق کرج
6 - منصور وحیدی از فعالان سیاسی
7 – خانم قربانی
8 – فاطمه آجرلو
9 – ابراهیم رضاپور
10 – محسن صادقی
11 – اکبر صادقی هشترودی
12 -
مصطفی رضا حسینی از نمایندگان پیشین مجلس شورای اسلامی
13 - مهدی ایران‌نژاد فرماندار سابق کرج
14 - دکتر علیمردانی از پزشکان استان البرز
15 - خانم منصوره معصومی
16 - عبدالله مسیب‌‌زاده گرمی حقوق‌دان و عضو هیئت علمی مجمع جهانی شیعه‌شناسی
17 – رشید جلالی نماینده سابق کرج
18 – محمد حسن خلیلی اردکانی نماینده سابق کرج

در حوزه انتخابیه ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان مهمترین کاندیداهای احتمالی عبارتند از:

1 - محمدحسین نژاد فلاح نماینده سابق ساوجبلاغ در مجلس
2 - علی حدادی فرماندار سابق ساوجبلاغ
3 - محمود بهمنی مدیر کل سابق بانک مرکزی
4 – حجت‌الاسلام مفید کیایی‌نژاد نماینده فعلی مجلس


ارسال پرونده اختلافات شورا و شهرداری نظرآباد به هیئت حل اختلاف

تابناک البرز گزارش داد، به دنبال افزایش اختلافات اعضای شورای شهر و همچنین شورای شهر با شهرداری نظرآباد، اقداماتی از سوی مسئولان استان البرز برای کنترل شرایط موجود و رفع مشکلات و اختلافات انجام شد.
در هفدهم مرداد ماه سال جاری و همزمان با روز خبرنگار، حجت‌الله صادقی فرماندار نظرآباد با انتقاد شدید از افزایش اختلافات گفته بود: "به نظر می‌رسد که دیگر آنها (اعضای شورای شهر نظرآباد) نمی‌توانند به یک توافق جدی رسیده و اختلافات را کنار بگذارند. به همین دلیل راهکارهای قانونی را در پیش گرفته و مردم به زودی اخبار خوبی را از شورای شهر تا شهرداری در رابطه با رفع اختلافات می‌شنوند."

صادقی در این جلسه از اصحاب رسانه و مردم نظرآباد خواسته بود که صبور بوده و منتظر اخبار خوشی باشند. چند ماه بعد نیز هیربد معصومی معاون استاندار البرز طی سخنانی با بیان اینکه تعیین تکلیف وضعیت شهرداری نظرآباد تا یک هفته آینده صورت می‌گیرد، گفته بود: شوراهای شهر باید در این زمینه یاد بگیرند که چگونه به وظایف خود عمل کنند و این امر در دنیا مورد توجه قرار دارد و مسئولان نیز باید بدانند شوراها را چگونه تحمل کنند.

وی با بیان اینکه در 2 شهر از 16 شهر موجود در استان البرز، مشکلاتی میان شورا و شهرداری وجود دارد که نمی‌توانند خود را در ریل درست قرار دهند، گفت: در این زمینه در تلاش هستیم از برخورد قهری دوری کنیم و پس از چندین بار تذکر، قدری محکم‌تر برخورد می‌کنیم که این امر تا مادامی ادامه دارد که به شرح وظایف اصلی شورا و شهرداری لطمه‌ای وارد نشود. در این زمینه هم‌اکنون در مراحل انتهایی به سر می‌بریم و موضوع با فرماندار نظرآباد مطرح شده و همچنین از طریق مدیرکل امور شهری استانداری به‌صورت جدی دنبال می‌شود چراکه تذکرات لازم داده و جلسات نیز با گروه‌های مختلف برگزار شده است.

اگر چه وعده فرماندار نظرآباد و همچنین معاون استاندار البرز تا امروز محقق نشده، اما خبرهای رسیده نشان می‌دهد که تکلیف این اختلافات در حال یک سره شدن است. در این ارتباط، هیربد معصومی معاون استاندار البرز در گفت‌وگوی اختصاصی با تابناک البرز اظهار داشت: مستندات کاملی از عملکرد اعضای شورای شهر، شهرداری نظرآباد و اختلافات موجود، تدوین شده و فرمانداری نظرآباد و مدیر کل امور روستایی استانداری البرز اشراف کامل به موضوع دارند.

وی افزود: تلاش بسیاری شد تا از شرایط موجود عبور کرده و به نقطه مطلوب برسیم که متاسفانه به نظر می‌رسد که علیرغم دلسوزی‌های انجام شده به نقطه مطلوب نمی‌رسیم، به همین دلیل مقرر شد که پرونده به شورای حل اختلاف استان رفته است.

معاون استاندار البرز با تاکید بر اینکه همچنان تلاش داریم از برخوردهای قهری جلوگیری کنیم، گفت: اگر قرار باشد که منافع مردم به خطر بیافتد، اجازه این کار را نداده و از تمام ابزارهای قانونی برای سامان دادن شرایط موجود استفاده می‌کنیم.


بررسی کیفیت محصولات محدود به کارخانه‌ها نمی‌شود

مدیرکل استاندارد استان البرز تاکید کرد که بررسی کیفیت محصولات توسط بازرسان این سازمان محدود به کارخانه‌ها و خط تولید صنایع نمی‌شود و در صورت مشاهده هرگونه محصول غیر استاندارد، بلافاصله از بازار هم جمع‌‌آوری می‌شود.

فتانه شکرالهی اظهار داشت: طی سال جاری بیش 60 هزار بازرسی از صنایع، تولیدی‌ها و واحدهای صنفی البرز انجام شده و در این مدت محصولات بیش از 21 کارخانه و تولیدی به دلیل غیر استاندارد بودن از بازار البرز جمع‌آوری شده است. حضور سرزده بازرسان و ماموران استاندارد طی ماه‌های اخیر شدت یافته و این شرایط ادامه خواهد داشت.

مدیر کل استاندارد استان البرز یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 152 تولید کننده البرز به دلیل کیفیت تولیدی که داشتند و یا عدم رعایت نکات استاندارد، به صورت کتبی و رسمی اخطاریه دریافت کرده و اگر برای رفع اشکالات اقدام نکنند، پلمپ خواهند شد. همچنین به بیش از 288 واحد نیز به صورت رسمی تذکر داده شده است و تلاش داریم تا کیفیت محصولاتی که به دست مصرف کننده می‌رسد را افزایش دهیم.


شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند /

نیم نگاهی به حضور گسترده زائران حسینی در مرز ایران و عراق

تابناک ایلام گزارش داد، مهران امروز قلب تبنده شیفتگان سرور و سالار شهیدان است، مهران میعادگاه عاشقان وخاصانی شده است که آمده اند تا با شرکت در بزرگ‌ترین تجمع جهان اسلام، اوج دلدادگی خود را به ولایت در منصه ظهور بگذارند. در این گزارش تصویری گوشه‌ای ازاین شور و حماسه را می‌بینید:



تجمع انبوهی از زائران بدون ویزا در مقابل گیتهای خروج درمرز مهران؛ زائران منتظر لغو ویزا نباشند

اربعین سال گذشته بود که انبوهی از زائرین اربعین حسینی برای عزیمت به کربلای معلی وارد مرز بین المللی مهران شدند وعمده آنان بدون دریافت ویزا وحتی به همراه داشتن پاسپورت وتنها با ارائه کارت ملی توانستند از مرز مهران خارج شوند این درحالی بود که مامورین کنترل مرزی کشورعراق هیچگونه سختگیری دراین زمینه اعمال نکردند.

به گزارش تابناک ایلام، تجربه خروج از مرز بین المللی مهران دراربعین سال گذشته ،این تصور را دراغلب زائرین اربعین به وجود آورده است که امسال هم بتوانند همانند سال گذشته با تجمع درمقابل گیتهای خروجی ،مسئولان را درمقابل عمل انجام شده قرار دهند ودرنهایت بتوانند بدون دریافت ویزا  از مرز خارج شوند. عصر امروز تجمع جمعیت انبوهی از زائرین اربعین حسینی در مقابل گیتهای خروجی مرز بین المللی مهران برای لحظاتی باعث ایجاد اخلال درروند خروج از کشور گردید.

درمیان جمعیت حاضر در پشت گیت‌های خروجی که عمده آنها را هموطنان ایرانی تشکیل می داد، اتباع دیگر کشورهایی نظیر افغانستان و پاکستان نیز حضور داشتند که به دلیل عرم دریافت ویزا از خارج شدن آنها ممانعت به عمل آورده شد. "علیرضا" تبعه کشور افغانستان به اتفاق اعضای خانواده اش درمیان افراد حاضر در پشت گیتهای خروج به خبرنگارما گفت:اربعن سال گذشته تنها با ارائه شناسنامه و کارت شناسایی توانستیم از مرز مهران خارج شویم انشااله که امسال نیز شاهد تکرار این موضوع بایم وبتوانیم درمراسم اربعین حسینی شرکت نماییم.

"امیرحسین" زائر ایرانی از تهران به مرز مهران عزیمت کرده ومی گوید: تعدادی از دوستانمان دوشب گذشته توانسته اند بدون ویزا از مرز خارج شوند، بر همین اساس خودم را به مهران رسانیده ام که بتوانم بدون ویزا از مرز خارج شوم.

یکی از پرسنل یگان ویژه دراین خصوص به خبرنگار ما گفت: عمده این جمعیت که درپشت گیتهای خروجی قرار دارند فاقد ویزا وگذرنامه هستند وچون طبق قانون خروج آنهابدون ویزا امکانپذیر نیست نیروی انتظامی از خروج انها ممانعت به عمل خواهد آورد. حضور آنها نتیجه بخش نخواهد بود و این جمعیت چاره ای جز بازگشت به شهرهای مبداشان نخواهند داشت.


مشکلات سفر اربعین از زبان مردم

تابناک ایلام گزارش داد، زائران اربعين حسيني که از جای جای این کشور پهناور وبا سپری کردن فرسنگها راه خودرا به پايانه مرزي مهران در استان ايلام رسانده اند تا ازطریق مرز بین المللی مهران ،درکنگره عظیم اربعین حسینی درکربلای معلی شرکت نمایند. زائران در چند روز مانده به اربعين حسيني خود را آماده عزیمت بسوی کعبه دلها کرده اند تا همراه وهمدل با کاروان زینب هروله کنان راه ارباب دلهارا  در پیش گیرند وپروانه وار بر دور شمع وجود سفینه نجات حلقه ببندند.

امروز فرصتی پیش آمد تا در بازدیدی از پایانه مرزی مهران با تعدادی از زائرین اربعین حسینی که در این پایانه آماده  خروج از کشور بودند هم صحبت شویم نکته جالب توجه درصحبتهای اکثرآنان رضایت از وضعیت  امکانات وتجهیزات فعلی مرز مهران به نسبت وضعیت سال گذشته است.

يکي از زائران که از آذربايجان شرقي آمده بود از نبود ويزا در پايانه مرزي گلايه کرد و گفت: به ما گفته بودند که 24 ساعته ويزاي شما صادر مي شود اما الان 3 روز است در پايانه منتظر هستيم با اين اوصاف مهمان نوازي مردم مهران بي نظير است و با آغوش باز از ما پذيرايي کردند.

يکي ديگر از زائران نیز که اهل شهرستان "کاشمر" بود از نحوه گرفتن ويزا گلايه کرد و گفت: چرا در پايانه مرزي مهران فقط مدارک را مي گيرند و آن را به شهر ايلام جهت صدور مي فرستند که خواهشمنديم مسئولان امر تدبيري بينديشند همه کارهاي صدور ويزا را در پايانه انجام دهند.

"اله وردي چوب تراش" از شهرستان "سلماس" نيز گفت: ويزاي گروهي براي ما دردسرهايي را به وجود آورده و نمي توانيم خودمان را با گروه هماهنگ کنيم چراکه تعدادي مي خواهند زودتر و برخي هم ديرتر از مرز خارج شوند و الان ما به همين خاطر چهار روز است که در پايانه مرزي منتظر اعضاي گروه هستيم.



حذف شرط داشتن ویزا و گذرنامه برای خروج از مرز مهران صحت ندارد

جانشین ستاد اربعین استان ایلام گفت: داشتن ویزا وگذرامه معتبر برای خروج از مرز مهران الزامی است،زائرین بدون  ویزا به مرز مهران مراجعه نکنند

حسین کلانتری در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام همراه داشتن ویزا وگذرنامه برای خروج از مرز مهران الزامی را دانست واظهارداشت:داشتن ویزای وگذرنامه معتبر یکی از مدارک اصلی والزامی است که زائرین برای خروج از مرز بین المللی مهران باید با خود به همراه داشته باشند.

کلانتری باتوجه به دستگیری تعدادی از زائرین توسط مرزبانی عراق خاطر نشان کرد: تعدادی از زائرین اربعین حسینی بدون نادیده گرفتن هشدارهای مسئولین ،با استفاده از شلوغی گیتهای خروجی توانسته بودند از مرز مهران خارج شوند اما ساعاتی بعد توسط مرزبانی عراق دستگیر وتحویل مرزبانی کشورمان درمرز مهران شدند. همانطور که قبلا بارها اعلام کرده ایم خروج بدون ویزا از مرز ،تبعات سنگینی را به دنبال خواهد داشت وطبق قانون کشور عراق ورود بدون ویزا اتباع غیر عراقی به کشور عراق 6ماه حبس را بدنبال خواهد داشت.

معاون سیاسی امنیتی استاندارایلام شایعه منتشر شده در خصوص برداشته شدن  شرط ویزا برای خروج از مرز بین المللی مهران را تکذیبب کرد وگفت: شرط داشتن ویزا وگذرنامه برای خروج از مرز مهران از قوانین مهم هردو کشور ایران وعراق است واز زائرین عزیز می خواهیم به قانون احترام بگذارند.


شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز!
مرگ 360 تهرانی بر اثر غرق شدگی طی 6سال

تابناک تهران گزارش داد؛ یکی از پرونده های مرگ و میر که در پزشکی قانونی بررسی می شود ، مرگ بر اثر غرق شدگی است. شاید بسیاری ندانند که خطر غرق شدگی فقط در ساحل های شلوغ نیست و می تواند در هر جایی که آب وجود دارد، افراد را تهدید کند. حتی جایی مانند وان حمام یا یک لگن بزرگ آب در گوشه حیاط. ممکن است یک شهروند در رودخانه، حوض خانه، استخر، فاضلاب دچار خفگی شده و غرق شود که تمام این موارد در آمار پزشکی قانونی غرق شدگی محسوب می شود اما وقتی آمار غرق شدگی اعلام می شود معمولا تنها به فکر غرق در دریا می افتیم. با این حال آمارها نشان می دهد روزانه متاسفانه ۲.۴ شهروند بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست می دهند.

بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور در 5 ماهه اول سال 94 ، 497 نفر از هموطنانمان بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند که از این میان استان مازندران با 87 آمار رتبه اول غرق شدگی را داشته است. مرگ 497 نفر ایرانی بر اثر غرق شدگی در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات غرق‌شدگي 508 نفر بود، 2.2 درصد كاهش يافته است.

طبق آمار پزشکی قانونی استان تهران، طی 6 سال 358 تهرانی (از سال های 88 تا 93 ) جان خود را بر اثر خفگی ناشی از غرق شدگی از دست داده اند. بر اساس این گزارش طی 5 ماهه اول سال 94 هم آمار مرگ و میر پایتخت نشین ها بر اثر غرق شدگی به 25 نفر رسید که نسبت به سال های قبل از خود روند نزولی داشته است.

گفتنی است؛ غرق شدگی زمانی اتفاق می افتد که مجاری تنفسی به وسیله هر نوع مایعی مسدود شوند و یا مایع به داخل ریه و حبابچه های آن راه پیدا کند.


طرح آزمایش و کنترل ایدز کشوری شد

خبرنگار تابناک تهران گزارش داد، طرح "اتوبوس ایدز" که از آبان ماه سال جاری از شهرک غرب آغاز به کار کرده بود امروز در محله پونک تهران به کار خود پایان می دهد؛ به دلیل موفقیت طرح پس از چند روز پیام آوران همیاری کار خود را از محله هرندی تهران آغاز خواهند کرد.

برای انجام این طرح مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، سازمان رفاه و خدمات و مشارکت شهرداری تهران، موسسه پيام آوران همياري از بخش خصوصی و برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز همکاری می کنند.

دکتر محمدرضا سیدقاسمی در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران می گوید: امروز اتوبوس ایدز در ایستگاه پایانی طرح (محله پونک) قرار دارد و فردا آخرین روز طرح است.

وی افزود: وزارت بهداشت و سازمان رفاه شهرداری و برخی مناطق درخواست کرده اند تا طرح اتوبوس ایدز ادامه داشته باشد بنابراین اتوبوس سلامت برای روز جهانی ایدز در شهرک غرب و محله هرندی و شهرستان ورامین خواهد بود.

مدیرعامل موسسه پیام آوران همیاری با بیان اینکه استقبال بسیار خوبی ازسوی شهروندان تهرانی شده است؛ گفت: در قسمت مشاوره و اطلاع رسانی و تست مراجعان زیادی داشته ایم. وزارت بهداشت آمار کلی را در آینده اعلام خواهد کرد؛ اما روزانه 150 نفر در چادر های مشاوره و اطلاع رسانی مراجعه کرده اند.

مجری طرح اتوبوس ایدز از استانی و کشوری شدن این طرح خبر داد و گفت: ایستگاه بعدی اتوبوس ایدز پس از محله هرندی شرق تهران است؛ ضمن آنکه اتوبوسی مشابه در شهر اهواز کار مشاوره و تست را انجام می دهد و بعد از این هم به شهرهای و استان های مختلف کشور خواهد رفت.


صدور اسناد هویتی برای کارتن‌خواب‌ها

مدیرکل ثبت احوال استان تهران گفت: در کارگروه فرهنگی اجتماعی استان تهران با مشارکت بهزیستی و شهرداری برای کارتن خواب ها و کسانی که اسناد خودرا گم کرده اند شناسنامه و ...صادر می کنیم.

محمدمهدی اعلایی در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد آمار ثبت اسناد و ثبت احوال با هم تفاوت دارد؟ اظهار داشت: این آمارها متفاوت نیست مرجع اعلام آمارهای وقایع چهارگانه حیاتی بر اساس قانون سازمان ثبت احوال است و تا الان که آمارها رسما اعلام می شود مربوط به سازمان ثبت احوال است و تفاوتی در آمارهای اعلامی نداریم. در استان تهران آمارها را ثبت احوال اعلام می کند و تفاوت چشمگیری وجود ندارد.
 
وی درباره صدور کارت های هوشمند و علت طولانی شدن روند آن گفت: فرآیند صدور کارت هوشمند به دلیل بررسی های انجام شده در طول مسیر صدور زمان بر است . درستی اطلاعات و تایید آن فرآیند چاپ و توزیع کارت قدری روند را کند می کند.
 
مدیرکل ثبت احوال استان تهران درباره تمهیدات این سازمان برای صدور اسناد هویتی برای کارتن خواب های بی هویت هم گفت: در کارگروه فرهنگی اجتماعی استان تهران که شهرداری هم حضور دارد، با توجه به سیاست هایی که در این کارگروه ذیل شورای برنامه ریزی  استان تهران انجام می شود وظایفی در قبال کسانی که فاقد اسناد هویتی هستند و یا اسناد خود را گم کرده اند داریم.


جامانده‌های اربعین "به تماشای "نسیان" بنشینند

تابناک تهران گزارش داد، سازمان فرهنگی هنری بشارت بعد از اجرای «غبار» در ایام شهادت حضرت صدیقه کبری (سلام الله عليها)که سال گذشته در تالار وحدت برگزار و با جذب مخاطب رو‌به‌رو شد، تصمیم به آغاز پروژه دیگری گرفت که منجر به تولید «نسیان» شد و از خرداد 94 فعالیت خود را آغاز کرد.

«نسیان» روایت تاریخ در حکومت بنی امیه به قلم بابک صفی‌خانی است؛ به تهیه‌کنندگی عرفان خداپرست، کارگردانی محمدرضا مداحیان، و بازی جهانگیر الماسی، میرطاهر مظلومی، اردلان شجاع‌ کاوه، سیروس کهوری‌نژاد، عباس توفیقی، جواد زیتونی و ... در این نمایش صابر خراسانی هم به روایت قصه خواهد پرداخت.

نسیان شاید نسخه درمان فراموشی ارزش هایی باشد که در مسیر زندگی از یاد برده ایم؛ نمایش آیینی نسیان تلنگری به تفکر آدمی است تا سر دوراهی انتخاب سردرگم نشده و حق را برگزیند. به گفته صابر خراسانی شاعر؛  در این نمایش همه ما یک مدیر کاروان هستیم که می‌خواهیم کاروان را به عتبات ببریم و از کسانی که امسال نتوانستند اربعین در کربلا باشند، ‌می‌خواهیم به دیدن «نسیان» بیایند.


مسکِنی به نام "سد" در پایتخت

تابناک تهران گزارش داد، زمین‌لغزش، زمین‌لرزه، سیلاب، خشکسالی و فرونشست زمین از جمله پنج مخاطره جدی است که در ایران با آن روبه‌رو هستیم. متأسفانه در نقشه مخاطرات طبیعی که در سال 2010 تهیه شده است، ایران سومین کشور در معرض مخاطرات طبیعی است و به دلیل تجاوزی که از دهه 40 به بعد به حریم رودخانه‌ها صورت گرفته، خطرات سیل و فرونشست زمین هم برای ما جزء خطرات جدی محسوب می شود.

جدا از خطرات زلزله و سیل برای پایتخت که هر بار با لرزش های ریز و سیل هایی که جان شهروندان را گرفت نباید از خطر نشست زمین در دشت تهران هم عبور کرد، مخاطره ای که آرام آرام رخ داده و بعضا میان بحران های محیطی و پر سرو صدای سهمگین دیگر گم می شود.

3 روز پیش بود که اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نسبت به فرونشست دشت های تهران هشدار داد و گفت:  زمین دشت های تهران روزانه یک میلی متر به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب زیر سطحی نشست می کند. این نشست سالانه 36 سانتی متر است و آثار غیر قابل جبرانی خواهد داشت.

او آبیاری فضای سبز پایتخت از طریق منابع آب زیر سطحی یا آب خام را اشتباه می داند و می گوید: در شرایط خشکسالی و کم بارشی، ارزش آب خام و منابع آب زیر سطحی برابر با آب شرب است.

اما محمد درویش مدیرکل آموزش سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران، درباره حقیقت ماجرای نشست زمین به شکل کارشناسی می‌گوید: تهران بروی بروی مخروط افکنه ای دامنه جنوبی البرز واقع شده که حداکثر ظرفیت زیستی یک شهر 3 میلیون نفره است اما اکنون بر روی ایم مخروط افکنه دست کم 4 برابر ظرفیت زیستی جمعیت مستقر شده و همچنان ساخت و سازها با شدت و حدت ادامه دارد.

خشکی چاه های باغ گیاهشناسی ایران/نشست دشت تهران 90 برابر شرایط بحرانی است

وی می گوید: این مسئله باعث شده تا سطح آب های زیرزمینی در عرصه 700 کیلومترمربعی تهران بزرگ به شدت در افت باشد، شواهد آن را هم در منطقه 22 تهران می بینیم و در  بین جایی که دریاچه اطراف استادیوم آزادی است تا ورد آورد. در طول ده سال گذشته بین 7 تا 17 متر سطح آب های زیرزمینی افت کرده است و دو تا چاه های اصلی باغ گیاه شناسی ملی ایران در پیکان شهر خشک شده است.

درویش در ادامه به گزارش دپارتمان مخاطرات سازمان زمین شناسی اشاره کرده و می گوید: براساس این گزارش در جنوب تهران دشت شهریار و معین آباد ورامین به شدت زمین نشست کرده که میزان آن تا 36 سانتی متر در سال ثبت شده است. در دنیا 4 میلیمتر نشست زمین را شرایط بحرانی می دانند درحالی که این میزان برای تهران درواقع 90 برابر شرایط بحرانی است. مهمترین دلیل آن هم بارگذاری بیش از ظرفیت در تهران است. ما آب را از کرج، لتیان، جاجرود، طالقان و لار به تهران روانه کردیم تا کمی از بار افزایشی را کم کنیم اما این تنها به عنوان یک مسکنی عمل می کند که درمان قطعی نیست.

مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست علت حل نشدن این معضل را روند شتابناک افت آب زیرزمینی می داند و معتقد است: میزان نفوذ آب در سفره های زیرزمینی کمتر از برداشت آن است که مهمترین دلیل آن ابتدا ساخت و ساز مسکونی سپس صنعتی و فضای سبز تهران است که آب بر هستند. همه این اقدامات وضعیت زیست محیطی تهران را به مرز فاجعه رساندند و ابعادخسارت های وارده باعث شده تا خطر و تلفات یک زلزله 5 ریشتری در تهران به اندازه یک زلزله 7 ریشتری باشد.


تجمع 600 نفری ساکنان "بن بست شیده"مقابل مجلس

تابناک تهران گزارش داد، ساعت 11 صبح سه شنبه جمعی 600 نفره از متقاضیان مسکن از شرکت تعاونی هواپیمایی کشوری در اعتراض به واگذار نشدن واحدهای مسکونی و سکوت 10 ساله مدیرعامل شرکت مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. یکی از معترضان این اقدام در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران درباره این اعتراض گفت: شرکت تعاونی مسکن هواپیمای کشوری حدود 10 سال است از 3500 نفر مبلغ 200 میلیارد تومان برای ساخت واحدهای مسکونی پول گرفته اما تاکنون هیج واحدی واگذار نشده پیشرفت کار در طول 10 سال 60 درصد و برخی 0 بوده است.

وی درباره عدم پاسخگویی مسئولان گفت: وزارت راه و مسئولان هواپیمایی کشور پاسخگوی ما نیستند. مدیرعامل این شرکت خود از کارمندان هواپیمایی کشوری و جز نیروهای حراست هواپیمایی بوده و تاکنون به فردی پاسخگو نبوده است.

به گفته این فرد حسابرسی از وضعیت این شرکت هم انجام نشده است و متقاضیان 3500 نفری آن بخشی از پرسنل هواپیمایی کشوری، کارکنان سپاه، گمرک و پلیس فرودگاه و بخشی دیگر هم خرید آزاد هستند. این تجمع تا ساعت 13 ادامه داشته است و  2 نماینده از این جمع برای صحبت با حجت الاسلام ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی وارد ساختمان بهارستان شده اند؛ این اعضا تاحصول نتیجه همچنان پشت درب شمال شرقی مجلس ایستادند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار