در آغاز استخراج رمزارزها، CPU ها مورد اصلی انجام عملیات استخراج بودند. امروزه (مگر اینکه از مدارهای مجتمع مخصوص برنامه ASIC برای استخراج ارز استفاده کنید) بهترین مورد بعدی استخراج GPU است و برای بسیاری از رمزارزها این نوع غالب استخراج است.
کد خبر: ۱۰۱۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 01 October 2021

ماینینگ GPU چیست؟

به گزارش خبرنگار تابناک مرضیه یاسی، در اینجا به تفکیک GPU mining (ماینینگ با استفاده از کارت گرافیک) و چگونگی ایجاد مشکلات واقعی برای صنایع سخت افزاری می پردازیم.

ماینینگ در اصل نرم افزاری برای حل مسائل پیچیده ریاضی به منظور تأیید معاملات در یک بلاک چین رمزنگاری شده است. هنگامی که یک ماینر مساله ریاضی را تکمیل می کند، پاداش آن رمزارز است که با فعالیت ماینینگ مرتبط است.

ماینرهای ارز دیجیتال از تجهیزات خود برای محاسبه عددی خاص به نام nonce یا " number only used once " استفاده می کنند. این nonce به یک تابع هش (مانند SHA-256 ) متصل شده و محاسبه می شود. از آنجا که ماینر نمی داند دقیقاً چه چیزی است، محاسبه های متعددی باید به طور موازی انجام شود تا به سرعت عدد مناسب را بدست آورد. اینجاست که GPU ها وارد عمل می شوند.

پردازنده های گرافیکی به طور خاص برای ارائه گرافیک و اشکال سه بعدی طراحی شده اند. این مستلزم محاسبات ریاضی پیچیده ای است که باید به صورت موازی انجام شود. به عنوان مثال، اگر در حال بازی Call of Duty Warzone هستید، GPU رایانه یا کنسول شما باید نه تنها کل دنیای بازی (از جمله سایه، نور و سایه ها) را نشان دهد، بلکه باید مدل های شخصیت، اسلحه، گلوله و فیزیک بازی را نیز ارائه دهد. این نیاز به محاسبه حجم وسیعی از محاسبات به طور همزمان دارد و این چیزی است که کارت های گرافیک در آن بسیار خوب عمل می کنند.

همین امر در مورد استخراج با استفاده از GPU نیز صدق می کند، جایی که هزاران هسته پردازشی موازی در GPU های مدرن آنها را به طور عجیبی در حل مسائل پیچیده ریاضی مورد نیاز برای محاسبه هش های استخراج و در نهایت کسب رمزارز بسیار عالی می کند.

استخراج با استفاده از GPU- پشت پرده بیت کوین

Nvidia RTX 3090 Founders Edition دارای نرخ هش 150 میلیون هش در ثانیه (150 مگاهرتز بر ثانیه) است و هزینه آن بین 1500 دلار تا 3000 دلار است. ASIC محبوب مانند Bitmain Antminer T17+در ابتدا کمی بیش از 800 دلار هزینه داشت و نرخ هش آن 64 تریلیون هش در ثانیه (THps ) است. این کارت انرژی بسیار بیشتری نسبت به RTX 3090، حدود 10 برابر بیشتر مصرف می کند؛ اما با نرخ هش بسیار بیشتر، سخت افزاری بسیار برتر برای استخراج بیت کوین است.

با این وجود، سایر رمزارزها همچنان می توانند سود ارزشمندی را برای ماینرهای GPU از جمله Monero ، Ripple (XRP) و Dogecoin به ارمغان بیاورند. یک روش خوب برای تعیین استخراج کدام رمزارز استفاده از محاسبه گر ماینینگ است.

کمبود GPU همچنان ادامه دارد

از دسامبر 2020 ، زمانی که قیمت بیت کوین و Ehereum به طرز چشمگیری جهش کرد، رونق گسترده ای برای ارزهای دیجیتال ایجاد شد. این امر باعث شد تا استخراج کنندگان به سرعت کارت های گرافیک را بخرند و 25 درصد از کل فروش GPU را به خود اختصاص دهند. متأسفانه، این امر به کمبود GPU فعلی کمک کرده و انویدیا را وادار به محدود کردن میزان هش کارت های جدید سری 30 کرده است.

به رغم اشکالات زیادی که در استخراج بیت کوین و لایت کوین روی کارت های گرافیک وجود دارد؛ اما نکته مثبت این است که کارت های گرافیک به دلیل استفاده عمومی، هنوز هم می توانند در بازار خدمات پس از فروش به فروش برسند. ASIC ها طبق تعریف نمی توانند خارج از هدف موردنظر خود استفاده شوند و بنابراین در صورت عدم استفاده از الگوریتم خاصی که برای آن برنامه ریزی شده است، ارزش زیادی را از دست می دهند.

علاوه بر این، اگر قیمت رمزارز سقوط کند، سودآوری استخراج را کاهش می دهد، همچنین تقاضا برای کارت های گرافیک و فروش زیاد GPU های ماینر که سودآوری خود را از دست داده اند، کاهش پیدا می کند که می تواند منجر به انباشه شدن پردازنده های گرافیکی در بازار دست دوم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار