برگزاری ۷۰۰ برنامه فرهنگی متعدد و نشر ۴۲ کتاب مکتوب و ۸۰ کتاب صوتی در کنار پنج کتاب بریل برای روشن دلان نشان می دهد که ادبیات پایداری و دفاع مقدس در سمنان سال خوبی گذرانده است.
کد خبر: ۱۰۶۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹ 21 September 2022

به گزارش تابناک سمنان، اعظم سالار: به ۳۱ شهریورماه که نزدیک می‌شویم فضای شهر حال و هوای دیگری دارد بنرها و تابلوهای زیادی از عکس‌های شهدا و نوشته‌های بزرگی که روی آنها حکاکی شده، همه جا دیده می‌شود و این یعنی به هفته دفاع مقدس نزدیک می‌شویم هفته‌ای که در واقع بهانه‌ای برای گرامی داشت مجاهدت است.

در این بین اما هفته دفاع مقدس فرصت خوبی برای بررسی ادبیات و هنر مقاومت است. هنری که یادآور رشادت، ایثار، شهادت، شهامت، شجاعت و …است. هنری که موتیف اصلی آن از خود گذشتگی، رسالت، اسلام خواهی و ایستادگی است.

هنری که به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌پردازد تا آن را به نسل‌های آینده انتقال دهد. به سراغ فاطمه مصطفوی فر، نویسنده دفاع مقدس و مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان رفتیم تا با وی درباره اتفاقاتی که در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس و رویدادهای نشر این حوزه در استان سمنان طی سال ۱۴۰۱ رخ داده گفتگو کنیم. بهانه این گفتگو اما فرا رسیدن هفته دفاع مقدس است.

*تاکنون چند کتاب در زمینه دفاع مقدس منتشر کردید؟

از ابتدای سال تاکنون ۴۲ عنوان کتاب به مناسبت چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس چاپ و منتشر شده و در این راستا عمدتاً نویسندگان و شاعران پیشکسوت دفاع مقدس بر این امر اهتمام کامل داشته که بسی جای مباهات است.

این کتاب‌های مکتوب در قالب‌های داستان، خاطره، مجموعه اشعار دفاع مقدس، روایت‌های تاریخی و حتی تحلیلی از دفاع مقدس، آثار و برکات آن، جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید دارند، عملیات مختلف دفاع مقدس با رویکرد حضور رزمندگان استان سمنان در آن و همچنین کتاب‌هایی درباره اسناد دفاع مقدس منتشر شده است. بعضی از این عناوین به زبان‌های بومی، محلی، عربی، انگلیسی نیز ترجمه شده تا بتوانیم دایره مخاطبان آن را وسعت خوبی ببخشیم.

*این کتاب‌ها فقط مکتوب هستند؟

بله؛ تهیه و تولید ۲۰ عنوان کتاب صوتی دفاع مقدس از خاطرات شهدا، داستان‌های دفاع مقدس، رویدادها، حماسه سازی رزمندگان استان سمنان و… در مجموعه‌های دیگری منتشر شده که خوشبختانه به خصوص در بین نسل جوان استقبال خوبی نیز از آن صورت گرفته است.

*درباره دیگر اقدامات بگویید.

از ابتدای سال تاکنون ۱۰ کارگاه آموزشی استانی و کشوری با موضوعات شعر، داستان و خاطره نویسی دفاع مقدس با حمایت از کانون پرورش فکری، اداره کل کتابخانه عمومی، سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، بنیاد حفظ آثار و… برگزار شده است در کنار این رویدادها همچنین برگزاری جشنواره شعر دفاع مقدس استانی و کشوری را در دستور کار داریم که امروز سی‌ام شهریورماه آخرین فرصت جمع آوری آثار آن است و منتخبان برای شرکت در مرحله کشوری به سازمان ادبیات و تاریخ معرفی می‌شوند.

سالِ خوب نشر «دفاع مقدس» دراستان سمنان/تولید ۸۵ کتاب‌ صوتی و بریل

*نحوه همکاری شما با این نویسندگان در بُعد تدوین کتاب چطور است؟

نویسندگان و شاعران و مترجمانی که در راستای تدوین آثار دفاع مقدس استان سمنان با اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس همکاری دارند عمدتاً بدون هیچ چشم داشت مالی در ثبت و ماندگاری خاطرات، اشعار و داستان‌های دفاع مقدس همراه هستند. بعضی از تشکل‌های مردمی هم از جمله مؤسسه ستارگان پرفروغ دامغان و بعضی از رزمندگان پیشکسوت دفاع مقدس استان نیز ما را در این امر ماندگار یاری می‌کنند.

* شما به کتاب‌های صوتی اشاره کردید در مجموع چند کتاب صوتی تولید کرده و این کتاب‌ها کجا عرضه می‌شوند؟

قریب به ۸۰ عنوان کتاب صوتی دفاع مقدس استانی در سایت‌ها و کانال‌های دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی برای بهره برداری عموم علاقه مندان به کتب دفاع مقدس منتشر شده است.

*بیان شد که ۴۲ عنوان کتاب در سال جاری منتشر شده چند کتاب در دست چاپ دارید؟

امید است به همت ادارات، نویسندگان پیشکسوت و نوقلم و شاعران دفاع مقدس استان تا پایان سال ۲۸ عنوان کتاب مکتوب دیگر چاپ و منتشر شود. همچنین تهیه ۲۲ عنوان کتاب صوتی دفاع مقدس دیگر در راستای چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس و انتشار دو الی پنج عنوان کتاب داستان و شعر نوجوان دفاع مقدس برای بهره برداری روشندلان به صورت کتاب بریل با حمایت اداره کل کتابخانه های عمومی استان، آموزش و پرورش، اداره کل بهزیستی و کانون پرورش فکری از دیگر برنامه‌ها است.

در سال‌های قبل نیز برای نخستین بار در کشور در حوزه کودک و نوجوان چهار عنوان کتاب کودک و نوجوان به صورت بریل تهیه شده است.

* می‌دانیم که شما محافل خاطره گویی نیز دارید در این باره هم بگویید.

قریب به ۵۰۰ محفل خاطره گویی و شعر خوانی دفاع مقدس توسط دستگاه‌های اجرایی استان به صورت مجازی و حضوری از ابتدای امسال تاکنون در این استان برگزار شده و برگزاری دیگر رویدادهای مشابه نیز در دستور کار قرار دارد.

معرفی نویسندگان و شاعران دفاع مقدس و عناوین کتاب‌های شأن در رسانه‌ها، قصه گویی کتاب دفاع مقدس در کانون پرورش فکری و کتابخانه های عمومی استان سمنان و همچنین برگزاری نشست کتاب خوان در عملیات‌های دفاع مقدس، سوم خرداد و هفته دفاع و رونمایی فصلی و مناسبتی تولیدات و مکتوبات دفاع مقدس از دیگر اقداماتی بود که در سال جاری داشته‌ایم همچنین باید به برگزاری حدوداً ۱۲۰ نمایشگاه کتاب مکتوب و صوتی دفاع مقدس در سطح استان در ادارات، کتابخانه‌ها و مدارس و … نیز اشاره کرد.

*انتظار شما از مسئولان برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چیست؟

انتظار دارم مسئولان استان سمنان در راستای ماندگاری آثار دفاع مقدس حتی به صورت انفرادی تلاش کنند چرا که این حوزه یک رسالت بزرگ بر دوش ما گذاشته است. امروز از مسئولان می‌خواهیم تا هر کمکی از دستشان بر می‌آید داشته باشند.

از همه دستگاه‌های اجرایی استان سمنان همچنین ارگان‌ها و نهادهای دانشگاهی و علمی و … که در زمان دفاع مقدس نقش آفرین بودند، می‌خواهیم تا عملکرد خودشان، رزمندگان شأن، آزادگان و… را با بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس به اشتراک بگذارند تا دایره اطلاعاتمان را افزایش دهیم. این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا بتوانیم کتاب‌های بهتری را از نقش رزمندگان استان سمنان در دوران دفاع مقدس ثبت کنیم برای مثال جهاد استان سمنان عملکرد درخشانی دارد تا جایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به استان سمنان از آن یاد می‌کند.

*کما اینکه به این نقش آفرینی در دوران دفاع مقدس کمتر اشاره شده است

بله؛ ساخت پل‌های عظیم در دوران دفاع مقدس بر عهده جهاد استان سمنان بوده است که جمع آوری خاطرات آن می‌تواند بسیار مفید باشد امیدواریم که این تعاملات که وجود دارد، تقویت نیز شود تا بتوانیم دایره بیشتری از اطلاعات را گردآوری و منتشر کنیم چرا که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند امروز جنگ روایت‌ها است امروز باید تبیین کرد به خصوص نسل جوان امروز نیاز دارد که این روایت‌ها را بنوشند و بخواند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار