کد خبر: ۱۰۹۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱ 06 April 2023

نگاهی بر سوغاتی های تهران

تهران، پایتخت ایران بوده و یکی از شهرهای اصیل و بافرهنگی می‌باشد که از گذشته آداب و رسوم ویژه خودش را داشته است. جاهای دیدنی تهران از جاذبه‌های طبیعی نظیر تنگه‌ها، پارک‌ها و آبشار گرفته تا موزه‌ها، اماکن تاریخی، کاخ‌ها و قلعه‌ها آن‌قدر زیاد هستند که اکثر آن‌ها را حتی ساکنان خود پایتخت هم نمی‌شناسند.

اگر به تهران سفر می‌کنید می‌توانید در هتل رزهام تهران اقامت کنید. پس از بازدید از جاذبه‌های  تهران، به سراغ خرید سوغاتی‌های متنوع این شهر بروید و برای عزیزانتان یادگاری بخرید.

انواع صنایع دستی تهران

تهران پایتخت ایران شهری فوق‌العاده برای خرید انواع و اقسام صنایع دستی محسوب می‌شود؛ چراکه در اطراف شهر تهران از شهرها و روستاهایی پر است که هرکدام صنعت مختص به خود را دارند. این شهرها تولیداتشان را جهت فروش به بازارهای تهران می‌آورند. از عمده‌ترین صنایع دستی استان تهران که می‌توان به آن اشاره کرد خاتم‌کاری، شیشه‌گری، خراطی، سبدبافی، زیلوبافی، سفالگری و قلم زنی رویمس است.

چرم‌های نقاشی شده

چرم‌های نقاشی شده یکی از ارزشمندترین و البته معروف‌ترین سوغاتی های تهران محسوب می‌شوند که یادگاری از زمان قاجار به شمار می‌آیند. پس از جنگ جهانی دوم صنعت‌گران تهرانی علاوه بر نقاشی روی چرم، روی پارچه هم طراحی و نقاشی می‌کردند. این محصولات بسیار جذاب و خاص بودند.

جاجیم فیروزکوه

شهرستان فیروزکوه در انتهای شمال شرقی تهران به عنوان یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در استان تهران محسوب می‌شود. با وجود جاذبه‌هایی نظیر کاروان‌سراها، تنگه واشی، قلعه‌های قدیمی، گورستان‌های کهن و امامزاده‌های گوناگون گردشگران زیادی را به‌ویژه در فصل تابستان به‌سمت خود جذب می‌کند.

فیروزکوه در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و یکی از بهترین مراکز دامپروری منطقه به شمار می‌آید؛ به همین خاطر این منطقه در تولید پشم بسیار شناخته شده است. جاجیم فیروزکوه با نقش و جنس بی‌نظیرش از جمله صنایع دستی پرطرفدار این منطقه محسوب می‌شود و  در دسته سوغاتی های تهران بوده که بسیار مناسب است.

قالی‌بافی و جاجیم بافی

افرادی زیادی به تهران می‌آیند و در هتل‌های پایتخت نظیر هتل ریتز تهران اقامت می‌کنند و برای سوغاتی قالی می‌خرند. یکی از صنایع دستی بسیار محبوب در استان تهران قالی‌بافی است. قالی‌بافان در این شهرها اکثرا در زمینه چهره بافی و تابلو فرش فعالیت می‌کنند؛ تابلوهایی ارزنده که دیزاین خانه شما را تغییر می‌دهند. در سفر به تهران حتما به چهارراه ولی عصر و راسته فروش تابلو فرش، جاجیم و فرش سری بزنید و سوغاتی ‌های تهران را بخرید.

شیشه گری و تراش شیشه

از جمله قدیمی‌ترین صنایع دستی تهران را می‌توان شیشه گری، تراش شیشه و نقاشی روی شیشه دانست. قدمت این هنر دستی احتمالا به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. امروزه هم هنرمندان تهرانی با طراحی نقش‌های چشم‌نواز روی شیشه، توانسته‌اند آثار فوق‌العاده خلق ‌کنند.

نگاهی بر سوغاتی های تهران

چاپ باتیک از سوغاتی های تهران

چاپ باتیک نوعی هنر چاپ روی پارچه بوده که اکثرا در شهرهای تبریز، اسکو و تهران رونق داشته است. در این نوع چاپ با استفاده از قالب‌ها، طرح‌های گوناگونی را روی پارچه چاپ مي‌کنند. براي انجام این کار از رنگ‌های طبيعي همچون انار، زردچوبه، روناک و اسپرک استفاده مي‌کنند. هرچند باتوجه به وضعیت صنایع دستی پایتخت، احتمال پیدا کردن این سوغاتی در تهران آنچنان زیاد نیست!

انواع سوغاتی های تهران در دسته خوراکی

نان گلاج فیروزکوه

محصولات کشاورزی و انواع متنوع میوه‌های مرغوب (فندق، آلبالو و گیلاس، قیسی، زردآلو، به، هلو، شلیل، انگور، سیب، گلابی، انار، بادام و بادام‌زمینی) و غلات از پرطرفدارترین محصولاتی هستند که در شهر فیروزکوه پیدا می‌شوند؛ با این حال می‌توان این محصولات را  در دیگر مناطق ایران هم خریداری کرد.

نان سنتی «گلاج» را می‌توان بهترین سوغاتی شهر فیروزکوه دانست؛ نانی که نمونه آن را در جای دیگری نمی‌توانید پیدا کنید. این نان سنتی را عشایر فیروزکوه به روشی منحصربه‌فرد طبخ می‌کنند. نان گلاج تا یک ماه در یخچال نگهداری می‌شود. اگر در هنگام عید نوروز به فیروزکوه سفر کردید، بد نیست سری به بازارچه‌های نوروزی این شهرستان بزنید. اینگونه می‌توانید این نان سنتی خوشمزه را تهیه کنید.

سیب دماوند

سیب‌های باغ‌های دماوند از بهترین سیب‌های کشور به شمار می‌آیند. این سیب‌ها انواع مختلفی از جمله سیب گلشاهی، شمیرانی، عباسی مشهد، دریان و اخلمد مشهد (در فصل پاییز) و همینطور سیب گلاب، عایق الماسی، شفیع آباد، کهنز و قندک (در فصل تابستان) دارند. سیب گلاب در دسته بهترین و محبوب‌ترین سیب‌های این منطقه قرار می‌گیرد و یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های تهران محسوب می‌شود.

گردو و عسل از محصولات باکیفیت دیگر دماوند هستند و خرید آن‌ها به‌عنوان سوغات به‌شدت پیشنهاد می‌شود.

آلوچه و لواشک‌های دربند

دربند را می‌توان منطقه‌ای خوش آب و هوا جهت گردش و تفریح در تهران معرفی کرد. پس از گشت‌وگذار در دربند، به هیچ عنوان خرید انواع آلوچه و لواشک‌های ترش، شیرین و ملس را از یاد نبرید؛ خوراکی‌های لذیذی که سوغاتی‌های بی‌نظیری هستند.

کشمش شهریار

شهریار در میان شهرهای اطراف تهران به داشتن انگور و کشمش‌های باکیفیت شهرت دارد؛ بنابراین در سفر به تهران چنانچه به شهریار رفتید و یا آنکه در بازارهای تهران کشمش شهریار را دیدید، حتما آن را به‌عنوان یک سوغات لذیذ بخرید. شهریار منطقه‌ای خوش آب و هوا می‌باشد که دارای میوه و محصولات باکیفیتی نظیر چغندر، گوجه سبز و غلات است.

سوهان تهران

سوهان نوعی حلوا می‌باشد که با جوانه گندم تهیه می‌گردد. سوهان انواع مختلفی دارد از جمله سوهان کره‌ای، سوهان حلوایی، سوهان بادامی، سوهان گزی، سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان لقمه، سوهان پشمکی و دسر سوهان. سوهان قم از معروف‌ترین سوهان ایران به شمار می‌آید؛ البته این محصول خوشمزه در تهران (شهر ری) هم به روشی مخصوصی تولید می‌گردد و کیفیت قابل‌قبولی دارد. در سفر به شهر ری پس از آنکه حرم شاه عبدالعظیم را زیارت کردید به بازارهای این منطقه سر بزنید و سوهان تهران را برای سوغاتی بخرید.

نگاهی بر سوغاتی های تهران

دوغ آبعلی

شهر آبعلی در ۱۰ کیلومتری شمال شرق رودهن قرار دارد. رودهن از توابع شهرستان خوش آب و هوای دماوند در استان تهران است. از گذشته در شهر آبعلی علاوه بر وجود قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران، رستوران‌ها و کبابی‌های زیادی وجود داشت. برخورداری از چند چشمه آب معدنی از جمله چشمه آبعلی هراز، باعث تاسیس کارخانه آب معدنی ایران در این منطقه شد.

از کجا سوغاتی های تهران را خریداری کنیم؟

مراکز خرید و بازارهای زیادی در تهران امکان خرید و فروش سوغاتی های تهران را فراهم کرده است. با این حال چنانچه می‌خواهید صنایع دستی تهران را خريداري کنید، به پاساژ پروانه، جمعه بازار تهران ( چهارراه استانبول)، بازار تجریش، بازار بزرگ تهران، خیابان استاد نجات الهي و عتیقه فروشی منوچهری تهران و... سری بزنید.

جمع‌بندی

اکثر افراد شهر تهران را، شهری خاکستری و با دود و ترافیک زیاد می‌شناسند و تصور می‌کنند که این شهر سوغات آنچنانی ندارد. اما جالب است بدانید این استان سوغاتی‌هایی دارد که نظیر آن‌ها را در جای دیگری از ایران نمی‌توان پیدا کرد. تهران همچنین مکان‌های مناسبی برای خرید سوغاتی‌های سایر شهرهای ایران است. در این مقاله ما شما را با سوغاتی‌ های تهران آشنا کردیم تا در سفرتان به پایتخت حتما آن‌ها را برای خود و عزیزانتان خریداری کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار